Gå til innhold

Hvilket bunadssølv er dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått et stykke arvesølv fra min oldemor, og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor det kommer fra.

Jeg er i prosessen å anskaffe meg bunad, og selv om jeg har bestemt meg (mørk blå Oslobunad) tenker jeg å bruke denne søljen som halssølje, selv om den ikke hører til bunaden (eller er det helt ulovlig?). Uansett hadde det vært fint å vite litt om hvor søljen kommer fra.

Min Oldemor har vokst opp i Grimstad, og flyttet senere til Oslo. På søljen ser det ut som at det kan ha vært en krone oppå hjertet, men at dette har falt av. Den kan være alt fra 100-50 år gammel.

Bilde av søljen: trykk her




Anonymous poster hash: dd780...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er øredobbene til Aust Agder-bunaden:

http://www.sylvsmidja.no/bunadsolv/aust-agder/oyrepynt/?prodid=927

Jeg kjenner ikke til den bunaden, men fant det ved et enkelt søk. Søljen din minner litt om øredobbene i søket mitt, så det er kanskje grunn til å tro at søljen er eller har vært en del av Aust Agder-bunaden. Men husk at bunadsølv kan "endre seg" fra tid til annen.... Jeg og en av søstrene mine har en hals-sølje og en bryst-sølje til bunadene våre, mens vår andre søster har bare hals-sølje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utvalg andre hjertesøljer. Hvis du klikker "les mer" ved en av søljene får du blant annet vite hvilke bunader de passer til. De som ligner på den du har passer til bunader fra Gudbrandsdalen, så det er antagelig derfra den kommer.

Du kan helt fint bruke den til Oslobunaden, for det er en nydelig sølje og arvesølv er alltid lov. Hvis noen spør kan du bare som sant er si at du arvet den.

Edit: Så nå at linken nesten bare solgte sølv til bunader på Østlandet, så det kan være at lignende søljer er vanlige i resten av landet også.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utvalg andre hjertesøljer. Hvis du klikker "les mer" ved en av søljene får du blant annet vite hvilke bunader de passer til. De som ligner på den du har passer til bunader fra Gudbrandsdalen, så det er antagelig derfra den kommer.

Du kan helt fint bruke den til Oslobunaden, for det er en nydelig sølje og arvesølv er alltid lov. Hvis noen spør kan du bare som sant er si at du arvet den.

Tenkte at dette er øredobbene til Hallingbunaden, men Gudbrandsdalen-bunad kan nok stemme.

Anonymous poster hash: ab663...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at dette er øredobbene til Hallingbunaden, men Gudbrandsdalen-bunad kan nok stemme.

Anonymous poster hash: ab663...ae0

Mente sølje *

Anonymous poster hash: ab663...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart det er lov å bruke, er nok helst eksperter på bunader (les: Den eldre garde) som kunne reagert på det.

Jeg har en bunadsring jeg fikk til konfirmasjonen som tilhører en annen bunad, men jeg liker den og 《bunadsølv er bunadsølv》så lenge det ikke er en blanding av gull og sølv eller heeeelt forskjellig fra mønster som synes veldig. :)

Anonymous poster hash: ab663...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig likt et til min sunnmørsbunad! Har arvet både bunad og sølv fra mamma, og hun ville ikke ha samme som alle andre når hun skulle velge (originalt har bunaden denne søljen: http://www.h-a.no/ArticleImages/153579_1.jpg).Lurer også litt på hvor den kommer fra, da flere legger merke til søljen min. Synes absolutt det er lov å ikke følge reglene helt når det gjelder slikt som er arvet :)



Anonymous poster hash: fbae5...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg har i alle fall ikkje originalt sølv til bunaden min, eg anar faktisk ikkje kor mitt korkje kjem frå eller kva som skulle ha vore der... Halssjølja mi fekk eg til dåpen av ein eller annan, kronesølja mi trur eg mor mi kjøpte til bunaden sin, og det kan stemme med at ho har ein gudbrandsdalsbunad, som jo brukar kronesølje.

Men du, arva sølv kan du bruke uansett, og eg har nett blitt definert som bunadspoliti, så eg har heilt sikkert rett! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigress har helt rett, arvesølv er alltid lov uansett. Jeg arvet hele min bunad, med sølv, men helssølja og beltestølene hører ikke originalt med til bunaden. Til 30-årsdagen fikk jeg en halssølje som hører til bunaden, men da de på husfliden hørte at den skulle erstatte en arvet sølje var det bare så vidt de ville selge. Nå bruker jeg om hverandre arvet sølje og gavesølje, alt etter hvilket humør jeg er i. Beltestølene hører fortsatt ikke med til bunaden, men jeg har ingen planer om å bytte dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...