Gå til innhold

Oslobunad med beltestakk - OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan en østlending f.eks kan velge kystdrakta om de overhodet ikke har Nordlansk tilknytning. Det blir bare merkelig og ihvertfall når de har drøssevis av bunader å velge i i Oslo-omegn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan en østlending f.eks kan velge kystdrakta om de overhodet ikke har Nordlansk tilknytning. Det blir bare merkelig og ihvertfall når de har drøssevis av bunader å velge i i Oslo-omegn.

Kystdrakten er da ikke forbeholdt de som har tilknytning til Nord-Norge, men alle som har tilknytning til et sted langs kysten.

Og finnes det egentlig så mange bunader å velge blant i Oslo og området deromkring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi andre legge oss opp i hvem som har nok/ikke har nok tilhørighet til en bunad? Det må da være opp til den som bruker bunaden. Noen mener "alt er lov", andre mener det eneste som er lov er å ha fra stedet du er født og oppvokst. (Og hvor er det? Fra jeg ble født til jeg ble konfirmert var jeg innom tre forskjellige "bunaddistrikter".)

Min bunad er fra at området jeg følte og fortsatt føler tilknytning til, men som jeg aldri har bodd. Jeg ville ikke valgt bunad uten å føle noen tilknytning til den, men det er bare mine tanker om min egen bunad. Om andre velger kun ut i fra hva de synes er pent får være opp til dem. Jeg har ikke tenkt å sette meg til dommer over hvem som har "tilstrekkelig" tilknytning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke en oslo bunad, beltestakken er fra telemark. mange fra oslo har beltestakk, men det er virkelig ikke oslo bunad. du bør heller kjøpe en bunad hvor du har familie fra, ellers er det ikke så mye vits :)



Anonymous poster hash: c094e...384
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestakken er vakker, den.

Men den lilla kopi-kinagreia som fjortisene og rosabloggerne har lagt sin elsk på skal de få ha i fred for meg.



Anonymous poster hash: b40ef...19a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akerdrakta er fra Oslo, ikke akershus. Sånn i tilfelle det var en misforståelse om det. :)



Anonymous poster hash: a5234...b78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Den 27. mai 2015 at 17.17, DreamOn skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan en østlending f.eks kan velge kystdrakta om de overhodet ikke har Nordlansk tilknytning. Det blir bare merkelig og ihvertfall når de har drøssevis av bunader å velge i i Oslo-omegn.

Oslo er da også ved kysten? 

Anonymkode: 3a499...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2015 at 17.17, DreamOn skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan en østlending f.eks kan velge kystdrakta om de overhodet ikke har Nordlansk tilknytning. Det blir bare merkelig og ihvertfall når de har drøssevis av bunader å velge i i Oslo-omegn.

Kystdraken er til de med tilhørlighet til kysten, ikke Nordland. Oslo er like mye kyst som Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...