Gå til innhold

Oslobunad med beltestakk - OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er da en Telemarksbunad. Jeg meldte dem like gjerne til Forbrukerrådet.

Bra, håper det blir tatt tak i.

Anonymous poster hash: b40ef...19a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk heller jubileumsdrakten fra Eva Lie eller hundreårsdrakten fra samme designer.

http://www.evalie.no/

De har også noe de kaller fantasistakker. Selv har jeg drakt fra dem. Den norske bunader greia er et dårlig firma med dårlig produksjon på klærne.

I.f.t bunadspolitiet så kan de klappe igjen for den Oslobunaden er "bare"litt over 60år,den ble skapt i 1947. Før det hadde ikke Oslo en egen bunad. Jubileumsdrakten er fra år 2000 og er en like fullverdig Oslodrakt som den gørrstygge lyseblå Oslobunaden.

Syns nå flere av disse draktene var veldig like bøstakken også! Mane av dem var veldig fine, men syns ikke man skal la seg inspirere så mye av en allerede eksisterende stakk..

Anonymous poster hash: 0c035...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Syns nå flere av disse draktene var veldig like bøstakken også! Mane av dem var veldig fine, men syns ikke man skal la seg inspirere så mye av en allerede eksisterende stakk..

Anonymous poster hash: 0c035...c40

Hæh? :blink:

Nåja.... jeg er ikke helt enig med deg der gitt.

Du må se på snittet, på fasongen på livet. Eva Lie sine drakter er uten det som er typisk for beltestakken, nemlig at selene på livet skal være med å dytte puppene utover.

- forøvrig noe mange lokale syersker sukker litt humoristisk over når de snakker om Oslokvinner og beltestakk "Døm hev'kje brøst så livet passar seg'kje"

Ingen forkleinelse for Oslo kvinner dette altså, kun et humorisitisk sukk fra en lokal bunadstilvirker over en utfordring det er svært vanskelig å løse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? :blink:

Nåja.... jeg er ikke helt enig med deg der gitt.

Du må se på snittet, på fasongen på livet. Eva Lie sine drakter er uten det som er typisk for beltestakken, nemlig at selene på livet skal være med å dytte puppene utover.

- forøvrig noe mange lokale syersker sukker litt humoristisk over når de snakker om Oslokvinner og beltestakk "Døm hev'kje brøst så livet passar seg'kje"

Ingen forkleinelse for Oslo kvinner dette altså, kun et humorisitisk sukk fra en lokal bunadstilvirker over en utfordring det er svært vanskelig å løse.

Men i Telemark finnes det kun barmfagre kvinnfolk, eller? Nei, altså…skjønner godt at man vil verne om "sin" bunad/drakt/stakk og i størst mulig grad holde den innenfor de geografiske områdene den er tiltenkt - men at brystvidde har noe som helst med geografi å gjøre, da har man dratt det for langt :ler:

Anonymous poster hash: c3148...288

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk heller jubileumsdrakten fra Eva Lie eller hundreårsdrakten fra samme designer.

http://www.evalie.no/

De har også noe de kaller fantasistakker. Selv har jeg drakt fra dem. Den norske bunader greia er et dårlig firma med dårlig produksjon på klærne.

I.f.t bunadspolitiet så kan de klappe igjen for den Oslobunaden er "bare"litt over 60år,den ble skapt i 1947. Før det hadde ikke Oslo en egen bunad. Jubileumsdrakten er fra år 2000 og er en like fullverdig Oslodrakt som den gørrstygge lyseblå Oslobunaden.

Åh, jubileumsdrakten er så fin! Kunne godt tenkt meg den om jeg skulle hatt en bunad til :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller ikke det er snobberi å ha satt seg inn i historien rundt sin egen bunad og å være stolt av den. Det er også helt greit å være kritisk til de som på død og liv skal ha beltestakk selv om de ikke vet noe som helst om bunaden. Jeg har inntrykk av at mange som ikke har en tilhørighet til den har en ide om hvordan den skal se ut, som ikke stemmer historisk, og da får man det som mange kaller "beltestakk med lilla tema. Det er ingenting som heter det, og de som vet hvordan bunaden skal se ut, ser med en gang at det er helt feil.

Endret av Tekola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestakken er Telemark,og Oslo har egen bunad. Sånn er det. Er noe annet om det er snakk om tilknytting.Selvfølgelig må de på vestkanten være fornøyd med egen bunad, men det er trossalt over 400 i Norge så det er lurt å sjekke nøye på hvilke bunader man har tilknytting til.

Er ikke fra Oslo, men er det beltestakken som det er aller mest av i Oslo på 17 mai?



Anonymous poster hash: f0bf2...921
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig så nøye? Først trodde jeg det bare var svart/hvitt - enten er det ekte/riktig eller ikke. Da tenkte jeg at jeg absolutt kom til å holde meg innenfor det rette/riktige. Så leser jeg rundt og skjønner at 'alle' uansett er uenige.. Og for Norske Husflid (heller hva det heter) så er selv ikke den lyseblå som kalles oslobubad en ekte bunad - kun en drakt laget på 40-tallet av Steen og Strøm..

Vet ikke helt hva jeg gjør.. Det er Desverre ikke aktuelt med den fra Akershus.. Da går jeg heller i grelle 17.mai- kjoler resten av livet.. TS

Anonymous poster hash: de238...611

Hvilken er det du tenker på? Det er flere akershus-bunader

Anonymous poster hash: bcae8...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestakken er Telemark,og Oslo har egen bunad. Sånn er det. Er noe annet om det er snakk om tilknytting.Selvfølgelig må de på vestkanten være fornøyd med egen bunad, men det er trossalt over 400 i Norge så det er lurt å sjekke nøye på hvilke bunader man har tilknytting til.

Er ikke fra Oslo, men er det beltestakken som det er aller mest av i Oslo på 17 mai?

Anonymous poster hash: f0bf2...921

Nå er det ikke sånn at bare folk som bor i Telemark som kan bruke telemarksbunader og folk som bor i Oslo må nøye seg med Oslobunaden. Mange folk fra Oslo kommer fra andre steder i landet eller har slekt som stammer fra helt andre steder enn Oslo. Bunader går gjerne i arv og man kan velge bunad utifra hvor mor eller bestemor kommer fra osv. Mange velger også ut i fra øvrig slekt. Jeg er andre generasjon som har vokst opp i Oslo og har likevel telemarksbunad.

I Oslo er det er stort mangfold av bunader og man støter på så og si alt! Veldig mange har bunad så 17 mai er kjempestas. Men ja man ser ganske mange beltestakker/telemarksbunader på Oslo vest innimellom alt det andre. Men jeg synes det egentlig er hyggelig og prøver ikke å arrestere fremmede på slektskap og ønsker ikke å gjøre noen flaue på nasjonaldagen. Bunad er trossalt bunad

Anonymous poster hash: b1256...d4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som Oslo-borgere som har valgt seg beltestakk som blunker lurt når de sier at de har funnet en kvartmenning med en grandtante fra Telemark. Det er nok ikke en myte at den har blitt statussymbol for de pengesterke, også kalt Oslo-3-bunad (fra tiden da byen var inndelt i soner).

Skjønner godt at Telemarkingene ikke liker at bunaden dere brukes til slikt. Riktignok har faktisk de fleste Oslofolk røtter eller opphav et annet sted, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor de heller ikke velger en annen.

Men når en ser antallet på den i forhold til alle andre i Karl Johan på 17. mai så støtter det jo opp om teorien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det nå jeg skulle steppe inn og si at så lenge man er norsk kan man bruke akkurat den bunaden man selv vil, fordi man ikke trenger sertifikat utstedt av den lokale husflidsgruppa og bondekvinnelaget for å få bruke en bestemt drakt man liker?

Alle kan ta på seg en bunad fra Telemark hvis de vil.

Det er ingen regel som nekter dem dette.

På samme måten som de kan ta en fra Hardanger om de heller vil det.

Også kan jeg jo nevne at jeg faktisk ikke syns beltestakken er spesielt fin.

Spesielt ikke den i lilla farger...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står der er løgn. Det er en beltestakk, og den er slett ikke utviklet til Husflidens 60-årsjubileum, som de hevder.

Anonymous poster hash: b40ef...19a

Her påstår hun den samme bunaden er jubileumsdrakten for Oslo fra 900års jubileet til byen som ble markert i 1950, også...

Noe den iallefall ikke er. :fnise:

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=261

Edit:

Hmm.

Her er en kvinnebunad FRA Lundeby...

(Hvor ligger Lundeby hen i Hedmark, egentlig? :ironi: )

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=100

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Hvor sterk tilknytning er sterk nok for dere selvutnevnte bunadspoliti?

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Eg tolkar dette dit at du reknar meg inn i bunadspolitiet? Tusen takk, for ein som spelar fotball i bunaden og argumenterer med maskinsaum der det er vettugt, er dette særleg overraskande og gledeleg!

Eg brukar det nye myntet mitt til å seie: fjern onkel held ikkje, nær onkel er på kanten, besteforeldrar held i massevis, all arva bunad er fint. (Her meler eg mi eiga kake, eg er redd eg kan komme til å arve ein Sunnfjordbunad, og den vil eg bruke med glede, sjølv om eg ikkje kunne plassere Sunnfjord på kartet ein gong.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råndastakken med det rutete livet er faktisk en dypt tradisjonsbundet (klede)bunad, som har vært brukt aktivt av kvinner oppe i Nord-Gudbrandsdalen, i dagliglivet, helt fram til rundt 1920.

Denne tar man på ungene sine uansett hvor i landet man selv har opphav.

Men beltestakk, det er fra Telemark og har "rik tradisjon" så den kan man ikke ta på seg hvis man ikke har minst en tremenning og en bestefar som bor der... :roll:

Graffer er en gard i Garmo i Lom. Der hadde de en egen drakt som noen fant på gården.

Det er akkurat den samme måten man har konstruert andre bunader. Man fant noe her og noe der og lagde en bunad, med noe sammenrasket broderi og litt smykkesølv.

På Graffer fant man ganske mye. Nok til å si at dette var en konkret bunad etter drakttradisjonen fra området.

Men DEN bunaden kan alle ha på seg, enten de er fra Lom, Garmo eller har en eneste liten slektning som kan tenke seg å ha vært der, eller ikke...

:tunge1:

Kan hende folk skal roe litt ned med statusjaget om den beltestakken og se den for hva den er: Et nasjonalsymbol. Som man må kunne ta på om man er norsk.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Kan hende folk skal roe litt ned med statusjaget om den beltestakken og se den for hva den er: Et nasjonalsymbol. Som man må kunne ta på om man er norsk.

Og somme av oss er usamde i dette, og meiner at ein berre skal bruke bunader frå distrikt ein har tilknyting til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns igrunnen det er mye verre at folk leser det pisset som står på de nettsidene til den bunads-forhandleren, og tror at det de leser er korrekt info.

Virkelig triste greier, hvis folk går omkring og tror det finnes noe som kalles Oslos Tredje Bunad, og at Jubileumsdrakten for Oslo By er identisk med en bunad fra Øst-Telemark...

Det står veldig mye feilinformasjon der, for å si det sånn.

Det finnes feks ingen Hedemarksbunad som kalles "Kvinnebunad fra Lundeby," slik det står på nettsidene deres.

Derimot fins det en festdrakt som er designet av en kunstner ved navn Alf Lundeby...

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns igrunnen det er mye verre at folk leser det pisset som står på de nettsidene til den bunads-forhandleren, og tror at det de leser er korrekt info.

Virkelig triste greier, hvis folk går omkring og tror det finnes noe som kalles Oslos Tredje Bunad, og at Jubileumsdrakten for Oslo By er identisk med en bunad fra Øst-Telemark...

Det står veldig mye feilinformasjon der, for å si det sånn.

Ja, men det får hun stå for selv. Det er kjempe synd, det er jeg helt enig i. Dessverre mange useriøse aktører som kun vil tjene penger der ute! Tror noen sa hun var russisk?

Anonymous poster hash: b1256...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det får hun stå for selv. Det er kjempe synd, det er jeg helt enig i. Dessverre mange useriøse aktører som kun vil tjene penger der ute! Tror noen sa hun var russisk?

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Ja, jeg leste noe om det foran i tråden.

Veldig bra at folk kommer med den typen informasjon i andre foraer, så folk har et snev av en mulighet til å få det med seg, før de går avsted og bestiller seg en "Kvinnebunad fra Lundeby i Hedmark"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare ta tak i et par ting jeg har sett i noen av de siste innleggene her, og prøve å oppklare litt.

For det først: Hulda Garborg lanserte aldri hardangerbunaden som en bunad for hele Norge, hun oppfordret folkedanserne til å finne antrekk det passet å danse i, som var litt nasjonalromantiske. Siden Hardanger på den tiden hadde en levende drakttradisjon ble denne plukket opp, litt tilfeldig egentlig. Den ble senere lansert som Nasjonalen, men da er det snakk om en noe moderert versjon, blant annet med litt kortere stakk og en barnelue istedet for roggeband eller koneskaut.

Hulda Garborg ønsket drakter fra flere steder i Norge, men det var samtidig viktig for henne at det var nok bevegelsesfrihet. Hun var kritisk til smekkebunaden fra Seljord, fordi livet kunne ligne på et korsett, men veldig begeistret for halliingstakken. Idealet vi kjenner i dag med en mørk livkjole med matchende broderier på stakk og liv ble født da hun fikk se en drakt fra Sunnmøre. Sunnmøre er det eneste stedet i hele Norge hvor man er sikre på at en slik drakt ble brukt som folkedrakt, de skal ha vært i bruk rundt 1850.

Dermed begynte Garborg selv å lansere flere bunader fra flere steder i Norge, laget etter dette idealet, først ut etter sunnmørsbunaden var den gamle valdresbunaden, dette var i 1914. Med andre ord fremmet hun ikke hardangerbunaden, hun ønsket flere lokale bunader.

Hva gjelder beltestakken ble denne tatt opp av unge jenter og kvinner i Øst-Telemark da de ønsket seg en egen lokal bunad. Denne draktskikken hadde da gått ut av bruk og blitt erstattet med stakk og liv, men de eldre husket fortsatt beltestakken og det fantes mange gamle draktdeler gjemt rundt omkring i kister og skap. Man vet at området hvor beltestakken var i bruk som folkedrakt er lite, dette fordi det finnes sikre kilder i form av bevarte drakter, billedmateriale og beskrivelser av området.

Når det gjelder grafferdrakt og ruteliv og råndastakk så har begge disse vært frigitte bunader, altså tillatt i bruk over hele landet. Jeg tror råndastakken fortsatt er frigitt, men at grafferdrakten ikke er det lenger. Man kan med andre ord ikke "arrestere" noen som bruker en gammel grafferdrakt eller en råndastakk uten tilknytning, rett og slett fordi de har vært andre "regler" knyttet til disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...