Gå til innhold

Hundefôr


Gjest Munchy

Anbefalte innlegg

Mora di; hvor i landet kjøper du Norwegian Polar? Her hvor jeg bor koster det 400kr/20 kg. Forøvrig, tar det mye plass i fryseren?

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke tenkt på at vet. selger for?og att de kansje vil at du skal kjøpe for av dem.?

Ja det har jeg tenkt på, men jeg har også hørt det fra flere andre vet. som ikke selger fôr og jeg tror faktisk de har litt peiling på det de driver med ;)

Har brukt lab tidligere,ALLE og komenterte den vannvittig fine pelsen,bare så det er sagt.

Ja jeg har sagt at det funker bra på noen hunder men langt i fra alle. Ofte er det spesiell raser som går igjen som ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mennesker er det forskjell fra hund til hund på hvilket fõr de tåler best.

Vår hund fikk de første månedene av sitt liv Labb pga at oppdretteren hadde hatt god erfaring med dette foret på tidligere dyr (når vi spurte han var han gått over til et annet for pga. sponsoravtale, så vi tok han på ordet siden han ikke prøvde å "selge" oss Labb). Dette gikk fint helt til hunden var 6-7 måneder gammel. Da hadde han diaré mer eller mindre sammenhengende i 2 måneder - uten at noen fant ut hvorfor. Han gikk derfor på spesialfõr fra veterinæren, og ble merkbart dårligere igjen når vi gradvis prøvde å gå over på Labb igjen.

Vi tok dette opp med veterinæren, og hun fortalte oss at det var en overvekt av hunder med allergi, mageproblemer osv. som kom til behandling hos dem som gikk på Labb. Hun fortalte også at det ofte var slik at hundene tålte fõret bra en stund, men at de så begynte å reagere på det. Hunden vår var både i god form og blank i pelsen når han gikk på Labb (før diareen), så man kunne ikke se på hunden at han ikke tålte det.

Vi har nå byttet til Eukanuba og det fungerer helt fint. Hunden har nå lyst til å spise fõret sitt (siste tiden på Labb nektet han å spise det, forståelig nok), og er både fin i formen og i pelsen.

Etter å ha snakket med utallige folk som har hatt problemer med Labb, og gjennom egene erfaringer, så mener jeg at det er god grunn til å unngå dette. Mange hunder kan sikkert spise det uten at det skjer noe, men det er ikke sikkert det er så bra likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tenkt på at vet. selger for?og att de kansje vil at du skal kjøpe for av dem.?

Jeg velger likevel å tro at ikke alle dyrleger samarbeider om å anbefale folk ett for som er dårlig for hunden deres, fordi de ønsker å tjene penger. (De fleste dyrleger har også valgt yrket fordi de er glad i dyr.)

I tillegg har vel de fleste som skriver her sagt at de bare har blitt frarådet å bruke Labb, og ikke at dyrlegen kun anbefaler feks Hills, dersom det er det de selger. Har heller ikke hørt om dyrleger som fraråder andre kvalitetsfor som feks Royal Canine, og anbefaler det foret de selv selger istedet. Så jeg velger å tro at det er noe i det når de fraråder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg velger å tro at dyrebutikk for er bedre enn matbutikkfor.

Har alltid hørt at matbutikk for inneholder mye mer salt enn hunden trenger og det er vissnok ikke bra. Samt at hundene ofte ikke klarer å nyttegjøre seg alt i foret = bæsjer mye.

Så jeg er ikke i tvil om at litt mer kvalitetsfor enn Pedigree Plan og Friskies er mye bedre for hunden !

Selv har jeg brukt litt forskjellig ( Eukanuba, Olivers, Pro Plan og Hill's )

Av disse var jeg mest fornøyd med Pro Plan og minst fornøyd med Hill's

Nå så bruker jeg Royal Canin og kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får Eukanuba, er veldig fornøyd med dette. Butikkfor inneholder for mye salt og for lite næring og jeg vil at hunden min skal ha det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer kjøtt i dyrere fôr. Og siden hunder egentlig er rovdyr, trenger de kjøtt. Og så skal det ha noe med stoffskifte visstnok.

Vi bruker Royal Canin, og er kjempe fonøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...