Gå til innhold

Ikke vaske håret - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at splittede tupper ikke kan "limes" sammen igjen, altså. Håpet var å unngå å få mer av det :)

Jeg gjør generelt veldig lite med håret fra før; bare vask og børsting, og går som regel med håret rett ned, eller i flette eller hestehale. Bruker svært sjelden hårspray. Så vet ikke hvorfor håret er så slitt... :(

TS



Anonymous poster hash: 04cd5...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer også å slutte med sjampo. Balsammetoden synes jeg høres litt tidkrevende ut, og så ser jeg for meg at jeg må kjøpe ny balsam ofte. Jeg vil heller prøve å vaske med vann og ha balsam i lengdene. Men er redd håret ikke blir skikkelig rent. Mulig det kommer seg etterhvert?

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å slutte med sjampo. Balsammetoden synes jeg høres litt tidkrevende ut, og så ser jeg for meg at jeg må kjøpe ny balsam ofte. Jeg vil heller prøve å vaske med vann og ha balsam i lengdene. Men er redd håret ikke blir skikkelig rent. Mulig det kommer seg etterhvert?

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Balsammetoden er egentlig ikke noe mer stress enn å vaske håret med balsam. Kjøper man balsamen fra coop eller first price trenger du ikke kjøpe så ofte heller siden de er store og billige.

Men hva med å prøve å vaske håret et par uker med bare vann og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret 1 gang i uka, og det fngerer fint for meg, ikke lukter det vondt, og ser pent ut. Jeg er av dem som har penest hår på dag 2, 3 og 4 etter vask.



Anonymous poster hash: 9a313...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte bør man vaske håret hvis man bruker balsammetoden eller bare skyller i varmt vann?



Anonymous poster hash: 04cd5...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I over to år har jeg vasket håret to ganger i måneden. Bruker silikonfri shampo og balsam. Ingen andre produkter. Har håret i flette. Det ser fremdeles fett ut etter to dager. Jeg har seboreisk eksem da.

Anonymous poster hash: 294a5...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor ofte bør man vaske håret hvis man bruker balsammetoden eller bare skyller i varmt vann?

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

Det kommer ann på håret ditt. Selv vasker jeg 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balsammetoden er egentlig ikke noe mer stress enn å vaske håret med balsam. Kjøper man balsamen fra coop eller first price trenger du ikke kjøpe så ofte heller siden de er store og billige.

Men hva med å prøve å vaske håret et par uker med bare vann og se hvordan det går?

Ja, tenkte jeg skulle prøve en stund og se hvordan håret blir. Ikke verre enn å gå tilbake til sjampo igjen, eller evt prøve balsammetoden :)

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på håret ditt. Selv vasker jeg 2-3 ganger i uka.

Hvordan er håret ditt nå i forhold til før? Vasker du kun med balsam?

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er håret ditt nå i forhold til før? Vasker du kun med balsam?Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Svarer like greit på denne jeg også. Jeg pleide å vaske håret daglig, siden jeg syntes det ble så fryktelig fett ellers. Stygt var det også, de dagene jeg av en eller annen grunn ikke fikk vasket. Har naturlig blondt hår, så altså ganske tynne hårstrå. Håret mitt ser ikke pent ut når jeg våkner om morgenen, for å si det slik. Alle med tynt hår vet hvor ille sovesveisen egentlig kan bli :P

Det hadde aldri falt meg inn å vaske bare med vann, for kunne liksom ikke se for meg at det gjorde noe fra eller til i forhold til fett hår, men frisøren min holdt fast ved at jeg burde prøve. Brukte endel tørrsjampo den første tiden, da det fremdeles ble ganske fett, men nå vil jeg si det er mye bedre. Gikk først ned til å vaske annenhver dag, så hver tredje dag ca. Skyller godt med vann de dagene jeg ikke vasker det skikkelig.

Håret kan være litt kjipt siste dagen før vask, men det kommer litt an på hva jeg har holdt på med den uka egentlig. Det blir uansett ikke så fett selv på fire dager som det pleide å bli etter én dag før. Og jeg synes det er en kortere del av hårstrået som blir fett nå enn før, hvis det gir noen mening?

Jeg vasker med sjampo og balsam de dagene jeg vasker. To ganger med sjampo, én gang med balsam. Jeg er av og til slapp og har i balsam i hele håret, men det er klart best å bare ha i lengdene :)

Edit: jeg begynte å trappe ned hårvasken for et par år siden, og har vel det siste året mer eller mindre vasket alt fra annenhver til fjerdehver dag, litt ettersom hva for planer jeg har hatt den uka. Som oftest vasker jeg 2-3 ganger i uka.

Endret av Lunaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte jeg skulle prøve en stund og se hvordan håret blir. Ikke verre enn å gå tilbake til sjampo igjen, eller evt prøve balsammetoden :)

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1 [/quote,]

Ja, akkurat! Det er mulig håret bruker litt tid på å venne seg til det, så tørrshampoo kan være lurt å ha stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er håret ditt nå i forhold til før? Vasker du kun med balsam?

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Ja, kun balsam. Før var håret mitt veldig stritt og jeg slet med at det føltes tørt uansett hva jeg gjorde med det. Nå er det mye mykere og jeg sliter ikke lenger med at det er så tørt. Jeg trenger heller ikke vaske det så ofte lenger, for det blir ikke fett så fort. Noe jeg også er veldig glad for er at det har begynt å bølge seg mye mer og har en del liv. Balsammetoden skal være veldig bra om man har krøller siden håret blir mindre tørt og får mindre frizz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Jeg vet at splittede tupper ikke kan "limes" sammen igjen, altså. Håpet var å unngå å få mer av det :)

Jeg gjør generelt veldig lite med håret fra før; bare vask og børsting, og går som regel med håret rett ned, eller i flette eller hestehale. Bruker svært sjelden hårspray. Så vet ikke hvorfor håret er så slitt... :(

TS

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

Håret blir slitt av børsting og bruk av strikk.

Mitt råd er å gå til frisøren og klippe av alt det slitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tuppene splittet og knekt er det eneste som hjelper å klippe håret. Gå til frisøren og be han/henne klippe vekk alt som er skadet.

Jeg har fått beskjed om å vaske håret maks annenhver dag. Unngå balsam. Og skylde med så kaldt vann jeg klarer etter at jeg er ferdig, og det fungerer veldig bra for meg.

Alt du gjør med håret sliter på det, børsting, strikker, spenner, føning/krølltang/rettetang, diverse produkter. Prøv å finne hårstrikker uten metallskjøt, metallet sliter ekstra på håret. Hvis du bruker hårprodukter vil du også trenge å vaske håret oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret ca en gang i uken, maks 2! Har jeg trent skyller jeg det bare! Bruker såpebarene fra lush, de er supre!

Får man ikke dreads da(?)

Kan du ikke heller begynne å bruke hårkur:)?

Hvorfor tror du man får dreads? Å lage dreads er et helsikkes arbeid, jeg har prøvd tre ganger nå, en gang gikk det etter ufattelig mye motbørsting og rip and twist av håret! Man skal ha utrolig tørt hår om det i heletatt skal dreade av seg selv, gjerne ved langvarig bruk av saltspray :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret ca en gang i uken, maks 2! Har jeg trent skyller jeg det bare! Bruker såpebarene fra lush, de er supre!

Hvorfor tror du man får dreads? Å lage dreads er et helsikkes arbeid, jeg har prøvd tre ganger nå, en gang gikk det etter ufattelig mye motbørsting og rip and twist av håret! Man skal ha utrolig tørt hår om det i heletatt skal dreade av seg selv, gjerne ved langvarig bruk av saltspray :)

Jeg vet ikke hvorfor jeg lurte, angrer på at jeg la inn den kommentaren, har fått masse tyn for den :-( var bare et spørsmål liksom :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håret blir slitt av børsting og bruk av strikk.

Mitt råd er å gå til frisøren og klippe av alt det slitte.

Er tuppene splittet og knekt er det eneste som hjelper å klippe håret. Gå til frisøren og be han/henne klippe vekk alt som er skadet.

Jeg har fått beskjed om å vaske håret maks annenhver dag. Unngå balsam. Og skylde med så kaldt vann jeg klarer etter at jeg er ferdig, og det fungerer veldig bra for meg.

Alt du gjør med håret sliter på det, børsting, strikker, spenner, føning/krølltang/rettetang, diverse produkter. Prøv å finne hårstrikker uten metallskjøt, metallet sliter ekstra på håret. Hvis du bruker hårprodukter vil du også trenge å vaske håret oftere.

Jeg var hos frisøren og klippet håret for bare 2 mnd siden, og fikk vekk masse slitt og splittede tupper osv. Men ser jo på håret at det forsatt er en del knekt/splittet likevel (tok ca 15 cm). Men som sagt gjør jeg jo ikke mye med håret i det hele tatt! Bruker strikk, men bare sånne uten metall, og jeg bruker ingen stylingprodukter. Hårføner har jeg ikke engang... Så synes ikke akkurat jeg utsetter håret mitt for så mye greier... Derfor jeg håper at det å ikke vaske det med sjampo kan gjøre håret bedre, ikke fullt så tørt og at hårstråene ikke skal knekke så lett...

TS

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vasket håret med bare vann for første gang, og hatt balsam kun i lengdene. Synes det ser litt fett ut, men det har ikke tørket helt enda. Spent på hvordan det blir imorgen (idag) og om det kommer til å klø etter en stund med vask med bare vann. Klør veldig raskt i hodebunnen.

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller kun håret i lunkent vann annen hver dag. Vasker det ellers som vanlig.

Børster nesten aldri håret, enda jeg har masse fall. Bruker hendene i stede, og jeg har aldri floker.

Bruker også scrunchie hårstrikker fra Glitter, man får de veldig små og ikke bare sånne store.

Så vil anbefale deg å minske bruken av hårbørste, og bytte ut strikkene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vasket håret med bare vann for første gang, og hatt balsam kun i lengdene. Synes det ser litt fett ut, men det har ikke tørket helt enda. Spent på hvordan det blir imorgen (idag) og om det kommer til å klø etter en stund med vask med bare vann. Klør veldig raskt i hodebunnen.

Anonymous poster hash: 6cee4...2a1

Hvis håret ditt er vant til å vaskes hver dag eller annenhver dag vil det gå en periode hvor det ikke ser så pent ut, men etterhvert går det over og det holder seg mindre fett lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...