Gå til innhold

ble nektet feriepenger..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har hatt ferie i år.

. ingen tør å si noe,da alle er redd for å miste jobben

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Redd for å miste jobben, når arbeidsgiver holder tilbake deler av lønnen din? Du vet vi har et oppsigelsesvern som skjermer folk fra å bli oppsagt uten grunn i Norge? Tar du opp denne kampen, vil arbeidsgiveren få seg en kraftig smekk, med rette.

Anonymous poster hash: b46bf...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke er med i en fagforening, organiser deg ASAP! De hjelper deg med slike problemstillinger: hvordan få feriepengene dine, hvordan beskytte deg ved en konflikt osv.

Arbeidstilsynet høres også ut som en god ide.

Feriepenger skal man ha uansett om du har tjent 200 eller 2 mill kr.

Håper du har kontrakt og lønnsslipper som dokumenterer arbeidsforholdet samt feriepenggrunnlaget ditt



Anonymous poster hash: a92be...886
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd å leie advokat..

Fri er ikke egenmelding. Egenmelding skriver du når du har vært syk. Anonymous poster hash: 9415f...5cb

jo, når man er syk eller barna er syk,må man jo ta fri fra jobben,og bruke egenmeldingen,men man får ikke betalt for disse dagene.ikke iflg min arbeidsgiver

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare godtar dette er du dum. Du må stå på dine rettigheter som er nedfelt i norsk lov.

Du skal ha betalt ved egenmelding eller barns sykdom og du skal ha feriepenger.

Send et brev til arbeidsgiver. Dersom det ikke hjelper går du til fagforening og melder deg inn, så hjelper de deg gratis.



Anonymous poster hash: af3f6...ad9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst bør du melde deg inn i en fagforening, men du må i alle fall snakke med Arbeidstilsynet. For en slik praksis som du beskriver her, er direkte ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd å leie advokat..

jo, når man er syk eller barna er syk,må man jo ta fri fra jobben,og bruke egenmeldingen,men man får ikke betalt for disse dagene.ikke iflg min arbeidsgiver

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Dette blir jo bare verre og verre. Din arbeidsgiver er et rasshøl, et idiot og en drittsekk.

Hva advokatkostnadene angår, kan du alltids ta en telefon og legge frem saken din. Kanskje tar de saken din gratis, og tar den som en pro bono-sak. http://no.wikipedia.org/wiki/Pro_bono_publico

Anonymous poster hash: a2dfd...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bare godtar dette er du dum. Du må stå på dine rettigheter som er nedfelt i norsk lov.Du skal ha betalt ved egenmelding eller barns sykdom og du skal ha feriepenger. Send et brev til arbeidsgiver. Dersom det ikke hjelper går du til fagforening og melder deg inn, så hjelper de deg gratis. Anonymous poster hash: af3f6...ad9

Selvfølgelig er man dum om man finner seg i dette - problemet kommer i etterkant når man står der uten jobb.

Anonymous poster hash: a42b3...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en norsk eid bedrift. Sjefen er norsk,mens alle andre er utlendinger.. derfor, vi kjenner ikke til rettighetene..

koster det noe å melde inn i fagforening?eller "bruke" deres tjenester??

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en norsk eid bedrift. Sjefen er norsk,mens alle andre er utlendinger.. derfor, vi kjenner ikke til rettighetene..

koster det noe å melde inn i fagforening?eller "bruke" deres tjenester??

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Fagforeningene krever en månedlig kontingent av medlemmene, så de er ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får igjen deler av kontingenten på skatten, gjør man ikke?



Anonymous poster hash: a2dfd...31d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nav kan du få fri rettshjelp, mulig det er flere instanser som tilbyr dette og.

Følg rådene du har fått fra andre her om å kreve feriepenger- de har du krav på. Samme med lønn for dager hvor du bruker egenmelding.

Du kan ikke mista jobben på grunnlag av at du krever lønn for jobb du har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne visst hva slags råtten bedrift dette er, men jeg skjønner godt om du ikke vil skrive det, TS. Er det en bedrift jeg som privatperson risikerer å handle med på noen måte?



Anonymous poster hash: a2dfd...31d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster en liten sum å være med i fagforening, ja, men har man en rævva arbeidsgiver så lønner det seg kraftig.



Anonymous poster hash: ba9fc...f1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne visst hva slags råtten bedrift dette er, men jeg skjønner godt om du ikke vil skrive det, TS. Er det en bedrift jeg som privatperson risikerer å handle med på noen måte? Anonymous poster hash: a2dfd...31d

Kan ikke si det...men jeg tror du er trygg..

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får igjen deler av kontingenten på skatten, gjør man ikke?

Anonymous poster hash: a2dfd...31d

Stemmer det, man kan skrive av kontingenten (opp til en viss sum som jeg ikke husker akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg ble oppsagt på dagen fordi hun var syk og ikke kom på jobb ca 1-2 måneder etter hun startet. Det endte med arbeidsgiver måtte betalte tapt lønn for de måneden hun ikke jobbet, advokatutgiftene hennes, oppreising på 20000(eller hva man kaller det?) og hun måtte få jobben tilbake. Jeg er ganske sikker på om dere ansatte går sammen mot sjefen så vil dere få medhold i en evt rettsak. Om dere skulle bli oppsagt har dere jo krav på arbeidsledighetstrygd, men den er mindre enn lønn.



Anonymous poster hash: fc8fb...bc7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arbeidstilsynet først, deretter må dere alle få rumpa i gir og ORGANISERE dere.

Du betaler litt for det, men får titalls tilbake den dagen du trenger hjelp. Som dere tydeligvis gjør nå.

Lykke til, håper AT kan hjelpe dere 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En liten oppsummering av deres rettigheter:

Alle kan bruke egenmelding etter å ha jobbet et visst antall uker. Man kan fratas rettigheten for 6 mnd dersom en har brukt opp alle dagene i løpet av et år eller misbrukt rettigheten.

Alle ansatte skal få lønnsslipp samtidig med lønnen hver måned. Lønnsslippen forteller:

- bruttolønn

- nettolønn

- opptjente feriepenger

- lønn og feriepengeutbetaling hittil i år

Alle lønnsytelser opparbeider feriepenger - dvs bonus, overtid, etc

Når man har ferie trekkes man i lønn, feriepenger erstatter dette trekket.

Tilbakeholding av ferie- og lønnsutbetalinger er i strid med arbeidsmiljøloven og ferieloven. Dette rapporteres til Arbeidstilsynet. Tilbakeholding av lønn ved egenmelding rapporteres til NAV og kan medføre at bedriften mister retten til å få refusjon etter folketrygdloven i forbindelse med sykemeldinger

Dere bør organisere dere dersom dere ønsker å fortsette å arbeide for forbedring på denne arbeidsplassen. Og det vil dere vel, siden dere alle er så redde for å miste jobben?

Og en ting til: det er strenge regler for permittering av arbeidstakere - bl.a mtp varslingsfrister og grunnlag for permittering. Neste gang du blir truet med dette varsler du NAV og Arbeidstilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg av Blondie.

Spar på alt du har av skriftlig kommunikasjon, TS, og få kollegene dine til å gjøre det samme.



Anonymous poster hash: a2dfd...31d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...