Gå til innhold

Er det normalt å rydde matbutikken før det stenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På den Remabutikken jeg handler i vasker de gulvet før butikken stenger. Det er en fyr som går rundt med en sånn vaskemaskinsak og spruter vann utover gulvet og kjører den greia rundt beina på folk. Utrolig irriterende, de kan da vente med å vaske gulvet til butikken er stengt! :kjefte:Anonymous poster hash: 478dd...81a

Her på Carrefouren ned i Spania hos oss vasker de gulvet hele dagen - alltid en person som kjører og vasker, utrolig irriterende :rolleyes:

Anonymous poster hash: 9a92b...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er normalt. Skal de rydde etter stengetid da? De skal jo hjem de også.

Anonymous poster hash: 9c8ab...1ef

Dette må være noe av det "smarteste" jeg har lest her på en stund. Hadde jo vært greit om bussjåførene gjorde det samme; Avbrøt rutekjøringen før de var fremme fordi "de skal jo hjem de og".

For min del har jeg aldri opplevd noen sure miner om jeg spør om matvarer som er satt vekk, i de få tilfeller jeg har opplevd at butikkansatte allerede har pakket ned frukt/grønt. De er jo faktisk på jobb for å gi deg god service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld kom jeg inn på matbutikken kl. 20:45 og skulle handle litt. Det stengte kl.21 men jeg skulle ikke ha så mye.

Jeg fant fort det jeg skulle ha, men så glemte jeg noe, så jeg gikk tilbake til grønsaksavdelingen. Jeg skulle ha champignong, men de hadde allerede ryddet det bort og også mange andre grønsaker og frukt og bær.

Jeg så på kl. at den var 20:50.

Jeg hadde lyst til å spørre han som ryddet bort alt om jeg kunne få noen champignonger,men jeg turte ikke, så jeg bare gikk til kassa.

Er det normalt at man rydder før stengetid selv om det er 10 minutt igjen? Jeg har aldri opplevd dette før, og syns det var dumt at jeg ikke fikk kjøpt det jeg trengte ...

Anonymous poster hash: 1b46d...798

Ja, det er normalt. Jeg jobber selv i en liten butikk hvor vi er bare to ansatte de siste timene. Du ANER IKKE hvor stressende det kan være mot slutten av dagen, og hvor irriterende det er når kunder kommer inn i butikken det siste kvarteret og skal ha hjelp til ditten og datten.

Etter butikken stenger skal vi telle tre kasser (den siste kassen + tippekassene), ta oppgjøret og låse inn pengene, i tillegg til at låserunden skal tas og alt av gamle aviser, brød og bakevarer må ryddes vekk. Frukten som skal på kjøl pleier jeg å trille inn litt før stengetid, nettopp slik at vi skal rekke alt det som må rekkes etter stengetid.

Vi får betalt 15 minutter etter stengetid, enten vi går hjem 15 minutter over stengetid eller to timer over stengetid. 15 minutter er veldig lite til å rekke alt som skal gjøres, så vi klargjør til stenging før vi stenger. Det er som regel få kunder i butikken da uansett.

NEI, jeg vil ikke dele en agurk i to, sjekke om vi har mer posesuppe på lageret eller ha en lang diskusjon om hvilke brussorter som er på tilbud og ikke. Jeg smiler og er høflig, men helst vil jeg bare at du kommer deg til helvete ut av butikken sånn at jeg slipper å bli forsinket og må jobbe ubetalt overtid.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får betalt 15 minutter etter stengetid, enten vi går hjem 15 minutter over stengetid eller to timer over stengetid. 15 minutter er veldig lite til å rekke alt som skal gjøres, så vi klargjør til stenging før vi stenger. Det er som regel få kunder i butikken da uansett.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

Lønn er en transaksjon mellom deg og din arbeidsgiver. Du stiller din tid til rådighet for arbeidsgiver som kompenserer dette med betaling.

Dette betyr at du skal ha betaling for all den tid du stiller tilgjengelig for arbeidsgiver. Har arbeidsgiver lagt opp til rutiner som forutsetter at det skal ryddes/gjøres klart, så skal dette skje i din arbeidstid.

Hvorvidt dette skjer ved at ryddingen begynner tidligere enn stengetid, eller om de ansatte bruker arbeidstid etter stengetid har liten betydning for deg som arbeidstager. Det er helt klart at enten så betaler arbeidsgiver deg for den tiden du bruker, eller så går du hjem når du ikke får betalt lengre.

Uavhengig om ryddingen er ferdig eller ikke.

Det er en uting at butikksjefer føler at de kan pålegge arbeidstagere ubetalt arbeidstid. Vil de ha de ryddig uten å betale for det så kan de jo rydde selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Jeg jobber selv i en liten butikk hvor vi er bare to ansatte de siste timene. Du ANER IKKE hvor stressende det kan være mot slutten av dagen, og hvor irriterende det er når kunder kommer inn i butikken det siste kvarteret og skal ha hjelp til ditten og datten.

Etter butikken stenger skal vi telle tre kasser (den siste kassen + tippekassene), ta oppgjøret og låse inn pengene, i tillegg til at låserunden skal tas og alt av gamle aviser, brød og bakevarer må ryddes vekk. Frukten som skal på kjøl pleier jeg å trille inn litt før stengetid, nettopp slik at vi skal rekke alt det som må rekkes etter stengetid.

Vi får betalt 15 minutter etter stengetid, enten vi går hjem 15 minutter over stengetid eller to timer over stengetid. 15 minutter er veldig lite til å rekke alt som skal gjøres, så vi klargjør til stenging før vi stenger. Det er som regel få kunder i butikken da uansett.

NEI, jeg vil ikke dele en agurk i to, sjekke om vi har mer posesuppe på lageret eller ha en lang diskusjon om hvilke brussorter som er på tilbud og ikke. Jeg smiler og er høflig, men helst vil jeg bare at du kommer deg til helvete ut av butikken sånn at jeg slipper å bli forsinket og må jobbe ubetalt overtid.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

Problemet her er at du legger ansvaret for dette på kunden, fremfor på arbeidsgiver som ikke gir deg betalt for tiden du faktisk jobber. Folk vet ikke at det fungerer sånn, og jeg synes faktisk at så lenge det er før stengetid, så bør butikkene legge opp til å kunne yte samme service som ellers i åpningstiden. Jeg skjønner det er stressende (har jobbet i dagligvare selv, men fikk da betalt for tiden vi faktisk brukte på å rydde og stenge) - men ikke skyld på kunden da!?

Anonymous poster hash: ffe9d...d74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er en transaksjon mellom deg og din arbeidsgiver. Du stiller din tid til rådighet for arbeidsgiver som kompenserer dette med betaling.

Dette betyr at du skal ha betaling for all den tid du stiller tilgjengelig for arbeidsgiver. Har arbeidsgiver lagt opp til rutiner som forutsetter at det skal ryddes/gjøres klart, så skal dette skje i din arbeidstid.

Hvorvidt dette skjer ved at ryddingen begynner tidligere enn stengetid, eller om de ansatte bruker arbeidstid etter stengetid har liten betydning for deg som arbeidstager. Det er helt klart at enten så betaler arbeidsgiver deg for den tiden du bruker, eller så går du hjem når du ikke får betalt lengre.

Uavhengig om ryddingen er ferdig eller ikke.

Det er en uting at butikksjefer føler at de kan pålegge arbeidstagere ubetalt arbeidstid. Vil de ha de ryddig uten å betale for det så kan de jo rydde selv.

Takk for opplysningen? Jeg jobber i en av Norges største dagligvarekjeder. Butikken følger tariff, og jeg er fagorganisert. Dette er altså fullstendig normalt, og ikke noe sjefen min har funnet på selv. Det er veldig greit at det er sånn. Hadde vi fått betalt for å jobbe overtid, ville det vært lett å dra ut tiden for å få mest mulig betalt. Ser for meg at vi kunne sittet der og småpratet mens vi telte kronestykker og smugspiste rundstykker for timelønn + 90 kr UB-tillegg et par timer hver dag etter stengetid. Noen regler må det nesten være. Det går forresten IKKE an å bare gå hjem uten at ting er gjort - da går det utover den som åpner neste morgen, og i verste fall er alt bare rot når de første kundene kommer for å handle. Eller "Rakk ikke låse alle dørene, arbeidstiden min var over skjønner du!"

Problemet her er at du legger ansvaret for dette på kunden, fremfor på arbeidsgiver som ikke gir deg betalt for tiden du faktisk jobber. Folk vet ikke at det fungerer sånn, og jeg synes faktisk at så lenge det er før stengetid, så bør butikkene legge opp til å kunne yte samme service som ellers i åpningstiden. Jeg skjønner det er stressende (har jobbet i dagligvare selv, men fikk da betalt for tiden vi faktisk brukte på å rydde og stenge) - men ikke skyld på kunden da!?

Anonymous poster hash: ffe9d...d74

Problemet er at mannen i gata (kunder flest) ikke forstår hvordan ting fungerer. Det er ikke samme service i en butikk ti minutter før stengetid som midt på dagen. Det greier vi ikke, og det er urimelig å forvente. Det er heller ikke særlig høflig å bestille mat på en restaurant 5 minutter før kjøkkenet stenger eller be om å få varen pakket inn i gavepapir når det er hundre personer i kø, for å ta noen andre eksempler på noe mange folk ikke forstår.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for opplysningen? Jeg jobber i en av Norges største dagligvarekjeder. Butikken følger tariff, og jeg er fagorganisert. Dette er altså fullstendig normalt, og ikke noe sjefen min har funnet på selv. Det er veldig greit at det er sånn. Hadde vi fått betalt for å jobbe overtid, ville det vært lett å dra ut tiden for å få mest mulig betalt. Ser for meg at vi kunne sittet der og småpratet mens vi telte kronestykker og smugspiste rundstykker for timelønn + 90 kr UB-tillegg et par timer hver dag etter stengetid. Noen regler må det nesten være. Det går forresten IKKE an å bare gå hjem uten at ting er gjort - da går det utover den som åpner neste morgen, og i verste fall er alt bare rot når de første kundene kommer for å handle. Eller "Rakk ikke låse alle dørene, arbeidstiden min var over skjønner du!"

Problemet er at mannen i gata (kunder flest) ikke forstår hvordan ting fungerer. Det er ikke samme service i en butikk ti minutter før stengetid som midt på dagen. Det greier vi ikke, og det er urimelig å forvente. Det er heller ikke særlig høflig å bestille mat på en restaurant 5 minutter før kjøkkenet stenger eller be om å få varen pakket inn i gavepapir når det er hundre personer i kø, for å ta noen andre eksempler på noe mange folk ikke forstår.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

For all del; Om du som fagorganisert vil jobbe gratis, så ikke la meg hindre deg. Jeg vet bare at jeg aldri selv har, eller hørt om liknende tilfeller. Jeg har hørt om at ansatte forflyttes opp i "låseansvarlig-stillinger" for å få fastlønn, (eller, ubegrenset gratis overtid som det også heter), men som f.eks deltidsansatt så hadde jeg ikke funnet meg i en slik løsning.

Problemstillingen du skisserer er jo for det første slik det er i arbeidslivet; En viss del tillit skal det være mellom ansatt og arbeidsgiver. Og for det andre, veldig lett å regulere/kontrollere på en rekke måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet i dagligvare og vi fikk ikke betalt ett minutt etter stengetid. Selv om stengerutinene våre tok 30 minutter. Så vi jobbet alltid en halvtime gratis.



Anonymous poster hash: 53681...756
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet i dagligvare og vi fikk ikke betalt ett minutt etter stengetid. Selv om stengerutinene våre tok 30 minutter. Så vi jobbet alltid en halvtime gratis.

Anonymous poster hash: 53681...756

Det er sannsynligvis fordi butikksjefen får de pengene han/hun sparer som bonus selv. Det vil si at du jobbet gratis for butikksjefen, og han tjente en god del penger på at dere fant/finner dere i det. I slike tilfeller hjelper det å si klart i fra, og så bare faktisk forlate arbeidsstedet når du ikke lenger får betalt for å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe tilsvarende på en rema som mange handler i. Spurte betjeningen og fikk et såpass mistenkelig svar at jeg bare sendte en mail til ledelsen i rema. Fikk en telefon dagen etterpå og stor takk. Det var overhodet ikke slik det skulle være da det ville få folk til å føle seg uvedkomne og de ansatte var betalt for å gjør det etterpå. De ansatte i dette tilfellet hadde da gått mot ledelsens instrukser.

Drt er vel derfor avhengig av hva butikken har for prosedyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det "smarteste" jeg har lest her på en stund. Hadde jo vært greit om bussjåførene gjorde det samme; Avbrøt rutekjøringen før de var fremme fordi "de skal jo hjem de og".

Ja, det hadde vært noe! Kvart på ti så slutter alle sjåførene å kjøre etter ruta og kjører heller strakeste veien hjem til seg selv og parkerer bussen i oppkjørselen :fnise:

Anonymous poster hash: ba27b...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis fordi butikksjefen får de pengene han/hun sparer som bonus selv. Det vil si at du jobbet gratis for butikksjefen, og han tjente en god del penger på at dere fant/finner dere i det. I slike tilfeller hjelper det å si klart i fra, og så bare faktisk forlate arbeidsstedet når du ikke lenger får betalt for å være der.

Jeg gjorde det. Kom med lovsamlingen min og viste at jeg skulle ha betalt osv. Ja og ha sa han og lavet bot og bedring, men nei.. Endte med at jeg fant ut passordet til timeliste-programmet og la inn tiden jeg jobbet når jeg stengte. Så jeg gikk bak ryggen hans, men kun for å få mine rettigheter.

Anonymous poster hash: 53681...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utdannelsen min fra ferskvareavdelingen og har vært delikatesseansvarlig i 3 store supermarkeder.

Vår policy var alltid å holde åpent så lenge som mulig, men enkelte stengerutiner må man begynne med før det stenger for å bli ferdig. F.eks dagene vi stengte kl 21.00, begynte vi å vaske varmeskapet rundt 20:30. Da ble alt av varmmat kastet utenom kylling som ble satt i ovnen i tilfelle noen kom etter dette å kjøpte.

På den kalde siden av disken blir salater (både grønne og majonesbaserte), posteier og pålegg plastet inn. Jeg har selv erfart at det er bedre å sette en stram plastikk over beholderen før stengetid når det er rolig, da jeg føler at det er bortkastet å la mat tørke inn (de ble byttet opptil flere ganger om dagen) når det såvidt er kunder i butikken.

På en annen side har vi stått bak disken til gitteret er tatt ned og butikken er stengt, dersom kunder vil ha noe har vi selvfølgelig gått på kjøl å hentet dersom det var ryddet bort, eller tatt av plastikk om det fremdeles var i disken.



Anonymous poster hash: 1a48e...7be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er normalt. Jeg jobber selv i en liten butikk hvor vi er bare to ansatte de siste timene. Du ANER IKKE hvor stressende det kan være mot slutten av dagen, og hvor irriterende det er når kunder kommer inn i butikken det siste kvarteret og skal ha hjelp til ditten og datten.

Etter butikken stenger skal vi telle tre kasser (den siste kassen + tippekassene), ta oppgjøret og låse inn pengene, i tillegg til at låserunden skal tas og alt av gamle aviser, brød og bakevarer må ryddes vekk. Frukten som skal på kjøl pleier jeg å trille inn litt før stengetid, nettopp slik at vi skal rekke alt det som må rekkes etter stengetid.

Vi får betalt 15 minutter etter stengetid, enten vi går hjem 15 minutter over stengetid eller to timer over stengetid. 15 minutter er veldig lite til å rekke alt som skal gjøres, så vi klargjør til stenging før vi stenger. Det er som regel få kunder i butikken da uansett.

NEI, jeg vil ikke dele en agurk i to, sjekke om vi har mer posesuppe på lageret eller ha en lang diskusjon om hvilke brussorter som er på tilbud og ikke. Jeg smiler og er høflig, men helst vil jeg bare at du kommer deg til helvete ut av butikken sånn at jeg slipper å bli forsinket og må jobbe ubetalt overtid.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

Jeg skulle bare ha noen champignonger...

Om det er slik at dere ikke ønsker kunder i butikken 15 minutt før stengetid, så får dere opplyse kundene om dette slik at dere kan rydde 15 minutt før stengetid - ja, da kan dere likesågodt stenge butikken 15 minutt før stengetid...

Må si at jeg har mistet lysten til å gå på matbutikken om kvelden. Jeg skjønner ikke hvorfor matbutikken har åpent om kvelden. Hvem har dere åpent for egentlig?

Husker jeg ble glefset til en gang 5 minutt før stengetid. Jeg skulle bare ha en ting som lå lett tilgjengelig, og trodde det ikke gjorde noe om jeg gikk inn i butikken 5 min før det stengte.

Det var flere kunder i butikken som handlet, og den ansatte freste til meg at "Vi stenger nå!" og så olmt på meg ...

Jeg bare tuslet forskremt bort til kassa og fortsatt var det noen kunder i butikken - var da ikke min skyld?

Jeg tror at dere fint kan skremme kunder fra å komme i butikken like før stengetid, men butikken taper jo på det...

Anonymous poster hash: 1b46d...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle bare ha noen champignonger...

Om det er slik at dere ikke ønsker kunder i butikken 15 minutt før stengetid, så får dere opplyse kundene om dette slik at dere kan rydde 15 minutt før stengetid - ja, da kan dere likesågodt stenge butikken 15 minutt før stengetid...

Må si at jeg har mistet lysten til å gå på matbutikken om kvelden. Jeg skjønner ikke hvorfor matbutikken har åpent om kvelden. Hvem har dere åpent for egentlig?

Husker jeg ble glefset til en gang 5 minutt før stengetid. Jeg skulle bare ha en ting som lå lett tilgjengelig, og trodde det ikke gjorde noe om jeg gikk inn i butikken 5 min før det stengte.

Det var flere kunder i butikken som handlet, og den ansatte freste til meg at "Vi stenger nå!" og så olmt på meg ...

Jeg bare tuslet forskremt bort til kassa og fortsatt var det noen kunder i butikken - var da ikke min skyld?

Jeg tror at dere fint kan skremme kunder fra å komme i butikken like før stengetid, men butikken taper jo på det...

Anonymous poster hash: 1b46d...798

Det er selvsagt helt greit at kunder handler før stengetid. De fleste handler småting de har glemt hvis de er i butikken så sent.

Det hender vi må minne folk på at det nærmer seg stengetid, men å skrike til kunder 5 minutter før stengetid er både unødvendig og feil. Det skal ikke skje.

Anonymous poster hash: 1aaff...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke tusler rundt til etter stengetid jeg hi hi

Anonymous poster hash: 39501...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har jeg aldri opplevd.

Er det åpent til 21 syns jeg varene skal være ute i butikken så lenge det er åpent.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to på jobb, på en butikk som stenger 19:00. Lønna mi slutter 19:00. Selvfølgelig klargjør vi litt av stengingen rundt 18:45, og selv om vi begynner da, er vi sjelden ute av butikken før 20 minutter etter stengetid.



Anonymous poster hash: f2573...0a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmja vi brukte å sette urter, blomster og de mest ømfintlige grønnsakene og fruktene på kjøl slik at de holdt lenger. Pleide å sette dem på ei tralle slik at det bare var å kjøre dem ut rett etter stenging på vei til bakrommet :) De fleste butikkene starter forbereding av stenging litt før, da de ikke har betalt lenge nok til å rekke det etter stengetid. Om morgenen er det ikke noe stress da alle møter litt før slik at butikken er ok når man åpner. Hvis noen rydder ut frukta fryktelig lenge før stenging må dere si fra til ledelsen, dette er det nok ikke meningen at de skal gjøre. De gjør det sikkert for å spare tid mot slutten, men da går det jo utover kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at man skal kunne handle i en butikk helt til stengetid. Stenger butikken kl 21 så forventer jeg å kunne handle som vanlig (og finne alle varene som ikke er utsolgt i butikklokalet) frem til stengetid. Jeg som kunde skal selvsagt være ute i god nok tid til at jeg har handlet ferdig, og betalt, innen stengetid. At grønnsaker er flyttet over på traller, at noen vasker osv før stengetid er selvsagt helt greit, men hvis feks de fleste grønnsakene er flyttet ut på kjølerommet er etter min mening ikke greit.

Jeg skjønner at noen ansatte ikke får betalt etter stengetid/ikke får betalt lenge nok til å gjøre hele stengejobben. Men, det er faktisk ikke mitt problem. Det er et problem mellom ansatt og sjefen. Butikken lever av kundene sine, og det er bla meg. Er butikken åpen så betyr det at kunder er velkommen, og da må man få handle det man skal. Jeg skal ikke oppholde de ansatte utover åpningstiden (vet hvor vanvittig irriterende det er med kunder som med den største selvfølge ber om å få pakket en gave når det allerede er 10 min siden butikken stengte). Hvis jeg hadde opplevd det som TS gjorde så hadde jeg trolig fyrt avgårde en mail. Hvis jeg ikke fikk en god forklaring og det ble bedre så hadde jeg sluttet å handle i butikken (også i kjernetiden).

Når det er sagt så har jeg faktisk aldri opplevd dette og jeg har pga jobb ofte snublet innom butikken 10 min før stengetid (er da målrettet og rask, og ute igjen innen butikken stenger)

Anonymous poster hash: 9bb24...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...