Gå til innhold

Ulovlig å kreve at leietaker reiser bort i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Vi foretrekker pendlere fordi de reiser hjem i helgene, og skrev derfor i annonsen at pendlere er foretrukket. Også fordi det er mindre sannsynlig at en pendler har store fester, og leiligheten er en del av huset vi bor i. Det er kamp om boligene, og som utleier har vi mulighet til å velge.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

Som jeg skulle skrevet det selv. Det gjør vi også, vi foretrekker en som reiser bort i helgene, i et sprengt marked har vi mulighet til det :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

I takt med velstanden blir mennesket bare griskere og griskere. Og mindre menneske.

Kynisk tankegang.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Som jeg skulle skrevet det selv. Det gjør vi også, vi foretrekker en som reiser bort i helgene, i et sprengt marked har vi mulighet til det :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

men nå har ikke alle studenter råd til å reise hjem hver helg. Sybs man skal ta litt hensyn til at studenter ikke har så mye å rutte med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ikke ut for å hjelpe studentene, jeg leier ut fordi jeg trenger pengene. Det er stor pågang, og jeg har mulighet til å velge. Pendlere har fast jobb, har få fester og generelt liten slitasje på leiligheten. De blir derfor prioritert hos oss. Det er ikke snakk om å utnyttte en situasjon, men som utleier får man mange henvendelser og velger såklart den man selv mener passer best. Hvordan mener du egentlig at jeg skal velge leietaker?

Sånne som dere som utnytter en situasjon som er vanskelig for så mange gjør meg kvalm.

Enten leier du ut og aksepterer at den som betaler dere i dyre dommer får bo der, og ikke bare ha det som oppholdssted i ukedagene, eller så leiere dere ikke ut.

"I et sprengt marked har vi mulighet til det", ja det er lett å si når du sitter på den siden av gjerdet.

Aldri har studenter hatt mindre å rutte med og så forventer dere at i tillegg til å bruke nesten all inntekt vi har på husleie, skal bruke resten på å farte land og strand rundt så dere kan slippe å se noe til oss i helgene? Unnskyld meg, men det er rett og slett ufint.



Anonymous poster hash: 40c8f...003



Anonymous poster hash: 099dd...c38
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg leier ikke ut for å hjelpe studentene, jeg leier ut fordi jeg trenger pengene. Det er stor pågang, og jeg har mulighet til å velge. Pendlere har fast jobb, har få fester og generelt liten slitasje på leiligheten. De blir derfor prioritert hos oss. Det er ikke snakk om å utnyttte en situasjon, men som utleier får man mange henvendelser og velger såklart den man selv mener passer best. Hvordan mener du egentlig at jeg skal velge leietaker?

Anonymous poster hash: 099dd...c38

jeg bare føler du skjærer alle studenter over en kam. Noen studenter fokuserer på å jobbe en del i helger. Men klart. Dere velger jo selv..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare føler du skjærer alle studenter over en kam. Noen studenter fokuserer på å jobbe en del i helger. Men klart. Dere velger jo selv..

Ærlig talt. Forutsatt at det er samme bruker som svarer hele tiden, så nevnes det jo ikke på noe tidspunkt studenter i innleggene.

Pendlere, som i "arbeidende personer som jobber et annet sted enn hjemstedet" er ypperlige leietagere. De har fast inntekt, altså de betaler leien i tide, og de reiser hjem i helgene. Derav begrepet "pendler". En pendler vil naturlig reise hjem til f.eks familie i helgene. Hadde de bodd fast i leiligheten så hadde de ikke vært pendlere.

Et vil jo for en student være dumt å innlede et leieforhold med å dyrt&hellig påstå seg som pendler. Det er jo klart at man ikke saklig kan sies opp om man ikke reiser hjem hver helg, men om utleier opererer med ett års leiekontrakt, så er en ikke i kritthuset for forlengelse når året er omme.

Det blir på samme måte som at en enslig studine går på visning i en leilighet der utleier har et utrykt ønske om kun en leietager uten at det saklig kan begrunnes at den blir overbefolket av flere, og så ved innflytting "plutselig" har en samboer som utleier ikke kan nekte å flytte inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå har ikke alle studenter råd til å reise hjem hver helg. Sybs man skal ta litt hensyn til at studenter ikke har så mye å rutte med.

Men det er vel ikke mitt problem? Jeg leier ikke ut boligen for å være snill, men fordi jeg trenger/har lyst på pengene.

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er vel ikke mitt problem? Jeg leier ikke ut boligen for å være snill, men fordi jeg trenger/har lyst på pengene.

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

Da får du faktisk velge ekte pendlere som har full jobb og råd til å reise hjem, og ikke studenter fordi du "har lyst" på pengene. Dersom de ikke får være der i helgene så er du ikke snill nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig slik at noen ønsker at leieboerne skal ut i helger og ferier? Da betaler de uansett ikke full husleie?

Der det leies ut del av egen bolig er det jo selvsagt for å unngå støy, begge veier. Vi er en småbarnsfamilie og for de som bor i sokkel under oss vil vi unngå å måtte hysje på barn når de våkner i 07 tiden lørdag og søndag. Og selvsagt for vår egen del unngå festing i helgene. Vi har vært utrolige heldige, annonserte i utgangspunktet ikke etter en pendler, men vi fikk en som reiser til familien i Danmark hver eneste torsdag, og betaler likevel full leie.

Anonymous poster hash: ee3de...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du faktisk velge ekte pendlere som har full jobb og råd til å reise hjem, og ikke studenter fordi du "har lyst" på pengene. Dersom de ikke får være der i helgene så er du ikke snill nei.

Det gjør jeg jo selvfølgelig, jeg leier bare ut til folk som sier de er pendlere. Jeg kan som sagt ikke nekte leieboer å være der i helgene, men jeg bytter dem ut om det viser seg at de ikke er så mye bortreist likevel...

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det leies ut del av egen bolig er det jo selvsagt for å unngå støy, begge veier. Vi er en småbarnsfamilie og for de som bor i sokkel under oss vil vi unngå å måtte hysje på barn når de våkner i 07 tiden lørdag og søndag. Og selvsagt for vår egen del unngå festing i helgene. Vi har vært utrolige heldige, annonserte i utgangspunktet ikke etter en pendler, men vi fikk en som reiser til familien i Danmark hver eneste torsdag, og betaler likevel full leie. Anonymous poster hash: ee3de...178

Det gjør vi også, til en svenske. Det fungerer kjempefint. Når man faktisk får valget: leie ut til en godt voksen pendler med fast jobb eller en ung student ( som kanskje liker å feste), så er jo valget enkelt. Mindre slitasje på leiligheten, stille og rolig i helgen :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg jo selvfølgelig, jeg leier bare ut til folk som sier de er pendlere. Jeg kan som sagt ikke nekte leieboer å være der i helgene, men jeg bytter dem ut om det viser seg at de ikke er så mye bortreist likevel...

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

du høres ut som en flott utleier. Jeg håper nesten at du får meg som leietaker en gang, da skal jeg dra dag i beina til rettssalen om nødvendig, så skal du saksøkes for den kompensasjonen jeg har krav på i tråd med at du har bortreist. Jeg skal nyte det når tre av advokatene mine bryter deg ned bit for bit.

Anonymous poster hash: dcada...9b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skulle skrevet det selv. Det gjør vi også, vi foretrekker en som reiser bort i helgene, i et sprengt marked har vi mulighet til det å ta blodpris, stille urimelige krav og generelt oppføre oss som drittsekker. :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

Fixed!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du høres ut som en flott utleier. Jeg håper nesten at du får meg som leietaker en gang, da skal jeg dra dag i beina til rettssalen om nødvendig, så skal du saksøkes for den kompensasjonen jeg har krav på i tråd med at du har bortreist. Jeg skal nyte det når tre av advokatene mine bryter deg ned bit for bit.

Anonymous poster hash: dcada...9b1

Med tidsbegrenset utleie, på 1 år, så kan utleier heldigvis bytte ut leietakere hver 52 uke uten videre begrunnelse.

Anonymous poster hash: 3297e...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel ha en spesifikk Mandag-Fredag kontrakt? Nå bor jeg ikke i Norge men det er vanlig her at enkelte leier ut et rom mandag til fredag. Men da er jo selve kontrakten slik og det er det man betaler for også.



Anonymous poster hash: 6dbc7...ec4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tidsbegrenset utleie, på 1 år, så kan utleier heldigvis bytte ut leietakere hver 52 uke uten videre begrunnelse.

Anonymous poster hash: 3297e...e9b

Minstetiden er i svært mange tilfeller 3 år, så jeg skulle nok funnet noe å ta deg på ;)

Anonymous poster hash: dcada...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstetiden er i svært mange tilfeller 3 år, så jeg skulle nok funnet noe å ta deg på ;)

Anonymous poster hash: dcada...9b1

Studenter leier vel ofte i kjellerleiligheter i utleiers egen bolig, og der er minstetiden 1 år.

Anonymous poster hash: 13c51...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Minstetiden er i svært mange tilfeller 3 år, så jeg skulle nok funnet noe å ta deg på ;)

Anonymous poster hash: dcada...9b1

Jeg har lite å leie ut så du slipper å ta meg, men jeg forutsatte (vel og merke i hodet mitt) at man leier ut noe i egen bolig, da har man adgang til 1 årskontrakter.

Anonymous poster hash: 3297e...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite å leie ut så du slipper å ta meg, men jeg forutsatte (vel og merke i hodet mitt) at man leier ut noe i egen bolig, da har man adgang til 1 årskontrakter.

Anonymous poster hash: 3297e...e9b

Hadde nok funent noe uansett (svært gode juridiske kontakter). For ikke å snakke om å bruke nettverket for alt det er verdt ved å snakke din utleiebolig ned og snakke om hvilke urimelige vilkår det er.

Anonymous poster hash: dcada...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok funent noe uansett (svært gode juridiske kontakter). For ikke å snakke om å bruke nettverket for alt det er verdt ved å snakke din utleiebolig ned og snakke om hvilke urimelige vilkår det er.

Anonymous poster hash: dcada...9b1

Du høres egentlig litt psykotisk ut. Det er vel nettopp slike som deg som gjør at folk med ellers gode leiligheter tilgjengelig for utleie ikke er sikre på om de orker kjaset det kan være med leietagere, og dropper det å leie ut. Noe som da fører til boligmangelen som diskuteres i denne tråden.

For å gjenta; Det er fullt legitimt å ønske en bestemt leietager; Kvinnelig hybelboer, jobb-pendler, en som får redusert leie mot snømåking, barnefamilie eller liknende. Det er jo innlysende at man kan oppleve å bli diskriminert som leietager, men det er desverre ingenting å gjøre noe med. Utleier velger helt klart selv hvem h*n leier ut til, ingen kan tvinge utleier til å leie ut, og er leiligheten i egen bolig så står utleier juridisk fjellstøtt på å bruke ett års leiekontrakt, og ikke videreføre den om utleier føler for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe galt i å bevisst leie ut til pendlere, så ser ikke hvorfor man skal bli så sinna for det... De her i tråden som bevisst leier ut til pendlere er jo ikke problemet. Det er de som ikke får tak i pendlere å leie ut til, og som likevel insisterer på at leietaker oppfører seg som en pendler som er problemet! Typisk de som leier ut til studenter og så innbiller seg at det er rimelig å kreve at de reiser bort hver helg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...