Gå til innhold

10kronersmarked, dyrere enn man tror?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Varer som er i jevnlig bruk, som holder seg, og som er billige der og da, - de er det helt greit å hamstre inn litt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å bruke sunn fornuft. Tenke over hvilke varer man egentlig trenger, gjerne litt frem i tid også. Se om varen er satt ned til 10 kroner, men sjekke ordinærpris før man kjøper varen.

Sånne 10-kroners marked og andre tilbud er jo ikke bare for å selge disse varene, men butikkene ønsker jo å lokke kunder til butikken. Og som regel handler disse kundene mye mer enn bare de nedsatte varene, når de først er i butikken. Varer som ikke er på tilbud heller. Og handler man f.eks. på Ica vil mange av basisvarene være dyrere i pris enn på f.eks. Rema1000. Så da ender man opp med å betale ganske høy sluttsum likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man kjøper ting man ellers også ville kjøpe er det jo også sparing om man betaler 10 i stedet for 12. Det viktige er at man ikke hamstrer unødvendige ting, eller ting som går ut av dato før man får brukt de opp.

Jeg kan omtrent ikke huske sist jeg kjøpte tannpasta eller håndsåpe for full pris. Fyller alltid på når jeg finner salg eller tikronersmarked. Samme gjelder en del tørrvarer og hermetikk, men der har jeg nok kjøpt med vanlig pris en sjelden gang også når jeg ikke har fylt på tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer ikke så mye på 10 kroners marked. Men du kan spare noen kroner om du FAKTISK liker og bruker det du kjøper.

Ellers er det gode gjennomtenkte kjøp som du kan ha i flere år du sparer mest på. Som f.eks. jeg kjøpte noen nye studio høytalere til 1000 kr som gir like god lyd som andre høytalere til 5000+kr. Disse vil jeg ha så lenge de virker (helst hele livet ut).

Ellers trengte jeg en støvsuger, og jeg trenger ikke ekstrem suge evne, bare en billig, grei og liten. Kjøpte en ny for 299kr. Den skal jeg ha i flere år.

Kjøpte en ny bærbar pc som ikke bråker med i5 4. generasjon prosessor, 8gb minne og ssd harddisk til 4000 kr. Denne skal jeg ha i mange år, også til studie.

Slikt er det man sparer penger på. Gjør jobben med å lese tester, se produktvideoer fra youtube, prisjakt.no etc



Anonymous poster hash: 5bdf6...e9b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde fantes en lov om at alle tilbudsvarer må vise ordinærpris under tilbudsprisen. Det er ofte mye på 10-kroners marked som til vanlig koster 11-12 kroner. Hvor mye sparer man egentlig da, liksom... Med slike kampanjer ender folk opp med å kjøpe mye mer enn de trenger, og gjerne ting de vanligvis ikke ville ha kjøpt.

På ICA gjør det vanligvis det, hvis du ser nøye på etiketten i hylla vil du se en liten pris nedi hjørnet som viser før pris.

Mange butikker setter den nye etiketter foran den gamle når det er tilbud, så hvis du tar ut den nye vil du se den gamle. Men det gjelder bare hos noen:)

Anonymous poster hash: c57ea...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mange av varerene er bare lureri, dvs. bare 1-2-3 kroner billigere enn ordinære priser. Noen varer er derimot ordentlig rabattert.

Men dette er jo ikke eksklusive varer, og så lenge man ikke kaster, og varerene erstatter andre varer som er dyrere, har man spart.

På samme måte skjønner jeg heller ikke typiske utsagn i sparerådstråder, om at man bare skal handle matvarer en gang i uken. Så lenge man ikke kaster, spiller det ingen rolle hvor ofte du handler. Derimot er det større sannsynlighet for at du kommer over virkelig gode tilbud på nyttige varer, jo oftere du besøker butikker.

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Anonymous poster hash: 15fe2...361

Enig :) Jeg har kommet over mange gode tilbud ved å gå ofte :)

Til det første du skrev: Jeg har forstått det slik på mange som har nevnt ukeshandling, at de mener at de sparer på det bl.a fordi det å handle sjelden hindrer dem i å impulskjøpe snacks/godteri o.l. mange dager i uken.

Anonymous poster hash: dfca6...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"

AnonymBruker, on 13 Aug 2014 - 20:33, said:snapback.png

1- På samme måte skjønner jeg heller ikke typiske utsagn i sparerådstråder, om at man bare skal handle matvarer en gang i uken.

2-Så lenge man ikke kaster, spiller det ingen rolle hvor ofte du handler. Derimot er det større sannsynlighet for at du kommer over virkelig gode tilbud på nyttige varer, jo oftere du besøker butikker


Anonymous poster hash: 15fe2...361 "

2. Enig :) Jeg har kommet over mange gode tilbud ved å gå ofte :)

1. Jeg har forstått det slik på mange som har nevnt ukeshandling, at de mener at de sparer på det bl.a fordi det å handle sjelden hindrer dem i å impulskjøpe snacks/godteri o.l. mange dager i uken.



Anonymous poster hash: dfca6...c4b

Rettet



Anonymous poster hash: dfca6...c4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

AnonymBruker, on 13 Aug 2014 - 20:33, said:snapback.png

1- På samme måte skjønner jeg heller ikke typiske utsagn i sparerådstråder, om at man bare skal handle matvarer en gang i uken.

2-Så lenge man ikke kaster, spiller det ingen rolle hvor ofte du handler. Derimot er det større sannsynlighet for at du kommer over virkelig gode tilbud på nyttige varer, jo oftere du besøker butikker

Anonymous poster hash: 15fe2...361 "

Rettet

Anonymous poster hash: dfca6...c4b

Det er vel litt forenklet å si at dersom man ikke kaster, så kjøper man ikke mer enn man ville gjort... Men alikevel er en av hovedårsakene til at planlagt ukeshandling lønner seg er fordi den er planlagt.

En ukeshandling blir gjerne handlet etter liste. Og det blir handlet lite utenom (fordi alt man skal ha står på lista.) Kanskje noen impulskjøp.

En som handler hver dag vil kanskje finne flere tilbud (spesielt om man går i forskjellige butikker.) Men samtidig går det meste av handelen på impuls, og for mange som ikke ønsker å bruke tid på å handle, blir det forsøkt å gjort unna i en fei. Da blir det fort mer ferdigmat eller dyrere mat enn om man hadde tatt seg tid til å planlegge. Så mesteparten av det man kjøper blir dyrere, og man handler mer enn man ville ha gjort. (Så det blir langt dyrere, slelv om man finner flere gode tilbud.)

Noe annet er om man stikker innom mange forskjellige butikker i løpet av en uke, og kun handler det som er billig i den enkelte butikk. Det vil jo være mest lønnsomt økonomisk. (Men kanskje ekstra tidkrevende?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte er å sjekke tilbudsaviser og planlegge innkjøpene ut fra det. Man går rett og slett der tilbudene passer best med middagsplanleggingen. (PS Det finnes app)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forenklet å si at dersom man ikke kaster, så kjøper man ikke mer enn man ville gjort... Men alikevel er en av hovedårsakene til at planlagt ukeshandling lønner seg er fordi den er planlagt.

En ukeshandling blir gjerne handlet etter liste. Og det blir handlet lite utenom (fordi alt man skal ha står på lista.) Kanskje noen impulskjøp.

En som handler hver dag vil kanskje finne flere tilbud (spesielt om man går i forskjellige butikker.) Men samtidig går det meste av handelen på impuls, og for mange som ikke ønsker å bruke tid på å handle, blir det forsøkt å gjort unna i en fei. Da blir det fort mer ferdigmat eller dyrere mat enn om man hadde tatt seg tid til å planlegge. Så mesteparten av det man kjøper blir dyrere, og man handler mer enn man ville ha gjort. (Så det blir langt dyrere, slelv om man finner flere gode tilbud.)

Noe annet er om man stikker innom mange forskjellige butikker i løpet av en uke, og kun handler det som er billig i den enkelte butikk. Det vil jo være mest lønnsomt økonomisk. (Men kanskje ekstra tidkrevende?)

Ja, hvis uplanlagt og hyppige butikkbesøk resulterer slik adferd kan jeg forstå, men for egen del kjøper jeg ikke dyrere mat og mer lettvint mat, enn hvis jeg planlegger og kjøper inn sjeldnere.

I verste fall kan jeg bli inspirert til å prøve noe nytt fordi prisen er nedsatt, men det ser jeg bare som en positiv ting.

Anonymous poster hash: 15fe2...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer ikke så mye på 10 kroners marked. Men du kan spare noen kroner om du FAKTISK liker og bruker det du kjøper.

Ellers er det gode gjennomtenkte kjøp som du kan ha i flere år du sparer mest på. Som f.eks. jeg kjøpte noen nye studio høytalere til 1000 kr som gir like god lyd som andre høytalere til 5000+kr. Disse vil jeg ha så lenge de virker (helst hele livet ut).

Ellers trengte jeg en støvsuger, og jeg trenger ikke ekstrem suge evne, bare en billig, grei og liten. Kjøpte en ny for 299kr. Den skal jeg ha i flere år.

Kjøpte en ny bærbar pc som ikke bråker med i5 4. generasjon prosessor, 8gb minne og ssd harddisk til 4000 kr. Denne skal jeg ha i mange år, også til studie.

Slikt er det man sparer penger på. Gjør jobben med å lese tester, se produktvideoer fra youtube, prisjakt.no etc

Anonymous poster hash: 5bdf6...e9b

Du kommer IKKE til å ha en støvsuger til 299 i flere år. Det er helt sikkert. Har lært litt i årenes løp. Når det gjelder elektrovarer får man oftest det man betaler for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer IKKE til å ha en støvsuger til 299 i flere år. Det er helt sikkert. Har lært litt i årenes løp. Når det gjelder elektrovarer får man oftest det man betaler for.

Om den koster 899 så tviler jeg på den holder særlig lenge.

Faktisk bedre å kjøpe en 30-40 år gammel en på loppemarked for en femtilapp. Da har du den trolig livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer IKKE til å ha en støvsuger til 299 i flere år. Det er helt sikkert. Har lært litt i årenes løp. Når det gjelder elektrovarer får man oftest det man betaler for.

Jeg kjøpte en støvsuger til 199,- for 6 år siden, den støvsugeren har jeg enda.

Og for øvrig tjener jeg på ti kroners markedet, kjøper selvfølgelig bare de varene jeg treger og som er rimeligere når det de koster 10 kr fremfor ordinær pris.

Anonymous poster hash: aa2f8...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _LilleMy

Det er jo lett å tenke at "det koster jo bare 10kr", og så tar man 10 av hver. Men om man handler i store mengder sparer man jo penger i lengden, så lenge det er varer som er jevnlig i bruk og som holder seg over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde fantes en lov om at alle tilbudsvarer må vise ordinærpris under tilbudsprisen. Det er ofte mye på 10-kroners marked som til vanlig koster 11-12 kroner. Hvor mye sparer man egentlig da, liksom... Med slike kampanjer ender folk opp med å kjøpe mye mer enn de trenger, og gjerne ting de vanligvis ikke ville ha kjøpt.

Det står opprinnelig pris under..

Anonymous poster hash: 9bbfc...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...