Gå til innhold

Hundebitt - oppfølging?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en fight mellom to av hundene her i dag, som gikk såpass heftig for seg at jeg valgte å gå imellom. Ikke så lurt kanskje, men det er jo litt utrivelig med sånt.

I alle fall, det endte dårlig. Den ene hunden har fått en liten rift, mens jeg har fått to bitt. Ikke dype (det er små hunder), men nok til at det blødde en del. Har helt over en del Pyrisept, men usikker på hva jeg bør gjøre utover det? Bare passe på at jeg ikke får infeksjon? Det er ikke så lenge siden jeg tok stivkrampevaksine, så den er ok. Bør jeg forbinde hunden sitt sår også?



Anonymous poster hash: 97efe...67c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden: Så lenge hunden ikke slikker på riften så er det best å la det være. Hvis den slikker på det så bandasjer det lett.

Deg: Pass på så sårene ikke blir røde, hovne og varme.



Anonymous poster hash: 9c1b0...698
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du gå mellom! Så du gjorde helt rett i det! :)

Hvis hundens rift er så lite at det ikke må sys så vask med utvannet grønnsåpevann (ikke furunål) daglig. Ta på bandasje hvis slikking. Har du blåspray kan du også bruke dette, men husk at det sverter av veldig.

Rens ditt eget sår morgen og kveld med pyrisept (aller helst klorhexidin, kjøp i morgen, men husk at det aldri må brukes på hunder) og ha plaster/bandasje over for å unngå flere bakterier. Hvis det er litt verk kan grønnsåpebad fungere fint for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tatt stivkrampevaksine i løpet av de siste 10 årene må du til lege for å få det asap.



Anonymous poster hash: b44bb...10b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tatt stivkrampevaksine i løpet av de siste 10 årene må du til lege for å få det asap.

Anonymous poster hash: b44bb...10b

Et tips: Les hovedinnlegget før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :)

Tok stivkrampe i 2011, så den skal vel være i orden.

Anonymous poster hash: 97efe...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg var så dum og gikk innom legevakten fordi jeg ble bitt på tur (han trodde fingeren min var pølse.. yey), det var et BIIIIIITTELITE sår så jeg bare spurte om jeg trengte stivkrampe siden det var mer enn 10 år siden. De sa at det var UHYRE viktig å få stivkrampe. Den varer i 10 år, men blir man bitt eller stikker seg på ting osv bør man visst fornye hvert 5 år sa de. Fikk også en hestekur med antibiotika.

Har aldri kommet så fort inn på legevakten før. Jeg sier bare bli nå heller bitt av et hamster enn å få nyrestein ihvertfall :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt at du tar en tur til legen, og ber om en bakteriologisk undersøkelse. Da dyrkes en prøve av såret, og dersom det er patogene mikrober der, kan en antibiotikakur foreskrives om nødvendig. Jeg ville ikke tatt antibiotika før svaret på prøven foreligger, men mindre du ser eller merker at det er infisert. Hvilken antibiotika som evt. er nødvendig testes der prøven dyrkes, og du får en "skreddersydd" kur.

Ofte blir dyrebitt ikke infiserte, men den gangen de faktisk blir det, har det en tendens til å bli alvorlig kjapt. Bedre å sjekke, enn å få en infeksjon.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt at du tar en tur til legen, og ber om en bakteriologisk undersøkelse. Da dyrkes en prøve av såret, og dersom det er patogene mikrober der, kan en antibiotikakur foreskrives om nødvendig. Jeg ville ikke tatt antibiotika før svaret på prøven foreligger, men mindre du ser eller merker at det er infisert. Hvilken antibiotika som evt. er nødvendig testes der prøven dyrkes, og du får en "skreddersydd" kur.

Ofte blir dyrebitt ikke infiserte, men den gangen de faktisk blir det, har det en tendens til å bli alvorlig kjapt. Bedre å sjekke, enn å få en infeksjon.

:)

Takk for et godt svar. Det har nå gått 1,5 dag, og etter hva jeg har lest vil en infeksjon som oftest komme til syne innen et par dager. Såret ser fint ut nå, så da ser det vel egentlig ut som det har gått bra. Litt blått rundt det, men ingen tegn til hevelse eller rødhet. Så da håper jeg det har gått fint. :)

Anonymous poster hash: 97efe...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar. Det har nå gått 1,5 dag, og etter hva jeg har lest vil en infeksjon som oftest komme til syne innen et par dager. Såret ser fint ut nå, så da ser det vel egentlig ut som det har gått bra. Litt blått rundt det, men ingen tegn til hevelse eller rødhet. Så da håper jeg det har gått fint. :)

Anonymous poster hash: 97efe...67c

Ja, det stemmer. Stedet vil bli ømt og i hovent, og ofte rødt. Det vil ikke alltid komme puss, avhengig av infeksjonen, men man merker godt at ikke alt er som det skal være.

Dersom du føler at alt er bra, ville jeg fortsatt rensing og sett det an. Hunder har mange bakterier som holder munnen ren, mer enn oss mennesker, som av og til fører til infeksjon.

Men hiv deg til legen dersom du merker negativ foranding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...