Gå til innhold

Kaster mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller hvis du har katt så kan du teste det på katten. Spiser ikke katten det, så ville jeg kastet det.

Hater katter så ingen katter her i huset :wow:

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ironisk, nei? Mugg er noe av det ekleste som fins, jeg hadde glatt gått sulten heller enn å ete noe som muggen har blitt skåret bort på. Hadde ikke engang vurdert tanken.

Anonymous poster hash: 8e054...885

Haha, samme her :hug:

Anonymous poster hash: ec506...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du har katt så kan du teste det på katten. Spiser ikke katten det, så ville jeg kastet det.

Det fungerer ikke hvis du har en gammel sitron. Katten freser og hopper en meter uansett hvor fersk den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, samme her :hug:

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Glad vi er fler. :)

Temaet ble diskutert rundt lunsjbordet på jobb, og da jeg sa jeg heller kaster hele osten enn å skjære vekk muggen kan du tro det ble mange vantro blikk og motargumenter.

Jaja, de kan kose seg med muggen sin, den gleden skal jeg ikke nekte dem. :fnise:

Anonymous poster hash: 8e054...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad vi er fler. :)

Temaet ble diskutert rundt lunsjbordet på jobb, og da jeg sa jeg heller kaster hele osten enn å skjære vekk muggen kan du tro det ble mange vantro blikk og motargumenter.

Jaja, de kan kose seg med muggen sin, den gleden skal jeg ikke nekte dem. :fnise:

Anonymous poster hash: 8e054...885

Ja samme her i kollektivet.. Fikk stoe øyne mot meg og bare DU KASTER IKKE OSTEN NÅR DU KAN SKJÆRE DET BORT...

Sjekker ofte datoen når jeg skal på middag og vi skal lage maten.. Får helt noia av dato varer selvom noe ha best før dato og andre har brukbar etter....

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er det letteste å sjekke! legg det i en bolle vann: Synker det kan du bruke det. Flyter det så kaster du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg er det letteste å sjekke! legg det i en bolle vann: Synker det kan du bruke det. Flyter det så kaster du det.

Smart :)

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er det letteste å sjekke! legg det i en bolle vann: Synker det kan du bruke det. Flyter det så kaster du det.

Det stemmer ikke alltid, for denne testen viser bare at egget ikke er ferskt. Det kan være gammelt uten å bli dårlig.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke alltid, for denne testen viser bare at egget ikke er ferskt. Det kan være gammelt uten å bli dårlig.

Åå så det beste er å knekke ett egg da før man bruker det?

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vil bare si at angående egg, kan disse brukes i lang tid etter forbruksdato. Årsaken til at denne ble endret var fordi vi måtte forholde oss til EU-regler. Men en del land i EU har problemer med andre bakterier enn vi har, så våre egg er egentlig holdbare mye lengre. Minst en måned etter holdbarhetsdatoen går helt fint.

Får håpe det blir en endring på dette, for det er jo en tragedie at det kastes så mye egg, de produserer jo ikke akkurat på så hyggelig vis.

Når det gjelder andre matvarer, er det beste å planlegge. Vi kastet mer grønnsaker før, men nå lager vi som regel en enkel linsebasert gryterett en gang i uka hvor vi bruker opp grønnsakene etter helgen osv. Alt mulig rart går i den gryta :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at angående egg, kan disse brukes i lang tid etter forbruksdato. Årsaken til at denne ble endret var fordi vi måtte forholde oss til EU-regler. Men en del land i EU har problemer med andre bakterier enn vi har, så våre egg er egentlig holdbare mye lengre. Minst en måned etter holdbarhetsdatoen går helt fint.

Får håpe det blir en endring på dette, for det er jo en tragedie at det kastes så mye egg, de produserer jo ikke akkurat på så hyggelig vis.

Når det gjelder andre matvarer, er det beste å planlegge. Vi kastet mer grønnsaker før, men nå lager vi som regel en enkel linsebasert gryterett en gang i uka hvor vi bruker opp grønnsakene etter helgen osv. Alt mulig rart går i den gryta :P

Smart smart smart :blomst:

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Så jeg kjøper etter det jeg klarer å spise opp før den går ut på dato.
For eksempel melk, en halv liter melk koster like mye som en stor kartong, altså liters prisen er det samme.
Kjøp fersk-varer etter hva du har tenkt å spise de kommende dagene. Jeg kjøper for eksempel ikke egg eller pålegg, fordi jeg ikke spiser det så ofte. Kjøper ikke et helt brød, fordi jeg spiser kun 1-2 skiver med brød i måneden, så da går jeg heller for to rundstykker i stedet.

Klarer ikke oppvarmet matrester heller. Så prøver planlegge hva jeg skal ha til middag, slik at jeg ikke behøver å kaste. Men klarer ikke å planlegge en uke i forveien heller, men to dager etter hverandre, det går fint. For eksempel en pakke kjøttdeig kan deles opp i to (taco den ene dagen og spagetti den andre).



Anonymous poster hash: 72b32...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost sliter jeg med selv, da store pakker er billigere.
Men de blir fort hvite og harde, og det klarer ikke jeg å spise. Så prøver å "overdrive" bruken av ost, altså være litt for generøs med osten på tacoen, enn å kaste. :fnise:

Noen nevnte det å fryse osten.. Det har jeg ikke turt å prøve enda, men ser nå at jeg kanskje burde det (lagde en tråd ang dette for en stund tilbake)



Anonymous poster hash: 72b32...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg er merket som de er fordi EU krever at det opplyses om holdbarhet i romtemperatur. Oppbevarer du eggene dine i kjøleskap, kan du plusse på (minst) 1 mnd. Dette ble det opplyst om i media og i butikker da de måtte endre merkingen. Dessuten merker man lett om egg er dårlige, det lukter høgg og man er ikke i tvil. Det meste annen mat kan man spise i hvert fall 1-2 dager etter utløp så lenger det lukter greit å ser bra ut, og er lagrer riktig. Det er jo ikke slik at bare klokken runder midnatt utløpsdatoen så blir varen på magisk vis dårlig.

Anonymous poster hash: 5e5be...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Så jeg kjøper etter det jeg klarer å spise opp før den går ut på dato.

For eksempel melk, en halv liter melk koster like mye som en stor kartong, altså liters prisen er det samme.

Kjøp fersk-varer etter hva du har tenkt å spise de kommende dagene. Jeg kjøper for eksempel ikke egg eller pålegg, fordi jeg ikke spiser det så ofte. Kjøper ikke et helt brød, fordi jeg spiser kun 1-2 skiver med brød i måneden, så da går jeg heller for to rundstykker i stedet.

Klarer ikke oppvarmet matrester heller. Så prøver planlegge hva jeg skal ha til middag, slik at jeg ikke behøver å kaste. Men klarer ikke å planlegge en uke i forveien heller, men to dager etter hverandre, det går fint. For eksempel en pakke kjøttdeig kan deles opp i to (taco den ene dagen og spagetti den andre).

Anonymous poster hash: 72b32...1e1

Ja samme her.. Syntes rester ofte blir grått og trist og smaksløst.. Spørs jo helt hva det er da..

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Ja samme her.. Syntes rester ofte blir grått og trist og smaksløst.. Spørs jo helt hva det er da..

Anonymous poster hash: ec506...bd7

Jeg er litt motsatt der. Elsker å ha rester i kjøleskapet som gjør at jeg slipper å lage middag dagen etter. Bruker mye laks og da koker jeg i ovnen den ene dagen og spiser rester kaldt dagen etter. Laks smaker kjempegodt kaldt, det er nesten mer smak av den da.

Hjemmelaget lapskaus er også noe som er greit å lage stor porsjon av. Det er det å skjære opp grønnsakene som er tidkrevende og da skjærer jeg alltid opp ekstra mye så det holder noen dager. Kjøttsaus til pasta er også noe jeg lager til flere dager når jeg først er igang - enkelt å varme opp og smaker nesten bare bedre dagen etter.

Pålegg kjøper jeg sjeldent - spiser lite brødmat så åpne påleggspakker blir som regel kastet før det er spist opp.

Husker mor alltid laget grøt, pannekaker eller arme riddere når melken var gått ut på dato. Jeg er ikke så flink der, mye fordi vi kjøper lite melk etter at ungene flyttet hjemmefra ... og dessuten så smaker Fjordland sin risgrøt så utrolig godt at vi lager risgrøt fra bunn selv omtrent bare til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...