Gå til innhold

Alle piratnettsteder blir stengt i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes ting som heter internett ja, men alt du viser til der er rent teoretisk, og ikke noe man ser i praksis. Det man ser i praksis er jo at det dukker opp langt færre nye band som får suksess idag enn tidligere! Ser man på hva som virkelig selger idag er det artister som slo igjennom før år 2000 eller veldig kommersielle artister med de største plateselskapene i ryggen. 

 

Det som er problemet og det du ikke tar med i din argumentasjon er at folk rett og slett ikke er så dyktige til å finne frem på internett. Når du søkter etter "topp 10" i ulike sjangre er det jo nettopp de etablerte navnene i sjangeren som har holdt på lenge du får opp. 

 

Når det gjelder de minste sjangrene, de finnes knapt noe mer fordi plateselskapene som ga dem ut gikk konkurs på grunn av nedlasting, og når ting ikke blir utgitt på et plateselskap blir det også langt mer obskurt. Demo låter har i praksis ikke samme kvalitet verken med låtskriving og særlig produksjon som ting som blir gitt ut og som det tjenes penger på har. 

 

De som kun orker å høre på musikk om de kan streame den er vel folk som i utgangspunktet er så veldig interesserte i musikk?

 

Langt færre band? Det er jo nå muligheter for langt flere små band å nå ut bredere, de behøver ikke kun lenger støtte seg på venner og bekjente. 

 

Man er heller ikke 100% avhengig at folk er så dyktige til å søke, det finnes en masse delingsmuligheter der man deler lenker mellom hverandre og ofte får man ferten av nye band rett og slett fordi en du kjenner i et eller annet sosialt medium sitter og hører på den samme låte. 

Anonymous poster hash: a091a...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stopper ikke nettsidene fra å flytte domain og/eller 1 bokstav i navnet vips er de lovlige igjen.

 

Denne kampen vinnes ikke gjennom sensur og å utestenge noen. Selskapene bør heller fokusere på å utvikle gode alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ville det vært streaming-tjenester selv om piratene ikke oppførte seg som forbryteriske egoister.

Musikk og film-bransjen er jo ikke idioter selv om de er konservative.

Mulig at tempoet for forandringer ville vært noe lågere, men ingen dør av å ikke bli entertained 24/7!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ville det vært streaming-tjenester selv om piratene ikke oppførte seg som forbryteriske egoister.

Musikk og film-bransjen er jo ikke idioter selv om de er konservative.

Mulig at tempoet for forandringer ville vært noe lågere, men ingen dør av å ikke bli entertained 24/7!!

Hvor mange må fortelle deg at det er ingen som mener at det er en menneskerett å bli underholdt og det er ingen som mener at man dør av å ikke bli underholdt.

Anonymous poster hash: 7f1eb...913

Innlegg ryddet for persondebatt

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Langt færre band? Det er jo nå muligheter for langt flere små band å nå ut bredere, de behøver ikke kun lenger støtte seg på venner og bekjente. 

 

Man er heller ikke 100% avhengig at folk er så dyktige til å søke, det finnes en masse delingsmuligheter der man deler lenker mellom hverandre og ofte får man ferten av nye band rett og slett fordi en du kjenner i et eller annet sosialt medium sitter og hører på den samme låte. 

Anonymous poster hash: a091a...a47

 

 

Dette blir igien ren teori, men det skjer ikke. Hvem band som debuterte etter år 2000 er det egentlig "alle" har hørt om idag? Det er åpenbart at nye og små band har mye smalere lår idag enn for bare 20 år siden. Det du skriver kunne i teorien vært tilfelle, men det er i praksis stikk motsatt. Det blir litt som når liberalistene skriver at privat veldelighet kan erstattet velferdsstaten og at de lavtlønnede skal få bedre kjøpekraft på et helt fritt marked. Man ser det rett og slett ikke skje i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stopper ikke nettsidene fra å flytte domain og/eller 1 bokstav i navnet vips er de lovlige igjen.

 

Denne kampen vinnes ikke gjennom sensur og å utestenge noen. Selskapene bør heller fokusere på å utvikle gode alternativer.

¨

Du har fortsatt ikke orket å liste opp hvilke land du synes er så grusomt flotte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men ingen dør av å ikke bli entertained 24/7!!

 

Mulig det, men når alle har råd til ting som Playstation ser det faktisk ut til å begrense kriminaliteten. Ungdomskriminalitet har jo blitt kraftig redusert uten noen annen god forklaring de siste par tiårene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dra seg til butikken var jo endel av gleden med det :) Nei, det er i praksis heller vanskeligere å oppdage ny musikk nå. Dette fordi folk stort sett oppdaget ny musikk gjennom musikkpressen, promotering fra plateselskapet og lignende. Det er jo kanaler som er borte eller mye svakere nå. Ihvertfall om man tenker på annet enn listepop for barn og "negermusikk". På samme måte blir det også mye vanskeligere får nye artister å få ut musikken sin idag, fordi det i motsetning til før ikke lenger finnes en underskog av uavhengige plateselskaper som har økonomien til å promotere musikken. 

 

Selvfølgelig kan man oppdage musikk ved å bruke google, men de færreste orker det, og det blir mye vanskeligere å skille klinten fra hveten på den måten! 

 

En annen viktig sak er jo at når det er mindre penger i musikk, så er det også færre som gidder å legge en skikkelig innsats i å lage musikk, slik at kvaliteten blir mye dårligere. 

 

Jeg skjønner godt at du savner det litt mer romantiske ved å gå på butikken å kjøpe en ny CD. Det er fortsatt mulig å gjøre det, men de aller fleste foretrekker Spotify. Det er ikke vanskelig å finne ny god musikk. Selv bruker jeg Spotify og last.fm. Last.fm er perfekt for formålet å finne ny musikk som er i de sjangrene du selv liker.

 

Platebransjen var i så måte et dyrt mellomledd som skulle tjene penger på nettopp dette. Jeg skjønner at de synes denne kampen har vært vanskelig, mest fordi deres posisjon er veldig svekket. Markedet har sviktet de, og dermed tyr man til desperate grep.

 

Folk flest er villige til å betale for musikk, når det tilrettelegges på en god måte. Hvor mange laster ned musikk i dag?

 

Å stenge nettsider er nok en desperat kamp. Hvor mange år har man ikke kjempet mot piratebay nå? True folk med søksmål har også blitt flittig brukt over lengre tid.

 

Problemet med denne lovgivningen er at den ikke har støtte blant store deler av befolkningen. Det var en grunn at den stille passerte i Stortinget, før det plutselig var på plass. Motstanden vil bare øke med nye generasjoner og at de eldre blir flinkere og større brukere av PC.

 

"Piratene" er også bransjens største kunder. Det er noe som ofte blir glemt. Så blir det spennende å se om de faktisk har tenkt å gjøre noe med det. Bransjen lider ingen nød, de pøser ut milliarder på nye filmer hvert eneste år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her snakker som om at internet er en egen verden der regler ikke finnes. Sånn er det dessverre ikke, Norges lover gjelder like mye på internet som ute i gata.

De har all rett til og stenge PB, på samme måte som de stenger og låser butikkene om kveldene. Er det effektivt? Nei. VPN og mange flere tjenester tilbyr veier rundt denne sperringen, men viss du blir tatt så blir du straffet desto mere da siden er stengt, i følge diverse straffeparagrafer.

 

Jeg har netflix, HBOnordic, jeg kjøper musikk fra bandcamp og seriebokser på platekompaniet. Jeg liker og ha samlinger fysisk, og jeg støtter mer en gjerne de som lager bra musikk, de som lager bra tv-spill osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 men viss du blir tatt så blir du straffet desto mere da siden er stengt, i følge diverse straffeparagrafer.

 

 

Pisspreik. Dette stemmer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisspreik. Dette stemmer ikke i det hele tatt.

 

Eh jo. Viss du bruker verktøy for og innhente informasjon og filer som til vanlig er utilgjengelig blir du straffet i følge datakriminalitet paragraf, som går under paragraf 145.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo. Viss du bruker verktøy for og innhente informasjon og filer som til vanlig er utilgjengelig blir du straffet i følge datakriminalitet paragraf, som går under paragraf 145.

 

Nope. straffeloven § 145 dekker ikke dette feltet, selv om det ved første øyekast med litt godvilje kan se slik ut.

Endret av Angry Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir igien ren teori, men det skjer ikke. Hvem band som debuterte etter år 2000 er det egentlig "alle" har hørt om idag? Det er åpenbart at nye og små band har mye smalere lår idag enn for bare 20 år siden. Det du skriver kunne i teorien vært tilfelle, men det er i praksis stikk motsatt. Det blir litt som når liberalistene skriver at privat veldelighet kan erstattet velferdsstaten og at de lavtlønnede skal få bedre kjøpekraft på et helt fritt marked. Man ser det rett og slett ikke skje i virkeligheten. 

 

Det kommer jo helt an hvem du hører på, jeg har hvertfall fått vite om flere nyere band innen min sjanger som følge av at jeg har funnet dem på Spotify, tilsvarende de fleste jeg kjenner. 

 

En annen ting du glemmer effekten av er at man ikke lenger er prisgitt platebransjen for å få tilhengere. Før i tiden var nåløyet i praksis ganske lite og det krevde faktisk mye jobb og litt flaks for å bli sett i det hele tatt. Uten mulighetene som plateselskapene ga deg var det mye vanskeligere å skape blest siden man ikke hadde de tekniske virkemidlene man har i dag.

 

I dag kan også band som i utgangspunktet ikke er interessante for platebransjen greie å slå gjennom med egen innsats.

Anonymous poster hash: a091a...a47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange her snakker som om at internet er en egen verden der regler ikke finnes. Sånn er det dessverre ikke, Norges lover gjelder like mye på internet som ute i gata.

De har all rett til og stenge PB, på samme måte som de stenger og låser butikkene om kveldene. Er det effektivt? Nei. VPN og mange flere tjenester tilbyr veier rundt denne sperringen, men viss du blir tatt så blir du straffet desto mere da siden er stengt, i følge diverse straffeparagrafer.

 

Jeg har netflix, HBOnordic, jeg kjøper musikk fra bandcamp og seriebokser på platekompaniet. Jeg liker og ha samlinger fysisk, og jeg støtter mer en gjerne de som lager bra musikk, de som lager bra tv-spill osv. 

 

Det er ingen som har snakket om at det skal være tillatt å begå lovbrudd i seg selv i denne tråden, det prinsipielle ligger i hvor ansvaret skal ligge. Når du lar netteier få ansvaret for at folk ikke skal begå lovbrudd (i motsetning til å ta dem som faktisk laster ned ulovlig eller gjør andre ulovlige ting på nett) så bærer det galt av sted. Den samme logikken kan man bruke for hva man enn ser som upassende på nett. 

Anonymous poster hash: a091a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo. Viss du bruker verktøy for og innhente informasjon og filer som til vanlig er utilgjengelig blir du straffet i følge datakriminalitet paragraf, som går under paragraf 145.

 

Denne paragrafen er tiltenkt innbrudd i personlig eller sensitiv/hemmelig informasjon, både fysiske dokumenter og digitale arkiver f. eks. den retter seg ikke mot data som er gjort tilgjengelige for allmennheten. 

 

Å skaffe seg uatorisert tilgang til andres helsejournal i digital eller fysisk form ville typisk falt under dette, ikke piratkopiert materiale som tilbys allmennheten. Sistnevnte er allerede beskyttet av opphavsrettighetslovverket. 

Anonymous poster hash: a091a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlig å se tyvene bruke det idiotiske "argumentet" med at: "Jeg hadde jo aldri betalt likevel, så rettighetshaver har jo ikke tapt noe".

Det er jo kun overgått i idioti av de som mener : "Jammen, jeg kan ikke se min serie i Norge, så derfor må jeg laste ned via pirat-sider".

Det handler om å kunne styre sine primal-behov, det handler om å la være å stjele.

Intet annet!!

Vel jeg har ikke stjålet noe slik jeg ser det. Jeg stjeler ikke slik at de går tap av verdi. Det blir som å låne en film av en kompis: jeg kunne kjøpt filmen, slik at de har kjent penger, istedet låner jeg filmen av kompisen og får sett den gratis. De taper penger på lik linje. Jeg sletter også med en gang jeg har sett. Så jeg har lånt ikke stjålet.

Nå skal det også sies at jeg har omtrent 800 filmen i dvd og blu ray. Og jeg har lest at de som laster ned mest faktisk kjøper flest filmer også.

Anonymous poster hash: 96a5a...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag kan også band som i utgangspunktet ikke er interessante for platebransjen greie å slå gjennom med egen innsats.

Anonymous poster hash: a091a...a47

 

 

Samme problem igjen, teori heller enn praksis. Idag ser man jo omtrent ingen band slå igjennom i det hele tatt! Ja, det var vanskelig å få kontrakt med et stort selskap, men man hadde en underskog av uavhengige selskap, og man skulle være rimelig elendig for å ikke klare å få kontrakt med et av dem på nittitallet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem igjen, teori heller enn praksis. Idag ser man jo omtrent ingen band slå igjennom i det hele tatt! Ja, det var vanskelig å få kontrakt med et stort selskap, men man hadde en underskog av uavhengige selskap, og man skulle være rimelig elendig for å ikke klare å få kontrakt med et av dem på nittitallet! 

 

Nei, dette så man i praksis. Du mener da ikke i fullt alvor at det var lett å slå gjennom via et av plateselskapene? Terskelen var i praksis svært høy, da det var stor konkurranse om å slå gjennom. De dårlige bandene som kanskje greide å karre seg til en kontrakt med et lite og useriøst plateselskap ble jo som regel heller ikke spesielt store. 

 

Nei, man ser ikke mange band slå gjennom generelt, men dette er jo ikke mangelen av plateselskapers skyld, snarere tvert imot, for det kreves uansett dyktighet.

 

Et annet moment er at de gjenværende plateselskapene i noen tilfeller har funnet talenter som har lagt ut en youtube video, altså folk som vanligvis ikke hadde kommet i søkelys. 

Anonymous poster hash: a091a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned mye filmer i min tid og er filmentusiast. Jeg kan vel si at jeg bruker sider som piratebay for å se om filmene er gode før jeg eventuelt kjøper filmen. Jeg har omtrent 500 filmer i film samlingen som stadig vokser men er ikke interessert å kjøpe filmer jeg synes er dårlige. Derfor er piratebay supert for meg. Jeg finner filmer jeg liker,som jeg da kjøper etterhvert men luker også bort mye dårlig som jeg ikke ville brukt penger på.

Jeg bruker også penger på kino men kun filmer jeg virkelig har sett fram til. Orker ikke å bruke 250-300 kr ( inkludert buss og snop) på en film jeg ikke MÅ se på kino.

Jeg betaler også for netflix og Spotify. Jeg har ikke lastet ned en eneste sang etter Spotify kom ut.

Jeg kommer til å fortsette å laste ned filmer så lenge det ikke finnes noe som ligner Spotify for nyere serier/filmer

Endret av Unagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...