Gå til innhold

Hjelp meg med valg av belysning til kjøkken!:)


Molly85

Anbefalte innlegg

Innrdningen er hvit m/grå benk, og L-formet. Skal ha halvøy, og over der ser jeg for meg tre lamper hengende over. I taket over gulvarealet tenker jeg på denne http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/art/10238780/

Budsjettet er sparsommelig, men vi er opptatt av interiør og at det er praktisk og fint på en gang.

Tanker??

Endret av Molly85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er planen! Den tredelte lyser da på overskapene/benken, mens de tre små henger over halvøya....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Får jeg dele en god erfaring mht. lys på kjøøekn?

Lys under overskapene er gull verd, men spot er lite funksjonelt siden pærene ofte ryker 'i eininga'.

Jeg kjøpte smale armatur m/lysrør og monterte under overskapene (bak lyslisten), satte på uttak for tilkobling av elektrisk utstyr (bakemaskin, hurtigmikser, miksmaster etc.) og en bryter kun for lysene under overskapene.

Det lyset på arbeidsflaten under overskapene er gull verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får jeg dele en god erfaring mht. lys på kjøøekn?

Lys under overskapene er gull verd, men spot er lite funksjonelt siden pærene ofte ryker 'i eininga'.

Jeg kjøpte smale armatur m/lysrør og monterte under overskapene (bak lyslisten), satte på uttak for tilkobling av elektrisk utstyr (bakemaskin, hurtigmikser, miksmaster etc.) og en bryter kun for lysene under overskapene.

Det lyset på arbeidsflaten under overskapene er gull verd.

Tusen takk for tipset!:)

Har du link/bilde av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er viktig med lys under overskapene. Men gå for ledlys, http://www.osram.no/osram_no/produkter/armaturer/innendoers-armaturer/lys-under-overskap/index.jsp

Da har du noe som varer evig med ekstremt lavt strømforbruk. I tillegg slipper du å vente på at lysrørene skal "slå seg på".

Ikea har et greit skinnesystem man kan bygge på inntil ti enheter per uttak.

Den lampen du har linket til egner seg best over et bord. Som allmenn belysning bør du velge en som sprer lyset utover rommet, og ikke nedover.

Et annet alternativ blir ei spotskinne med 4-6 spotter (velg led her også) som dere lyssetter slik dere selv ønsker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha lys under overskapene (og det anbefales) så gjør to ting: gå "all out" og tapetser skapene med lys nok til å se selv det minste fiskeben midt på natta (mye vinter i Norge) og monter dimmer. Dette har jeg selv, og om jeg noensinne må flytte inn i et hus uten slike er utgifter til å få de montert på lista over ting som har høy prioriet.

En slik hengende lampe du linker til passer supert over en kjøkkenøy eller et kjøkkenbord, men om du plasserer den midt på gulvet så vil jo alle og enhver være redd for å stange hodet i den (med mindre du har mer enn normal etasjehøyde). I taket midt på gulvet ville jeg heller satset på å ikke ha noe lys - det er lite bortsett fra spotter (ubehagelig og usjarmerende direkte lys) eller en typpisk halvrund sak klisset i taket som får plass uten at en føler at en får lampa i hodet.

Å montere oppoverrettede lys på veggen (dersom du har en ledig vegg) er også en ide - en skal helst ikke på noe tidspunkt se direkte mot en lyspære i et velopplyst rom.



Anonymous poster hash: f8d2e...0e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått for dimbare ledspotter under overskapene, og spotter på skinner langs kjøkkenbenkene. (Pass på plasseringen av disse, slik at de lyser opp benkeplaten, ikke bakhodet :)) Over øyen min har jeg hengekamper som gir greit lys. Alle tre kan dimmes etter behov på separate dimmere. I tillegg har kjøkkenviften lys.

Anonymous poster hash: 8bd3f...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...