Gå til innhold

Er religion primitivt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

disse har drept godt over 100 mill på de mest uhggelge måter! At du prøver å tåkelegge deres ideologi er kvalmende!

 

Det forandrer ikke det faktum at disse drepte ikke i ateismens navn. Jeg prøver ikke å tåkelegge noe som helst. De var grussome mennesker kanskje de mest grussome som har levd. Men det forandrer ikke det faktum at ateister dreper ikke i ateismens navn. Mens mange religiøse dreper i Guds eller religionens navn.

Endret av Balian de Ibelin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forandrer ikke det faktum at disse drepte ikke i ateismens navn. Jeg prøver ikke å tåkelegge noe som helst. De var grussome mennesker kanskje de mest grussome som har levd. Men det forandrer ikke det faktum at ateister dreper ikke i ateismens navn. Mens mange religiøse dreper i Guds eller religionens navn.

Riktignok var Hitler og Stalin okkultister, Men de stod for folkemord i nazismes og kommunismens navn. To bunnsolide ateistiske filosofier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Riktignok var Hitler og Stalin okkultister, Men de stod for folkemord i nazismes og kommunismens navn. To bunnsolide ateistiske filosofier.

 

De drepte ikke i ateismens navn. Dette er et faktum enten du liker det eller ikke.

 

Det er tydelig at du ikke leser hva som blir skrevet. Eller så nekter du rett å slett og forstå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drepte ikke i ateismens navn. Dette er et faktum enten du liker det eller ikke.

 

Det er tydelig at du ikke leser hva som blir skrevet. Eller så nekter du rett å slett og forstå det.

de drepte i kommunismens og nazismes navn, hvilket er ateisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

de drepte i kommunismens og nazismes navn, hvilket er ateisme.

 

Jeg kunne sikkert gjenta meg 100.000 ganger og du vil ikke forstå

 

Kanskje noen andre er i stand til å forklare det bedre for deg,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert gjenta meg 100.000 ganger og du vil ikke forstå

 

Kanskje noen andre er i stand til å forklare det bedre for deg,

Om du mener okkultisme eller islam med religiøst er jeg enig. Men de selger det i en ateistisk pakke.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Om du mener okkultisme eller islam med religiøst er jeg enig. Men de selger det i en ateistisk pakke.

 

Ateister dreper ikke i ateismens navn. Dette er et faktum enten du liker det eller ikke.

 

Men med tanke på at du tror på kreasjonisme er det kanskje ikke så rart at du nekter å ta de inn over deg at ateister ikke dreper i ateismens navn. Mens religiøse dreper i religionens navn.

 

 

Dette er det siste jeg har å si om denne sak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister dreper ikke i ateismens navn. Dette er et faktum enten du liker det eller ikke.

 

Men med tanke på at du tror på kreasjonisme er det kanskje ikke så rart at du nekter å ta de inn over deg at ateister ikke dreper i ateismens navn. Mens religiøse dreper i religionens navn.

 

 

Dette er det siste jeg har å si om denne sak

selvfølgelig an du ikke underbygge det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Galileo Galilei fikk sin utdannelse ved universitetet i Pisa. Det ble riktignok etablert på en paves ordre, men jeg tror du er på ville veier om du forsøker å innbille noen at Europa ikke ville hatt skoler om det ikke var for kirken. Anyway, han ble ikke opplært i noen katedral. Universitet.

Og Giordano Bruno ble fortsatt myrdet av kirken for å hevde at stjernen var soler med planetsystemer.

Det du driver med her kalles apologetisme. Et mer dagligdags uttrykk ville kanskje vært skjønnmaling.

Men kirkens barbari og intellektuelle undertrykkelse kan aldri pyntes på med noen boksamlinger.

Galileo Galilei fikk også undervisning i klosteret i Vallombrosa der han blant annet fikk undervisning i logikk. At universitetet i Pisa ble etablert på pavens ordre sier også sitt.

Overhode ikke. Jeg påpeker simpelthen at man ikke kan si at kirken ikke har hatt utelukkende negativ effekt på vitenskapen. Jeg driver overhode ikke med apologetisme- du kan vel diskuetere med meg uten å tillegge meg standpunkt jeg ikke har? På videregående skole lærer man om middelalderen som en mørk tid i Europas histore, på univeristet lærer man at man ikke kan se så ensidig på en tidsalder. Ei heller kan man se så ensidig på et fenomen som religion. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

På videregående skole lærer man om middelalderen som en mørk tid i Europas histore, på univeristet lærer man at man ikke kan se så ensidig på en tidsalder. Ei heller kan man se så ensidig på et fenomen som religion. 

 

Dette er det desverre ikke mange som forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Religion er et instrument for sosial kontroll, basert på indoktrinering og utnyttelse av vår mest irrasjonelle frykt for døden, det hinsidige og det ukjente.

Jeg ser INGEN positive sider ved noe av dette.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg vil nå si at om religion gir noen håp så er dette positivt.

 

 

Nå er jeg som deg ikke troende ( vel agnostiker ). Men i motsetning til deg så mener ikke jeg at alt med religion er dårlig.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Jeg vil nå si at om religion gir noen håp så er dette positivt.

 

 

Nå er jeg som deg ikke troende ( vel agnostiker ). Men i motsetning til deg så mener ikke jeg at alt med religion er dårlig.

støtter denne! Å ikke kunne se noe som helst positivt med religion vitner som en manglende evne til å empatisere med mennesker med en annen bakgrunn enn seg selv. Jeg tror Mann42 må våkne opp fra medias fremstilling av religion. De fleste religiøse er ikke hjernedøde zombier som slavisk følger en religiøs leder. De har kristiske tanker som alle oss andre, men de føler i tillegg at det finnes en Gud. Det er ingenting galt i det. Innimellom blir jeg sjokkert over enkeltes evne til å undervurdere andre mennesker og samtidig overvurdere seg selv. 

Endret av lakrispia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

støtter denne! Å ikke kunne se noe som helst positivt med religion vitner som en manglende evne til å empatisere med mennesker med en annen bakgrunn enn seg selv. Jeg tror Mann42 må våkne opp fra medias fremstilling av religion. De fleste religiøse er ikke hjernedøde zombier som slavisk følger en religiøs leder. De har kristiske tanker som alle oss andre, men de føler i tillegg at det finnes en Gud. Det er ingenting galt i det. Innimellom blir jeg sjokkert over enkeltes evne til å undervurdere andre mennesker og samtidig overvurdere seg selv. 

"Medias fremstilling av religion"?

Fordi jeg ikke kan tenke selv, mener du?

Jeg tror vi bare kan konkludere med at vi ikke blir enige om dette.

Dere får fortsette å fortelle hverande eventyr fordi "det gir håp" og overse problemer som følger av dogmatisk religion og religiøs ekstremisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

"Medias fremstilling av religion"?

Fordi jeg ikke kan tenke selv, mener du?

Jeg tror vi bare kan konkludere med at vi ikke blir enige om dette.

Dere får fortsette å fortelle hverande eventyr fordi "det gir håp" og overse problemer som følger av dogmatisk religion og religiøs ekstremisme.

 

Det er faktisk mulig å være ateist\agnostiker uten og mener at alt med religion er ondskap.

 

Og det å si at folk som tror ikke kan tenke selv er ganske idiotisk. Siden alle blir påvirket av noen. Også vi som ikke tror blir påvirket noe du helst sikkert er klar over.

 

 

Det er ingen som overser problemene. Men det virker som du overser det faktum at det er ikke alt med religion som er ondskap. Og det er mye ondskap her i verden som ikke har noe med religion å gjøre.

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å være ateist\agnostiker uten og mener at alt med religion er ondskap.

Fint. Whatever floats your boat, Eugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Nei, det er ikke "primitivt", de samfunnene som har kommet lengst (også moralsk sett) har i stor grad vært påvirket av kristendom f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...