Gå til innhold

Stormberg-sjef: betenkelig å være hjemme fra jobb med lungebetennelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i helsevesenet og ser daglig folk som mener de har influensa, men som i realiteten bare er forkjølet. Tenker at det er slike han sikter til, og jeg er helt enig i at folk legger seg ned for lett. Litt tett nese og hodepine kan de fleste fint gå på jobb med, nedfor, sliten, kranglet med kjæresten, slapp etter travel helg eller neglesopp er ingen grunn til å bli hjemme det heller. Folk er generelt sett for pinglete, og vi har det for godt. Hadde det blitt innført karensdag i Norge hadde nok korttidsfraværet sunket.



Anonymous poster hash: f6f40...dce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ive Lina

Og leste du egentlig hva jeg skrev?

Nei, jeg har ikke trukket noen som helst konklusjon, jeg skrev bare at jeg ville kanskje som sjef sett på hvorfor det er slikt høyt sykefravær før man peker ut noen. Kanskje er det bare mennesker med dårlig moral som jobber der, det vet jeg fint lite om, men som regel er det nok litt mer sammensatt enn som så. Akkurat det vet jeg ganske mye om siden jeg selv jobber i bedrift som hadde skyhøyt sykefravær. Det var da de gikk litt i dybden at sjefene og bedriften forsto hva som faktisk var galt. I dag ligger sykefraværet på et rekordlavt nivå. Og det viste seg å være mye mer komplekst enn bare dårlig arbeidsmoral hos de ansatte som var grunnen.

Hans uttalelser ift influensa mener jeg uansett faller på sin egen urimelighet. Det høres rett og slett latterlig og lite gjennomtenkt ut. Det betyr dog ikke at jeg ikke er enig i at hvis man bare har litt vondt eller er småsyk så kan man gå på jobb. Det er dog ikke det jeg reagerer på.

Og ja, jeg har fått med meg hva Stormberg har gjort, og det er beundringsverdig, for all del, og det er også derfor jeg trodde nettopp han som sjef burde vite bedre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg tror ærlig talt ikke det er lederstilen til Olsen som er skyld i høyt sykefravær.

Han har fått flere priser for sin åpne lederstil og brennende engasjement for de ansatte. 1 av 4 nyansatte i Stormberg er mennesker som er falt utenfor det norske arbeidslivet - så som sagt til tross for store utfordringer så gjør han en kjempejobb. I tillegg til engasjementet for mennesker som er falt utenfor samfunnet så gjør han en fantastisk jobb ved å støtte Krisesenteret, mishandlede kvinner og deres barn - for dette fikk han prisen "Leder viser vei" av Rådet for psykisk helse for noen år siden. Det er bare en av utmerkelsene har har fått for sitt sosiale engasjement og sin åpne lederstil.

På min arbeidsplass så fikk vi omtrent samme beskjed fra vår leder for noen år siden. Vi fikk beskjed om å tenke oss om før vi bestemte oss for å bli hjemme pga sykdom. "Ville vi klare å gå på jobb?", "Er det mulig at vi kan jobbe ihvertfall deler av jobben"?, "Kan vi gjøre noe annet og mindre anstrengende?" ..

Jeg synes faktisk ikke at hans utspill var verre enn beskjeden vi fikk på jobb den gang. Det er et stort problem og det er vanvittig dyrt for samfunnet med så høyt sykefravær - på tide at flere bedrifter får dette på agendaen .. og da hjelper det ikke om alle dukker ned i skytsgravene sine, dødsfornærmet og fyrer løs uten å sette seg inn i hva det faktisk dreier seg om og hva han faktisk sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke det er lederstilen til Olsen som er skyld i høyt sykefravær.

Han har fått flere priser for sin åpne lederstil og brennende engasjement for de ansatte. 1 av 4 nyansatte i Stormberg er mennesker som er falt utenfor det norske arbeidslivet - så som sagt til tross for store utfordringer så gjør han en kjempejobb. I tillegg til engasjementet for mennesker som er falt utenfor samfunnet så gjør han en fantastisk jobb ved å støtte Krisesenteret, mishandlede kvinner og deres barn - for dette fikk han prisen "Leder viser vei" av Rådet for psykisk helse for noen år siden. Det er bare en av utmerkelsene har har fått for sitt sosiale engasjement og sin åpne lederstil.

På min arbeidsplass så fikk vi omtrent samme beskjed fra vår leder for noen år siden. Vi fikk beskjed om å tenke oss om før vi bestemte oss for å bli hjemme pga sykdom. "Ville vi klare å gå på jobb?", "Er det mulig at vi kan jobbe ihvertfall deler av jobben"?, "Kan vi gjøre noe annet og mindre anstrengende?" ..

Jeg synes faktisk ikke at hans utspill var verre enn beskjeden vi fikk på jobb den gang. Det er et stort problem og det er vanvittig dyrt for samfunnet med så høyt sykefravær - på tide at flere bedrifter får dette på agendaen .. og da hjelper det ikke om alle dukker ned i skytsgravene sine, dødsfornærmet og fyrer løs uten å sette seg inn i hva det faktisk dreier seg om og hva han faktisk sier.

Jeg har ikke sagt meg uenig i dette, så jeg ser ikke helt hvorfor du prøver å forsvare ham. Det som provoserte meg var ift dette med å mene at man skal gå på jobb hvis man har feber eller influensa, verken mer eller mindre.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke det er lederstilen til Olsen som er skyld i høyt sykefravær.

Han har fått flere priser for sin åpne lederstil og brennende engasjement for de ansatte. 1 av 4 nyansatte i Stormberg er mennesker som er falt utenfor det norske arbeidslivet - så som sagt til tross for store utfordringer så gjør han en kjempejobb. I tillegg til engasjementet for mennesker som er falt utenfor samfunnet så gjør han en fantastisk jobb ved å støtte Krisesenteret, mishandlede kvinner og deres barn - for dette fikk han prisen "Leder viser vei" av Rådet for psykisk helse for noen år siden. Det er bare en av utmerkelsene har har fått for sitt sosiale engasjement og sin åpne lederstil.

På min arbeidsplass så fikk vi omtrent samme beskjed fra vår leder for noen år siden. Vi fikk beskjed om å tenke oss om før vi bestemte oss for å bli hjemme pga sykdom. "Ville vi klare å gå på jobb?", "Er det mulig at vi kan jobbe ihvertfall deler av jobben"?, "Kan vi gjøre noe annet og mindre anstrengende?" ..

Jeg synes faktisk ikke at hans utspill var verre enn beskjeden vi fikk på jobb den gang. Det er et stort problem og det er vanvittig dyrt for samfunnet med så høyt sykefravær - på tide at flere bedrifter får dette på agendaen .. og da hjelper det ikke om alle dukker ned i skytsgravene sine, dødsfornærmet og fyrer løs uten å sette seg inn i hva det faktisk dreier seg om og hva han faktisk sier.

Er helt enig. Folk blir så utrolig fornærma når man diskuterer sykemelding og man nevner at det faktisk kanskje ikke er alle som er så syke at de ikke kan gå på jobb i det hele tatt og heller ikke har smittsomme sykdommer. Man må faktisk våge å tenke nytt rundt det. Hos oss er det nok mange som tar sykemelding når det faktisk er full anledning til å sette seg et annet sted en stund og slappe av litt, fremfor å bruke egenmelding for hele dagen.

Flittig bruk av sykemeldinger er et stort problem - ikke bare kostnadsmessig med tanke på kostnader, men ofte også for den enkelte bedrift. Når man bruker sykemelding og strengt tatt hadde greid å jobbe litt så er det ofte noen andre som får en ekstra stressende dag og/eller er nødt til å jobbe overtid. Om dette skjer ofte nok så får man i praksis en skjevdeling der noen jobber veldig mye og noen mye mindre. Det fører igjen til at de som må stå på når andre er hjemme selv risikerer å bli utbrente, og da risikerer man potensielt langvarige sykemeldinger noe som igjen vil føre til ekstra press på de gjenværende og slik har man skapt en ond sirkel. Man kan gjerne påstå at det er arbeidsgivers ansvar å påse at man har stor nok bemanning også til å takle fravær, men for oss som jobber i mer komplekse bransjer så er det veldig vanskelig for en leder å få noen som er godt nok inne i både det faglige og bedriftens daglige oppgaver til å umiddelbart ta over for en i sykemelding. Resultatet er at de andre må bruke mye av sin tid på å følge opp vikarene, noe som igjen går utover egne oppgaver og genererer mye overtid. Det er heller ikke spesielt lett å få tak i kompetente vikarer i mange bransjer.

Så, jeg skulle ønske at hver og en av oss faktisk gidder å gå litt inn i oss selv og tørre å spørre seg om man er syk nok til å være hjemme. Ofte vil svaret være nei og da mener jeg man må kunne bite i det sure eple og likevel gå på jobb. Gjør vi ikke det vil vi risikere å miste sykelønnsordninger slik vi kjenner det, noe som i alle fall vil gå utover de som faktisk har behov for det.

Anonymous poster hash: d8d61...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt meg uenig i dette, så jeg ser ikke helt hvorfor du prøver å forsvare ham. Det som provoserte meg var ift dette med å mene at man skal gå på jobb hvis man har feber eller influensa, verken mer eller mindre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Merkbar feber eller influensa bør være greie grunner til å bli hjemme, også på grunn av smittefare. Men min erfaring er at det er noen som har "influensa" eller "feber" litt for ofte, og det er hvertfall ikke særlig troverdig når man dagen etter ser diverse facebookbilder i festlige sammenhenger lagt ut av de samme personene som samme dag la inn egenmelding på grunn av feber...

Hver gang man bruker egenmelding uten egentlig å behøver det så går det faktisk ut over noen andre. Om litt flere hadde tenkt det så er det mange arbeidsplasser som hadde hatt et betydelig bedre arbeidsmiljø.

Om man har normalt god helse eller bedre har man også selv et minimum av ansvar for å holde seg i form og spise noenlunde sunt for å forebygge sykdom mener nå jeg.

Anonymous poster hash: d8d61...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkbar feber eller influensa bør være greie grunner til å bli hjemme, også på grunn av smittefare. Men min erfaring er at det er noen som har "influensa" eller "feber" litt for ofte, og det er hvertfall ikke særlig troverdig når man dagen etter ser diverse facebookbilder i festlige sammenhenger lagt ut av de samme personene som samme dag la inn egenmelding på grunn av feber...

Hver gang man bruker egenmelding uten egentlig å behøver det så går det faktisk ut over noen andre. Om litt flere hadde tenkt det så er det mange arbeidsplasser som hadde hatt et betydelig bedre arbeidsmiljø.

Om man har normalt god helse eller bedre har man også selv et minimum av ansvar for å holde seg i form og spise noenlunde sunt for å forebygge sykdom mener nå jeg.

Anonymous poster hash: d8d61...694

Jeg er ikke uenig i dette. Hvis jeg tror det er influensa går jeg til legen, så får han også sjekket om det kan være noe mer. Dessuten er det fint å ha en sykemelding å vise til i slike tilfeller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på jobben hva terskelen er for å komme på jobb når en er syk. Jobber man på et kontor er det jo ikke så nøye, men er man sykepleier f.eks. så kan man jo i verste fall ta livet av noen som allerede er svak.

I tillegg er det ikke alltid en vet sikkert hva slags sykdom en bærer på. Da jeg gikk på ungdomsskolen så ble en elev tvunget av moren til å komme på skolen når hun var syk fordi moren mente det var høyere terskel for å være hjemme. De trodde begge det var vanlig influensa, men det viste seg å være smittsom hjernehinnebetennelse. Mange elever + et par av lærerstaben ble smittet, flere måtte på sykehus. Endte med at en av elevene døde:\ At så mange ble smittet resulterte jo også i at foreldrene nektet barna sine å gå på skolen i frykt for at de også skulle bli smittet. Så man skal være forsiktig med å krype på jobb når en er syk.

Når det er sagt så er det jo mange som kaller forkjølelse for influensa:P Så er definitivt mye pjatt ute å går også. Tror man må utvise litt skjønn på hva man jobber med, hvor syk man er osv.



Anonymous poster hash: fb551...f7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han retter skytset feil sted. Han burde overhodet ikke ha nevnt sykdommer som influensa og lungebetennelse, der ødela han hele poenget sitt. For man er komplett idiot om man mener at man skal dra seg på jobb, syk og elendig, og smitte hele arbeidsplassen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han retter skytset feil sted. Han burde overhodet ikke ha nevnt sykdommer som influensa og lungebetennelse, der ødela han hele poenget sitt. For man er komplett idiot om man mener at man skal dra seg på jobb, syk og elendig, og smitte hele arbeidsplassen sin.

Nei han ødela ikke poenget sitt. En hver idiot forstår at han var uheldig med sammenligningen. Men vi ser jo at i mangel på argumentasjon i mot, så tar motstanderne tak i nettopp dette. Det er en klassisk måte å debattere på når man ikke er i stand til å komme med saklige motargumenter. Da tar man gjerne tak i uvesentlige detaljer og lager stort nummer av det.

ALLE forstår hans poeng. Og han har helt rett.

Anonymous poster hash: 892ca...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han ødela ikke poenget sitt. En hver idiot forstår at han var uheldig med sammenligningen. Men vi ser jo at i mangel på argumentasjon i mot, så tar motstanderne tak i nettopp dette. Det er en klassisk måte å debattere på når man ikke er i stand til å komme med saklige motargumenter. Da tar man gjerne tak i uvesentlige detaljer og lager stort nummer av det.

ALLE forstår hans poeng. Og han har helt rett.

Anonymous poster hash: 892ca...ff7

Jo, jeg mener det. Alle forstår at man må være forsiktig med det man sier offentlig, for det plukkes opp av media og vinkles på den mest provoserende måten. Han burde overhodet IKKE ha nevnt disse sykdommene, det har ikke noe med å være "uheldig med formuleringen" å gjøre. Ellers er jeg faktisk enig i mye av budskapet hans, tenk. Men han har ikke "helt rett" når han blander inn influensa og lungebetennelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungebetennelse er ikke så veldig relevant i denne sammenhengen, da det fortsatt er tvilsomt at de svenske ansatte går på jobb med lungebetennelse. Det vi vet er at svenskene har halvparten av fraværet selv om de har en like organisasjonsstruktur. Jeg mistenker at dette har mest med holdninger og arbeidsmoral å gjøre.

Anonymous poster hash: a35e8...9c3

Det har mest sannsynlig med ledelsen i de ulike landene å gjøre. For dersom man har ansatte som heller blir hjemme enn å gå på jobb, har man større problem enn at folk holder seg hjemme når de faktisk er syke med feber og kraftig forkjølelse.

Jobber i en leverandørbedrift til oljeindustrien, nesten halvparten av de ansatte jobber i verksted (tradisjonelt sett høyere sykefravær), og alle, både kontor og verksted, jobber konstant på deadlines, ergo stressfull hverdag. Vi har et friskhetsmål på 97%, og med unntak av februar pleier vi stort sett å nå det målet. Og 3% sykefravær i en bedrift med mye verkstedarbeid er lavt.

Men jeg har vært igjennom et par større omorganiseringer i bedriften (ny ledelse skal alltid revolusjonere...), og selv uten nedbemanning går sykefraværet kraftig opp kvartalet etter en slik omorganisering. Folk blir usikre, informasjonen er aldri god nok, og det tar tid å komme inn i nye former. For et par år siden hadde vi den deilige kombinasjonen av omorganisering og nedbemanning samtidig, og sykefraværet gikk rett til værs. I tillegg ble belastningen på de tillitsvalgte så stor i denne perioden at tre av dem endte opp langtidssykemeldte.

Anonymous poster hash: 05386...76f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en skammelig kommentar. Vet han ikke at barn døde av lunngebetennelse for bare 50 år siden, da de ikke hadde så gode medisiner som de har å + det var dyrt å dra til legen. Lungebetennelse var meget dødelig før i tiden, og de eldre dør også av denne sykdommen. Lumsk sykdom som kan ende med døden, da går man ikke på jobb. Ettersykdommer er også farlige: hjernehinnebetennelse og andre sykdommer kan oppstå + blodforgifting. Han har ikke peiling på helse og sykdommer hvertfall.



Anonymous poster hash: 0174e...e6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst jeg bestilte først stormbergregntøy på nettet. Det viste seg at det hadde mannefasong. Så bestilte jeg på Zara fordi jeg trodde jeg kunne kuppe det der fashion industry med å bestille symbolic value zara kleder på nettet og de hadde innsydde armer. jeg vet ikke om jeg liker det stormbergregntøyet. for min del kan de gjerne legge ned. jeg liker å jakte konkursbo. orntli regntøy er fint jeg arvet en regntøyjakke en gang og den hette alp lowe eller noe sånn og funket greit til at en....advarte meg mot rusbrusen jeg forgiftet tannsa med. SNILLE ER DE DA!!!!!!!!!! hei du!!!!!!!!!!! sier de da!!!!!!!!!!!!! hva HVA er det du egentlig driver med nå?? hæ? gå og spør deg selv om du virkelig vil ødelegge tannsa på rusbrus. snilt og medmenneskelig gjort. hallo hva driver du med liksom. jeg skjønte det etter 28 mnd på rusbrus shøret at farris var veien å gå. pepsi mac orker jeg ikek snakke om engang. drakk litervvis på 3 mnd hadde jeg ødelagt fortanna. nå har noen kibbet alle sparepengene mine som jeg skulle bruke til å fikse denne skaden. jeg tenker på å saksøke selvfølgelig og tenker videre på om jeg får spart noengang til å fikse det her. har mine tvil etter all andel SABOTASJE jeg har og blir utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han ødela ikke poenget sitt. En hver idiot forstår at han var uheldig med sammenligningen. Men vi ser jo at i mangel på argumentasjon i mot, så tar motstanderne tak i nettopp dette. Det er en klassisk måte å debattere på når man ikke er i stand til å komme med saklige motargumenter. Da tar man gjerne tak i uvesentlige detaljer og lager stort nummer av det.

ALLE forstår hans poeng. Og han har helt rett.

Anonymous poster hash: 892ca...ff7

Nei, jeg er arbeidsgiver, og i utgangspunktet skjønner jeg ikke poenget hans. Og når jeg tar i betrakning ansettelsespolicyen hans, og statestikken hans, skjønner jeg det ikke i det hele tatt.

Feilene i valget av argumentasjon er ikke ubetydelige detaljer, det er symptomatisk for at han ikke skjønner hva problemet hans er. Han ser på statestikken og ser ikke sammenhengen i tallene og hopper på en feil konklusjon. Det er i og for seg vanlig. Vi har enkelt for å ta feil mellom relasjoner og årsaker.

Men å gå fra å rote det til med tall og årsaksforståelse og til en selfie video der man driver krysskommuniskasjon er overgangen mellom å gjøre en liten bagatellfeil til å drite seg ut på amatøraften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke det er lederstilen til Olsen som er skyld i høyt sykefravær.

Han har fått flere priser for sin åpne lederstil og brennende engasjement for de ansatte. 1 av 4 nyansatte i Stormberg er mennesker som er falt utenfor det norske arbeidslivet - så som sagt til tross for store utfordringer så gjør han en kjempejobb. I tillegg til engasjementet for mennesker som er falt utenfor samfunnet så gjør han en fantastisk jobb ved å støtte Krisesenteret, mishandlede kvinner og deres barn - for dette fikk han prisen "Leder viser vei" av Rådet for psykisk helse for noen år siden. Det er bare en av utmerkelsene har har fått for sitt sosiale engasjement og sin åpne lederstil.

...

Problemstillingen er at etter han har 3 doblet antall ansatte, har han også markert økt sykefraværet. Det betyr at han har symptomatiske problemer i ledersystemet sitt. Det betyr ikke det at lederstilen var feil når han fikk prisene, eller at den ikke er inkluderende mot begrenset kapasitet, men at lederstilen ikke nødvendigvis tåler ekspansjonen like godt.

Hvis du baserer lederkulturen din på "kontaktsport"-teorien er ikke dette en uvanlig utfordring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ive Lina

Problemstillingen er at etter han har 3 doblet antall ansatte, har han også markert økt sykefraværet. Det betyr at han har symptomatiske problemer i ledersystemet sitt. Det betyr ikke det at lederstilen var feil når han fikk prisene, eller at den ikke er inkluderende mot begrenset kapasitet, men at lederstilen ikke nødvendigvis tåler ekspansjonen like godt.

Hvis du baserer lederkulturen din på "kontaktsport"-teorien er ikke dette en uvanlig utfordring.

Jeg kjenner ikke Stormberg-kulturen og arbeidsmiljøet der annet enn fra media. Men jeg leste et intervju med en ansatt som sa følgende:

- Da jeg så det fikk jeg sjokk og et realt hakeslepp. Jeg tenkte at disse uttalelsen er litt for krasse, sier en Stormberg-ansatt til Dagbladet.

Hun ønsker å være anonym for å slippe oppmerksomhet rundt sin egen person. Hunforteller samtidig at hun trives godt i bedriften, og at hun ikke tidligere har noen negative opplevelser hos Stormberg.

- Jeg trives veldig godt. Det kan rett og slett være at han har uttalt seg litt uheldig her, og det er ikke slik jeg kjenner kulturen i Stormberg. Her gikk han litt for langt, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...