Gå til innhold

Stormberg-sjef: betenkelig å være hjemme fra jobb med lungebetennelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er fler som burde lese mer enn bare overskrifter her, for dette er tatt litt ut av sammenheng. Han legger jo til at folk også må vurdere hvor dårlige de føler seg, og om det virkelig er så ille at man er nødt til å være hjemme fra jobb.

Jeg kjenner mange mennesker som har en slett arbeidsmoral, om som veldig lett tyr til 3-dager'n. Veldig mange forveksler også en helt vanlig forkjølelse med influensa, og ligger syke med denne "influensaen" et par ganger hver eneste vinter. De har neppe hatt reell influensa. Jeg har hatt det en eneste gang,og da var jeg så syk at jeg ikke greide annet enn å ligge i senga i flere dager. Forkjølelse er noe helt annet, og da må man kjenne på hva man orker. Det er ikke alltid det er nødvendig å ligge, altså.



Anonymous poster hash: 234fa...62a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordmenn har ikke influensa eller lungebetennelse dobbelt så ofte som svenskene. Hvorfor har nordmenn 100% mer fravær i en og samme bedrift?

Anonymous poster hash: a35e8...9c3

Jeg vet sannelig ikke, men jeg lurer på om det kan ha noe med ansvar uten påvirkningsmulighet å gjøre, eller egentlig dårlig ledelse. Norske arbeidstakere er gjennomgående ganske autonome og gis mye eget ansvar for gjennomføring av arbeidsoppgavene. I mange andre land er det mer vanlig med mer hierarisk styring der man blir fortalt hva man skal gjøre, og lederen sitter med ansvaret for resultatet. Jeg ser i utgangspunktet på det med å gi ansvar til den enkelte som en veldig positiv ting, men hvis man får ansvar for noe man egentlig ikke kan kontrollere eller påvirke i særlig grad, og i tillegg ikke får oppfølging og oppmuntring, kan det bli en belastning i stedet. Hva tror du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er fler som burde lese mer enn bare overskrifter her, for dette er tatt litt ut av sammenheng. Han legger jo til at folk også må vurdere hvor dårlige de føler seg, og om det virkelig er så ille at man er nødt til å være hjemme fra jobb.

Anonymous poster hash: 234fa...62a

Joda, men selv mener han det er betenkelig. Og når direktøren i utgangspunktet mener det er betenkelig at du er hjemme med lungebetennelse frister det kanskje ikke så mye å gjøre den vurderingen selv lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har for gode sykelønnsordninger

Nettopp.

Enten det eller at Sverige har for dårlige sykelønnsordninger.

Anonymous poster hash: a35e8...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg blir provosert. Jeg er hjemme nå nettopp med influensa, og jeg skulle heller vært på jobb. Jeg liker nemlig jobben min veldig godt, men legen har bedt meg holde senga. Jeg har hatt relativt høy feber, nå har feberen gått gradvis ned, men jeg har fremdeles feber. Og jeg føler meg generelt elendig. Jeg har ingenting på jobben å gjøre. For det første ville jeg ikke klart å gjøre jobben min skikkelig og for det andre så vil jeg ikke smitte mine kolleger. Jeg tenker det er bedre å bli hjemme og bli helt frisk framfor å gå dårlig på jobb, smitte mange andre og aldri bli helt bra.

Forøvrig er også jeg en som går på jobb hvis jeg føler meg litt småpjusk, men det er altså ikke det jeg er nå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hva gjør deg så provosert?

Har du hørt innlegget hans eller har du bare lest medias versjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Enten det eller at Sverige har for dårlige sykelønnsordninger.

Anonymous poster hash: a35e8...9c3

Sykefraværet Norge VS Sverige skyldes nok uansett at vi i Norge har så pass bra (?) sykelønnsordning

Anonymous poster hash: dab64...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså hvis han vil at arbeidsstokken hans kan dø så han kan erstatte de så må gjerne folk gå hit og dit med lungebetennesle men det er dødelig det vet jeg fordi jeg hadde det selv for 6-7 mnd siden og jeg døde nesten.



Anonymous poster hash: 58c4f...575
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han har et kjempepoeng, men bommet fullstendig med eksemplene. Influensa og lungebetennelse er selvsagt helt legitime grunner til å være borte fra jobben, spesielt lungebetennelse.

Men jeg registrerer jo at sosialistene umiddelbart tar tak i dette, og i mangel på bedre argumentasjon, dundrer de løs på at han brukte lungebetennelse som et eksempel.



Anonymous poster hash: 892ca...ff7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør deg så provosert?

Har du hørt innlegget hans eller har du bare lest medias versjon?

Jeg har sett videoen, og han har forsåvidt flere gode poenger, men han sier selv "– Jeg mener personlig at å være hjemme fra arbeid når man er voksen fordi man har influensa, feber, vondt i hodet eller har en lungebetennelse eller bihulebetennelse, er betenkelig."

Det er ikke medias versjon, det det han sier rett ut. Og ja, det provoserer meg faktisk at jeg som f.eks har influensa skal ha dårlig samvittighet for det. Ikke for det, jeg har allerede dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke burde ha det, for jeg er meget pliktoppfyllende og tar min jobb med det største alvor. Det hjelper ikke akkurat på at mennesker som han skal begynne å så ennå mer dårlig samvittighet.

Samtidig synes jeg også det er litt for lett å bare skylde på arbeidstakerne. Hvis man har en plutselig og stor oppgang i sykefraværet på bedriften så ville jeg kanskje også stilt meg spørsmålet som sjef om det også er arbeidsplassen som bidrar til sykefraværet.

Dette med sykefravær kan være ganske komplekst, og jeg kan forstå Stormberg-sjefen, jeg bare reagerer kraftig på en del av det han sier.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykefraværet Norge VS Sverige skyldes nok uansett at vi i Norge har så pass bra (?) sykelønnsordning

Anonymous poster hash: dab64...bdf

Nei. Og det er tilbakevist.

Gjør man det samme på begge siden av grensen og bruker sykeforsikring, blir sykefraværet ganske likt. Resten kan normaliseres med at antall ansatte på en Norsk orginisasjon er færre enn i Sverige, hvilket påvirker belastning.

Den store utfordringen i Norge, er ikke sykelønnen, men det at det tar ekstremt lang tid for å få en pasient diagnostert og behandlet hvis det er noen som ikke kan behandles med Paracet eller ved å vente. Konsekvensen er at det tar lengre tid for å bli frisk og følgeskader av manglende behandling er betraktelig mer utbredt.

Eneste konsekvensen av dårligere sykelønn i Sverige, er at lønnspresset er høyere i høye stillinger og lavinntektsstillinger er fattigere. Til gjengjeld betaler svensker mindre for helsehjelpen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

For en dust.

Ikke bare er ting som lungebetennelse og influensa en skikkelig bitch for en selv.

De kan også smitte andre. Har ikke nevneverdig lyst til å komme inn i en butikk hvor åpenbart syke mennesker hoster og nyser vilt. Ei heller sitte ved siden av dem på kontoret.

Det han sier vil jo bare føre til at flere kan bli syke, vet denne mannen noe som helst om å mitigere skade mon tro.Typisk lite gjennomtenkt utalelse fra et brøhue. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Jeg har sett videoen, og han har forsåvidt flere gode poenger, men han sier selv "– Jeg mener personlig at å være hjemme fra arbeid når man er voksen fordi man har influensa, feber, vondt i hodet eller har en lungebetennelse eller bihulebetennelse, er betenkelig."

Det er ikke medias versjon, det det han sier rett ut. Og ja, det provoserer meg faktisk at jeg som f.eks har influensa skal ha dårlig samvittighet for det. Ikke for det, jeg har allerede dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke burde ha det, for jeg er meget pliktoppfyllende og tar min jobb med det største alvor. Det hjelper ikke akkurat på at mennesker som han skal begynne å så ennå mer dårlig samvittighet.

Samtidig synes jeg også det er litt for lett å bare skylde på arbeidstakerne. Hvis man har en plutselig og stor oppgang i sykefraværet på bedriften så ville jeg kanskje også stilt meg spørsmålet som sjef om det også er arbeidsplassen som bidrar til sykefraværet.

Dette med sykefravær kan være ganske komplekst, og jeg kan forstå Stormberg-sjefen, jeg bare reagerer kraftig på en del av det han sier.

Mvh Yvonne :heiajente:

Men trekker du virkelig disse konklusjonene bare ved å se dette innlegget?

At Stormberg ikke foretar seg annet for å bedre forholdene ved bedriften?

Han sier for eksempel i uttalelsen sin at de som sitter i kundeposisjon og føler seg halvsyk har mulighet for å utføre annet arbeid.

Det er ikke så veldig lenge siden Jens Stoltenberg gikk sterkt ut og advarte mot det høye sykefraværet her til lands og hvilke følger det vil få for velferdsstaten om det fortsetter slik. Han sa den gang at folk måtte gå på jobb selvom de ikke følte seg helt på topp en dag. Innføring av den svenske sykelønnsmodellen var et av tiltakene han la fram den gang.

Jeg har alltid hatt (og fortsatt har) stor respekt for Stormbergs flotte måte å drive bedrift på. De har gått i bresjen for å ansette folk som ellers faller utenfor arbeidslivet i Norge, når det gjelder blant annet ungdom som har kommet litt skjevt ut i livet, straffedømte og rusavhengige. De har gjort en kjempejobb for samfunnet og fortjener respekt fremfor dette hylekoret som så mange av dere går i bresjen for nå.

Han sa at dersom hans arbeidere følte seg for syke til å jobbe så skulle de holde seg hjemme til de var i stand til å gjenoppta arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trekker du virkelig disse konklusjonene bare ved å se dette innlegget?

At Stormberg ikke foretar seg annet for å bedre forholdene ved bedriften?

Han sier for eksempel i uttalelsen sin at de som sitter i kundeposisjon og føler seg halvsyk har mulighet for å utføre annet arbeid.

Det er ikke så veldig lenge siden Jens Stoltenberg gikk sterkt ut og advarte mot det høye sykefraværet her til lands og hvilke følger det vil få for velferdsstaten om det fortsetter slik. Han sa den gang at folk måtte gå på jobb selvom de ikke følte seg helt på topp en dag. Innføring av den svenske sykelønnsmodellen var et av tiltakene han la fram den gang.

Jeg har alltid hatt (og fortsatt har) stor respekt for Stormbergs flotte måte å drive bedrift på. De har gått i bresjen for å ansette folk som ellers faller utenfor arbeidslivet i Norge, når det gjelder blant annet ungdom som har kommet litt skjevt ut i livet, straffedømte og rusavhengige. De har gjort en kjempejobb for samfunnet og fortjener respekt fremfor dette hylekoret som så mange av dere går i bresjen for nå.

Han sa at dersom hans arbeidere følte seg for syke til å jobbe så skulle de holde seg hjemme til de var i stand til å gjenoppta arbeidet.

Og leste du egentlig hva jeg skrev?

Nei, jeg har ikke trukket noen som helst konklusjon, jeg skrev bare at jeg ville kanskje som sjef sett på hvorfor det er slikt høyt sykefravær før man peker ut noen. Kanskje er det bare mennesker med dårlig moral som jobber der, det vet jeg fint lite om, men som regel er det nok litt mer sammensatt enn som så. Akkurat det vet jeg ganske mye om siden jeg selv jobber i bedrift som hadde skyhøyt sykefravær. Det var da de gikk litt i dybden at sjefene og bedriften forsto hva som faktisk var galt. I dag ligger sykefraværet på et rekordlavt nivå. Og det viste seg å være mye mer komplekst enn bare dårlig arbeidsmoral hos de ansatte som var grunnen.

Hans uttalelser ift influensa mener jeg uansett faller på sin egen urimelighet. Det høres rett og slett latterlig og lite gjennomtenkt ut. Det betyr dog ikke at jeg ikke er enig i at hvis man bare har litt vondt eller er småsyk så kan man gå på jobb. Det er dog ikke det jeg reagerer på.

Og ja, jeg har fått med meg hva Stormberg har gjort, og det er beundringsverdig, for all del, og det er også derfor jeg trodde nettopp han som sjef burde vite bedre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver han jo nederst at man selv må vurdere det da, så jeg syntes ikke utspillet var så veldig kontroversielt i det store og hele...



Anonymous poster hash: d8d61...694
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi (spesielt kvinner) har et problem med for høyt sykefravær. Men å gå på jobb med influensa vil bare gjøre det verre. Vi har for gode ordninger som gjør at folk (primært kvinner) velger å ta ut sykedager/egenmelding fordi man har så og så mange og gå på..har man 8 dager så bruker man dem - fordi det har man rett på.

Tror nok det er moralen han sikter til...

Hva om de hadde hatt "rett" på 16 egenmeldingsdager? 20? 30?

Fyren har fullstendig rett. Er sjef selv. Folk er for syke.

Anonymous poster hash: 8e2e8...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som legger stolthet i å være på jobb samme faen hva. Men selv han har blitt kjørt fra jobb i sykebil på grunn av vann i lungene fordi mannen er drittsjuk med lungebetennelse.

Jeg tror nok Stormberg fyren nok egentlig innser at det er lite hensiktsmessig å komme på jobb da..men de færreste av oss har lungebetennelse i hytt og gevær!

Jeg sitter syk på jobb selv akkurat nå, men da er det snakk om vond hals, tett nese, svak feber og uggen. Har en rolig jobb og kan likesågodt være her som hjemme. Det er nok noe slikt Stormberg vil frem til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e24.no/jobb/nekter-aa-tro-at-hans-norske-ansatte-er-dobbelt-saa-syke-som-de-svenske/23325580

Hva tenker kvinneguiden om dette utspillet her?

Anonymous poster hash: 9cf1d...1e4

Synes han oppsumerte det ganske greit en som kommenterte dette i en avis. Han skrev at sjefen hans hadde samme innstilling frem til en av de ansatte gikk på jobb med en veldig smitsom sykdom og få dager senere var halve bedriften sykemeldt. Da fikk pipa en annen låt ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at tanken bak innlegget hans ikke er så dumt, men han skyter jo seg selv i beinet ved å ikke gjøre skikkelig forarbeid.

Det som kanskje hadde vært nyttig var om noen med litt mer faglig forståelse enn ham selv pratet sykemeldinger, og om forskjellen på influensa, lungebetennelse og forkjølelse med snufsenese og litt kremting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...