Gå til innhold

Ei kvinne går i New York i 10 timer, denne lidelsen måtte hun gjennomgå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å si hei til kunder som kommer inn i butikken din og å rope ting etter tilfeldige mennesker på gata som på ingen måte signaliserer at de ønsker kontakt. Jeg ser helt vanlig ut selv, men det er mange år siden jeg innså at å unngå blikkontakt og ikke svare på tilsnakk er noe som må til for å få gå i fred i mange land...

Forøvrig synes jeg det er hårreisende ta noen i full alvor mener at det er denne kvinnens egen feil fordi hun våger å ta på seg noe så utfordrende som en t-skjorte og skinny jeans når hun i utgangspunktet ser bra ut... Alvorlig talt?? Hva om hun hadde hatt en valg, greit med den påkledningen da? Det er ikke ofte jeg drar misunnelseskortet, men i dette tilfellet lyser det lang vei selv om vedkommende nok vil benekte dette hardnakket.



Anonymous poster hash: 6c64c...99a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville blitt lei av kommentarene, men hevet meg over de. Jeg hadde derimot blitt redd av han som fulgte etter i flere minutter. Det syntes jeg at er noe man bør få gjort noe med.

Actors gonna act.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen (og noen av svarene her) sier så enormt mye om en god del menns holdninger til kvinner. Jeg er et menneske, jeg vil gjerne kunne bevege meg hvor som helst, uten å bli vurdert, og uten å føle meg ukomfortabel. Er det så jævlig mye å be om?

Jeg har sjelden sett så mye mangel på folkeskikk som i denne videoen, og dere som mener dette er harmløst, for hun ble tross alt ikke utsatt for voldtekt eller negative bemerkninger om sin fremtoning: Tenk dere hardt om. Kan dere forstå at det kan føles ekkelt å som kvinne gå alene og få all denne uønskede oppmerksomheten? Kan dere forstå at det kan føles ukomfortabelt og utrygt? At man kan kjenne på engstelse over å bli vurdert fra topp til tå, og bli oppfattet som et kjøttstykke som fremmede menn anser seg i sin fulle rett til å kommentere? Som kvinne er man for det første ganske så sårbar, rent fysisk, og for det andre er det rett og slett ikke greit å bli utsatt for denslags mønstring, som om man skulle være en annen vare. Det er skammelig, og oppførselen til disse mennene gjør meg flau.



Anonymous poster hash: 533a7...4e5
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å si hei til kunder som kommer inn i butikken din og å rope ting etter tilfeldige mennesker på gata som på ingen måte signaliserer at de ønsker kontakt. Jeg ser helt vanlig ut selv, men det er mange år siden jeg innså at å unngå blikkontakt og ikke svare på tilsnakk er noe som må til for å få gå i fred i mange land...

Forøvrig synes jeg det er hårreisende ta noen i full alvor mener at det er denne kvinnens egen feil fordi hun våger å ta på seg noe så utfordrende som en t-skjorte og skinny jeans når hun i utgangspunktet ser bra ut... Alvorlig talt?? Hva om hun hadde hatt en valg, greit med den påkledningen da? Det er ikke ofte jeg drar misunnelseskortet, men i dette tilfellet lyser det lang vei selv om vedkommende nok vil benekte dette hardnakket.

Anonymous poster hash: 6c64c...99a

Det er så åpenbart staga. Det er knapt noen andre kvinner å se i gatebildet og de få man kan se utsettes merkelig nok ikke for de samme tilropene. Hele situasjonen er unaturlig. Hvorfor ser man aldri dette skje i andre type gatebildebylsende videoer der man kan se vakre kvinner gå i fred i bakgrunnen? Iscenesatt vås fra en organisasjon som er ute etter å fore offerkomplekset til kvinner.

Endret av KajsaSueReturns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen (og noen av svarene her) sier så enormt mye om en god del menns holdninger til kvinner. Jeg er et menneske, jeg vil gjerne kunne bevege meg hvor som helst, uten å bli vurdert, og uten å føle meg ukomfortabel. Er det så jævlig mye å be om?

Jeg har sjelden sett så mye mangel på folkeskikk som i denne videoen, og dere som mener dette er harmløst, for hun ble tross alt ikke utsatt for voldtekt eller negative bemerkninger om sin fremtoning: Tenk dere hardt om. Kan dere forstå at det kan føles ekkelt å som kvinne gå alene og få all denne uønskede oppmerksomheten? Kan dere forstå at det kan føles ukomfortabelt og utrygt? At man kan kjenne på engstelse over å bli vurdert fra topp til tå, og bli oppfattet som et kjøttstykke som fremmede menn anser seg i sin fulle rett til å kommentere? Som kvinne er man for det første ganske så sårbar, rent fysisk, og for det andre er det rett og slett ikke greit å bli utsatt for denslags mønstring, som om man skulle være en annen vare. Det er skammelig, og oppførselen til disse mennene gjør meg flau.

Anonymous poster hash: 533a7...4e5

Uansett er ikke dette representabelt for virkekligheten. 99 prosent av dere får gå totalt i fred når dere er ute og går. Dette problemet er så uaktuell som det kan få blitt for flertallet av dere, men det er kanskje det som er problemet?

Endret av KajsaSueReturns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er ikke dette representabelt for virkekligheten. 99 prosent av dere får gå totalt i fred når dere er ute og går. Dette problemet er så uaktuell som det kan få blitt for flertallet av dere, men det er kanskje det som er problemet?

Hva i alle dager er det du insinuerer??

Anonymous poster hash: 533a7...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett er ikke dette representabelt for virkekligheten. 99 prosent av dere får gå totalt i fred når dere er ute og går. Dette problemet er så uaktuell som det kan få blitt for flertallet av dere, men det er kanskje det som er problemet?

Så fint at vi har en ekspert på hvordan det er å være normalutseende, ung kvinne og gå alene i det offentlige rom...

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som ikke har blitt trakkasert i det offentlige rom før.

Det er kanskje verre i New York enn i Oslo, men gå en spassertur alene på grønland som ung jente, og se hva som skjer. Om 10-20 år er dette realiteten i hele Norge. Det kommer til å bli mye verre enn denne videoen!

Anonymous poster hash: a38cc...749

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi har en ekspert på hvordan det er å være normalutseende, ung kvinne og gå alene i det offentlige rom...

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som ikke har blitt trakkasert i det offentlige rom før.

Det er kanskje verre i New York enn i Oslo, men gå en spassertur alene på grønland som ung jente, og se hva som skjer. Om 10-20 år er dette realiteten i hele Norge. Det kommer til å bli mye verre enn denne videoen!

Anonymous poster hash: a38cc...749

DU kjenner nok ikke en eneste kvinne som ikke har hevdet å oppleve trakassering i det offentlige rom. Og vet du hva, flertallet av mennesker opplever ubehageligheter ved å ferdes i det offentlige rom på et eller annet tidspunkt. Dette er ikke unikt for jenter. Det kan være unikt for jenter i skjørt å oppleve å bli beglodd eller få slengt etter seg en bemerkning om at låra var fine, men det er også unikt for gutter å høre at de kan se homsete ut om de er bekledd for metro, sitter med beina i kors som en jente, er liten og pinglete osv. Dette er faktisk ordentlig trakassering, men du hører ikke gutter gå rundt å sutre over det eller krever at folk donerer til saken deres for å få slutt på trakassering i det offentlige. Og om de gjorde det så ville de nok ha et ønske om å gjøre noe med all form for trakassering, og ikke være så spesifikke at de kun vlle gjort noe med trakassering av gutter av feminin karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ser at de fleste av mennene er afrikanere?



Anonymous poster hash: 2943a...7ca
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Jeg synes det var ille med de som gikk etter henne, og kanskje noen av de som slengte med leppa når hun var kald og ignorerende, men resten var da bare folk som basicly ga henne indikasjoner på at de synes hun var fin. Uønsket oppmerksomhet er ikke det samme som trakassering. Trakassering inneberer at man har til hensikt og krenke den andre personen.

Jeg synes hun burde vinklet det litt annerledes. Kalt det som var trakassering for trakassering og samtidig sagt at hun ikke vil ha uønsket oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare jeg som ser at de fleste av mennene er afrikanere?

Anonymous poster hash: 2943a...7ca

eh nei, de var amerikanere? det er ikke som i europa der ikke-hvite bare har vært der en generasjon eller to. svarte har vært der like lenge som hvite ditt nek.

Anonymous poster hash: 381b9...bf6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ille med de som gikk etter henne, og kanskje noen av de som slengte med leppa når hun var kald og ignorerende, men resten var da bare folk som basicly ga henne indikasjoner på at de synes hun var fin. Uønsket oppmerksomhet er ikke det samme som trakassering. Trakassering inneberer at man har til hensikt og krenke den andre personen.

Jeg synes hun burde vinklet det litt annerledes. Kalt det som var trakassering for trakassering og samtidig sagt at hun ikke vil ha uønsket oppmerksomhet.

Hvordan tror du hadde reagert da?

Anonymous poster hash: 6cac9...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Hvordan tror du hadde reagert da?

Anonymous poster hash: 6cac9...208

Tror du må skrive den setningen en gang til med de ordene som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri opplevd noe sånt i Norge... eller jeg har opplevt at menn prøver seg på meg, men ikke sånn som i videoen.

I London derimot får jeg ikke fred. Jeg blir plystret på, stoppet mitt på gaten, blir spurt om jeg har kjæreste, menn kommenterer utsene mitt osv. Noen ganger er det helt harmløst. Liksom "You alright?" og andre ganger er det skikkelig creepy.

Klåing, plystring og kommentarer om utsene mitt er helt uakseptabelt. Å si "God bless you" fordi du liker rompa til noen er ikke greit. Å stirre på noen sin rompe å si "Dayum, girl!" Er IKKE greit.

Et smil eller et "hei" er helt greit.

Jeg kan også dele at jeg er en lesbisk kvinne. Jeg ville ALDRI oppført meg slik mot en kvinne uansett hvor attraktiv jeg syns hun var. Hvis jeg møter en jente jeg liker respekterer henne som person og gir henne smakfulle komplimenter. Jeg viser interesse i hele henne og ikke bare i hvordan hun ser ut. Hvis jeg kommenterer hva jeg ser... så kommenterer jeg ting som frisyre, neglelakk, tatovering, klær osv. Ikke "lekker rumpe!" Slik prat må man spare til man faktisk kjenner person og man vet at de ønsker det type oppmerksomhet.



Anonymous poster hash: b999a...9b9
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle menn som syns dette er "harmløst". Hadde du syns det var greit om det var datteren din som gikk i en gate og fikk kommentarer om kroppen sin slengt etter seg? Hva om menn stirret på baken til datteren din når hun gikk forbi? :sukk:



Anonymous poster hash: b999a...9b9
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommentarene handlet om at hun var pen.

Banner på at hun om 30 år tenker tilbake og savner tiden folk la merke til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle menn som syns dette er "harmløst". Hadde du syns det var greit om det var datteren din som gikk i en gate og fikk kommentarer om kroppen sin slengt etter seg? Hva om menn stirret på baken til datteren din når hun gikk forbi? :sukk:

Anonymous poster hash: b999a...9b9

Heller ha en datter som klager på for mye oppmerksomhet, enn ei datter som låser seg inne på sitt rom grunnet ingen i det hele tatt, med dårlig selvtillit, og missunnelse på de som opplever disse enorme grusomhetene det må være å bli betraktet som pen og nydelig.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...