Gå til innhold

Fantasy-litteratur


Gjest the imp

Anbefalte innlegg

Gjest the imp

Er det noen som har noen gode fantasy-bøker å anbefale meg? Jeg liker bøkene av Elaine Cunningham og Raymond E Feist. Synes begge to skriver godt og har spennende karakterer. Noen andre forfattere som virkelig er verdt å lese?

Har lest en del av bøkene om Arilyn Moonblade av Elaine Cunningham og driver og leser seriene av Raymond E Feist (Riftwar, skal prøve å komme meg gjennom alle seriene) Noen andre bøker av disse forfatterne som er bra? Har lest Faerie tale av Feist og synes den var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjenner ikkje til dei du nemner, men forfattarar eg likar innan genren:

Mercedes Lackey

Terry Brooks (har lest Landover-serien, har kjøpt Shanarra-bøker men ikkje lest enno)

J.V.Jones

JRR Tolkien(!)

Ursula LeGuin

Terry Pratchett

Ingar Knudtsen

Willy Ustad

Marion Zimmer Bradley

B.Andreas Bull-Hansen

L.Sprague de Camp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fan av fantasy-bøker, men elsker Terry Pratchett. Veldig morsomt! I følge samboeren min bør du holde deg unna Robert Jordan, den mannen blir jo aldri ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DragonLance Chronicles(War of the Lance. Autumn,Winter,Spring) serien synes eg var veldig morsom, særlig partiene om en 'gal' trollmann(Fizban) og partneren hans. Rimelig spennende, og ivertfall lettlest.

Lotr er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente klassikere:

Terry Goodkin: The Sword of Truth. God serie, men ikke lest alle i rekkefølge. Du kommer til å bli kvalm av Richard og Kahlan etterhvert...

Terry Brooks: The World and the Void-serien: Moderne overnaturlig fantasy. 3 bøker.

Og mine største favoritter:

Tad Williams: Memory, Sorrow and Thorn-serien. Veldig bra fantasy, med en kjeitete helt og en gal konge og den enda galere presten og mystiske raser og alt mulig annet snacks, i 3 bøker.

George R. R. Martin: A song of fire and ice-serien: klassisk fantasy med et utrolig rikt persongalleri, og der det ikke spares på noen. (Venter spent på bok 4, skal komme i mai. Akkurat slik den egentlig skulle kommet i mars i fjor, så i november, og nå mai. Get on with it, George!!!)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mercedes Lackey, Terry Brooks, J.V.Jones & Marion Zimmer Bradley er helt klart noen av mine favorittforfattere. Bøkene til Raymond E Feist er også utrolig bra! Jeg anbefaler helt klart David Eddings - spesielt hans første serie "The Belgariad" er utrolig søt (og brygget på en klassisk fantasy-oppskrift). Dessuten vil jeg anbefale Anne McCaffreys "The Dragonriders of Pern" - serie. Bøkene er nok ikke klassisk fantasy, mer en kryssning mellom fantasy og SciFi (i alle fall de siste bøkene) - null magi bl.a., men de er veldig bra!

Robin Hobb er også god, men litt tyngre - og du bør holde deg unna Robert Jordan medmindre du er veldig tålmodig og innser at mannen aldri blir ferdig... (De første bøkene i "The Wheel of Time" var kjempegode, men nå er det bare samme oppgulpet igjen og igjen...)

Den første fantasy-forfatteren jeg noen sinne leste var Piers Anthonys Xanth-serie. Den er kanskje litt for "tullete" for mangen, og man bør dessuten skjønne engelsk godt (det er mange språk-vitser). Han har også skrevet et serie om "The Incarnations of Immortality" som er utrolig bra (...men muligens en smule blasfemisk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terry Prachett! som flere har nevnt! Jeg ler høyt av bøkene hans. Og de er festlige for oss som har lest endel fantasy.

Neil Gaiman- American Gods og Stardust

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil jeg anbefale Anne McCaffreys "The Dragonriders of Pern" - serie. Bøkene er nok ikke klassisk fantasy' date=' mer en kryssning mellom fantasy og SciFi (i alle fall de siste bøkene) - null magi bl.a., men de er veldig bra![/quote']

Takk - kom ikkje på namnet hennar. Lånte alle bøkene av ho som dei hadde på biblioteket heime - går ut i frå det tyder på at eg har sansen for ho òg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Ser ut til at jeg kan få en travel vår/sommer :) Får bare prøve å passe på at lesinga ikke går ut over skolearbeidet. Takk for masse fine tips, tar gjerne imot flere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neil Gaiman- American Gods og Stardust

M

Og "Neverwhere" av samme mann! Genial bok! Dette er samme mann som står bak "Sandman", og dersom du ikke lest denne serien (tegneserie) så er det en flott start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George R. R. Martin: A song of fire and ice-serien: klassisk fantasy med et utrolig rikt persongalleri, og der det ikke spares på noen. (Venter spent på bok 4, skal komme i mai. Akkurat slik den egentlig skulle kommet i mars i fjor, så i november, og nå mai. Get on with it, George!!!)

Tiltredes! :klappe:

Er ingen stor fantasy-fan. Men Martin skriver meget godt, og har laget en oppslukende og rik verden. God lesning!

Synes også Guy Gavriel Kay har skrevet lesbare ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode tips foran, men jeg ville definitivt ha prøvd meg på Robert Jordans Wheel of Time. Som Moonchild skrev, er de siste bøkene dårlige, men de 7 første er så bra at jeg ville lest serien allikevel. Ellers likte jeg Jude Fishers Sorcery Rising. Bok 2 har kommet nå, men jeg har ennå ikke lest den, venter på pocketutgaven. Mange som har nevnt Marion Zimmer Bradley. Der ville jeg gått for den litt science fiction - inspirerte serien om Darkover. Den er gammel, men ganske morsom. I tillegg er The mists of Avalon ok - men styr unna de andre Avalon-bøkene og for guds skyld Trillium-serien!!!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen av disse på norsk?

Blant annet Terry Brooks, Raymond E. Feist og David Eddings er gitt ut på norsk av Tiden forlag

Mange som har nevnt Marion Zimmer Bradley. Der ville jeg gått for den litt science fiction - inspirerte serien om Darkover. Den er gammel' date=' men ganske morsom.[/quote']

:Nikke: Darkover bøkene er supre!

Forøvrig er det mange bra fantasy forfattere. (Jeg er alltid på utkikk etter noe nytt og spennende!) Er forøvrig stor fan av Neil Gaiman (digger Sandman-serien!) og av Elfquest (selv om jeg ikke har klart å holde følge - leste de mest for 15 - 20 år siden, da serien var helt ny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode fantasy-bøker å anbefale meg? Jeg liker bøkene av Elaine Cunningham og Raymond E Feist. Synes begge to skriver godt og har spennende karakterer. Noen andre forfattere som virkelig er verdt å lese?

Har lest en del av bøkene om Arilyn Moonblade av Elaine Cunningham og driver og leser seriene av Raymond E Feist (Riftwar, skal prøve å komme meg gjennom alle seriene) Noen andre bøker av disse forfatterne som er bra? Har lest Faerie tale av Feist og synes den var ok.

Når du har lest Elaine Cunningham, er du inne i Forgotten Realms-universet. Fra samme univers vil jeg bl.a. anbefale Dark Elf-trilogien til R.A. Salvatore. Dessuten har Cunningham skrevet bøker som har handling fra Halruaa, tror de heter "Wizardwar" eller noe sånt.

Du kan lese mer om bøker fra samme univers hos utgiveren Wizards of the Coast, http://www.wizards.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er du inne i Forgotten Realms-universet. Fra samme univers vil jeg bl.a. anbefale Dark Elf-trilogien til R.A. Salvatore.

Homeland,Exile, og uh. den siste.

Den er triologien er god, morsom sosietets-kultur... Men styr unna resten av serien emm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det mange bra fantasy forfattere. (Jeg er alltid på utkikk etter noe nytt og spennende!) Er forøvrig stor fan av Neil Gaiman (digger Sandman-serien!) og av Elfquest (selv om jeg ikke har klart å holde følge - leste de mest for 15 - 20  år siden, da serien var helt ny).

Ett månebarn etter mitt eget hjerte. Elfquest er også genialt. Har du lest "Preacher"? Ikke bare fantasy, men fortsatt mye genialt :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ett månebarn etter mitt eget hjerte. Elfquest er også genialt. Har du lest "Preacher"? Ikke bare fantasy, men fortsatt mye genialt :kul:

Hm, nei jeg har ikke lest "Preacher" - får suse innom broren min og rote gjennom tegneseriene hans (han er en VIRKELIG stor tegneserie-fantast og introduserte meg bl.a. for Niel Gaiman). Regner med å finne noe i samlingen hans :) Har STOR sans for at det er blitt mer "sturent" for voksne å lese tegneserier de siste årene. (Ikke det at jeg egentlig bryr meg om hva som er "mainstream", men det er greit å ikke bli sett rart på når *store jenta* leser sære tegneserier på trikken :sjarmor: )

Fra samme univers vil jeg bl.a. anbefale Dark Elf-trilogien til R.A. Salvatore.

Hva handler denne om? Jeg har holdt meg litt unna Forgotten Realms bøkene, da jeg har opplevd å kjøpe et par som var skikkelig søppel. (Husker ikke hva de heter - det er lenge siden). Er ikke denne serien veldig D&D-aktige (Dungeons & Dragons)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev innlegget over :roll: Blir litt oppgitt over maskinen som logger meg av når jeg sitter og skriver innlegg. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...