Gå til innhold

The moon is a harsh mistress


Harvey

Anbefalte innlegg

Forrige innlegget var fra meg, men av en eller annen merkelig grunn logget maskinen meg av når jeg sendte innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel "time enough for love" som var min første, og den ble pushet på meg av min mor. Etter det, var jeg helt solgt. Jeg var vel en ca. 15 eller 16 da jeg tygde meg igjennom den. Har, tror jeg, en komplett samling nå.

To sail beyond the sunset er, som du sier, ikke av hans beste. Men den åpnet jo dører for deg, da. Jeg leste Grumbles for mange år siden, og han er jo egentlig ganske ærlig; han skriver for å underholde, og for å tjene penger. Han skrev en del ganske engasjerte og engasjerende artikler også, men om dem skrev han i sine sene år noe i retning av "-----while failing to save the world, I.....osv".

Jeg er jo blitt mer og mer begeistret over årene da. Det bruker å være en del fellestrekk i bøkene hans; du har den gamle, kloke eiegode kynikeren som gir sure og gretne, men akk så sannferdige uttalelser, og du har damen som ikke finner seg i den slags, og setter ham på plass. Det er den samme formelen.......men du verden så gøyal den er.

Du har sett filmatiseringen av Puppet master?

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett filmen. Var ikke kjempebegeistret for boken, og pleier som oftest å bli skuffet over filmatiseringen av bøker jeg liker, og defor dobbelt skuffet over filmatiseringen av bøker jeg IKKE liker. :lol: Men jeg har lest et sted at det er laget manus til filmatiseringen av "The moon is a harsh mistress" - den filmen kommer jeg til å se!

Jeg tror den viktigste grunnen til at jeg liker Heinlein er at historiene hans går fremover. At han skriver den samme boken flere ganger gjør ikke noe. Så lenge oppskriften fungerer er det ikke noen grunn til å endre den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt fantastisk om de satte Harsh mistress på lerettet. Jeg er ikke helt aldeles enig med deg, imidlertid, i din Verhoven-visjon. Ikke fordi han lager dårlige filmer -tvert imot.....det er bare en ting jeg savner i hans filmer, og det er....vel...humor. Ikke slapstick, men den litt tause stemningshumoren som man kan finne i Heinleins bøker. Jeg er, fra det jeg har sett, ikke så overbevist på Verhovens evner der. Men jeg er litt forutinntatt, kanskje. Jeg likte nemlig ikke Robocop så godt--- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt aldeles enig med deg' date=' imidlertid, i din Verhoven-visjon. [/quote']

:lol: Jeg har da ingen Verhoeven visjoner. Tror du muligens misforsto meg litt, og syns egentlig han lager ganske "selvhøytidelige" filmer. Jeg er forøvrig helt enig i at det er viktig at den undreliggende humoren til Heinlein bevares i eventuelle filmatiseringer! Robocop var forøvrig ELENDIG!

Hittil syns jeg faktisk at filmatiseringen av Philip K. Dicks bøker er de som har fungert best "book to screen". Har alltid digget "Blade Runner" og syns "Minority Report" var utrolig bra (selv med Tom Cruise i hovedrollen :sprettoy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beklager sent svar.......jeg har giftet meg littegranne siden sist.. :)

Er enig i at Dick gjør seg på film; jeg har en del av dem. Den beste sci-fi filmen, etter min mening, er likevel David Lynchs "Dune", som er fabelaktig......ikke fordi den nødvendigvis er fullkomment tro mot boken, men fordi han greier å lage samme stemning, helt til fingerspissene......

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! :blomst:

Joda, Dune er en bra film, det. (Veldig lenge siden jeg så den). Men jeg syns fortsatt at "Blade Runner" er den beste "book to film" filmen jeg har sett. Det er jo ikke nødvendigvis de filmene som er mest tro mot bøkene som er best - kunsten er å ta essensen i boken og lage en bra film av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...