Gå til innhold

Gjeld jeg aldri kommer til å bli ferdig med likevel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høyskole koster deg ca 700kr i semesteret pluss utgifter til bøker selvsagt. Bøker kan det søkes om stipend for fra den kommunen du bor i som kan dekke deler av utgiften.

Men kaster meg på de andre her, jobb er ikke umulig og få. Meld deg som tilkallingsvikar i pleie og omsorg i din kommune og du kan jobbe til krampa tar deg som pleieassistent. Muligens det ikke er det du ønsker mest og jobbe med her i livet, men det var ikke luking i løkåkeren når jeg var yngre heller, men det skaffet meg penger!

Jeg er med i alle bemanningbyråer, vikarbyråer og har sendt ut åpne søknader til alle hjemmesykepleie-avdelingen her, uten å få boe respons. Først fordi det er for mange år siden jeg faktisk VAR vikar i hj.sykepleien, og for det andre fordi jeg ikke har gått helse på vgs. og derfor ikke har nødvendig erfaring. Jeg kommer alltid til kort i søknadsprosessen, men jeg gir ikke opp..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ett møte med Nav ble vi da enig om at det på sikt ville lønne seg å ta utdaninng å finne en deltidsjobb, så jeg hvertfall er garantert å få en jobb til slutt, enn å leve så usikkert som dette resten av livet, og da falt valget på ett helserelatert yrke. Dette er ikke tiden for å leke ambisiøs og ingen dekker høyskole/universitet for meg.. :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Ikke hvilken som helst utdanning vil lønne seg nødvendigvis. Det må jo være noe som gir deg muligheter ufaglærte ikke har,og med lønnen du skisserer nekter jeg å tro at utdannelsen nav foreslår er lønnsom. Du taper mye penger på tre års studer, og selvsagt betyr det også at du ikke vil fortsette å lete etter jobb. Er man aktiv på jobbjakt, ikke overlater det til NAV,men bruker nettverk, familie, venner, oppsøker alle bedrifter, butikker osv der du bor og omegn, så er det mulig å finne jobb selv om du bare kan flippe burgere. Men du sier også at du har erfaring fra helsevesenet, der MÅ det være muligheter. Om du kommer seg innenfor får du mer erfaring og det blir lettere å finne neste jobb. Man må bare få den første, og selv om det er krevende er det ikke umulig. Men det holder ikke lenger å sitte hjemme og skrive søknader, du må ut å snakke med folk og oppsøke arbeidsplasser. Og bruk av nettverk er gjerne det aller beste. Noen kjenner sikkert noen som har en bedrift hvor nettopp du kan passe til en eller annen oppgave. Og de fleste stillinger lyses aldri ut, da det koster bedriftene mye penger. Kan de få inn arbeidskraft som kommer på døra eller via nettverk så gjør de gjerne det. Så du må nok øke jobbsøker aktiviteten.

Og gjelden kan du gjøre noe med, bare du har jobb. Det er ikke så mye. Og gjeldsordning krever at du er varig ute av stand til å betjene gjelden, noe du trolig ikke er da alt du trenger er en jobb, fast inntekt og avtaler om nedbetaling. Vil ikke tro du får innvilget noen gjeldsordning, ei heller om tre år. Så det er mye lurere å ta fatt på oppgaven selv nå, så blir du også raskere gjeldsfri! Ikke utsett det! Da blir det jo bare verre.

På forumet pengevett.com unger "gjeld" kan du lese mye nyttig om hvordan å komme deg ut av dette. Og få tips der omhandler å høre på NAV for å si det sånn. Det handler mer om å ta tak i sitt egen liv og innse at det bare er du som kan gjøre noe med denne situasjonen. Og da lykkes de fleste med å rydde opp i det over tid :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgevakt på bensinstasjon?

Anonymous poster hash: 2db13...166

Jeg har søkt nattevakt/helg/kveld på alle bensinstasjoner her i området, men der kreves det også lignende erfaring eller at man har jobbet i en lignende salgsstilling, hvilket jeg da ikke har gjort.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvilken som helst utdanning vil lønne seg nødvendigvis. Det må jo være noe som gir deg muligheter ufaglærte ikke har,og med lønnen du skisserer nekter jeg å tro at utdannelsen nav foreslår er lønnsom. Du taper mye penger på tre års studer, og selvsagt betyr det også at du ikke vil fortsette å lete etter jobb. Er man aktiv på jobbjakt, ikke overlater det til NAV,men bruker nettverk, familie, venner, oppsøker alle bedrifter, butikker osv der du bor og omegn, så er det mulig å finne jobb selv om du bare kan flippe burgere. Men du sier også at du har erfaring fra helsevesenet, der MÅ det være muligheter. Om du kommer seg innenfor får du mer erfaring og det blir lettere å finne neste jobb. Man må bare få den første, og selv om det er krevende er det ikke umulig. Men det holder ikke lenger å sitte hjemme og skrive søknader, du må ut å snakke med folk og oppsøke arbeidsplasser. Og bruk av nettverk er gjerne det aller beste. Noen kjenner sikkert noen som har en bedrift hvor nettopp du kan passe til en eller annen oppgave. Og de fleste stillinger lyses aldri ut, da det koster bedriftene mye penger. Kan de få inn arbeidskraft som kommer på døra eller via nettverk så gjør de gjerne det. Så du må nok øke jobbsøker aktiviteten.

Og gjelden kan du gjøre noe med, bare du har jobb. Det er ikke så mye. Og gjeldsordning krever at du er varig ute av stand til å betjene gjelden, noe du trolig ikke er da alt du trenger er en jobb, fast inntekt og avtaler om nedbetaling. Vil ikke tro du får innvilget noen gjeldsordning, ei heller om tre år. Så det er mye lurere å ta fatt på oppgaven selv nå, så blir du også raskere gjeldsfri! Ikke utsett det! Da blir det jo bare verre.

På forumet pengevett.com unger "gjeld" kan du lese mye nyttig om hvordan å komme deg ut av dette. Og få tips der omhandler å høre på NAV for å si det sånn. Det handler mer om å ta tak i sitt egen liv og innse at det bare er du som kan gjøre noe med denne situasjonen. Og da lykkes de fleste med å rydde opp i det over tid :)

Takk for tips, men det er altså ikke sånn at jeg "overlater jobbsøking til Nav", da det ikke er fysisk mulig. Skal man ha jobb, må man stå på selv, sende søknader, oppsøke bedrifter, bruke sine venner, sende rundt åpne søknader til interessante steder osv.

Jeg trenger altså ikke noe innføring i hvordan jeg skal komme ut i arbeidslivet, da dette året ikke har bestått av annet enn å nemlig prøve å få seg en jobb.

Det er nå snart 8 år siden jeg var vikar i hj.sykepleien, så dermed er det ikke så mange muligheter for meg der heller. Kanskje nå, når jeg har begynt på helse-utdanning, men det har ikke vært det hittil.

Assistent-jobber er det også en del av, men også der kreves det gjerne at man har bil, hvilket jeg heller ikke har.

For å få sosialhjelp, MÅ man også søke jobber, så jeg kan ikke "lure meg unna" bare fordi jeg nå er student. Ingen jobbsøknader - ingen penger, veldig greit.

Problemet er altså at om jeg likevel får meg en deltidsjobb nå, er ikke de pengene jeg vil tjene, verdt noen ting, for de skal kun forsørge meg NÅ, og ikke spares/brukes til gjeld. Skal jeg tjene penger til gjeld, må jeg altså ta på meg svartjobber som f.eks bartender/ryddehjelp i helgene, og det er jo uaktuelt.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts, igjen, hvor bor du?

Anonymous poster hash: 4fa7c...6e2

Østlandet.

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg er med i alle bemanningbyråer, vikarbyråer og har sendt ut åpne søknader til alle hjemmesykepleie-avdelingen her, uten å få boe respons. Først fordi det er for mange år siden jeg faktisk VAR vikar i hj.sykepleien, og for det andre fordi jeg ikke har gått helse på vgs. og derfor ikke har nødvendig erfaring. Jeg kommer alltid til kort i søknadsprosessen, men jeg gir ikke opp..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Og hva sier de ulike kontaktene dine i disse vikarbyråene?

Og du skal ikke bare sende ut søknad, du skal levere, personlig, og følge opp per telefon.

Du kan også melde deg hos barnehager, og søke i produksjonsbedrifter (krever sjelden

erfaring).

Beklager, men hvis du virkelig ikke får en jobb nå, så er det svært usannsynlig at du får jobb med lavtlønn-skolen du tar.

Gjelda di er ikke mer enn det studiegjeld er på, så dette er absolutt håndterbart hvis du bare bestemmer deg for å håndtere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva sier de ulike kontaktene dine i disse vikarbyråene?

Og du skal ikke bare sende ut søknad, du skal levere, personlig, og følge opp per telefon.

Du kan også melde deg hos barnehager, og søke i produksjonsbedrifter (krever sjelden

erfaring).

Beklager, men hvis du virkelig ikke får en jobb nå, så er det svært usannsynlig at du får jobb med lavtlønn-skolen du tar.

Gjelda di er ikke mer enn det studiegjeld er på, så dette er absolutt håndterbart hvis du bare bestemmer deg for å håndtere det.

Nå har jeg skrevet ørten innlegg om hva jeg har gjort for å prøve å få meg en jobb... Og ja, noen søknader er blitt SENDT rundt, og andre er blitt levert personlig. Det lå liksom litt i det å "oppsøke bedrifter".

Vikarbyråene har tatt meg inn til samtaler og sier de skal hjelpe meg å finne passende arbeid, men så hører jeg ikke noe mer fra de. Jeg sjekker likevel jobbene de legger ut, men poenget med å være registret i byrået, er jo at de kan anbefale meg eller informere meg om jobber FØR de blir lagt ut å før det blir mange andre om beinet.

Når jeg derimot får en utdanning, i ett yrke jeg ofte ser de søker folk i, her, så ser jeg ikke noe hinder for å få jobb. Helt ærlig, vet jeg ikke helt hva man tjener på å f.eks være helsesekretær i mnd, men jeg tippet max. 18.000, men det kan jo bli mer, hva vet jeg.

Jeg regner uansett med at det ikke er det dårligste betalte yrket i dette landet.

I tillegg har jeg bartender-erfaring, så det er også en mulighet der annenhver helg.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du skriver gode søknader og har teken på intervjusituasjonen? Når du har søkt så mye du sier du har gjort uten noe napp så må det jo være noe i måten du presenterer deg på som gjør at du ikke får napp.



Anonymous poster hash: 3395d...219
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du skriver gode søknader og har teken på intervjusituasjonen? Når du har søkt så mye du sier du har gjort uten noe napp så må det jo være noe i måten du presenterer deg på som gjør at du ikke får napp.

Anonymous poster hash: 3395d...219

Jeg har gått flere måneder på jobbesøkerkurs og fått mye veiledning, i tillegg har jeg alltid fått høre av skole/familie /venner at jeg er flink til å formulere meg og å ordlegge meg, så jeg har aldri fått noe negativt på søknad-skriving.

Problemet er mer at når man er desperat etter jobb å søker på ALT mulig, så kan man komme til kort når man møter på intervjuet. F.eks var jeg på intervju til en butikk hvor de selger maling, tapet ol. De ønsker jo da at jeg skal sette ord på hvor mye interiør ol. betyr for meg, de spurte om jeg hadde en interiør-blogg som kunne bekrefte min interesse. Det blir til at man må lyve på seg interesse for å få enkelte jobber, og da skinner det desverre gjennom noen ganger. Det samme skjedde på en lampebutikk.

Ellers har arb.givere sagt rett ut at det er ett hinder at jeg ikke har bil (Dolly Dimples og Pizzabakeren) og at jeg har barn, som gjør at jeg ikke bare dukke opp på kort varsel eller steppe inn for andre når de er syke ol. Jeg er derfor ingen "ressurs", fordi jeg ikke kan brukes til flere ting.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i alle bemanningbyråer, vikarbyråer og har sendt ut åpne søknader til alle hjemmesykepleie-avdelingen her, uten å få boe respons. Først fordi det er for mange år siden jeg faktisk VAR vikar i hj.sykepleien, og for det andre fordi jeg ikke har gått helse på vgs. og derfor ikke har nødvendig erfaring. Jeg kommer alltid til kort i søknadsprosessen, men jeg gir ikke opp..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Bor ikke i min kommune du da skjønner jeg. Her er det full krise hele tiden av en eller annen grunn. Finnes ikke folk og få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevn fire aktuelle arbeidsplasser man får en godt betalt jobb som ufaglært uten erfaring, og uten mulighet til å være fleksibel siden man er alene med barn.

Siden du fremstiller det som det bare er å velge fritt, og i tillegg faktisk jobb der, så må jo det være en smal sak.

Jeg kan ikke nevne spesifikke arbeidsplasser da jeg ikke kan noe om nærområdet til TS, men man finner ofte greit betalte jobber innen renhold, renovasjon, gjenvinning, industri, produksjon og min egen arbeidsplass - Posten. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nevne spesifikke arbeidsplasser da jeg ikke kan noe om nærområdet til TS, men man finner ofte greit betalte jobber innen renhold, renovasjon, gjenvinning, industri, produksjon og min egen arbeidsplass - Posten. :)

Har man postkontor ennå? Jeg ser bare post i butikk om dagen, og postkontoret vårt er helt nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Har man postkontor ennå? Jeg ser bare post i butikk om dagen, og postkontoret vårt er helt nedlagt.

Det finnes fortsatt postkontorer, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man postkontor ennå? Jeg ser bare post i butikk om dagen, og postkontoret vårt er helt nedlagt.

Etter det jeg vet finnes det ingen postkontor lengre - kun PiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man postkontor ennå? Jeg ser bare post i butikk om dagen, og postkontoret vårt er helt nedlagt.

Selv om man har post i butikk er det fortsatt mange som får posten levert i postkassa hjemme. Det er bare de som bor nært en butikk med postbokser som får posten sin der.

Anonymous poster hash: ef523...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet finnes det ingen postkontor lengre - kun PiB.

Joda det finnes postkontor.

TS, å utdanne seg til helsesekretær er ikke det lureste du gjør. Arbeidsmarkedet er beintøft og det er få stillinger.

Edit: For spesielt interesserte er det en oversikt over postkontorer her:posten.no

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du sier du har erfaring innen helse.. Det er jo veldig positivt, viser at du kan jobbe med mennesker og være vennlig instilt. Dette er noe du kan fokusere på når du skriver søknad.

Mange ser seg blind på hva de har gjort og tenker ikke over om det kan brukes på andre arenaer.

Selv om du f.eks ikke har jobbet i kundeservice, så viser det at du har jobbet med folk at du trives med folk og at du er instilt på å yte god service f.eks. Jeg har jobbet 10 år innen kundebehandling og har fått alle jobbene jeg har søkt på uten utdannelse. Det handler om å se på hva man har på CVn, og så se om noe av det kan brukes til å søke på andre jobber selv om det er et annet område.

Er det mulig for deg å jobbe i Oslo eller er det for langt unna?



Anonymous poster hash: 4fa7c...6e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...