Gå til innhold

Gjeld jeg aldri kommer til å bli ferdig med likevel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skrevet her før ang. gjeld jeg har pådratt meg fra mitt siste samboerskap, hvor eksen min drev ett firma i mitt navn og aldri betalte regninger.
Verken for telefon, internett, strøm, leverandører til firmaet ol.
Jaggu hadde vi ikke bilen i mitt navn også, og bare der er det kanskje 10-15.000,- i ubetalte bompenger, samt ubetalt årsavgift.

Til sammen har jeg idag sikkert en samlet gjeld på ca. 300-350.000, og det øker med ca. 40-50.000,- i året, i renter.
Det første året klarte jeg å bli kvitt nesten 150.000,- av den daværende gjelda, og sørget for at det kom til den rette skyldner, altså min eks. Mens resten er gått til inkasso osv. og kan derfor ikke gjøres noe med.

Jeg er 26 år, og har ett barn i barnehagealder. Jeg har vært student siden i sommer og vil trolig ikke være ferdig utdannet og autorisert i helseyrket før 2018.
Når jeg er ferdig utdannet, kan jeg tenke meg at jeg vil få 15-18.000,-/mnd, og per idag har jeg sosialhjelp på nesten 16.000,-/mnd. Det dekker akkurat alle mine nåværende utgifter.
Det vil si at jeg har 2000,- til rådighet, kanskje, til å betale gjeld med hver måned.
Jeg har mellom 15-20 forskjellige kreditorer, så å betale tilbake gjelden til de alle, virker som en umulig oppgave, fordi ingen av kreditorene vil godta små månedtlige beløp, samtidig som at hvis jeg prioriterer èn og èn kreditor, vil de andre rente seg så mye mens de venter, at jeg ikke vil bli ferdig å betale de tilbake likevel, før jeg dør av alderdom..

Jeg var nylig i ett møte med en økonomirådgiver på Nav. Vi snakket om situasjonen, han så over alle kreditorene mine og var forsåvidt enig i at dette ville bli en håpløs oppgave selv når jeg kommer ut i fast jobb, fordi jeg aldri vil kunne tjene nok. Alt han sa var at jeg skulle komme tilbake når jeg fikk meg en deltidsjobb/fast jobb, også kunne vi snakke om det da, men han sa at alt kom til å ordne seg når jeg kom meg ut i jobb å kreditorene ser at jeg ikke har noe penger til overs å betale med. "Kan man ikke betale, så kan man ikke betale"..

Hva mente han med det? Hvordan kan det "ordne seg" om jeg ikke betaler? Snakket han kanskje om gjeldsordning? Er ikke det noe man kan få om man ikke kan takle gjelda si? Aner ikke hvordan dette fungerer..



Anonymous poster hash: 086af...2a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fult mulig å jobbe mye ekstra i helsevesenet og dermed tjene atskillig mer enn 18000 i mnd. 350 000 er ingen umulig gjeld å betale, det bør være fult mulig å få det til over en 5-10 år med litt disiplin. Gjeldsordning er ikke en løsning du bør sikte på, det er bedre å få betalt en så lav sum på egenhånd. Du kan ikke bare la være å betale fordi du har lite penger, og du får ingen penger av staten til å dekke gjeld (hjelpes hva folk tror). Dersom du mener dun eks er grunnen til gjelden så bør du heller på advokat til å se på mulighetene for å dytte kravene over på han, og på den måten få ned summen.



Anonymous poster hash: 98dd1...27e
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å jobbe mye ekstra i helsevesenet og dermed tjene atskillig mer enn 18000 i mnd. 350 000 er ingen umulig gjeld å betale, det bør være fult mulig å få det til over en 5-10 år med litt disiplin. Gjeldsordning er ikke en løsning du bør sikte på, det er bedre å få betalt en så lav sum på egenhånd. Du kan ikke bare la være å betale fordi du har lite penger, og du får ingen penger av staten til å dekke gjeld (hjelpes hva folk tror). Dersom du mener dun eks er grunnen til gjelden så bør du heller på advokat til å se på mulighetene for å dytte kravene over på han, og på den måten få ned summen.

Anonymous poster hash: 98dd1...27e

Ingenting mer kan overføres til min eks, da det allerede er gått til inkasso og jeg sto som innehaver av firmaet. En advokat kan ikke gjøre noe med det. Dette ble undersøkt for to år siden.

Grunnen til at jeg utdanner meg til det jeg gjør også, valgte jeg pga. samværsordningen jeg har for barnet mitt, som gjør at jeg ikke har mulighet til å jobbe mye "ekstra", bortsett fra annenhver helg. Ikke tror jeg det er så mye ekstra å ta av heller, når man jobber på legekontor/apotek, for det er nok en av de yrkene jeg ender opp i. Det er helserelatert, men ikke helsefagarbeider el.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du utdannelse til et yrke som gir minstelønn? Du ville tjent mer i butikk e.l. Og, som noen nevner, tilleggene utgjør en stor del av lønnen i helsevesenet. Du er bare 26 og gjelden er ikke så høy, selv om det virker uoverkommelig nå.

Fikk du noe som helst hjelp av den økonomiske rådgiveren? Er du i dialog med kreditorene? Å bare la være å betale er et ekstremt dårlig råd!

Anonymous poster hash: ee95f...622

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen annen mulighet for deg enn luksusfellen. Og at denne tråden bør være til skrekk og advarsel for andre.

Anonymous poster hash: f7cbe...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare ønsker å tjene 18000 kr pr mnd, hvorfor kaste bort år på unyttig utdannelse (utdannelse som ikke gir mulighet for økt inntekt vil jeg si er totalt unødvendig)? Finn deg jobb på Rema, og du tjener penger fra i morra, ikke fra 2018!! Med 350k i året (?) tjener du nesten 1 mill på de tre årene!!

Anonymous poster hash: 8d043...84b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil garantert ikke få gjeldsordning pga ung alder og fullt overkommelig gjeld.

Alle kan håndtere 350k. For å oppnå GO må gjelden være uoverkommelig i overskuelig fremtid. Dette vil i praksis si 10-15 år. Uten renter er dette knappe 2000 kr i mnd. Det er ikke uoverkommelig.

På den annen side:

At gjelden ikke kan gjøres noe med, er tull. Du trenger kun å bestride kravene hos inkassoselskapet. Dermed kan de ikke kreve inn, og en rettslig prosess settes i gang. Om det kan legges til grunn at det er din feil at gjelden er oppstått, har du en tapt sak.



Anonymous poster hash: 18ab5...59c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt pause i studiene for å jobbe - og betale ned raskere, istedet. Og vurdert en annen utdannelse, herregud, jeg jobber deltid og har ca. 18k utbetalt - ufaglært!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreditorene gir seg ikke selv om de ser at du ikke tjener så mye. De fortsetter bare å sende ut krav innen foreldelsesfristen. Skjønner ikke hvordan en økonomisk rådgiver kan påstå det.

Det lureste du kan gjøre er nok å søke om gjeldssanering. Da er du ferdig med gjelden etter 5 - 7 år, selv om du ikke har hatt råd til å betale alt.



Anonymous poster hash: 79530...987
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Trådstarter: du har ikke råd til å ta utdannelse nå. Få deg en jobb med sikker, månedsinntekt og du vil lett kunne betale ned 50-60.000/år + renter. Når du har en sikker inntekt og har betalt jevnt en stund kan du forhandle med hver kreditor om hel eller delvis styrkning av påløpte renter - men dette får du ikke til med mindre du har fast inntekt som er stor nok til reell nedbetaling av gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig råd fra NAV. Virker som en inkompetent kundebehandler.

- Dropp utdannelsen, eller sett den på hold og jobb fulltid.

- Kutt alle utgifter maksimalt, selv om det betyr å bo ukomfortabelt lite/dårlig for en periode.

Inkassoselskaper bryr seg ikke om du har lav inntekt. Du kan forhandle en nedbetalingsplan med dem, men det er ikke som om de trekker seg unna fordi du ikke har råd. Deres jobb er å kreve inn penger på vegne av kreditor og så enkelt er det. De vil fortsette å kreve inn disse pengene.



Anonymous poster hash: c5f63...671
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året klarte jeg å bli kvitt nesten 150.000,- av den daværende gjelda, og sørget for at det kom til den rette skyldner, altså min eks. Mens resten er gått til inkasso osv. og kan derfor ikke gjøres noe med. Anonymous poster hash: 086af...2a7

Hva mener du med at det ikke kan gjøres noe med?

Anonymous poster hash: d09ee...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk tid med kreditorene dine fremfor KG :)

Lag skikkelige avtaler.

Du overdriver mht fremtidig lønn og utbetaling!

Du har feks barnetilsyn, barnetrygd, feriepenger etc etc, så det blir alltids litt ekstra.

Sett opp et ordentlig budsjett, be inkassoselskapene om p fryse renta og begynn p betal, det der går relativt fort.

Anonymous poster hash: 550ec...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du utdannelse til et yrke som gir minstelønn? Du ville tjent mer i butikk e.l. Og, som noen nevner, tilleggene utgjør en stor del av lønnen i helsevesenet. Du er bare 26 og gjelden er ikke så høy, selv om det virker uoverkommelig nå.

Fikk du noe som helst hjelp av den økonomiske rådgiveren? Er du i dialog med kreditorene? Å bare la være å betale er et ekstremt dårlig råd!

Anonymous poster hash: ee95f...622

Jeg har vært hjemme med ett barn i to år, mens eksen min lekte butikk å sørget for all denne gjelda. Så gikk jeg fra han, skaffet barnehageplass, å søkte jobber. Har vært på kurs via Nav, tiltak via Nav, masse intervjuer. Men ikke fått jobb, på 1,5 år. Det er ikke "bare" å få butikkjobb idag, for man må ha erfaring for å bli ansatt, og jeg har erfaring fra annen type kundekontakt og sto dermed ikke høyest på lista, i tillegg til å ha ett lite barn, som begrenser min fleksibilitet. Dermed er studenter mer attraktivt enn meg.

I ett møte med Nav ble vi da enig om at det på sikt ville lønne seg å ta utdaninng å finne en deltidsjobb, så jeg hvertfall er garantert å få en jobb til slutt, enn å leve så usikkert som dette resten av livet, og da falt valget på ett helserelatert yrke. Dette er ikke tiden for å leke ambisiøs og ingen dekker høyskole/universitet for meg.. :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at det ikke kan gjøres noe med?

Anonymous poster hash: d09ee...07d

Når det er gått til inkasso, vil de ikke lenger "lete etter" riktig skyldner, det er en sak jeg må ta med hovedkreditoren før det går til inkasso. Hvilket jeg gjorde, men de lot seg ikke rikke. Dermed har inkassoselskapene bedt meg om å inngå privat avtale med eksen min om jeg vil ha han til å gjøre opp, for så lenge jeg står som innehaver av firmaet, er jeg den rette skyldner..

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg ville tatt pause i studiene for å jobbe - og betale ned raskere, istedet. Og vurdert en annen utdannelse, herregud, jeg jobber deltid og har ca. 18k utbetalt - ufaglært!

Nevn fire aktuelle arbeidsplasser man får en godt betalt jobb som ufaglært uten erfaring, og uten mulighet til å være fleksibel siden man er alene med barn.

Siden du fremstiller det som det bare er å velge fritt, og i tillegg faktisk jobb der, så må jo det være en smal sak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tid med kreditorene dine fremfor KG :)

Lag skikkelige avtaler.

Du overdriver mht fremtidig lønn og utbetaling!

Du har feks barnetilsyn, barnetrygd, feriepenger etc etc, så det blir alltids litt ekstra.

Sett opp et ordentlig budsjett, be inkassoselskapene om p fryse renta og begynn p betal, det der går relativt fort.

Anonymous poster hash: 550ec...3b7

Det er sant. Problemet er bare at Nav heller ikke gir meg mulighet til å spare mens jeg er student, så det å få meg en deltidsjobb mens jeg studerer, betyr bare at de pengene regnes inn i mitt månedsbudsjett nå, så Nav slipper å utbetale like mye. Jeg får dermed ikke lov å betale gjeld så lenge jeg går på Nav.

Øko.rådgiver hjalp meg for 1,5 å utforme ett brev som jeg sendte rundt til kreditorene å forklarte situasjonen. Eneste som skjer er at de ikke sender meg regninger på ett par mnd, men de fryser ikke rentene. Og jeg kan ikke inngå noen avtale med de, før jeg faktisk får en jobb å kan betale.

Hadde jeg enda kunne betalt gjeld med deltidsjobb jeg håper å finne snart, hadde det hjulpet en hel del.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyskole koster deg ca 700kr i semesteret pluss utgifter til bøker selvsagt. Bøker kan det søkes om stipend for fra den kommunen du bor i som kan dekke deler av utgiften.

Men kaster meg på de andre her, jobb er ikke umulig og få. Meld deg som tilkallingsvikar i pleie og omsorg i din kommune og du kan jobbe til krampa tar deg som pleieassistent. Muligens det ikke er det du ønsker mest og jobbe med her i livet, men det var ikke luking i løkåkeren når jeg var yngre heller, men det skaffet meg penger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er også flott at så mange bare angriper meg med en gang. Jeg ønsker altså å løse opp i dette, men flere hundre tusen er helt enorme beløp oppi hodet mitt. Jeg har derimot fått en dyr lærdom; å jeg kommer aldri til å stole på noen igjen uten at det er en sak jeg selv er voksen nok til å få innsyn i og å forstå. Å drive firma har aldri stått på min ønskeliste og er ikke noe jeg kan noe med.

I tillegg sitter jeg ikke på rævva å gjør ingenting, jeg står virkelig på å VIL jobbe, men arbeidsmarkedet er faen meg ikke enkelt idag. Og når min erfaring ligger i gjenvinning og å flippe burgere på en lokal kiosk, samt sommervikar i hjemmesykepleie, stiller man ikke særlig sterkt til å få jobb i de yrkene det søkes mest folk, som matbutikk, butikk på kjøpesenter og detaljhandel, kundeservice, fordi jeg ikke har relevant erfaring. Jeg har ogdå oppsøkt tidligere arb.givere, uten hell, å vært i avisen å snakket om hvor vanskelig det er at arb.givere ikke kan gi folk en sjanse.

Jeg var kanskje ung og naiv når alt dette skjedde, fordi jeg stolte på han jeg hadde bodd sammen med i tre år, også blir man så jævlig rundlurt. Men jeg gjør alt i min makt for å ordne opp i det nå, å spør derfor om råd og erfaringer her, for utenom KG, har jeg da tydeligvis kun en inkompetent øko.rådgiver å henvende meg til..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...