Gå til innhold

Bryllup= fremtidig skilsmisse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor gidder folk å gifte seg idag?

Jeg skjønner at de gjorde det før i tiden, da mennesker hadde verdier og forholdene varte livet ut. Men hvorfor idag, når man garantert ikke kan love evig troskap til partneren?

Man burde avskaffe hele kirka, giftemål og alt. Blir bare en jækla masse mer papirer å fylle ut NÅR man skiller lag..



Anonymous poster hash: 86c2a...0c0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SunflowerPenguin

Ellers sá kan du la mennesker velge om de vil gifte seg eller ikke. Hvorfor skulle det plage deg egentlig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får la være å gifte deg, med den holdningen.

Siden det er 20 år siden jeg giftet meg, mener du kanskje at jeg gjorde det "før i tiden". Men mitt løfte varer fortsatt, jeg ønsker å fortsette å leve med min mann resten av livet. Jeg har alltid vært trofast, elsker ham fortsatt og kommer til å fortsette å være trofast. Jeg har aldri angret på at vi giftet oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får la være å gifte deg, med den holdningen.

Siden det er 20 år siden jeg giftet meg, mener du kanskje at jeg gjorde det "før i tiden". Men mitt løfte varer fortsatt, jeg ønsker å fortsette å leve med min mann resten av livet. Jeg har alltid vært trofast, elsker ham fortsatt og kommer til å fortsette å være trofast. Jeg har aldri angret på at vi giftet oss.

Det er noe annet med dagens holdninger enn for bare 20 år siden.

Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange i dag som lever i langvarige ekteskap og har det fint sammen.

Utroskap har det vært gjennom alle tider, men den gangen hadde de ikke KG... I dag er kvinnene selvstendige, tjener bra, og kan stå på egne ben. Tidligere måtte de holde seg i ekteskapet fordi de var avhengige av mannen, og det var fordømmelse over hele fjøla dersom de brøt ut. Det var skam å skille seg.

Mange holder sammen i ulykkelige ekteskap i dag også, men det er mye mindre utbredt enn tidligere. Så det er ikke alt som var bedre før.



Anonymous poster hash: a2370...c10
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annet med dagens holdninger enn for bare 20 år siden. Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

Holdningene til ekteskap er ganske like. Det viser også statistikken.

I 1993 var det 17.526 ekteskap som ble inngått, og i 2013 var det 19.330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da mange i dag som lever i langvarige ekteskap og har det fint sammen.

Utroskap har det vært gjennom alle tider, men den gangen hadde de ikke KG... I dag er kvinnene selvstendige, tjener bra, og kan stå på egne ben. Tidligere måtte de holde seg i ekteskapet fordi de var avhengige av mannen, og det var fordømmelse over hele fjøla dersom de brøt ut. Det var skam å skille seg.

Mange holder sammen i ulykkelige ekteskap i dag også, men det er mye mindre utbredt enn tidligere. Så det er ikke alt som var bedre før.

Anonymous poster hash: a2370...c10

Støtter denne!

Vil også legge til at det er en noen praktiske fordeler med å være gift, særlig mtp. på arv og rett til å sitte i uskiftet bo med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Vanlige mennesker skilte lag omtrent like ofte på 1500-tallet som vi gjør å dag (Buckholz, Foundations of Western Civilization II). Holdningene er de samme nå som før, de vises bare bedre, siden vi har bedre kommunikasjonsverktøy. Det hjelper selvsagt ikke at all historien vi kan, er historien om de store menneskene, som ikke kunne få skillsmille uten å starte en krig, eller måtte starte sin egen kirke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å gifte seg? At mange skiller seg? Enda flere samboerskap skiller seg. Er like vondt å skille seg om man er gift eller samboer hvis forholdet ellers er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder folk å gifte seg idag?

Jeg skjønner at de gjorde det før i tiden, da mennesker hadde verdier og forholdene varte livet ut. Men hvorfor idag, når man garantert ikke kan love evig troskap til partneren?

Man burde avskaffe hele kirka, giftemål og alt. Blir bare en jækla masse mer papirer å fylle ut NÅR man skiller lag..

Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

Vi giftet oss fordi det er en enkel måte å inngå en juridisk avtale som sikrer oss begge hvis noe skulle skje den andre. I tillegg har mannen en risikabel jobb, og jeg er dekket mye bedre med forsikringer hos arbeidsgiveren hans, enn om vi bare skulle vært samboere.

Jeg synes også det er fint å være gift, folk tar forholdet mer seriøst enn "kun" samboere.

Men jeg kommer ikke til å ta det som et stort nederlag om det blir skilsmisse en dag, for jeg ser ikke hvordan det å love hverandre å dele livet sammen ved én anledning utgjør stor forskjell. Det er et aktivt valg man må ta hver dag - gift eller samboer.

Og du må gjerne avskaffe kirken for min del... å gifte seg i kirken er som å gifte seg i Disneyland i mine øyne. Hva har eventyr med ekteskapsinngåelse å gjøre?

Anonymous poster hash: 28ab2...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder folk å gifte seg idag?

Jeg skjønner at de gjorde det før i tiden, da mennesker hadde verdier og forholdene varte livet ut. Men hvorfor idag, når man garantert ikke kan love evig troskap til partneren?

Man burde avskaffe hele kirka, giftemål og alt. Blir bare en jækla masse mer papirer å fylle ut NÅR man skiller lag..

Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

Nettopp blitt dumpet, eller bare en mislykket tur på byen?

Anonymous poster hash: 83a17...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre holdninger før i tiden? Hva er før i tiden? 100 år siden?

tror ikke det.

Utroskap har alltid vært, og vil alltid skje

Det var ikke bedre før i tiden om du tror det

i det herrens året 1900 sa en mann: ungdommen har aldri vært så ille som nå.

Du hører kanskje mer om det nå. Vi snakker mer om det

Om du går langt tilbake i tid, så snakket man ikke om det. Man godtok og fortatte ekteskapet også



Anonymous poster hash: 053f5...acf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vits å gifte seg siden menn er utro uansett. Damer og forsåvidt, så bege kjønn fucker opp hverandre. Ikke rart psykologene har mye å gjøre. Hva er vitsen med å bruke så mye penger på et bryllup når det blir skilsmisse likevel? Det beste er å holde seg unna menn, så slipper man kjønnssykdommer og utroskap. Jeg er hvertfall glad jeg slipper dø av gonoré pga utro menn. My legs wll be firmly closed.



Anonymous poster hash: 83238...a60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp blitt dumpet, eller bare en mislykket tur på byen?

Anonymous poster hash: 83a17...d5e

Nei, og nei.

Vi giftet oss fordi det er en enkel måte å inngå en juridisk avtale som sikrer oss begge hvis noe skulle skje den andre. I tillegg har mannen en risikabel jobb, og jeg er dekket mye bedre med forsikringer hos arbeidsgiveren hans, enn om vi bare skulle vært samboere.

Jeg synes også det er fint å være gift, folk tar forholdet mer seriøst enn "kun" samboere.

Men jeg kommer ikke til å ta det som et stort nederlag om det blir skilsmisse en dag, for jeg ser ikke hvordan det å love hverandre å dele livet sammen ved én anledning utgjør stor forskjell. Det er et aktivt valg man må ta hver dag - gift eller samboer.

Og du må gjerne avskaffe kirken for min del... å gifte seg i kirken er som å gifte seg i Disneyland i mine øyne. Hva har eventyr med ekteskapsinngåelse å gjøre?

Anonymous poster hash: 28ab2...bea

Denne holdningen støtter opp om meningene mine. Folk ser ikke på giftemål som noe seriøst lenger.

Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og en bro kan falle i hodet på meg når som helst.

Som snart skilt så er det jo klart at det er kjipt, men jeg har fremdeles troen på ekteskapet. Hvorfor man gifter seg? For å gjøre det ennå mer bindende, det gir kanskje en trygghet? Noen gjør det kanskje for å feire kjærligheten? Jeg gjorde det grunnet sistnevnte.

Og nei, det er ingen garanti for at et ekteskap holder livet ut, men det er en del av livet å ta noen sjanser. Mine foreldre har vært gift i 33 år, så jeg ser jo at det kan gå. Faktisk kjenner jeg flere som har vært gift lenge. Og forhåpentligvis er min samboer og jeg gift resten av livet (vi vil jo gjerne gifte oss en gang i fremtiden). Men man vet aldri hva som kan skje, det kan jeg skrive under på. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Jeg tror på ekteskapet og jeg tror på oss som par. Derfor valgte jeg å gifte meg.

Hvilke verdier er det du mener jeg ikke har, som f.eks forelderne mine har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange nok tråder om viktigheten av ekteskap allerede der dette er diskutert opp og ned.

Jeg ser heller ikke hvorfor det bryr deg om andre vil gifte seg?



Anonymous poster hash: 2896b...6d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder folk å gifte seg idag?

Jeg skjønner at de gjorde det før i tiden, da mennesker hadde verdier og forholdene varte livet ut. Men hvorfor idag, når man garantert ikke kan love evig troskap til partneren?

Man burde avskaffe hele kirka, giftemål og alt. Blir bare en jækla masse mer papirer å fylle ut NÅR man skiller lag..

Anonymous poster hash: 86c2a...0c0

sorry å skuffe deg, men folk giftet seg stort sett fordi de var gravide og "var nødt til å gifte seg" i gamle dager.

det er i alle fall det damene på sykehjemmet forteller. :)

Mange forteller jo om gode ekteskap med kjærlighet og omtanke, andre forteller om liv med utroskap, rusmisbruk, mishandling, vonde minner fra et langt liv med en partner som ikke var snill mot dem.

felles for de aller fleste gamle jeg har snakket med, som har fortalt meg ting, er at de alle er glade for samfunnsutviklingen, takknemlige for at deres barnebarn og oldebarn ikke trenger å finne seg i alt de gamle damene har sett av elendighet, og måttet bite i seg, fordi de følte at de ikke hadde valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At omtrent halvparten som gifter seg ender opp med å skille seg, betyr at halvparten som gifter seg holder sammen livet ut. Det synes jeg er ganske fantastisk!

Og om nå forholdet skulle ende med en skilsmisse - hva så? Det kan det være mange årsaker til, jeg regner ikke med du mener at folk som blir mishandlet skal bli værende i et ekteskap for eksempel. Livet er kort, og skal man sette det på spissen kan man jo like gjerne hoppe i elva med en gang - fordi vi jo alle skal dø på et eller annet tidspunkt. Skal man ikke reise med fly fordi det kan skje en ulykke, eller ikke våge å elske fordi man kan bli såret - lever man egentlig da? Du høres fryktelig skuffet og bitter ut. Jeg håper du kan komme deg forbi det, og kose deg med det livet har å by på - selv om det naturligvis også er noen skuffelser på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo sånn at kvinnfolka skal sølete ut penger det.

Anonymous poster hash: dbc08...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...