Gå til innhold

Isbit - smeltetid - salinitet


Gjest Eiss

Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle med mindre du er ute etter en visualisering av diffusjonen. Det enkleste (og dyreste) man kan gjøre for å få en god visuell representasjon er å bruke en radioaktiv markør på saltet. Det får man ikke til hjemme uten en masse utstyr. Fluorescente fargestoffer er enklere til den slags bruk, eller man kan bruke enkle farvestoffer som jod, metylblått eller safranin.Anonymous poster hash: 1a222...689

Er det altså ingen som har gjort dette forsøket før meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig du kan se det hvis du farver saltvannet og har høy saltprosent. Da vil du etter hvert som smeltingen fremskrider kunne se en klar sone rundt isbiten der det farvede saltvannet diffunderer inn. I stor nok skala kan du kanskje se bevegelse.

Anonymous poster hash: 1a222...689

Ja, da blir det kanskje lettere å se. Men har dykket i saltvann over ferskvannkilder, det er ikke vanskelig å se der hvor det blander seg for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det altså ingen som har gjort dette forsøket før meg?

Det er det helt sikkert. Hva er det du sikter på? Er dette en skoleoppgave?

Kan du ikke gjennomføre eksperimentet fysisk med forskjellige variabler for å se hvilke observasjoner du kan bygge teoretiseringen på?

Ja, da blir det kanskje lettere å se. Men har dykket i saltvann over ferskvannkilder, det er ikke vanskelig å se der hvor det blander seg for å si det sånn.

I de tilfellene har du nok også andre årsaker til bevegelse i vannet enn diffusjon av salt. Noe driver ferskvannet fra kilden (trykk, gravitet etc.), og det kan også være temperaturforskjeller som skaper bevegelse. Om det er stor temperaturforskjell blir det mer bevegelse enn hva du vil se i eksperimentet til ts.

Anonymous poster hash: 1a222...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helt sikkert. Hva er det du sikter på? Er dette en skoleoppgave?

Kan du ikke gjennomføre eksperimentet fysisk med forskjellige variabler for å se hvilke observasjoner du kan bygge teoretiseringen på?

I de tilfellene har du nok også andre årsaker til bevegelse i vannet enn diffusjon av salt. Noe driver ferskvannet fra kilden (trykk, gravitet etc.), og det kan også være temperaturforskjeller som skaper bevegelse. Om det er stor temperaturforskjell blir det mer bevegelse enn hva du vil se i eksperimentet til ts.Anonymous poster hash: 1a222...689

Skole, hehe, nei.. Jeg er nysgjerrig. Blir vel aldri ferdig med å gruble og lure på ting. Men jeg har ikke tilgang på radioaktivitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Okke som, det jeg ville fram til var at det er visse tilfeldigheter ute å går ved et slikt eksperiment, som ikke vil være like fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skole, hehe, nei.. Jeg er nysgjerrig. Blir vel aldri ferdig med å gruble og lure på ting. Men jeg har ikke tilgang på radioaktivitet.

Da vil jeg anbefale at du gjør eksperimentet flere ganger, med forskjellige premisser. Sørg aller først for at romtemperaturen er jevn og forutsigbar. Deretter fyller du tre beholdere med NØYAKTIG samme volum av de tre væskene du vil undersøke (husk at du må måle volumet ETTER at du har tilsatt saltet, ellers får du gale resultater), og sørger for at alle væskeprøvene holder nøyaktig samme temperatur. Beholderne må også være helt like. Tilsett deretter helt samtidig en isbit av nøyaktig samme størrelse og temperatur i hver av dem. Noter for hver beholder hvor lang tid det tar før en fjerdel, halvparten, tre fjerdedeler og hele isbiten er smeltet (her kan det være lurt å farve, siden det kan være vanskelig å se når alt er smeltet.

Nå har du tiden for hver enkelt under samme forhold (så fremt temperaturen i rommet har vært jevn og prøvene ikke har vært flyttet eller fysisk manipulert.

Bruk så disse resultatene til å gjøre eksperimentene igjen med forskjellig temperatur i hver prøve, for å se hvordan du påvirker smeltetiden (bruk én av prøvene med samme temperatur som i utgangspunktet, så ser du også eventuelle avvik som kan avsløre feilkilder).

Forsøk å variere parametrene og se hvilke konklusjoner du kan trekke. Se om du kan sette opp en eksponentialligning for smeltetiden i de respektive blandingene. Diffusjonsgradienten kan du nok se bort fra om du ikke vil ha veldig nøyaktige svar.

Resultatene du får kan brukes til å teoretisere deg frem til hvordan du skal løse problemstillingen i åpningsinnlegget.

Ja. Okke som, det jeg ville fram til var at det er visse tilfeldigheter ute å går ved et slikt eksperiment, som ikke vil være like fra gang til gang.

Det er derfor man søler å gjøre vitenskapelige eksperimenter under forhold hvor man kan kontrollere flest mulig parametre (f. eks. konstant temperatur, trykk og konsentrasjon). Alle parametre som kan gjøres konstante kan hjelpe til å isolere de variablene man søker å forstå.

Anonymous poster hash: 1a222...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, sommerens prosjekt dette skjønner jeg.

Du kan jo korte ned eksperimenttiden noe ved å finne tabeller som viser hvordan frysepunktet forskyves ved økende saltkonsentrasjoner. Det finnes helt sikkert på nettet. Disse kan også være styrende for eksperimentet ditt. Generelt - jo høyere salinitet, jo lavere frysepunkt.

Anonymous poster hash: 1a222...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man søler å gjøre vitenskapelige eksperimenter under forhold hvor man kan kontrollere flest mulig parametre (f. eks. konstant temperatur, trykk og konsentrasjon). Alle parametre som kan gjøres konstante kan hjelpe til å isolere de variablene man søker å forstå.

Anonymous poster hash: 1a222...689

Jepp. Er det man ikke har kontroll over som jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...