Gå til innhold

Ryanair og håndbagasje


serara

Anbefalte innlegg

Haha ok du...Anonymous poster hash: aab13...4ad

Ok hør her:

En person lengre opp mente at hun hadde blitt nektet å ta med en liten veske på Ryanair. Hun hevdet at i denne veska hadde hun bare lommebok,sminkepung og solbrilleetui, dette syntes jeg virker svært usant,men jeg skal jo ikke beskylde noen for å lyve så derfor forklarte jeg enkelt og greit at den lille veska skal være liten nok til å få plass i håndbaggasjen.

Så er det en som linker til bla ryanairs betingelser, og der står det svart på hvitt at i tillegg til håndbaggasje så er det tillatt med en veske i målene 35x20x20 cm,så derfor mener jeg denne personens opplevelse er usann.

Så her er greia: personen sa veska var liten,men var den liten nok for ryanair?selvom hun bare hadde 3 ting i veska betyr ikke det er det KUN er plass til disse 3 tingene,så mest sannsynlig så oversteg veskens str de angitte målene som er tillatt for ryanair. Ergo: en veske skal KUNNE få plass i håndbaggasje,betyr ikke at noen kommer til å be deg putte den i håndbaggasjen.

Jeg reiser av og til med ryanair og har med trillekoffert og veske og har aldri hatt problemer med å få vesken med uten gebyr. I denne vesken pleier jeg å ha ipad,mobil,pass,reisedokumenter,lommebok,våtservietter,almanakk,penn,nøkler,hodepinetabletter,halstabletter,en mini parfyme og en håndkrem som er betydelig mer en bare 3 små ting.

Jeg har i ALLE innleggene skrevet at "den skal kunne få plass i håndbaggasjen"intet mer,intet mindre.

Dessverre så er det utrolig mange mennesker som ikke forstår at denne lille vesken skal være liten og kommer drassende med store bager.

Her får du et eksempel: http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/tar-du-like-mye-med-i-haandbagasjen/a/23228196/

Nå håper jeg det er klinkende klart for deg og andre hva jeg mener, og å sitte å betvile det jeg sier når jeg tross alt har jobbet tidligere med dette i 3 år,blir veldig veldig dumt:)

Så dere får alle ha en fin reise neste gang,men sørg for at den personlige veska er liten nok til at den KUNNE fått plass i håndbaggasjen, da slipper man overfylte baggasjerom,misfornøyde medpassasjerer og stressede flyvertinner.

På forhånd tskk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok hør her:

En person lengre opp mente at hun hadde blitt nektet å ta med en liten veske på Ryanair. Hun hevdet at i denne veska hadde hun bare lommebok,sminkepung og solbrilleetui, dette syntes jeg virker svært usant,men jeg skal jo ikke beskylde noen for å lyve så derfor forklarte jeg enkelt og greit at den lille veska skal være liten nok til å få plass i håndbaggasjen.

Så er det en som linker til bla ryanairs betingelser, og der står det svart på hvitt at i tillegg til håndbaggasje så er det tillatt med en veske i målene 35x20x20 cm,så derfor mener jeg denne personens opplevelse er usann.

Dette skjedde på Stansted flyplass i 2007 eller 2008, så det er jo noen år siden. Flyet vi skulle med til Torp var smekkfullt. Jeg fikk først påpakk for det ekstra 'kolliet' i sikkerhetskontrollen, de krevde at jeg skulle klemme den nedi kofferten. Når vi var gjennom sikkerhetskontrollen tok jeg den ut igjen pga at jeg hadde behov for lommeboka. På gaten fikk jeg nok en gang beskjed om at den måtte nedi kofferten pga at flyet var smekkfullt og det var kun plass til 1 stk håndbagasje per passasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde på Stansted flyplass i 2007 eller 2008, så det er jo noen år siden. Flyet vi skulle med til Torp var smekkfullt. Jeg fikk først påpakk for det ekstra 'kolliet' i sikkerhetskontrollen, de krevde at jeg skulle klemme den nedi kofferten. Når vi var gjennom sikkerhetskontrollen tok jeg den ut igjen pga at jeg hadde behov for lommeboka. På gaten fikk jeg nok en gang beskjed om at den måtte nedi kofferten pga at flyet var smekkfullt og det var kun plass til 1 stk håndbagasje per passasjer.

Ja,dette er et godt eksempel på når de ved innsjekk bruker argumentasjonen for å ha den i håndbaggasjen, fordi flyet var fullt:)

Andre ganger når det er masse plass kan du sikkert ha med mer enn tillatt uten at noen bryr seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,dette er et godt eksempel på når de ved innsjekk bruker argumentasjonen for å ha den i håndbaggasjen, fordi flyet var fullt:)

Andre ganger når det er masse plass kan du sikkert ha med mer enn tillatt uten at noen bryr seg:)

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er bedre å stappe enda mer i hattehyllen, enn å putte det under setet foran?

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er bedre å stappe enda mer i hattehyllen, enn å putte det under setet foran?Anonymous poster hash: aab13...4ad

Hun puttet den i kofferten så da stapper hun jo ikke mer i hattehylla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun puttet den i kofferten så da stapper hun jo ikke mer i hattehylla?

Jeg snakket om de tingene hvor du mener at flyplassansatte kan kreve at man skal putte det i håndbagasjen som uansett skal i hattehyllen. Da blir det jo bare enda fullere der..

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket om de tingene hvor du mener at flyplassansatte kan kreve at man skal putte det i håndbagasjen som uansett skal i hattehyllen. Da blir det jo bare enda fullere der..Anonymous poster hash: aab13...4ad

Hvordan kan det bli det når det ligger inni håndbaggasjen? Du skal jo uansett legge håndbaggasjen der...det blir mer der hvis du legger veska oppå håndbaggasjen men ikke inni, jeg ser ikke helt logikken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen med at man kan ha en liten veske i tilegg er (ganske) ny.

Likevel har Ryanair full rett til å ta seg betalt og be deg sjekke inn en koffert/veske som er større enn det som er angitt. Min erfaring er at det gjerne går helt greit fra en flyplass, men at det er blankt NEI på en annen. Målene og vekten står angitt og gjelder, så om man vil være sikker følger man disse reglene.

For et par år siden (eller kanskje bare ett år siden) var det slik at håndvesken skulle få plass oppi håndbagasjen (altså bare ett kolli totalt) og dette ble jeg spurt om hos flere flyselskaper. Jeg måtte fysisk dytte veska mi opp i den lille sekken jeg hadde med laptop og kamera for å bevise det. Og da målte faktisk ikke de to i nærheten av max størrelse eller vekt for håndbagasje. Poenget var at det kun skulle være en veske. Men denne regelen har siden blitt endret. Mener det var for ca 6 mnd siden.. kanskje nyttår?



Anonymous poster hash: 0fe3f...11a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg reiste med RyanAir (i fjor sommer) var det kun 1 stk håndbagasje som gjaldt. Den var på forhånd både veid og målt (i den test-boksen ved innsjekk).

Ved gate sto det noen å sjekket at ingen hadde mer enn én veske/pose/bag. Altså måtte poser fra tax-free opp i hovedvesken. Også kamera eller andre gjenstander vi bærer i hendene.

En dame ble stoppet fordi hun hadde for stor koffert. Alternativet var å sjekke den inn, noe hun ikke rakk og ble dermed stående igjen.

Det gjelder å følge reglene deres til punkt og prikke, og ikke ta det for gitt at de ser mellom fingrene med noe som helst!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an å ha så tungt for å oppfatte ting.

RYAN AIR HAR FORANDRET REGLENE SINE! Det står spesifisert på nettsidene deres hvor stort det ekstra kolliet kan være.

"En håndbagasjekoffert/-veske som veier opptil 10 kg og maksimal størrelse på 55 cm x 40 cm x 20 cm, pluss 1 liten veske/pose på opptil 35 x 20 x 20 cm kan tas med per passasjer"

Jeg fløy med Ryan Air nå i september, det var så fullt på flyet at noe av håndbagasjen måtte puttes under i flyet, de fleste hadde i tillegg veske eller pose og siden det er lov måtte ingen putte den håndbagasjen.



Anonymous poster hash: 4ea6d...b6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del av poenget er at den minste veska skal ligge under setet foran og ikke oppi bagasje-lukene. Tenk om alle har en kabinkoffert, en veske og gjerne en jakke liggende der. Det tar fort dobbelt så lang tid som når man bare har en veske liggende. Ofte er det også sånn at det ikke er plass rett over der man sitter. Dermed må man ut og vandre etter landing, gjerne i feil retning. Det beste er uansett å reise så enkelt som mulig.

Om det er stappa fullt inne i kabinen tar de noen av kabinkoffertene og legger sammen med innsjekket bagasje. Det må man ikke betale for om det er innenfor mål og vekt (altså ikke din feil), men man kan bli pålagt å sende fra seg bagasjen. Det KAN være lurt å ha laptop, kamera og evt annen elekrtonikk i en pose eller noe inne i håndbagasjen om man reiser uten innsjekket koffert, slik at man kan ta ut dette om selve kabinkofferten blir lagt sammen med innsjekke bagasje. Da er det bare å ta ut posen og ta den med inn.



Anonymous poster hash: 0fe3f...11a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an å ha så tungt for å oppfatte ting.

RYAN AIR HAR FORANDRET REGLENE SINE! Det står spesifisert på nettsidene deres hvor stort det ekstra kolliet kan være.

"En håndbagasjekoffert/-veske som veier opptil 10 kg og maksimal størrelse på 55 cm x 40 cm x 20 cm, pluss 1 liten veske/pose på opptil 35 x 20 x 20 cm kan tas med per passasjer"

Jeg fløy med Ryan Air nå i september, det var så fullt på flyet at noe av håndbagasjen måtte puttes under i flyet, de fleste hadde i tillegg veske eller pose og siden det er lov måtte ingen putte den håndbagasjen.

Anonymous poster hash: 4ea6d...b6a

Nettopp, og det er derfor man ikke er garantert å få med seg mer enn 1stk håndbagasje inn på flyet.

Anonymous poster hash: 6ee8b...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi kom i tidenes håndbagasjesjekk for et tid tilbake mens vi stod oppstilt i kø for å gå på flyet. En sur og grinete mann kom demonstrativt drassende på målestativet, og valgte ut en haug med folk som en etter en måtte bevise at koffert/veske skled uten så mye som et dytt nedi.. Dette foran alle som stod i køen.. Og om man måtte gi et lite dytt for å få bagasjen nedi måtte man rett til en skranke for å betale, gitt! Og det var dyrt! Denne lille gledelig stunden gjorde oss 40 (!!!) minutter forsinket på flyet...

Vært borti liknende flere ganger, men aldri så stort som den gangen.. Så nei, ville ikke tatt sjansen på for stor håndbagasje på Ryanair! Insisterer man på å betale deres priser, får man innrette seg etter deres regler..



Anonymous poster hash: d5ecd...331
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan det bli det når det ligger inni håndbaggasjen? Du skal jo uansett legge håndbaggasjen der...det blir mer der hvis du legger veska oppå håndbaggasjen men ikke inni, jeg ser ikke helt logikken din.

Skjønner du ikke at en stappfull bag (pga ekstra veske oppi) tar mer plass i hattehyllen enn uten vesken oppi?

Eneste unntak er med hard koffert el.l.

Min håndbagasjebag tar jo selvfølgelig større plass om den blir stappet full...

Da er det jo mye bedre å ha vesken under setet foran, og la det være bedre plass i hattehyllen.

Trodde det sa seg selv.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ikke at en stappfull bag (pga ekstra veske oppi) tar mer plass i hattehyllen enn uten vesken oppi?

Eneste unntak er med hard koffert el.l.

Min håndbagasjebag tar jo selvfølgelig større plass om den blir stappet full...

Da er det jo mye bedre å ha vesken under setet foran, og la det være bedre plass i hattehyllen.

Trodde det sa seg selv.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Men bagen må jo være innenfor målene selv med en veske inni.

Anonymous poster hash: 6ee8b...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bagen må jo være innenfor målene selv med en veske inni.

Anonymous poster hash: 6ee8b...98c

Ja...

Men min bag som er innenfor målene, blir jo mye tjukkere og tar mer plass desto fullere den er.. Så om det er fordi det er for trangt i hattehyllene, er det jo mye bedre at folk har ting under setet foran.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner du ikke at en stappfull bag (pga ekstra veske oppi) tar mer plass i hattehyllen enn uten vesken oppi?

Eneste unntak er med hard koffert el.l.

Min håndbagasjebag tar jo selvfølgelig større plass om den blir stappet full...

Da er det jo mye bedre å ha vesken under setet foran, og la det være bedre plass i hattehyllen.

Trodde det sa seg selv.Anonymous poster hash: aab13...4ad

Nei,jeg ser ikke opplegget ditt,beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg ser ikke opplegget ditt,beklager.

Hahaha, ok.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linaria

Jeg har flydd mye med Ryanair. Jeg har brukt samme håndbagasje alle gangene - en koffert som er akkurat på grensa til målene deres. Jeg har aldri blitt bedt om å måle, og har aldri sett at andre har blitt bedt om å måle, men dette kan selvfølgelig skje. Min ble veid en gang i Tyskland.

Jeg har flydd med dem et par ganger etter at de nye reglene kom, og flyr med dem igjen i november. Da tar jeg med en liten håndveske hvor jeg har plass til de tingene jeg skal bruke på flyet - mobil, en bok, tablet, altså slike småting. Ikke noe problem.

Én gang opplevde jeg at flyet var overfylt. Da fløy vi fra Liverpool, og alle passasjerene ble hyggelig bedt om de kunne tenke seg å sjekke inn håndbagasjen sin. De fleste svarte surt "nei" og gryntet om hvor dårlig bagasje blir behandlet, osv. Vi valgte å sjekke inn håndbagasjen. Jeg fikk ta med en liten veske inn, og alt ordnet seg.

Dette er mine personlige opplevelser. Med unntak av at Rygge flyplass er langt unna Oslo, har jeg aldri hatt mer styr med Ryanair enn andre flyselskaper. Det kan godt være det er noe der, men basert på egne opplevelser er jeg fornøyd.

En venn av meg fortalte at han aldri fløy med Ryanair lenger fordi han en gang skulle gå og tisse etter at setebeltelysene var skrudd på, men så ble han bedt om å sette seg igjen fordi flyet skulle lande. Han ble fly forbanna (no pun intended), og mente dette beviste at Ryanair var dritt. Bare en liten anekdote om ting som frustrerer meg, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...