Gå til innhold

Mest sexy dialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn østlandsdialekt med tjukk (tynn?) L liker jeg. BolLe! Synes også nordlendinger snakker fint. Spesielt sånn som de fra Alta.

Finnmarking.

De fra Nordland er nordlendinger. De fra Troms og Finnmark er ikke det.

Anonymous poster hash: 70899...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnmarking.

De fra Nordland er nordlendinger. De fra Troms og Finnmark er ikke det.

Anonymous poster hash: 70899...1f8

Alle sier vestlendinger, sørlendinger og østlendinger, men med en gang noen sier nordlendinger er det noen som må krangle på det.

Anonymous poster hash: 94ad7...e37

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarking.

De fra Nordland er nordlendinger. De fra Troms og Finnmark er ikke det.

Anonymous poster hash: 70899...1f8

Alle nord for Oslo er egentlig nordlendinger for meg. Sikkert samme som søringer er for dem i nord. Vet at Alta er i Finnmark. Har vært sammen med en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor nordnorsk kan man skille ut fire dialektområder:

Helgelandsmål strekker seg fra grensen mot Trøndelag til Saltfjellet. Et felles kjennemerke er tykk l for både gammel l og rð. 

Salten, Lofoten og Sør-Vesterålen utgjør et område for seg. I Salten er apokopen mest intens, med bortfall av endevokalen i en rekke grammatiske kategorier. Nordligst i området er det apokope i infinitiv, men ikke i svakt hunkjønn (å knus ei flaska). De apokoperte ordene har en egen tonegang (cirkumfleks).

Det er e/a-mål i Nord-Vesterålen, det meste av Ofoten, det meste av Troms (fra sør) og på Finnmarks-kysten (å knuse ei flaska).

Det er e-mål i Nord-Troms, på Loppa og i indre Finnmark (å knuse ei flaske).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøndersk, men folk fra vestlandet snakker ikke så ille de heller... Okeiokei, må vel skvise litt plass til den Østlandske dialekten også :nigo:

Well, hello there ;) Flørtet ikke vi senest i går kveld? Jeg aner en trend :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nord for Oslo er egentlig nordlendinger for meg. Sikkert samme som søringer er for dem i nord. Vet at Alta er i Finnmark. Har vært sammen med en :)

Haha, trøndere også?? For meg og min bekjentskapskrets er søringer bare østlendinger, vestlendinger er vestlendinger, evt. bergensere, sunnmøringer og "resten". Trøndere er trøndere.

OT! Er svak for mo i Rana-dialekta;D Syntes toten-dialekta var fæl før, men har endret mening etter å ha blitt kjent med en totning. Nå er det nesten litt sjarmerende. Har ingen spesielle preferanser, men er uenig i at bergenserdialekta liksom skal være så fæl!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, trøndere også?? For meg og min bekjentskapskrets er søringer bare østlendinger, vestlendinger er vestlendinger, evt. bergensere, sunnmøringer og "resten". Trøndere er trøndere.

OT! Er svak for mo i Rana-dialekta;D Syntes toten-dialekta var fæl før, men har endret mening etter å ha blitt kjent med en totning. Nå er det nesten litt sjarmerende. Har ingen spesielle preferanser, men er uenig i at bergenserdialekta liksom skal være så fæl!

Hva med sørlendinger da? Ja såklart, trøndere er nordlendinger for meg. De bor jo i nord. Jeg bor veldig langt sør, så da blir det naturlig for meg. Selv om jeg vet at det ikke er i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey U :lur: Aner ikke hva du snakker om :plystre::fnise:

Trodde ikke menn over tredve kunne knise, men plutselig tok jeg meg i det gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde ikke menn over tredve kunne knise, men plutselig tok jeg meg i det gitt :fnise:

Man er aldri for gammel til å knise :nigo:

Men..... Nå skal jeg ikke spore helt av her :rodme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...