Gå til innhold

gifte seg på tinghuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å gifte seg på tinghuset har ingenting med bryllup å gjøre, kun praktiske rettigheter på papir. Se nærmere på hva et ekteskap er, det har med religion å gjøre, og er ikke 《verdt noe》 i den forstand uten religiøs tilknytning. Gifter man seg på tinghus, kan man like gjerne forbli samboere mener jeg.

Anonymous poster hash: a0244...6ae

Helt uenig. For meg var det viktig å være gift før vi fikk barn, men å gifte meg i kirken var helt unaturlig.

Synes sermonien var fin og kort, uten dill og sang. Dommeren synes tydelig at dette var en kjekk oppgave og hun leste ett vakkert dikt. Også var vi gift. I ett pent lite rom, i en vakker bygning. Vi hadde invitert alle til vielsen, og de fleste fikk plass (noen ble igjen utenfor med små barn).

Dersom rommet vielsen er i ikke er så stort, så kan man ikke invitere alle. Det er synd at rommene borgerlige vielser foregår i skal være små og noen ganger lite høytidelige. Det er nok mange som gifter seg i kirken kun fordi da er det plass til alle og kirker ofte er vakre bygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en religiøs seremoni, som ateister spytter på ved å gjøre det på tinghuset. Man står foran Gud og lover troskap til hveranfre(ja oi veldig gammeldags siden samfunnet har endret seg).

Anonymous poster hash: a0244...6ae

Man har da vitterlig giftet seg før kristendommen kom inn i bildet. Man gifter seg og i kulturer som ikke er kristne. Og det mange MANGE år så har giftemål i den kristen delen av verden handlet om økonomi og nettverksbygging og lite om kjærlighet velsignet av Gud. Eksempel: Margaret Beaufort var 12 (!) da hun ble giftet bort til kongens halvbror. Hun fødte sønnen deres 1 år senere. Om Gud virkelig velsignet slikt så er det en Gud jeg ikke har spesielt higen på å tilbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å inngå ekteskap har i alle kulturer og trossamfunn gjennom alle tider vært primært en juridisk avtaleinngåelse, sekundært et kulturelt eller religiøst rituale. ABen som har en så vakker og kristeligsinnet innstilling til andre livssyn kan ta historieløsheten sin og gå og ta seg en bolle.



Anonymous poster hash: 6a092...4e9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en religiøs seremoni, som ateister spytter på ved å gjøre det på tinghuset. Man står foran Gud og lover troskap til hveranfre(ja oi veldig gammeldags siden samfunnet har endret seg).

Anonymous poster hash: a0244...6ae

Dersom religiøse troll velger å tolke min fantastiske og kjærlighetsfylte ekteskapinngåelse i Tinghuset som at jeg spytter på deres religiøse seremoni, så vær så god! *hrrrrk*

Totalt uenig. Vi giftet oss på tinghuset. Ingen av oss er spesielt religiøse, så å få en velsignelse av kriken på vårt samliv var ikke viktig for oss. Det som derimot var (og er) viktig for oss er den formelle rammen et ekteskap gir samlivet vårt. Løftene vi ga hverandre (ting vi allerede hadde lovet hverandre) foran familie og venner. En feiring av kjærligheten vi har til hverandre og at vi har valgt å dele livet med hverandre. Å gifte oss ble en måte å rope ut for verden hvor lykkelige vi er. Og bryllupsdagen var en fantastisk dag, alle de gode følelsene ble forsterket.

Signerer denne! :laugh:

TS: Siden det er foreldrene dine og din bror og hans samboer skal være forlovere, hadde jeg nok også blitt lei meg. Ville nok prøvd å høre med dem hva de tenker rundt dette, og fortalt at du hadde syntes det var kjekt å bli med og få det med deg, uansett om de eventuelt kun gjør det av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gifte seg på tinghuset selv om en, eller begge er medlem av statskirken?

Anonymous poster hash: 61b25...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gifte seg på tinghuset selv om en, eller begge er medlem av statskirken?

Anonymous poster hash: 61b25...0ae

Ja.

Anonymous poster hash: 0768c...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen jeg kjenner skal gifte seg på tinghuset. Jeg er ikke invitert. er det noe å ta på vei for? Ble nemlig ganske lei meg fordi jeg ikke får sett at de gifter seg, men det er kanskje ikke noe å bli lei seg for, siden de bare gifter seg på tinghuset?

Anonymous poster hash: cbd03...7bf

Kan du ikke overraske dem på trappen etter de er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men det kan likevel ikke kalles et bryllup, men kun et selskap/feiring. Kall det gjerne et bryllup, men det er likevel et samboerskap med rettighetspapirer.

Anonymous poster hash: a0244...6ae

Øh... Du virker noe begrepsforvirret. La meg hjelpe deg:

Ekteskap: en samfunnsordning som legaliserer samlivet mellom to personer og gir juridiske rettigheter.

Vielse: når et ekteskap blir inngått.

Bryllup: feiring av at ekteskapet.

Samboerskap: når to personer lever sammen som om de var et ektepar, uten den juridiske biten.

Ingen av delene trenger å ha noe som helst med religion å gjøre, med mindre man selv ønsker det.

En vielse er like mye en vielse enten man gifter seg i en kirke, en synagoge, en fjelltopp eller et tinghus - så lenge vielsen er lovlig.

Et bryllup er like mye et bryllup uansett hvor vielsen fant sted.

Anonymous poster hash: 219a5...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup: feiring av at ekteskapet.

Anonymous poster hash: 219a5...0fe

feiring av at ekteskapet er inngått*

Anonymous poster hash: 219a5...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg på tinghuset har ingenting med bryllup å gjøre, kun praktiske rettigheter på papir. Se nærmere på hva et ekteskap er, det har med religion å gjøre, og er ikke 《verdt noe》 i den forstand uten religiøs tilknytning. Gifter man seg på tinghus, kan man like gjerne forbli samboere mener jeg.

Anonymous poster hash: a0244...6ae

Helt uenig. Vi ble gift av en vigsler fra human-etisk forbund. En vakker og personlig seremoni . Alle gjestene skrøt av hvor fint det var. Å blande religion inn i mitt samliv kunne ikke falt meg inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...