Gå til innhold

Er utroskap så farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

vi har bygd en sosial kontrakt rundt det å være monogam, det betyr ikke at det er naturlig av den grunn.

vi kan heller ikke ta med ekteskap fra rundt 60-tallet, fordi kultur har endret seg så voldsomt siden den gangen. bare de 10 siste årene har teknologi frigitt oss fra denne sosiale kontrakten som monogami er.

 

svært få er gift i 30 år og er lykkelig. om de er noe så tenker de at de er fornøyd og jaja, status quo er greit, men de krangler og når ikke sitt fulle potensiale som de ville gjort om begge var enige om at det er helt greit å ha flere elskere. det er dette som ødelegger alle forhold. de færreste forhold varer mer enn tre år i dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

http://www.independent.co.uk/news/science/humans-evolved-monogamous-relationships-to-stop-men-killing-rivals-babies-says-study-8737095.html

 

http://www.livescience.com/49690-humans-naturally-monogamous-promiscuous.html

 

Du kan lese en hel masse artikler om temaet, felles for alle de seriøse artiklene/forskningen er at ingen påstår at mennesket er primært polygamistiske. Enkelte sier at vi heller mot monogami, andre sier at vi både er monogame og polygamistiske. Så din påstand om at vi ikke er ment å være monogame står på ekstremt ustødige ben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BoxingDay

 

Det er så mange som fordømmer utroskap, men hva med å kunne tilgi det? Hvis en har det fint i et forhold, hvorfor skal da et lite sidesprang ødelegge det hele? Spesielt hvis forholdet i en periode er på vent, eller etter en heftig krangel?

 

Er det å være utro å gå på en nettside å kikke på andre folk der?

Anonymous poster hash: 6e509...892

 

 

Alle kan gjøre som de ønsker i forholdet sitt så lenge begge er enige. Du passer tydeligvis best til å ha åpne forhold, hvor begge kan ligge med andre. Mange ønsker det samme som deg. Og noen ønsker å se på mens dama knulles av andre menn, noen liker trekanter, noen går på swingersklubber, noen foretrekker sex i misjonærstilling med lyset av. Vi er alle skrudd sammen på forskjellige måter. Å gå inn i et forhold med ei jente som ønsker monogami for så å ligge rundt bak ryggen hennes er tillitsbrudd og soleklar dumpegrunn.

Endret av BoxingDay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.independent.co.uk/news/science/humans-evolved-monogamous-relationships-to-stop-men-killing-rivals-babies-says-study-8737095.html

 

http://www.livescience.com/49690-humans-naturally-monogamous-promiscuous.html

 

Du kan lese en hel masse artikler om temaet, felles for alle de seriøse artiklene/forskningen er at ingen påstår at mennesket er primært polygamistiske. Enkelte sier at vi heller mot monogami, andre sier at vi både er monogame og polygamistiske. Så din påstand om at vi ikke er ment å være monogame står på ekstremt ustødige ben.

I en undersøkelse fra Oslo på midten av 1990-tallet fant Træen (1997) at 42 % av mennene og 34 % av kvinnene hadde hatt sidesprang under samboerskap eller ekteskap. Noen år senere, i 2002, går det frem av tall fra Nasjonalt Folkehelseinstitutt, basert på svar fra et landsdekkende utvalg på 3600 personer i alderen 18 til 49 år, at 29 % av mennene og 23 % av kvinnene har vært utro en eller annen gang i livet. På spørsmål om utroskap i nåværende forhold, er andelen henholdsvis 16 % og 11 % (Træen, Holmen & Stigum, 2007).

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=49472&a=3

 

Vi er utro som aldri før viser ny undersøkelse, men vi er også villig til å tilgi sidesprang http://www.tv2.no/a/3437943

Om monogami er så fantastisk, hvorfor er det så få som er monogame?

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BoxingDay

 

 

Er det å være utro å gå på en nettside å kikke på andre folk der?

Anonymous poster hash: 6e509...892

 

 

For noen er det dumpegrunn, for andre kan det være en helt naturlig del av forholdet. Det handler om preferanser, kommunikasjon og regler som dere to har blitt enige om. Bare finn en likesinnet og vær ærlig, så kan du gjøre som du vil. Men en fasit finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BoxingDay

 

I en undersøkelse fra Oslo på midten av 1990-tallet fant Træen (1997) at 42 % av mennene og 34 % av kvinnene hadde hatt sidesprang under samboerskap eller ekteskap. Noen år senere, i 2002, går det frem av tall fra Nasjonalt Folkehelseinstitutt, basert på svar fra et landsdekkende utvalg på 3600 personer i alderen 18 til 49 år, at 29 % av mennene og 23 % av kvinnene har vært utro en eller annen gang i livet. På spørsmål om utroskap i nåværende forhold, er andelen henholdsvis 16 % og 11 % (Træen, Holmen & Stigum, 2007).

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=49472&a=3

 

Vi er utro som aldri før viser ny undersøkelse, men vi er også villig til å tilgi sidesprang http://www.tv2.no/a/3437943

Om monogami er så fantastisk, hvorfor er det så få som er monogame?

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

Mao så har langt under halvparten vært utro. Og de færreste er utro mer enn èn gang. Ett sidesprang i løpet av et 90 år langt liv er ikke det samme som å være polygam av natur.

Endret av BoxingDay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao så har langt under halvparten vært utro. Og de færreste er utro mer enn èn gang. Ett sidesprang i løpet av et 90 år langt liv er ikke det samme som å være polygam av natur.

det motsatte av monogam er ikke polygam, men polyamorøs.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det å lyve, føre folk bak lyset, manipulere osv (les:utroskap) så farlig da?

 

 

Sidestill økonomisk utroskap med seksuell, eller følelsesmessig utroskap.

Ville du sagt at det var greit om en forretningspartner gikk bak ryggen din, løy til deg, tok opp lån du ikke visste om, misligholdt lån, og satte deg i en økonomisk knipe?

En ting en pengene/økonomien, men ville du ikke følt deg sviktet da?

Ville du ikke hatt problemer med å stole på denne personen igjen?

 

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at det samme gjelder for seksuell eller følelsesmessig utroskap?



Anonymous poster hash: a7533...a3f
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sært å kunne si at 40% av alle menn i Norge *gjør sånn* når det bare er 3600 som er spurt. Og da er ikke alle av de menn engang.

Er vel derfor forskning er så sprikende, for de spør jo ikke samme gruppe alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sært å kunne si at 40% av alle menn i Norge *gjør sånn* når det bare er 3600 som er spurt. Og da er ikke alle av de menn engang.

Er vel derfor forskning er så sprikende, for de spør jo ikke samme gruppe alle mann!

3600 er et ganske stort utvalg, mye større enn når man gjør undersøkelser om hvilket politisk parti man ville spurt f.eks. tverrsnittet er nok til å gi et godt overblikk, vi er ikke så forskjellig som vi liker å tro.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så mange som fordømmer utroskap, men hva med å kunne tilgi det? Hvis en har det fint i et forhold, hvorfor skal da et lite sidesprang ødelegge det hele? Spesielt hvis forholdet i en periode er på vent, eller etter en heftig krangel?

 

Er det å være utro å gå på en nettside å kikke på andre folk der?

Anonymous poster hash: 6e509...892

 

 

Hvis man ikke kan ha en krangel uten å være utro så har man et problem vil jeg si.

Samme med om forholdet er "på vent".

Hvis man har det fint i et forhold så er man vel ikke utro uansett? Hva med å elske og vise respekt for den man er sammen med? Hvis man er glad i noen så gjør man ikke sånt mot dem. Man stjeler heller ikke fra en kjæreste, eller skader dem på andre måter. Ganske greit opplegg egentlig. Ikke gjør noe som skader den som holder deg høyest.

 

I mine øyne er det ikke utroskap å kikke på andre, hverken i virkeligheten eller på nettet.

Men seksuell kontakt med andre er ikke greit.

 

Folk som er i et bra forhold og er utro mangler integritet, moral og gode verdier spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Er det å lyve, føre folk bak lyset, manipulere osv (les:utroskap) så farlig da?

Sidestill økonomisk utroskap med seksuell, eller følelsesmessig utroskap.

Ville du sagt at det var greit om en forretningspartner gikk bak ryggen din, løy til deg, tok opp lån du ikke visste om, misligholdt lån, og satte deg i en økonomisk knipe?

En ting en pengene/økonomien, men ville du ikke følt deg sviktet da?

Ville du ikke hatt problemer med å stole på denne personen igjen?

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at det samme gjelder for seksuell eller følelsesmessig utroskap?

Anonymous poster hash: a7533...a3f

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men de færreste som inngår et forhold basert på tro, varer mer enn tre år. og de som varer mer enn tre år, slutter etterhvert å ha sex med hverandre og blir sure og sinte på hverandre. krangler om alt mulig slags drit og dall.

 

folk bør inngå langtids-mongogame forhold, men ha avtaler om at det er greit å ligge med andre også. fordi det er en biologisk faktor i oss.

 

etter bare to år i et forhold vil en kvinne begynne å kjede seg av mannen sin, og drømme om andre og ha behov for å ligge med andre.

det samme gjelder menn også, men kvinner har i større grad et større behov for sex enn det menn har.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

 

 

Det er mye svada du kommer med her.

 

"Etter bare to år vil en kvinne ha behov for å ligge med andre"

"De som er sammen i mer enn 3 år slutter etter hvert å ha sex med hverandre"

"Kvinner har et større behov for sex enn det menn har"

 

Du prøver å formulere dine egne meninger på en måte som om det er dokumentert informasjon, men det er jo bare tull og vas du kommer med. Går ikke an å diskutere saklig med så mye tøv.

 

Skjønner ikke helt poenget med denne tråden uansett.

Prøver du å dytte din drøm om et åpent forhold over på andre som ikke ønsker det?

Det er forskjell på utroskap og et åpent forhold. Google kan sikkert hjelpe deg der.

Endret av Forglemmegei
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig?du dør ikke av det.

Mange har fått seg en vekker,og har klart å få et ekteskap som fungerer etterpå

Anonymous poster hash: 8d056...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3600 er et ganske stort utvalg, mye større enn når man gjør undersøkelser om hvilket politisk parti man ville spurt f.eks. tverrsnittet er nok til å gi et godt overblikk, vi er ikke så forskjellig som vi liker å tro.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Joda, men å si at det gjelder hele Norge basert på hva 3600 mennesker har svart er drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at 1 av 3 vil oppleve utroskap gjennom livet. Dette viser undersøkelser. Så har du alle de som ikke svarer....Aldri vært utro. Så vi kan havne der alle sammen her inne.

Å tro at det ikke vil skje deg eller meg,er f...naivt.

Gi meg en god grunn til at du tror at din partner ikke vil være utro.

Anonymous poster hash: 8d056...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

 

Jeg har ikke sagt at utroskap er greit.

 

Du unngår galant å svare direkte på det jeg spør om.

 

På hvilken måte kjenner du deg selv så godt at denne holdningen er et faktum? Hvordan kom du frem til den? Vil du ha denne holdningen, eller skulle du ønske den var annerledes?

 

Hvordan kan du vite at din holdning til dette er fullstendig upåvirket av normene i samfunnet?

Anonymous poster hash: 9d20a...b04

 

 

Fordi jeg har vært utsatt for utroskap og vet hva det gjør med tillit og respekt til partneren. For min del blir det ødelagt, og da er det ikke mer å bygge på. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle ønske at min holdning til utroskap skulle være annerledes. Jeg er ikke så desperat etter å være i et forhold at jeg går på akkord med egne verdier, normer og følelser. Fullstendig upåvirket er vi vel ikke når det gjelder noe, men jeg er ikke typen til å synes det er greit at partneren min hopper på de han måtte få lyst på til en hver tid, uten at det gjør meg verken spesielt sjalu eller eiesyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Du vet at en kan beskytte seg mot kjønnssykdommer...? Slik som absolutt alle gjør når de har ons og...?

Det er VELDIG mange som ikke beskytter seg, hvor tror du kjønnssykdommer kommer fra? Kondomfabrikken? Forøvrig anbefaler jeg et googlesøk på for eksempel kjønnsvorter som smitter selvom man bruker kondom. Enkelte mener så mye som 2/3 av befolkningen i vesten har eller har hatt dette uten å vite det.

 

 

Er det et tillitsbrudd egentlig? De færreste har jo undertegnet en kontrakt hvor det står at man bare skal forholde seg til én person.

 

Og, når man også vet at kvinner begynner å kjede seg, fra et biologisk standpunkt, etter ca. bare to år.

De fleste burde inngå langvarige forhold og være helt klare på at å ligge med andre innimellom er lov, for begge parter, sånn at man kan ha lykkelige liv og ikke føle at "jaja, vi har det jo bra".

 

Ja, det er et tillitsbrudd. Man har gjerne snakket på et tidspunkt om å være ekslusive eller holdninger eller avtaler til og med ang utroskap. Så man har jo en muntlig avtale, som ifølge loven i andre tilfeller er juridisk bindende, så det er ikke helt korrekt.

 

13% er sjangsene du har for å få langtids-monogami til å funke over tre år.

 

tenk på dette:

tenk på alle du kjenner, eller kjenner til eller som du har kjent, som har skilt seg. Ganske mange ikke sant.

 

tenk på alle du kjenner, kjenner til eller har kjent som har vært utro mot ektefelle, samboer, kjæreste. tenkt hardt på det. det er mange der også.

 

så kan du tenkte på alle i livet ditt som har hatt mer enn to eller tre kjærester i løpet av livet sitt. det er ganske mange det også.

 

så kan du stille deg selv spørsmålet, om langtids-monogami virker og er så fantastisk, hvorfor er det så få som faktisk GJØR det?

 

Faktisk er et absolutt flertall av de voksne jeg kjenner i forhold som har vart i 15-70 år, så hva babler du om? De eneste i familien min som er skilt er min mor og far.

 

 

men de færreste som inngår et forhold basert på tro, varer mer enn tre år. og de som varer mer enn tre år, slutter etterhvert å ha sex med hverandre og blir sure og sinte på hverandre. krangler om alt mulig slags drit og dall.

 

folk bør inngå langtids-mongogame forhold, men ha avtaler om at det er greit å ligge med andre også. fordi det er en biologisk faktor i oss.

 

etter bare to år i et forhold vil en kvinne begynne å kjede seg av mannen sin, og drømme om andre og ha behov for å ligge med andre.

det samme gjelder menn også, men kvinner har i større grad et større behov for sex enn det menn har.

 

Jeg har vært i forhold med min mann i 6 år og kjeder meg ikke. Jeg drømmer ikke og har ikke behov for å ha sex med andre. Hva i alle dager baserer du den kommentaren på?

 

Det handler vel om at man ødelegger for flere mennesker, og barn kan være spesielt sårbare.

Hvor mye det rammer barnet bestemmer man da helt selv. Barnet er ikke involvert i selve utroskapen, det er de voksne sin sak.

 

 

minst fem år lange ja, og så tar det slutt. og de fleste har mer enn to til tre partnere i løpet av sitt liv. de som går over tre år blir ulykkelige, begynner å krangle og snart er forholdet slutt. fordi man ikke annerkjenner at det ikke er meningen at mennesket skal være monogamt. det er en judeo-kristen kontrakt som har blitt sekulærisert og folk tar moralen 'veldig alvorlig'. så alvorlig at de fleste er utro. så la oss bare annerkjenne det, monogami funker ikke. vi er ferdige med det nå. så kan vi alle bli lykkelige.

 

Vi har vært sammen i 6 år, har sex hver dag og krangler 1-2 ganger i året maks. Du må jo feile noe?

Anonymous poster hash: 67c2a...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns oppriktig synd på TS. Vedkommende må ha fått knust hjertet på et tidspunkt og har etter det mistet alle illusjoner og utviklet nærmest nihilistisk syn på forhold,sex osv. Påstandene henger ikke på greip men TS prøver hardt å tro på at faenskapen inni seg er representativt for resten av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns oppriktig synd på TS. Vedkommende må ha fått knust hjertet på et tidspunkt og har etter det mistet alle illusjoner og utviklet nærmest nihilistisk syn på forhold,sex osv. Påstandene henger ikke på greip men TS prøver hardt å tro på at faenskapen inni seg er representativt for resten av verden.

jeg vet ikke hva trådstrarter har sagt, men jeg går ut i fra at det er mine innlegg du referer til, og jeg har på ingen måte brent meg.

 

jeg synes utroskap er et tegn på hvor mye man elsker hverandre til å ville holde liv i forholdet sitt, så det ikke ska råtne etter tre år og være dødsdømt.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva trådstrarter har sagt, men jeg går ut i fra at det er mine innlegg du referer til, og jeg har på ingen måte brent meg.

jeg synes utroskap er et tegn på hvor mye man elsker hverandre til å ville holde liv i forholdet sitt, så det ikke ska råtne etter tre år og være dødsdømt.

Anonymous poster hash: 6afa8...cbc

Selvfølgeligheter I min verden:). Og takk og pris klarer de fleste å være attraktive og spennende nok til å holde koken/ ilden/kjærligheten ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...