Gå til innhold

Utleier klager over at jeg betaler for sent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste banker godskriver ikke rente månedlig så da er det ingen forskjell.

Så du mener at det har betydning om man får rente årlig eller månedlig??

Dette blir rarere og rarere.

Bankene regner rente dag for dag uansett om denne renten kapitaliseres månedlig eller årlig.

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette. Det er jo virkelig ikke vanskelig.

Anonymous poster hash: bad4a...49f

Nei, det er ikke vanskelig. Men det du og den du siterte ser ut til å mene gir virkelig ingen mening.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det har betydning om man får rente årlig eller månedlig??

Dette blir rarere og rarere.

Bankene regner rente dag for dag uansett om denne renten kapitaliseres månedlig eller årlig.

Om renten godskrives hver mnd får du rentes rente og da får litt du mer om litt mer av renten var i mnd før slik at du får rentes rente på det litt lenger.

Anonymous poster hash: 8927f...de7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg begynner kanskje å bli enig med nojac & co. Premisset jeg gjorde feil i utgangspunktet var å tenke at man får inn en jevn strøm av penger kontinuerlig, men det er jo ikke realistisk her. Ideelt sett bør man betale husleia lengst mulig etter lønn på konto.

Men jeg har drukket mange glass vin nå, så ikke hør på meg. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner kanskje å bli enig med nojac & co. Premisset jeg gjorde feil i utgangspunktet var å tenke at man får inn en jevn strøm av penger kontinuerlig, men det er jo ikke realistisk her. Ideelt sett bør man betale husleia lengst mulig etter lønn på konto.

Men jeg har drukket mange glass vin nå, så ikke hør på meg. :ler:

Jeg tror du har hatt godt av de glassene. Hvis du får tilbakefall i morgen, får du gi beskjed, så tar vi det om igjen :)

Om pengene kommer inn kontinuerlig eller ei er irrelevant .

Men husk at du ikke drar økonom-kortet før du har fått tenkt deg om,, Eller fått deg dosen din med vin

EDIT: "begynner kanskje å bli enig..." Du klarer nok bedre enn det med et glass til :)

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om renten godskrives hver mnd får du rentes rente og da får litt du mer om litt mer av renten var i mnd før slik at du får rentes rente på det litt lenger.

Anonymous poster hash: 8927f...de7

Nå diskuterer du forskjellen mellom nominell og effektiv rente. Som er fullstendig irrelevant for denne diskusjonen. (Men det er jo riktig at samme nominelle rente gir høyere effektiv rente ved månedlig enn ved årlig kapitalisering. Derfor må vi alltid se på effektiv rente når produkter sammenlignes)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke rart det er mange som sliter med økonomi, hvis dette er det mange faktisk tror.

Ah, hvor ble det av deg her, da, du som i motsetning til så mange andre her har stålkontroll når det gjelder økonomi?

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg tror du har hatt godt av de glassene. Hvis du får tilbakefall i morgen, får du gi beskjed, så tar vi det om igjen :)

Om pengene kommer inn kontinuerlig eller ei er irrelevant .

Men husk at du ikke drar økonom-kortet før du har fått tenkt deg om,, Eller fått deg dosen din med vin

EDIT: "begynner kanskje å bli enig..." Du klarer nok bedre enn det med et glass til :)

Jeg dro ikke økonomkortet som argument for at jeg har rett, men for å vise at til og med en økonom kunne trenge en bedre forklaring enn "du tar feil og er idiot om du ikke ser det." Det er leit at debatter når sånne nivåer, i stedetfor at det er rom for å forklare. Det hjalp jo tydeligvis at jeg sa det, for da begynte folk å forklare, i stedetfor å påstå uten begrunnelser. ;) Så det kortet skal jeg jammen bruke neste gang folk sitter på sin høye hest og nekter å forklare sine påstander. Jeg vil heller fremstå dum og lære, enn å forbli dum. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro ikke økonomkortet som argument for at jeg har rett, men for å vise at til og med en økonom kunne trenge en bedre forklaring enn "du tar feil og er idiot om du ikke ser det." Det er leit at debatter når sånne nivåer, i stedetfor at det er rom for å forklare. Det hjalp jo tydeligvis at jeg sa det, for da begynte folk å forklare, i stedetfor å påstå uten begrunnelser. ;) Så det kortet skal jeg jammen bruke neste gang folk sitter på sin høye hest og nekter å forklare sine påstander. Jeg vil heller fremstå dum og lære, enn å forbli dum. ;)

I ditt første innlegg siterte du meg på at " Hvis du flytter forfall fra 1. til 28., vil du hver eneste kommende 29., 30, og 31. ha en månedsleie mindre på kontoen din. Og går glipp av disse rentepengene. Mens beløpet du betaler hver måned er det samme" . Det er jo dette som er forklaringen, som senere er gjentatt flere ganger i ulike varianter. "Nekter å forklare sine påstander"???

Og hvis du leser innleggene fra asterix om igjen, ser du vel tydelig hvem som sitter på en høy hest. ("Tenk deg nøye om en gang til" - "Du er ikke seriøs nå?" - "Ikke rart at det er mange som sliter med økonomi , hvis dette er det mange faktisk tror " )

Jeg var i begynnelsen mest opptatt av å få avsluttet denne sidedebatten, som ikke betyr noe for trådens hovedtema. Men det er jo utdebattert for lengst, og siden både du og et par anonyme hang seg på asterix, ble dette hovedtema i resten av tråden.

Økonom-kortet ditt var ikke avgjørende for dette. Det kom bare som en overraskelse...

Nå venter vi bare på meste innlegg fra asterix. Eller vi kan fortsette vår interne "hvem sa hva når"-lek :)

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro ikke økonomkortet som argument for at jeg har rett, men for å vise at til og med en økonom kunne trenge en bedre forklaring enn "du tar feil og er idiot om du ikke ser det." Det er leit at debatter når sånne nivåer, i stedetfor at det er rom for å forklare. Det hjalp jo tydeligvis at jeg sa det, for da begynte folk å forklare, i stedetfor å påstå uten begrunnelser. ;) Så det kortet skal jeg jammen bruke neste gang folk sitter på sin høye hest og nekter å forklare sine påstander. Jeg vil heller fremstå dum og lære, enn å forbli dum. ;)

Men i alle dager.. Det var jo den 'andre siden, altså asterix, som kom med nedlatende bemerkninger.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å løse problemet for begge kan du jo begynne å betale leien den 26 hver mnd fks?

Burde ikke være noe problem det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med å betale den 1. om jeg var TS.

Hadde utleier vært høflig og spurt på en grei måte kunne jeg saktens endret dato, men ikke når utleier er helt på viddene og truer med utkastelse.



Anonymous poster hash: effb5...bb9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å løse problemet for begge kan du jo begynne å betale leien den 26 hver mnd fks?

Burde ikke være noe problem det?

Så kom DET forslaget da.

I innlegg nr 130 i denne diskusjonen.

Lurer alltid på hvorfor folk som bare leser innlegg nr 1 plutselig kaster seg inn på side 7 i en diskusjon...

Anonymous poster hash: 7c30d...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil takke dere økonomer og økonomkrangelen deres (komplett med regneark!)! Jeg har lært masse av denne tråden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier selv, og jeg hadde samme problem med en av leietakeren. Jeg fikk alltid pengene inn den 2. hver mnd. Jeg ga streng beskjed om at pengene skal være på konto den 01. hver mnd. uansett om den 01. haver på en lørdag eller ikke. Jeg fikk svar fra leietaker at du skulle sørge for det, og beklaget mye. Så har det aldri skjedd igjen.



Anonymous poster hash: 3dd93...cd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er utleier selv, og jeg hadde samme problem med en av leietakeren. Jeg fikk alltid pengene inn den 2. hver mnd. Jeg ga streng beskjed om at pengene skal være på konto den 01. hver mnd. uansett om den 01. haver på en lørdag eller ikke. Jeg fikk svar fra leietaker at du skulle sørge for det, og beklaget mye. Så har det aldri skjedd igjen.

Anonymous poster hash: 3dd93...cd5

Hvis du vil ha pengene 1. hver måned uavhengig av helgedager, så må du sette forfallsdato tidligere. Leietakeren har loven på sin side når pengene betales første virkedag f.o.m. 1.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er utleier selv, og jeg hadde samme problem med en av leietakeren. Jeg fikk alltid pengene inn den 2. hver mnd. Jeg ga streng beskjed om at pengene skal være på konto den 01. hver mnd. uansett om den 01. haver på en lørdag eller ikke. Jeg fikk svar fra leietaker at du skulle sørge for det, og beklaget mye. Så har det aldri skjedd igjen.

Anonymous poster hash: 3dd93...cd5

Sitat fra TS' første innlegg:

"Og i kontrakten står det jeg skal betale husleie den 1. i hver mnd.

Jeg har lagt husleien til forfall i nettbanken så det blir automatisk trukket fra og betalt den 1. hver mnd. Så jeg tenker ikke noe mer over det."

Fra innlegg nr. 20:

AnonymBruker, on 24 Jul 2014 - 15:38, said:snapback.png

Forfallsdato er en ting. At pengene ska være inne på konto innen en viss dato er en annen ting.

Hva sier kontrakten din?

- At husleien skal betales den 1. i hver måned (altså den 1. er forfallsdato)?

- At husleien ska være på huseiers konto den 1. i hver måned?

Anonymous poster hash: d182d...881

"Leien betales forskuddsvis den 1. hver måned"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg ville fortsatt med å betale den 1. om jeg var TS.Hadde utleier vært høflig og spurt på en grei måte kunne jeg saktens endret dato, men ikke når utleier er helt på viddene og truer med utkastelse. Anonymous poster hash: effb5...bb9

Enig med deg. Må si jeg hadde satt meg på bakbeina selv om jeg hadde blitt beskyldt for å ødelegge helgen til utleieren og i tillegg bli truet med utkastelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man betaler noen dager for seint så burde det gå bra, jeg har betalt for seint kanskje hver fjerde mnd, leid her i omtrent tre år.



Anonymous poster hash: 0d7ab...5e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...