Gå til innhold

Hvorfor kjører så mange under fartsgrensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er to aspekter her. :

For det første har vi gjennomgående lave hastigheter i forhold til vei og bilstandard i Norge; hvilket fører til at kjøring merkbart under fartgrensen skaper ett oppmerksomhetsproblem. Jeg kjeder meg dørg ihjel på veien i den type fart. FANTASIEN går på at dette gir større handlingsrom og større oppmerksomhet, FAKTA er at det provoserer fram uønsket og farlige handlingsmønster som å sende meldinger. Radio er i sånne sammenhenger ikke en positiv påvirkning.

Det andre er mere bekymringsfullt, fordi det er vanselig å se for seg at man ville frivillig bruke lengre tid og kjøre senere enn det man har lov til, hvis man følte seg trygg i trafikken. Så det signaliserer at flere og flere har lav kompetanse og føler seg teknisk utrygg i trafikken.

Tradisjonelt har man klagd på gamle sjåfører, men i det siste har jeg sett at kjørelærere driver en opplæring i trafikken som er fundementalt farlig og provokativ for farlige situasjoner basert på nye krav til kjøreteknikk ("miljøvennlig kjøring").

Endelig et fornuftig svar.

Anonymous poster hash: bae54...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tomasjj

Ok, så man må ikke kjøre 10 km/t under fartsgrensen for da kan folk/du kjede seg i hjel og sende meldinger, noe som er farlig? Altså virkelig risikere "å kjede deg i hjel." :)

Sorry, men her synes jeg du sauser ting sammen. Vedkommende som kjører 10 under kan ikke ansvar for at du/noen velger å tekste. Som sagt, ønsker folk å kjøre 10 under, så må de klart slippe folk forbi, ellers ser jeg ikke helt problemet.

Om fartsgrensene burde vært høyere etter veier og bilstandard er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Kjørte bergen-voss og voss bergen(hjem igjen altså) for å ha en "roadtrip" med typen og får kjærestetid. :)

Jeg er fortsatt på prøveårene, og vil derfor nødig ligge over fartsgrensen! Jeg ligger som regel midt på fartsgrensen, eller minimalt over.

Selv om jeg kjørte i fartsgrensen, altså mesteparten 70-80 sone, lå det nesten konstant en bil helt oppi meg. For det første ble jeg ganske stresset, for om jeg må bråbremse, er vi som regel ganske over og ut.

For det andre hadde de søren meg ikke tålmodighet. Jeg slapp mange forbi, men noen tok en sjans før jeg var svingt innom.

Så, ja, jeg kjørte i fartsgrensen, for jeg vil ikke irritere noen i trafikken, men dette hjalp tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en som kjører mye i 70, uansett om det er 80- eller 60-grense.

Ca. 70 på speedometeret er den hastigheten som gir lavest drivstoffforbruk, så det er fornuftig å holde den hastigheten.

Anonymous poster hash: 581c7...282

Kjører du kanskje elbil?

Opplever hver dag elbiler som ligger og reker i 70 selv i 90-100 sone.

UP fortalte heromdagen at de tidligere kalte de "syttikjørere" , men siden flesteparten av de kjører Nissan Leaf blir de nå kalt "LeafLoffere" :Hehe: og blir konsekvent bøtelagt når de påtreffes i rushtiden langt under fartsgrensen.

At de må kjøre så sakte for å spare strøm er ingen gyldig grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg "glemmer meg litt" og tenker på noe annet så synker jeg ofte litt i fart, og går under grensen... Men jeg syntes jo 70 i 80 sone er helt innafor, men noe særlig mer enn 10 under blir jo veldig sakte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg "glemmer meg litt" og tenker på noe annet så synker jeg ofte litt i fart, og går under grensen... Men jeg syntes jo 70 i 80 sone er helt innafor, men noe særlig mer enn 10 under blir jo veldig sakte...

Hvordan glemmer deg? Du skal være fokusert på det du gjør når du kjører bil.

Anonymous poster hash: de67b...407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker å ha lært å alltid kjøre saktere når jeg føler veien er vanskelig. Jeg kjører under fartsgrensen selv av og til, men prøver å holde den.

Det med at noen kjører under fartsgrensen er ikke bare et problem i Norge, har bodd i utlandet i mange år, er likt der også! Det er bare sånn det er rett og slett. Og ingen har rett til å tute og presse bakpå en bil som kjører litt under fartsgrensen.



Anonymous poster hash: c5023...37d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli klart for meg at det ikke bare er mine antakelser, man at mange faktisk kjører endel under fartsgrensen og ikke bryr seg det døyt om at de lager kø og vansker for andre i trafikken.



Anonymous poster hash: bae54...d64
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan glemmer deg? Du skal være fokusert på det du gjør når du kjører bil. Anonymous poster hash: de67b...407

Jojo, men hvis jeg hører noe interessant på radioen eller jeg har en interessant samtale så er drt klart at da er jeg ikke 100% konsentrert hele tiden, det tror jeg ingen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensa er ei maksgrense, og ikke en påbudt hastighet. I 70-sona er det forbudt å kjøre i 71 men det er ikke forbudt å kjøre i 65 eller 60. Derfor holder jeg meg litt under for å være sikker på å ikke bryte loven. Det er alltid noen som tuter og vil forbi så lenge jeg kjører under 90 i 70-sona. Og jeg gidder ikke risikere bot bare for at råkjørerne skal slippe å bli irritert. Selvsagt stopper jeg og slipper forbi om det blir kø bak meg, men jeg kan ikke stoppe hvert minutt for å slippe forbi disse som helst vil kjøre minst 10 km/t over grensa.



Anonymous poster hash: 90902...632
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer. Når det er 80 sone og jeg daglig kjører bak biler som knapt nok klarer å holde 70. Det er så utrolig mange av dem! Hvorfor? Jeg snakker om tørre veier i dagslys. Sommer også. Oversiktlig vei. Hovedvei. Hva her greia?

Og mange ser jo ut til å ha funnet en fart de er komfortable med. Nemlig sånn ca. 70 km. Den senkes nemlig ikke i 50 og 60 sonen, neida bare durer gjennom i 70.

Og nei - det er ikke "bare å gjøre forbi" for det er mye motgående trafikk og ikke så lange strekninger som er lange nok til å foreta en sikker forbikjøring.

Anonymous poster hash: bae54...d64

Det slåes jo så jævlig hardt ned på folk som kjører for fort, som i de fleste tilfeller er rettferdig. Men svært sjeldent hører du om folk som har fått bøter for å kjøre for sakte.

På en klar dag, fint vær og null nedbør og en vei som har fått en fartsgrense på 80. Så skal det etter all fornuft være mulig å holde fartsgrensen. Men i de fleste tilfeller så kjører personen i 70 eller mindre.

Det er så mange ganger jeg har hatt lyst å gitt bilen foran meg et lite tut tut, men da hadde jeg nok vært drittsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensa er ei maksgrense, og ikke en påbudt hastighet. I 70-sona er det forbudt å kjøre i 71 men det er ikke forbudt å kjøre i 65 eller 60. Derfor holder jeg meg litt under for å være sikker på å ikke bryte loven. Det er alltid noen som tuter og vil forbi så lenge jeg kjører under 90 i 70-sona. Og jeg gidder ikke risikere bot bare for at råkjørerne skal slippe å bli irritert. Selvsagt stopper jeg og slipper forbi om det blir kø bak meg, men jeg kan ikke stoppe hvert minutt for å slippe forbi disse som helst vil kjøre minst 10 km/t over grensa.

Anonymous poster hash: 90902...632

Hva med å slippe forbi de som ønsker å kjøre i fartsgrensen da? De forventer du skal bruke like lang tid som deg? Jeg har faktisk aldri sett noen som kjører 10 km under fartsgrensen gidde å stoppe og slippe folk forbi. Det er jo det som er så frustrerende. Hensyn skal tas begge veier. Jo det er en øvre fartsgrense, som normlat skal holdes. Det er ikke sånn at man da kan dure frem så sakte man vil. Du får lese trafikkreglene en gang til.

Anonymous poster hash: bae54...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøre etter forhold" er det faktisk noe som heter. Det finnes 80-soner som absolutt aldri burde vært 80..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kjøre etter forhold" er det faktisk noe som heter. Det finnes 80-soner som absolutt aldri burde vært 80..

Det er ikke det tråden handler om.

TS

Anonymous poster hash: bae54...d64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en vei har 80kmt fartsgrense, så betyr ikke det at man må kjøre i 80. Det betyr at 80 er HØYESTE lovlige hastighet, ser ut som det er mange (les hormonelle unge gutter) som ikke har forstått det.



Anonymous poster hash: fe26a...de4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli klart for meg at det ikke bare er mine antakelser, man at mange faktisk kjører endel under fartsgrensen og ikke bryr seg det døyt om at de lager kø og vansker for andre i trafikken.

Anonymous poster hash: bae54...d64

Hvilke vansker er det snakk om? At du kommer ett minutt senere frem? First world problems...

Anonymous poster hash: fe26a...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke det tråden handler om.

TS

Anonymous poster hash: bae54...d64

Jo, det er akkurat det tråden handler om..... Trafikkulykker skjer knapt om folk hadde kjørt etter forholdene (vær og føre, andre trafikanter, nykterhet etc.) i stedet for blindt å skulle kjøre etter random tall på ett skilt.

Anonymous poster hash: fe26a...de4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er akkurat det tråden handler om..... Trafikkulykker skjer knapt om folk hadde kjørt etter forholdene (vær og føre, andre trafikanter, nykterhet etc.) i stedet for blindt å skulle kjøre etter random tall på ett skilt.

Anonymous poster hash: fe26a...de4

Jeg tror du misforstår. Les HI og les kommentarer. Det er snakk om tørre, fine, veier på dagtid. Når noen velger å kjøre saktere enn anbefalingen eller da høyeste fartsgrense, så må den som VELGER Å KJØRE SAKTE, kjøre til siden og slippe de andre forbi. Det er å ta hensyn til andre trafikanter!

Anonymous poster hash: bae54...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vansker er det snakk om? At du kommer ett minutt senere frem? First world problems...

Anonymous poster hash: fe26a...de4

Nei det blir ikke 1 minutt. Det blir tilsammen et par døgn pr år om man skal kjøre 10 km under fartsgrensen. Har skrevet dette tidligere i tråden. Om andre ønsker å ta seg god tid er det greit for meg, men hvorfor skal jeg tvinges til å bruke flere timer ekstra i bilen pga det? Igjen - det var dette med å ta hensyn da...

Og ja - man kan kjøre forbi, men det skaper mange unødig farlige situasjoner pga motgående trafikk. Og om man skal ta hensyn så holder man seg bak den som kjører sakte til det er trygt å kjøre forbi. Her hvor jeg bor og kjører til jobb er det flere mil med autovern, i tillegg til mye motgående trafikk, så det sier seg selv at det ikke er snakk om 1 minutt.

Anonymous poster hash: bae54...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vansker er det snakk om? At du kommer ett minutt senere frem? First world problems...

Anonymous poster hash: fe26a...de4

Slike som deg skaper også farlige situasjoner i trafikken. Like mye som de som på død og liv skal råkjøre.

Fordi du, akkurat som råkjørerne er egoist og betrakter veien som sin egen. Råkjørerne, fordi de bruker veien som sin egen personlige racingbane. Mens du, som mener alle bør ta seg like god tid på veien og bagatelliserer og latterliggjør andres tidsklemme, har ingen forståelse for at andre må kjøre i kø bak deg.

Hadde ikke du vært egoist så hadde du kjørt til siden og sluppet køen frem. Du som har så god tid, er dette så vanskelig for deg å gjøre?

Ps. Jeg tilhører selv kategorien ansvarlig og til tider for forsiktig bilfører som ikke tar unødige sjanser. Når jeg mistenker veien er glatt om vinteren er jeg ekstra forsiktig og slakker av, og er der en smal svingete vei jeg ikke er lokalkjent i så slakker jeg av. Og er det andre bak meg som tolker det annerledes så slipper jeg dem bare frem. Værre er det ikke.

Samtidig blir jeg også irritert og forundret over å kjøre på en brei fin vei med tørre perfekte forhold og ser folk ligge under fartsgrensen. Først og fremst irritert og forundret fordi de ikke kjører til siden og slipper andre frem om de skaper kø. Jeg tolker de som store egoister. Ser dere ikke i speilet køen dere skaper og tenker...hm...hadde det vært en tanke å sluppet køen frem?

Anonymous poster hash: 7859f...82a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...