Gå til innhold

Hvorfor så mange biler med automat? Kommer manuell til å bli avleggs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal du kjøre under vanskelige forhold, f.eks. bratte og svingete vestlandsveier på vinterføre, så er det ein stooor fordel med manuell gir. Er også meir økonomisk, vertfall på langkjøring. Ved bykjøring er automat meir avslappande, men ellers ser eg ikkje den store fordelen. Kjører automat sjølv, me heilt tilfeldig. Neste bil blir nok med manuell gir.

Det du skriver stemmer ikke lengre. De aller fleste nye biler har automatgirkasser som gjør

alt det du nevner bedre enn manullegirkasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har tydeligvis aldri stått skikkelig fast. Da er automatgir håpløst, selv med firehjulstrekk.

Du har ikke muligheten til å hoppe mellom revers og første like fort, du kan ikke vugge bilen din frem og tilbake like effektivt. Så ja, generelt sett er automatgir veldig bra, men det finnes situasjoner hvor du ville drept for manuelt gir.

Anonymous poster hash: cc165...844

Etter å ha kjørt på umåkte og glatte vinterveier i fjellet i 15 år har jeg enda ikke stått fast. Så selv om jeg hadde hatt manuell hadde jeg ikke visst hvordan jeg skulle brukt det til å komme meg løs.

Jeg trur situasjonene der manuell er bedre er forsvinnende få etterhvert. Så lenge man har en nyere bil, de gamle automatene var klart for dårlige i motbakker, på glatta og ved køståing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis aldri stått skikkelig fast. Da er automatgir håpløst, selv med firehjulstrekk. Du har ikke muligheten til å hoppe mellom revers og første like fort, du kan ikke vugge bilen din frem og tilbake like effektivt. Så ja, generelt sett er automatgir veldig bra, men det finnes situasjoner hvor du ville drept for manuelt gir. Anonymous poster hash: cc165...844

Skjønner ikke hvordan du kan bytte raskere mellom revers og 1. gir med manuelt gir enn med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor har nesten alle de nyere bilene automatgir?

Om en 10-20 år, er manuellgir blitt avleggs?

Er det vanskelig å kjøre automat? (Har aldri gjort det), er det en omstilling fra å kjøre manuell?

Anonymous poster hash: 60485...377

Det er ikke vanskelig, du kan velge å kjøre manuelt også med automat. Jeg foretrekker manuelt. De vil byttes ut fordi bilindustrien vil tjene seg rikere på å skifte.

Endret av Emmerdale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver stemmer ikke lengre. De aller fleste nye biler har automatgirkasser som gjør

alt det du nevner bedre enn manullegirkasser.

Etter å ha kjørt på umåkte og glatte vinterveier i fjellet i 15 år har jeg enda ikke stått fast. Så selv om jeg hadde hatt manuell hadde jeg ikke visst hvordan jeg skulle brukt det til å komme meg løs.

Jeg trur situasjonene der manuell er bedre er forsvinnende få etterhvert. Så lenge man har en nyere bil, de gamle automatene var klart for dårlige i motbakker, på glatta og ved køståing.

TBA: feil feil feil. Hvis du først står fast med automat er du fucked.

Athene: ja, de nyere automatgirene er mye bedre, men de har enda mangler slik jeg beskrev i forrige innlegg. Problemet er ikke når biler er i fart, problemet kommer hvis du må stoppe. Vanskelig å beskrive situasjonen, men der jeg bor hadde jeg stått fast minst 2-3 ganger hver vinter med automatgir.

Forsøk på forklaring:

Kryss hvor det er mye nedkjørt hard snø, biler må stoppe, så de smelter litt av snøen og lager fordypninger i denne, dette fryser på igjen, så nå står du plutselig i et lite "hull" av is. Eneste måten å komme ut herifra er kjettinger, eller å vugge bilen fram og tilbake til du har nok moment til å kjøre opp igjen. Og DET klarer ikke automatgir :D

Anonymous poster hash: cc165...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du kan bytte raskere mellom revers og 1. gir med manuelt gir enn med automat.

:-| - Whaaaaat? Ja, du kan flytte girspaken like raskt, men automatgir følger ikke etter like rast. Når manuelt settes i revers og du gir gass går du rett i revers, et automatgir går ikke like raskt. For å ikke skade girkassen. Uansett så har du ikke clutch, så du kan ikke gi gass framover, øyeblikkelig ta vekk all kraft, skli bakover og være klar til å gi gass i revers når du trenger dette. Tror ikke du forstår situasjonen jeg prater om her. Har stått fast med automatgir i slike situasjoner i timevis og forsøkt, med ny bil og moderne automatgirkasse.

Anonymous poster hash: cc165...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-| - Whaaaaat? Ja, du kan flytte girspaken like raskt, men automatgir følger ikke etter like rast. Når manuelt settes i revers og du gir gass går du rett i revers, et automatgir går ikke like raskt. For å ikke skade girkassen. Uansett så har du ikke clutch, så du kan ikke gi gass framover, øyeblikkelig ta vekk all kraft, skli bakover og være klar til å gi gass i revers når du trenger dette. Tror ikke du forstår situasjonen jeg prater om her. Har stått fast med automatgir i slike situasjoner i timevis og forsøkt, med ny bil og moderne automatgirkasse. Anonymous poster hash: cc165...844

Jeg skjønner hva du mener, du er helt på jordet.

Hva slags biler med automat er du har kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymoderne automatkasser er fantastiske, spesielt de med dobbeltklutsj. Flere tester viser at du hverken klarer gire like bra eller kjøre like økonomisk. Jeg har kjørt automat de siste årene og jeg vil ikke tilbake. Nå har jeg Citroen med tiptronic og kan gire eller la være som jeg vil. Jeg bor i Nordnorge og har mye snø. Jeg har ingen problemer med å jukke bilen fram og tilbake dersom jeg har satt meg fast.

De fleste mytene om automatkasser er nettopp myter. De opprettholdes av blakke personer som kjører gamle biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-| - Whaaaaat? Ja, du kan flytte girspaken like raskt, men automatgir følger ikke etter like rast. Når manuelt settes i revers og du gir gass går du rett i revers, et automatgir går ikke like raskt. For å ikke skade girkassen. Uansett så har du ikke clutch, så du kan ikke gi gass framover, øyeblikkelig ta vekk all kraft, skli bakover og være klar til å gi gass i revers når du trenger dette. Tror ikke du forstår situasjonen jeg prater om her. Har stått fast med automatgir i slike situasjoner i timevis og forsøkt, med ny bil og moderne automatgirkasse. Anonymous poster hash: cc165...844

Når jeg leser hva du skriver får bilde i hodet av en råner i et gammelt vrak av bil

som jukket frem og tilbake i flere timer. Mens et fornuftig menneske ville funnet frem

en spade og brukt noen minutter på spa bort sne, og kjørt uten problemmer.

Anonymous poster hash: 768ac...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser den kommentaren får jeg et bilde av et menneske som har glede av å slenge ut fornærmelser anonymt.

Anonymous poster hash: 739e7...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister kontroll over bilen (vannplaning eller is) så skal man jo med manuell holde inn clutchen og prøve å styre så godt det lar seg gjøre, hvordan gjør man det med manuell?



Anonymous poster hash: 5e89c...ef9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister kontroll over bilen (vannplaning eller is) så skal man jo med manuell holde inn clutchen og prøve å styre så godt det lar seg gjøre, hvordan gjør man det med manuell automat?

Anonymous poster hash: 5e89c...ef9

skrev feil, rettet opp.

Anonymous poster hash: 5e89c...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

skrev feil, rettet opp. Anonymous poster hash: 5e89c...ef9

Ved at moderne biler har antispin og antiskrens som fikser den biffen bedre enn 90% av alle sjåfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved at moderne biler har antispin og antiskrens som fikser den biffen bedre enn 90% av alle sjåfører.

Jeg syns antispin og antiskrens ødelegger mer for min del en ikke. Hvis jeg mister kontrollen pga vannplaning, så har jeg bedre kontroll på bilen av meg selv enn at den skal drive å premse litt på høyre side, så venstre osv. Jeg retter jo opp bilen for å fikse det selv, når bilen da i tillegg til at jeg retter på rattet bremser med den siden av bilen som er i "skrenseretningen" så lager man bare en mye større kontra enn man ville hatt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt automat i over 7 år nå. Går aldri tilbake. Har kjørt mye på fjellet på vinteren og, aldri hatt problemer.



Anonymous poster hash: 25306...326
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg syns antispin og antiskrens ødelegger mer for min del en ikke. Hvis jeg mister kontrollen pga vannplaning, så har jeg bedre kontroll på bilen av meg selv enn at den skal drive å premse litt på høyre side, så venstre osv. Jeg retter jo opp bilen for å fikse det selv, når bilen da i tillegg til at jeg retter på rattet bremser med den siden av bilen som er i "skrenseretningen" så lager man bare en mye større kontra enn man ville hatt uten.

Om det ikke er, så vil det innen kort tid, komme systemer som overstyrer sjåføren 100% og som gjør en betydelig bedre jobb enn det absolutte flertallet av verdens sjåfører. Jeg vil være veldig skuffet om vi innen 20 år ennå ikke har 100% autonome biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man mister kontroll over bilen (vannplaning eller is) så skal man jo med manuell holde inn clutchen og prøve å styre så godt det lar seg gjøre, hvordan gjør man det med automat?

Anonymous poster hash: 5e89c...ef9

På eldre biler med automat pusher man til gearstangen så den havner i fri.

Er man tøff nok lar man bilen stå i drive og bruker gassen til å rette opp.

På nyere biler (min erfaring) både tungbil og personbil er at de kobler fri når systemet senser at man er i en skrens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er, så vil det innen kort tid, komme systemer som overstyrer sjåføren 100% og som gjør en betydelig bedre jobb enn det absolutte flertallet av verdens sjåfører. Jeg vil være veldig skuffet om vi innen 20 år ennå ikke har 100% autonome biler.

Ja, det er sant. Når systemene fungerer plettfritt, så vil automatikk i dette forhindre ulykker mye bedre enn verdens beste rallysjåfør kan. Men inntil den tid, så plager det meg faktisk ettersom systemene ofte ikke tar i betraktning sjåførens egne rettelser.

Med nye biler, så har jeg alltid med vilje herjet såpass med bilen for å se hvordan jeg takler den på kanten, samt når systemene slår inn, og ofte med skuffende resultat. Altså at jeg klarer å rette inn bilen bedre selv om jeg tar ut sikringen, slår det av, enn hvis det er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker manuell da det holder meg mer våken.



Anonymous poster hash: 5c308...7b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde manuell før, holdt til tider på å bli gal av krabbekjøring i rushen. Nå har vi automat. Tok to kjøreturer å venne seg til, de to turene "clutchet" jeg i situasjoner hvor jeg normalt sett ville koblet inn clutchen.

Deilig med automat, altså. Eneste aberet er at mannen min kjører bilen mest, så den er vant til hans kjørestil. Jeg kjører noe mer agressivt (har kjørt mye mer i Oslo-rushen og sentrum enn han), og syns den akselrerer litt sakte noen ganger. (Vi har i tillegg cruisekontroll. Deilig på langkjøring...)



Anonymous poster hash: 02dc0...cf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...