Gå til innhold

Hvem betaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det merkelig?

Bare syns det er rart når sønnen deres har veldig lav inntekt at de ikke vil gi han noe som helst.

Det jeg syns er merkelig er at du lar din mor betale for kjole når du beskriver henne som fattig.

Vi stod og kranglet når jeg skulle kjøpe den og kjempet om å dra kortet først. Jeg vant, men hun overførte pengene. Så oveførte jeg tilbake og hun tilbake og sånn holdt vi på i noen mnd. Til slutt bare ga jeg opp. Hun har spart til bryllup for meg siden jeg var liten fordi hun gledet seg sånn, så hun hadde penger til det. Min far og min svigerfamilie har veldig høye inntekter, så burde kanskje presisert at jeg mente fattig i forhold til de.

"Og hva skal dere betale? Er dere enda mer fattige enn din mor? Håper nesten det ellers så er det skammelig det dere gjør!"

Vi er fattigere enn min mor ja. Hun har 300.000 i året (min far og svigerforeldre har 2-5 millioner i året). Meg og min samboer har 200.000 i året tilsammen. Vi skal betale for alt utenom kjolen som jeg sa mamma skulle betale for, også skal pappa betale for noe i forbindelse med festen. Det er en grunn til det, men det tar jeg ikke her pga fare for gjenkjennelse.

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare syns det er rart når sønnen deres har veldig lav inntekt at de ikke vil gi han noe som helst.

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Kanskje de tenker at sønnen deres nå er en voksen mann som selv er ansvarlig for å ta økonomisk fornuftige avgjørelser? Og at hvis han da tar seg råd til bryllup, så må det bety at han faktisk HAR råd til bryllup? Mine foreldre forventer hvertfall at vi er økonomisk selvstendige når vi tar avgjørelsen om å gifte oss, og det tror jeg er ganske vanlig å forvente blant foreldre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de tenker at sønnen deres nå er en voksen mann som selv er ansvarlig for å ta økonomisk fornuftige avgjørelser? Og at hvis han da tar seg råd til bryllup, så må det bety at han faktisk HAR råd til bryllup? Mine foreldre forventer hvertfall at vi er økonomisk selvstendige når vi tar avgjørelsen om å gifte oss, og det tror jeg er ganske vanlig å forvente blant foreldre...

Jaja, jeg bare syntes det var litt rart siden de er rike etter min mening. De gir søsknene hans veldig mye penger hele tiden, og de er også over 18.

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet betaler for bryllupet. Dersom foreldre tilbyr seg å bidra eller betale alt kan man selvfølgelig velge å ta i mot og takke fint, men da uten å legge noen forventninger på foreldre som ikke bidrar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigerforeldrene dine får inn mellom 2 og 5 millioner årlig, må jeg si det er dårlig gjort av dem å ikke tilby seg å betale noe. Til tross for at man ikke skal "forvente" noe ..

Anonymous poster hash: 97133...4b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigerforeldrene dine får inn mellom 2 og 5 millioner årlig, må jeg si det er dårlig gjort av dem å ikke tilby seg å betale noe. Til tross for at man ikke skal "forvente" noe ..

Anonymous poster hash: 97133...4b6

Jeg syns ikke det er så dårlig gjort, bare ble litt overrasket over at de ikke ville gi han dress en gang når hans bror har fått bil for noen mnd siden uten at han engang hadde bursdag eller noe som helst. Og ikke en brukt bil heller.

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er så dårlig gjort, bare ble litt overrasket over at de ikke ville gi han dress en gang når hans bror har fått bil for noen mnd siden uten at han engang hadde bursdag eller noe som helst. Og ikke en brukt bil heller.

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Her er vi nok inne i en helt annen problemstilling, nemlig forskjellsbehandling mellom barna. Det er ikke greit å gi gave av betydelig verdi til et av barna mens de andre får ingenting.

Ellers er jeg enig med de fleste her, i disse dager er det brudeparet som er vertskapet og skal følgelig betale selv for kalaset. Den gangen da foreldre betalte var det også foreldre som bestemte over om hvem som ble bedt og alt annet. Dersom foreldrene tilbyr å gi en viss sum takker man pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som ts. Jeg har veldig tradisjonelle foreldre. Har fra jeg var liten hørt at brudens foreldre betaler for alt minus drikkevarene, som brudgommens foreldre skal betale. Først for et par år siden skjønte jeg at det nå er vanlig at brudeparet selv betaler. Dette har altså ført til at vi nå ikke står overfor en todeling mellom foreldreparene, men at mine foreldre sponser opp til ca 80 000 kr. Fordi vi skal feire på egen gård innebærer dette omtrent fullfinansiering av mineforeldre. Svigers sponser med en flaske cognac fra taxfree.

Jeg har litt delte følelser rundt dette, er enig med dem som sier at det ikke blir rett at det ene paret skal legge lista samtidig som vi ikke kan forvente noe (bortsett fra at jeg faktisk forventer støtte utifra det mine foreldre selv har lært meg). På den annen side setter jo svigers også en standard når det fører til økt støtte fra mine foreldre.

Endelig er vel verdt å nevne at det å arrangere bryllupet hjemme på egen gård selvfølgelig vil medføre masse arbeid. Jeg tror nok svigers der stiller opp mer enn mine foreldre, noe som selvfølgelig også kan sees på som et bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg synes er irriterende i min familie er at svigers FORVENTER at mine foreldre skal betale og fikse alt!! for sånn var det før i tiden...

Det synes jeg altså er så ekstremt frekt! Særlig når de ikke har tenkt til å bidra med et øre selv...

Når det er sagt hadde jeg og mannen regnet med å betale alt selv, vi ser det som helt naturlig. Men mine foreldre tilbød seg å betale 40 000 + at de hjelper til å arrangere. Jeg takker jo ikke nei til dette. Men hadde på ingen måte forventet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg synes er irriterende i min familie er at svigers FORVENTER at mine foreldre skal betale og fikse alt!! for sånn var det før i tiden...

Det synes jeg altså er så ekstremt frekt! Særlig når de ikke har tenkt til å bidra med et øre selv...

Når det er sagt hadde jeg og mannen regnet med å betale alt selv, vi ser det som helt naturlig. Men mine foreldre tilbød seg å betale 40 000 + at de hjelper til å arrangere. Jeg takker jo ikke nei til dette. Men hadde på ingen måte forventet det

Litt det som har skjedd her også...

Anonymous poster hash: c1dea...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at alt dette ville løst seg ved å prate sammen...

Forventningene er veldig ulike i ulike familier, og noen ganger kan det bli sårt.

For eksempel er foreldrene til min mann sånn at de mener mye om hva andre bruker pengene på og synes folk skal betale for seg selv og ler av folk i Luksusfellen - men de LEIER bolig og har bil til 800.000 kroner :roll:

Mens min mor har arvet noen penger (ikke voldsomt mye, men til å ha litt i bakhånd) og vil gjerne betale min brudekjole og gi oss kr 10.000 til selve bryllupsreisen. Hun mener at familie alltid hjelper hverandre og streker seg langt for å ta vare på hverandre etter evne.

Tenker at det viktigste er at man ikke lar dette med økonomi komme mellom en... Penger er vanskelig nok i et samliv, om man ikke skal måtte ta inn over seg families meninger og forventninger i tillegg. Ikke la det ødelegge. Beregn å bruke egne penger, og ta heller i mot med takknemlighet det den enkelte måtte velge å bidra med. Overse de som ikke bidrar med noe Det viktige er dere og deres liv videre sammen, vel?



Anonymous poster hash: 4ec18...992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som ts. Jeg har veldig tradisjonelle foreldre. Har fra jeg var liten hørt at brudens foreldre betaler for alt minus drikkevarene, som brudgommens foreldre skal betale. Først for et par år siden skjønte jeg at det nå er vanlig at brudeparet selv betaler. Dette har altså ført til at vi nå ikke står overfor en todeling mellom foreldreparene, men at mine foreldre sponser opp til ca 80 000 kr. Fordi vi skal feire på egen gård innebærer dette omtrent fullfinansiering av mineforeldre. Svigers sponser med en flaske cognac fra taxfree.

Jeg har litt delte følelser rundt dette, er enig med dem som sier at det ikke blir rett at det ene paret skal legge lista samtidig som vi ikke kan forvente noe (bortsett fra at jeg faktisk forventer støtte utifra det mine foreldre selv har lært meg). På den annen side setter jo svigers også en standard når det fører til økt støtte fra mine foreldre.

Endelig er vel verdt å nevne at det å arrangere bryllupet hjemme på egen gård selvfølgelig vil medføre masse arbeid. Jeg tror nok svigers der stiller opp mer enn mine foreldre, noe som selvfølgelig også kan sees på som et bidrag.

Det å hjelpe til med praktiske oppgaver i forbindelse med et bryllup er jo gull verdt da! :) Jeg og mannen har fått kjenne akkurat den litt... Vi betalte hele selv, og har ingen problemer med det - vi er nok begge litt sånn at vi ikke vil være til bry. Men nå ser vi jo at vi ikke kan gjøre alt det praktiske selv - vi har jo leid inn folk som hjelper til med opprigg og mat, men det er jo tusenvis av andre ting som det ikke nødvendigvis er fysisk mulig å gjøre selv, som f.eks. "hvem skal kjøre og hente tante Alma på flyplassen" og "hvem passer på barna før og under sermonien" etc. etc. Bare småting, men det at familiemedlemmer stiller opp og TILBYR seg sånne ting uten at vi må spørre (noe vi synes er vanskelig da vi selv vet at det er litt styr og stress å være GJEST også) betyr kjempemasse.

Akkurat den setningen (i fet skrift) skjønte jeg lite av. Slik jeg ser det er det DINE foreldre som setter terskelen høyt for å bidra. Det er jo tydelig at whiskeyflaska og praktisk hjelp blir som smuler sammenliknet med pengene som dere får fra din familie. At svigers har skyld i at dine foreldre må betale er en logikk som jeg absolutt ikke helt skjønner. Det er vel heller slik at dine foreldre bidrar fordi du og mannen din enten ikke kan betale selv eller at dere foretrekker at foreldrene dine betaler og derfor tar i mot. Uansett litt merkelig å "skylde" på svigers for akkurat den...

Anonymous poster hash: 88bcf...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de tilbyr seg å betale, så takker dere pent for det. Man kan ikke kreve at begges foreldre skal bidra kun fordi foreldrene til den ene betaler. Det er ikke sikkert begge har like god økonomi til det. Ellers så er det jo faktisk brudeparet som skal holde bryllup, og da skal man også betale for det selv og ikke forvente penger av foreldre...Det virker jo som om du forventer å få av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de tilbyr seg å betale, så takker dere pent for det. Man kan ikke kreve at begges foreldre skal bidra kun fordi foreldrene til den ene betaler. Det er ikke sikkert begge har like god økonomi til det. Ellers så er det jo faktisk brudeparet som skal holde bryllup, og da skal man også betale for det selv og ikke forvente penger av foreldre...Det virker jo som om du forventer å få av begge.

Som nevnt tidligere i tråden var jeg ikke klar over dette. Kommer fra en tradisjonell kultur virker det som ;)

Anonymous poster hash: def01...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veeldig bortskjemt å få bryllup betalt av foreldre?



Anonymous poster hash: 69b33...a46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veeldig bortskjemt å få bryllup betalt av foreldre?

Anonymous poster hash: 69b33...a46

Du har missforstått begrepet.

Bortskjemt er man om man krever noe. At foreldre med god råd gir penger av fri vilje og lyst til barn som vet å takke for seg har ingenting med å være bortskjemt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

slutt å se på såper på tv. I gamle dager...ja riktig gamle dager så var det nok slik.

Slik er det ikke lengre. Det er to som skal betale for helse stasen og det er brudeparet.

Om noen vil spytte i kassa, er det greit,men det skal ikke forventes, ikke være et krav. Vi lever i 2014.

Du skriver brudens foreldre,men skal ikke hans foreldre betale? Akkurat slik var det før i gamle dager, riktig gamle dager.

Det har vært skrevet tusenvis av tråder om dette her inne, så hvorfor søker dere ikke?



Anonymous poster hash: 51bbf...4dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre mener de skal betale for bryllupet. Er det vanlig at kun brudens foreldre gjør dette? Hva med brudgommens? Burde ikke de da også være med på lik linje, eller i det minste bidra?

Anonymous poster hash: def01...cc0

Hva med å betale selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Kan legge til at han har vært gift før. Hva er sannsynligheten for at det er vits å spørre svigerfamilien om de ønsker å bidra "igjen"? Ønsker gjerne at vi skal ha en fantastisk dag, men svigerfamilien er av typen "Ingen bryllupsgave fordi han allerede har fått en med sin første kone".

Anonymous poster hash: def01...cc0

Du sier at dette er bryllup nummer to for ham og det er vel antagelig grunnen til at de ikke ønsker å bidra til nok et bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...