Gå til innhold

Min første kjøretur med lappen, og utålmodige trafikanter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en av de som tuter, men blir irritert over folk som er usikre i trafikken. Hold dere hjemme hvis dere ikke tørr å kjøre på vinterføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Si at du ER en av de som tuter.. tror du tutinga hjelper? Det er bare en ting som virker på sikt, og det er øvelse. Jo mer man kjører på forskjellig føre, jo flinkere blir man. Har man så forbarsket dårlig tid når man skal kjøre, burde du heller vurdere å starte 10 min før..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å venne seg til. Sinker irriterer mange.



Anonymous poster hash: b42ee...0f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med lappen.

Men putt vekk ideen din om at du er en flink sjåfør. Det er du ikke. Enda. Du har akkurat fått lappen, og har ufattelig mye å lære ang bilkjøring. Bla takle vær og føre litt bedre.

Anonymous poster hash: da789...320

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt være at TS beslutninger er for langsomme og at ts pynter på sannheten for sitt velbefinnende. En kan ikke utelukke det heller. Generelt tar menn bedre og raskere beslutninger i forbindelse med tid og rom enn kvinner generelt. Det finnes selvfølgelig unntak. I tillegg øker erfaring og modenhet evnen til å ta de riktige beslutningene tidlig.

Men om TS ikke var til unødig hinder og eller forholdt seg hensynsfull, aktpågivende og varsom så var det unødvendig av de andre å signalisere med lys og lydhorn.

Selv bruker jeg gjerne lyshorn på motorveien når folk ligger i venstrefeltet uten å kjøre forbi noen. Jeg gir blanke i om dere holder fartsgrensen. Venstre felt er til forbikjøring og en skal ligge i høyre felt dersom man ikke kjører forbi, eller det er retningsbestemt felt.

Lydhorn er primært for å signalisere fare. Og det finnes mange tilfeller der det er lov å bruke det. F.eks. når noen prøver å skifte felt inn i deg fordi du tilfeldigvis er i deres blindsone.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette fikk meg til å komme på noe som skjedde da jeg lærekjørte. Jeg hadde L på bilen, og ble tutet på da han bak tydeligvis mente jeg var for treg når jeg skulle kjøre ut i et kryss (var kanskje 5-10 sek siden jeg ville forsikre meg om at det var klart). Siden jeg akkurat skulle til å kjøre da han tutet, resulterte det i at jeg kvelte bilen, gikk glipp av luka, og både han og jeg måtte vente 5 min ekstra. Man tuter ikke på en L bil for noe så lite mener nå jeg, og forhåpentligvis lærte han det ;)

Ellers skjønner jeg godt at du tar det med ro på vinterføre, TS. Det er lurt, spesielt i starten når man nettopp har fått lappen og ikke er særlig vant. Det tar tid å opparbeide seg erfaring selv om man har bestått førerprøven. Jeg har hatt lappen i flere år nå, men er fortsatt ekstra forsiktig om vinteren. Ta det med ro, og prøv å ikke la deg stresse av de som tuter :)


  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en av de som tuter, men blir irritert over folk som er usikre i trafikken. Hold dere hjemme hvis dere ikke tørr å kjøre på vinterføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Og du var en reser første gang du kjørte på snø?

Kjørte du etter forholdene eller som en verdensmester?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke en av de som tuter, men blir irritert over folk som er usikre i trafikken. Hold dere hjemme hvis dere ikke tørr å kjøre på vinterføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Når skal man få erfaring med å kjøre på vinterføre da?

Anonymous poster hash: e4208...040

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever, så kjør på TS, med erfaring blir du dyktigere dag for dag .)

Men jeg må si at jeg er litt forundret etter å ha lest denne tråden, jeg har aldri blitt blinket på/tutet på, så jeg tenker at flere trenger å bli tryggere og kjøre med selvtillit i trafikken.



Anonymous poster hash: d029f...7ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ut og kjøre på vinterføret. Men ikke med ideen om at "jeg er så flink sjåfør" etter å hatt lappen i en dag. INGEN er flinke sjåfører da, det trengs erfaring, både med vær, føre, flere biltyper, lese trafikkbildet, lære opp reaksjonsevnene sine etc.

Men TS. Ta med deg bilen, finn en stor parkeringsplass uten noe å dulte borti på kveldstid (med snø selvfølglig) og LEK deg med bilen. Så lærer du hvordan bilen oppfører seg når den slipper taket, får en skrens, hvordan du skal rette den opp etc. Det er gjerne en gutteting å gjøre, men flere jenter burde lære seg å ha det litt moro med bilen og lære den å kjenne. Så slipper du å finne ut hvordan den oppfører seg når du retter den opp når uhellet er ute.



Anonymous poster hash: da789...320
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ut og kjøre på vinterføret. Men ikke med ideen om at "jeg er så flink sjåfør" etter å hatt lappen i en dag. INGEN er flinke sjåfører da, det trengs erfaring, både med vær, føre, flere biltyper, lese trafikkbildet, lære opp reaksjonsevnene sine etc.

Men TS. Ta med deg bilen, finn en stor parkeringsplass uten noe å dulte borti på kveldstid (med snø selvfølglig) og LEK deg med bilen. Så lærer du hvordan bilen oppfører seg når den slipper taket, får en skrens, hvordan du skal rette den opp etc. Det er gjerne en gutteting å gjøre, men flere jenter burde lære seg å ha det litt moro med bilen og lære den å kjenne. Så slipper du å finne ut hvordan den oppfører seg når du retter den opp når uhellet er ute.

Anonymous poster hash: da789...320

Og ser Politiet deg får du atpåtil en bot for å ha brutt veitrafikklovens §3. Det er en kjempefin erfaring å få når du har prøvetid på førerkortet.

(Det går an å leie tid på glattkjøringsbanen som privatperson.)

Anonymous poster hash: 2221c...36b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at jeg aldri har blitt tutet på her i Nord-Norge, men når jeg bodde i Oslo så skjedde det ofte. Stressa folk. Og jeg hadde nettopp fått lappen når jeg flyttet til Oslo så kjenner til hvordan det føltes. Kjørte bil på jobb.

Anonymous poster hash: 2211f...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke akkurat noen racere på selvinnsikt her. Dere kaller alle andre for idioter, mens dere selv er selvfølgelig fornuftige bilister. Likevel er det dere som er kilden til problemer og dårlig flyt...Ser jeg rar kjøring her på Østlandet er det i 9 av 10 tilfeller damer bak rattet. Slår aldri feil.

I Norge har vi en veldig rolig trafikkultur, så hvis man blir blinket og tutet på så kjører man saaakte eller er veldig treig i avtrekkeren. Det aller viktigste er å bruke sunn fornuft og følge trafikkflyten, og ikke fokusere for mye på fartsgrenser da de som regel ikke er realistiske her på berget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever, så kjør på TS, med erfaring blir du dyktigere dag for dag .)

Men jeg må si at jeg er litt forundret etter å ha lest denne tråden, jeg har aldri blitt blinket på/tutet på, så jeg tenker at flere trenger å bli tryggere og kjøre med selvtillit i trafikken.

Anonymous poster hash: d029f...7ab

Jeg blir blinket på selvom jeg kjører i fartsgrensen, noen ganger over også. Jeg har sjekket om baklysene mine fungerer, og det gjør de, så da regner jeg med at det er kjøringen min de blinker på. Tutingen kommer dersom jeg varsel-bremser om at personen bak ligger for nærme, dog det er ikke så ofte. Som regel er det på landeveien jeg kjører til skolen, hvor folk kjører uansvalig nok i 120 siden det er godt kjent at det aldri er kontroll der (fartsgrensa der er 80).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal man få erfaring med å kjøre på vinterføre da?

Anonymous poster hash: e4208...040

Spiller ingen rolle så lenge hun/han kommer seg fort frem. :danse:

Anonymous poster hash: e2292...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en av de som tuter, men blir irritert over folk som er usikre i trafikken. Hold dere hjemme hvis dere ikke tørr å kjøre på vinterføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Og jeg har fått en sånn som deg i fronten fordi vedkommende ikke var redd nok til å ta det penere på møkkaføret. Det ble heldigvis ingen personskader, men to kondemnerte biler.

Anonymous poster hash: 1eba4...701

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager kø, uansett hvordan du ligger ifht fartsgrensen, så slipp folk forbi! Kjør inntil, og la andre som vil kjøre fortere få lov til det, så blir det mindre irritasjon for begge parter. Det gjelder alle, uansett tid og sted.

Og du, ingen som nettopp har fått lappen er flink sjåfør. De har vist at de behersker et minimum, men det krever erfaring fra ulike kjøreforhold, biler og situasjoner for å kalles en flink sjåfør. Det er ikke uten grunn at det er prøvetid på lappen, og at yrkessjåfører ikke kan være i prøvetiden når de jobber.



Anonymous poster hash: c38c0...82c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hater folk som tuter. Misbruker du fløyta så slipper jeg deg hvertfall ikke frem for da blir jeg bare sur.

Jeg skulle inn i en travel rundkjøring i en haglstorm og brukte litt ekstra tid da det var svært dårlig sikt.

En idiot tuter på som om jeg hadde stått i ro i flere timer! JÆVLA IDIOT. Han fikk fuckefingeren og ekstra 15 sekund i ro.

Anonymous poster hash: 93c23...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater folk som tuter. Misbruker du fløyta så slipper jeg deg hvertfall ikke frem for da blir jeg bare sur.

Jeg skulle inn i en travel rundkjøring i en haglstorm og brukte litt ekstra tid da det var svært dårlig sikt.

En idiot tuter på som om jeg hadde stått i ro i flere timer! JÆVLA IDIOT. Han fikk fuckefingeren og ekstra 15 sekund i ro.

Anonymous poster hash: 93c23...53b

Jeg håper virkelig du tuller?

Hvis du lager kø, uansett hvordan du ligger ifht fartsgrensen, så slipp folk forbi! Kjør inntil, og la andre som vil kjøre fortere få lov til det, så blir det mindre irritasjon for begge parter. Det gjelder alle, uansett tid og sted.

Og du, ingen som nettopp har fått lappen er flink sjåfør. De har vist at de behersker et minimum, men det krever erfaring fra ulike kjøreforhold, biler og situasjoner for å kalles en flink sjåfør. Det er ikke uten grunn at det er prøvetid på lappen, og at yrkessjåfører ikke kan være i prøvetiden når de jobber.

Anonymous poster hash: c38c0...82c

WORD!!!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du var en reser første gang du kjørte på snø?

Kjørte du etter forholdene eller som en verdensmester?

Verdensmester er jeg ikke, men jeg bor på omtrent på fjellet og hadde kjøretimer om vinteren, så pga det lærte jeg masse som man ikke får øve seg på ved kjøring på tørt og fint sommerføre.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fått en sånn som deg i fronten fordi vedkommende ikke var redd nok til å ta det penere på møkkaføret. Det ble heldigvis ingen personskader, men to kondemnerte biler.

Anonymous poster hash: 1eba4...701

Man må se an føret! Er det fint føre på vinteren er det ikke grunn til å ligge 20km/t under grensa bare fordi det snør litt.

Anonymous poster hash: 8a6a4...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...