Gå til innhold

Oljeskift på bil- hvor ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bil er nemlig ikke skifta olje på siden 2011! Jeg har bare vært eier i 1,5 år, og er nok litt for dårlig til å ta vare på bilen... Jeg vet faktisk ikke hvor man skifter olje engang..

Er det uvanlig at en bil kan gå over 3 år uten at det trengs å fylle på olje? Og det er ikke fare på ferde før oljelampa lyser?

Det er vel best å la fagfolk på en bensinstasjon å ta seg av dette..?



Anonymous poster hash: ac0d8...1da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør bytte olje minimum en gang pr år. Antall km varierer fra bil til bil, ofte 20 000.

Olje er fersk sre og bør byttes hvert år helt uavhengig om kjørelengde. Har du en bil med turbo er dårlig olje drepen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke fylle på olje, du skal skifte olje. Dette er ikke noe du vil få hjelp til på en vanlig bensinstasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke fylle på olje, du skal skifte olje. Dette er ikke noe du vil få hjelp til på en vanlig bensinstasjon.

Ups, er det 2 forskjellige ting? :vetikke:

Anonymous poster hash: ac0d8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, er det 2 forskjellige ting? :vetikke:

Anonymous poster hash: ac0d8...1da

Å fylle på olje er jo lett som ingenting, da heller man jo bare på der det skal være. Å skifte derimot, vil si at man tapper ut den oljen som er på bilen, gjerne skifte oljefilter også heller på ny olje.

olje bør byttes etter 15 000km og i hvertfall årlig.

Anonymous poster hash: a975b...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Man må uansett sjekke nivå for kjølevæske og motorolje flere ganger i året.

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min personlige erfaring og faglige vurdering;

Olje skal skiftes for hver 15 000km / årlig da olje er ferskvare. Noen bilprodusenter har såkalt "longlife-service" hvor olje skal skiftes hver 30 000km. Det er ikke bra, etter 30 000km er oljen tykk som kald sirup, det funker greit hvis du kjøper ny bil og selger den før garantien er over, men ikke på en bruktbil.

Nivå på olje trenger ikke sjekkes på biler nyere er 15 år, oljelampen lyser dersom nivået er for lavt. Det samme gjelder frostvæske, blir det for lite så får du et varsel ved at motoren enten blir for varm eller aldri blir varm.

Hvem skifter olje? Søk etter bilverksted på internettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.


Som andre sier bør man foretå oljeskift hvert år. Faktisk enda viktigere på biler som brukes lite. Når motoren er i lite bevegelse og har mye kortkjøring så kan det samle seg avsettninger på motorens deler og disse kan klumpe seg sammen og tette til filter noe som kan føre til motorskade.

Oljeskift er forholdsvis enkelt å gjøre å gjøre selv så fremt man har mulighet til å sette bilen opp på bukk. Man skrur ut bunnpluggen under motoren og lar oljen renne ut av seg selv på godkjent beholder. Med oljefiltertang skrur man av oljefilter og setter på nytt. Skrur på plass bunnplugg og fyller rett menge olje på vanlig påfyllingspunkt. Riktig mengde finner man i håndboken, eller så kan du ringe merkeverksted å høre. Det er lurt å sjekke nivået manuelt med peilepinnen likevel etter noen minutter når oljen har rent til bunns.

Har det gått lang tid siden oljeskift kan det være lurt å styre unna typiske long-life oljer. Disse har mer rensende egenskaper og kan løsrive avleiringene på motor fra gammel olje og som nevnt tette filter. Om man frykter dette kan man med fordel bytte olje og filter enda en gang etter en stund slik at man får ut disse restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte olje hvert år om man ikke kjører så mye er hysteri. Noe verkstedbransjen lurer oss til å tro for at de skal håve inn mest mulig penger. Hver 15000 km eller annenhvert år (det som skjer først) holder i massevis.



Anonymous poster hash: 5427f...f22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo høyst sannsynlig gå bra. Problemet kan oppstå om mye av kjøringen skjer med kald motor og uren forbrenning, og man venter lenge med oljeskift. Den nye oljen vil rense og løsne avleiringer som kan skape problemer. Det er eksempler på motorer som har mistet oljetrykket kort tid etter oljeskift når det har gått veldig lang tid siden forrige. Derfor er man bedre sikret med føre-var-prinsippet. Oljeskift koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett enkelt hovedpoenget forblir unevnt så langt: RTFM! I manualen står serviceintervallene som er forventet med din bil. Slå opp indeksen bakerst, finn "oljeskift" under "O", og les.

Jeg kjører for tiden en liten Honda som er 12 år gammel. Motoren er en sånn som vil spinne på høye turtall jevnlig. I manualen står det at ved bykjøring eller andre sterke belastninger er det ønskelig å skifte olje etter bare 5000km! Det gjør jeg knapt med veteranbilene. Men 10000km/én gang i året er minimum. Gjerne på senhøsten, for det er om vinteren at oljen skal være smidigst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og fyll på blinklys olje også.. Det er nesten viktigere enn motorolje..

Jeg personlig peiler olje 1-2ganger i måneden for og følge med om motoren bruker mer eller mindre osv..

Ta det samtidig som du driver og vasker bil f eks..

Husk at bilverksteder så er oljen ofte dyrere.. Men ikke begynn og kødd for mye hvis du ikke har peiling.. Vet om folk som har fyllet olje igjennom peilepinnen.. Da burde du la være og overlate til noen som kan det.

Dvs ikke en bensinstasjon men et verksted.. Bensinstasjoner er ikke hva det en gang var, veldig mange der som overhodet ikke har peiling. Det er større sjans for at dem kan steke deg en burger..

Endret av Valentin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er nemlig ikke skifta olje på siden 2011! Jeg har bare vært eier i 1,5 år, og er nok litt for dårlig til å ta vare på bilen... Jeg vet faktisk ikke hvor man skifter olje engang..

Er det uvanlig at en bil kan gå over 3 år uten at det trengs å fylle på olje? Og det er ikke fare på ferde før oljelampa lyser?

Det er vel best å la fagfolk på en bensinstasjon å ta seg av dette..?

Anonymous poster hash: ac0d8...1da

Olje bør byttes hvert år eller ved 12 000-20 000 km (noen har enda tettere intervall men det er gjerne mer spesielle motorer).Oljens kvalitet vil etterhvert bli redusert i tillegg til at den samler opp metallspon fra slitasje som ender opp med å fungere som fint sandpapir i stemplene og sylinderne. Å kjøre en bil på lavt eller ingen olje vil føre til oljetrykkstap og ødelagt motor.

Når du bytter olje bør du også bytte filter. Filteret ligger stort sett på undersiden av motoren, ofte på innsiden mot coupeen. Påfylling finner du oppå selve motoren under panseret. Det er gjerne avbildet en gammeldags oljelampe (tenk type aladdin). Denne sitter svært godt og skal skrus til godt etterpå. Ha gjerne en trakt så du slipper søl. Det er også en målepinne som du kan benytte for å måle nivået. Denne må du trekke opp, tørke av, føre ned og så dra opp igjen og se hvor høyt oljenivået er. Alt dette bruker å stå i håndboka som fulgte med bilen. Bruker ligge i hanskerommet.

Om dette er noe du ikke ønsker å begi deg ut på er det mange verksteder som tilbyr oljeskift med bytte av filter inkludert olje til 500-1000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vent til lampene lyser, er mitt råd. De kan vise feil. Jeg pleier å sjekke olja på bensinstasjonene når jeg fyller bensin. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! Som regel noen tilstede som kan hjelpe deg der. Ellers er det lurt å bestille time hos et bilverksted og sjekke om du trenger skifte olje. Be dem sjekke frostvæskenivået med det samme.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytter olje bør du også bytte filter. Filteret ligger stort sett på undersiden av motoren, ofte på innsiden mot coupeen. Denne sitter svært godt og skal skrus til godt etterpå.

Filteret kan sitte godt, ja. En trenger ofte en oljefiltertang for å skifte det. En skal imidlertid ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Hvis en velger å sjekke oljenivå, så tror jeg det kan være viktig at bilen står i plan, og ikke i opp-/nedoverbakke. Litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Filteret kan sitte godt, ja. En trenger ofte en oljefiltertang for å skifte det. En skal imidlertid ikke

Hvorfor endret du innlegget mitt og koblet sammen to setninger som ikke hadde direkte sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor endret du innlegget mitt og koblet sammen to setninger som ikke hadde direkte sammenheng?

Fordi jeg ikke innså den manglende sammenhengen før etter jeg hadde skrevet innlegget, jeg innså det imidlertid før jeg trykket "Post" så hvorfor det ble postet er jeg veldig usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte olje hvert år om man ikke kjører så mye er hysteri. Noe verkstedbransjen lurer oss til å tro for at de skal håve inn mest mulig penger. Hver 15000 km eller annenhvert år (det som skjer først) holder i massevis. Anonymous poster hash: 5427f...f22

Det kommer ann på kjørermønster og type motor, jeg kjenner til folk som mente det samme som deg helt til de fikk motorhavari.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter olje hver 10000km på motor. Kanskje mindre å,prøver å ta ett oljeskift på vår og ett på høst. Bruker kun castrol olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...