Gå til innhold

Kan du anbefale en bruktbil til familie på (snart) tre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Whoa, Volkswagen Touran er noe av det mest feilbeheftede du kan kjøpe! Styr unna!

Volvo V50 da...på størrelse med Focus, Sveriges mest pålitelige bil (sammen med Toyota Avensis), og ingen forekomst av rust.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whoa, Volkswagen Touran er noe av det mest feilbeheftede du kan kjøpe! Styr unna!

Volvo V50 da...på størrelse med Focus, Sveriges mest pålitelige bil (sammen med Toyota Avensis), og ingen forekomst av rust.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Ingen rust? Alle biler kan ruste ...

Anonymous poster hash: e1e8e...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, de vil nok gjøre det med tiden. Men så langt er de 0 (null!) karosseriproblemer med nyere Volvo. Og hele merket kom på tredjeplass over Tysklands mest pålitelige biler, etter Toyota og Mazda:

http://www.autobild.de/artikel/exklusiv-auto-bild-qualitaetsreport-2014-5493657.html

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det er mange fine biler der ute, uavhengig av bilmerke. Skoda for eksempel, er blitt et ganske greit merke etter hvert. Før ble man nesten mobbet om man hadde Skoda, men i dag er dette et relativt brukbart bilmerke. Prøv en Skoda Superb eller en Octavia.

Ford er også et ganske safe alternativ. Du får en helt grei bil til en ganske billig penge i forhold til mange andre merker. Ford Focus er en grei modell, som ikke koster deg skjorta, hverken som ny eller som brukt. Den kan du få ganske billig. Om du leter litt på bruktmarkedet, kan du få flere biler som fortsatt er brukbare, til en ganske god penge. Mondeo er en litt større modell, noe mer ekslusiv kanskje, som også er bra. Her må du beregne litt høyere pris (ikke skremmende høy).

Peugeot funker også bra. Her kan du få mange fine bilmodeller, til en helt grei pris. Modeller som 508, 407 og 308 er alle greie som familiebil. 308 blir kanskje litt liten, men de to andre kan være bra.

Opel Insignia er en veldig fin bil. Om du blar deg tilbake til den tiden hvor de første modellene kom (2008-), kan du finne mye bra. Opel Mokka er også en fin bil, dette er litt annnen type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focus funker ok, men man får Mondeo mk4 (fra 2007-) til samme prisene, og Mondeo har ekstremt god plass både til folk og bagasje. Er vel bare MB E-klasse som matcher størrelsen.

VW er jeg ikke så begeistret for. Hvis du skal kjøpe Golf/Passat velg en 1.9TDi med manuell fremfor 2.0TDi. Og unngå DSG-automat.

Kan du utdype hvorfor DSG-automat bør unngåes?

Anonymous poster hash: f9d03...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen bekrefte at det faktisk er plass til en bakovervendt bilstol, og barnevogn i en Focus stasjonsvogn? Har fått et tilbud det er dumt å avslå, hvis bilen fungerer som familiebil.



Anonymous poster hash: 34c5f...c76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn selv, men denne testen på TV2 sier at det blir litt trangt med bakovervendt i denne bilklassen. Dvs Focus, Octavia, 308, Golf og tilsvarende.

www.tv2.no/a/3449771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men denne testen på TV2 sier at det blir litt trangt med bakovervendt i denne bilklassen. Dvs Focus, Octavia, 308, Golf og tilsvarende.

www.tv2.no/a/3449771

Hmm, det var som svarte da..

Anonymous poster hash: 34c5f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du anledning til å prøve det? Vi hadde bakovervendt sete i en '96 Corolla i mange år. Trangt, men det gikk jo.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen bekrefte at det faktisk er plass til en bakovervendt bilstol, og barnevogn i en Focus stasjonsvogn? Har fått et tilbud det er dumt å avslå, hvis bilen fungerer som familiebil.

Anonymous poster hash: 34c5f...c76

Hvilken versjon? Hvis det er den nyeste er det IKKE plass uten at du kan drite i å sitte foran!

Problemet er todelt: baksetet er så skrått at selv stoler med god liggestilling blir så oppreist at babyen får en uheldig posisjon. I tillegg er det ikke så god plass forover.

Vi har brukt en formue på bilstoler for å finne en som fungerer. Til slutt fant vi Britsx DualFix, men ungen vokste ut av den etter kort tid (ved 95cm). Da måtte vi rett og slett bytte bil for å kunne transportere ungen trygt.

Du får en liten barnevogn i bagasjerommet, men ikke noe annet. Glem Emmaljunga Edge og slike.

Når det gjelder driftsikkerheten har vi altså dårlige erfaringer med særlig den ene Focusen, mrk 2. 1,6 TDCI-motoren der er utsatt for turbokræsj, noe som også gjorde at vår bil måtte skrotes etter kun 75k km. Da hadde vi hatt verkstedutgifter på 50k i halvåret i forkant.

Kjørekomfort og standard ellers har vi vært veldig fornøyde med, feks er bilen utrolig god på vinterføre og behagelig på langkjøring. Det er sånne ting de får testet i disse biltestene, så det forklarer hvorfor bilen kommer godt ut.

Hvis du derimot ser på kundetilfredshet på bruktbiler etter så og så mange år, kommer Focus dårlig ut. 78-plass på den nyeste jeg leste, for under to uker siden.

Anonymous poster hash: 06e4c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao er du helt uenig i omtrent samtlige tester av Focus? Senest testen mellom Focus og 308 på Dinside.no. Javel ...

Anonymous poster hash: e1e8e...ca1

Åtte års erfaring eller noen som har hatt bilen til test i et par uker, hvem tror du har best grunnlag til å uttale seg om driftsikkerheten?

Anonymous poster hash: 06e4c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa, Volkswagen Touran er noe av det mest feilbeheftede du kan kjøpe! Styr unna!

Volvo V50 da...på størrelse med Focus, Sveriges mest pålitelige bil (sammen med Toyota Avensis), og ingen forekomst av rust.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Pga hjulbrønnene har V50 dårligere plass i bagasjerommet. Kan være greit å tenke på med barnevogna.

Anonymous poster hash: 06e4c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Men jeg må ærlig si at jeg synes folk overdriver litt. Som sagt, vi klarte oss med vogn og barn i en liten Corolla, ikke mindre en Focus i alle fall. Når barna ble store nok, gikk vi over til forovervendt Kiddy Guardian (testvinnersete), som vi nå har fire av.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sant. Men jeg må ærlig si at jeg synes folk overdriver litt. Som sagt, vi klarte oss med vogn og barn i en liten Corolla, ikke mindre en Focus i alle fall. Når barna ble store nok, gikk vi over til forovervendt Kiddy Guardian (testvinnersete), som vi nå har fire av.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Vi kjøpte takboks til Focusen, så vi klarte oss med bagasjeplassen. Det var altså ikke derfor vi byttet, det var på grunn av at det ble umulig å få på plass en god bilstol. Og da hadde bilstoler vært problematisk helt fra starten, hvor baby satt alt for oppreist i stolen.

Jeg er helt enig i at man ikke MÅ ha en kjempestor bil selv om man har barn. Men plass til bilstol er et must, så det avhenger veldig av hvor god plass det er i baksetet. Samt, hvor skrått baksetet er.

Anonymous poster hash: 06e4c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi er ganske enige lel. :) Jeg er over 1,90, og samboeren 1,74, så det var jo trangt i Corollaen. Samtidig hadde vi en Volvo 240 som det var masse plass i.

Grunnen til at vi oppgraderte bilene etter hvert var at vi flyttet på landet, fikk bedre råd, og ville ha tryggere bil.

Anonymous poster hash: 68cd9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo :hjerte: Her har vi hatt både xc70 og v70 siden vi fikk barn. God plass til både babystol og nr2 stol i baksetet uten at dette går utover plassen til passasjer foran (med mindre den som sitter der er veldig lang). Veldig godt med bagasjeplass, ingen problem med emmaljunga edge, bagasje for tre stk (og baby krever sin andel bagasje utrolig nok) og hundebur i bagasjerommet. Xc70 er jo noe dyrere da, men en v70 til rundt 100 000 og under 10 år er fullt mulig. Ville definitivt tatt en titt!



Anonymous poster hash: 21956...ea6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen bekrefte at det faktisk er plass til en bakovervendt bilstol, og barnevogn i en Focus stasjonsvogn? Har fått et tilbud det er dumt å avslå, hvis bilen fungerer som familiebil.

Anonymous poster hash: 34c5f...c76

Vi har Ford Focus 2010-modell, og bruker BeSafe Izi Kid x3. God plass til både den og barnevogn. Det er også mer enn nok plass til å sitte i forsetet.

Når vi reiser på tur har vi plass til både bagasje (to kofferter) og vogn.

Anonymous poster hash: a6e16...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgiftsbildet er så og si det samme med alle biler. Det finnes ingen bil uten feil. Velg en bil dere føler dere komfortabel med, og ring merkeverksted for å spørre om pris på vedlikehold og slikt FØR dere kjøper.

Enkelte merker krever hovedservice annenhvert år til 6500 kr og oppover. Hvert fjerde år skal som regel en enda større service tas, og koster fort over 10 000kr. Service må tas hvert år.

Anonymous poster hash: 0e1de...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken versjon? Hvis det er den nyeste er det IKKE plass uten at du kan drite i å sitte foran!

Problemet er todelt: baksetet er så skrått at selv stoler med god liggestilling blir så oppreist at babyen får en uheldig posisjon. I tillegg er det ikke så god plass forover.

Vi har brukt en formue på bilstoler for å finne en som fungerer. Til slutt fant vi Britsx DualFix, men ungen vokste ut av den etter kort tid (ved 95cm). Da måtte vi rett og slett bytte bil for å kunne transportere ungen trygt.

Du får en liten barnevogn i bagasjerommet, men ikke noe annet. Glem Emmaljunga Edge og slike.

Når det gjelder driftsikkerheten har vi altså dårlige erfaringer med særlig den ene Focusen, mrk 2. 1,6 TDCI-motoren der er utsatt for turbokræsj, noe som også gjorde at vår bil måtte skrotes etter kun 75k km. Da hadde vi hatt verkstedutgifter på 50k i halvåret i forkant.

Kjørekomfort og standard ellers har vi vært veldig fornøyde med, feks er bilen utrolig god på vinterføre og behagelig på langkjøring. Det er sånne ting de får testet i disse biltestene, så det forklarer hvorfor bilen kommer godt ut.

Hvis du derimot ser på kundetilfredshet på bruktbiler etter så og så mange år, kommer Focus dårlig ut. 78-plass på den nyeste jeg leste, for under to uker siden.

Anonymous poster hash: 06e4c...8d6

2011.

Anonymous poster hash: 34c5f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må veie opp litt for de som er så negative til Focusen. Hva angår kvalitet og driftssikkerhet har jeg ikke opplevd noen problemer enn så lenge. Vi har en 2013-modell med bensinturbo på 180hk og har rukket å kjøre 55 000 km. Vi har en offensiv kjørestil begge to og er ikke antydning til slitasje foreløpig. Service koster 3900,- hos merkeverksted, noe som i mine øyne er ganske rimelig. Vi har en Golf også og Focusen slår Golfen på alt unntatt ryddig førermiljø (er litt mer konservativt/gammeldags design i Golfen).

Blir det Focus har du mye kjøreglede i vente :)



Anonymous poster hash: e1e8e...ca1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...