Gå til innhold

hvordan ble vi skapt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Å tro på Gud og samtidig tro på evolusjonslæren trenger ikke utelukke hverandre.

Å tro på Gud, betyr at en tror at han skapte menneskene Adam og Eva, og da kan en ikke samtidig tro på Darwins utviklingslære når det gjelder menneskene.

Vel å merke når det gjelder den Bibelske Gud.

Hvordan det stiller seg med andre guder, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å tro på Gud, betyr at en tror at han skapte menneskene Adam og Eva, og da kan en ikke samtidig tro på Darwins utviklingslære når det gjelder menneskene.

Du snakker ikke for alle når du sier det. Det er mange teorier og tolkninger av Skapelsen som stemmer overens med utviklingslæren. Kristne er enige om at Gud skapte mennesket, men ikke nødvendigvis om hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har verden et opphav? Kan darwinistene svare på det?

Har det eksistert en tid med ingen ting og så har ingen ting blitt til noe som sier bang og så har noen ting som har kommet fra intet begynt å utvikle seg og så har det til slutt blitt menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker ikke for alle når du sier det. Det er mange teorier og tolkninger av Skapelsen som stemmer overens med utviklingslæren. Kristne er enige om at Gud skapte mennesket, men ikke nødvendigvis om hvordan.

Hvis en skal tro på Bibelen, så står det der at Gud skapte både planter, fisker og dyr, før han skapte menneskene. Hvordan forklare dette med en utviklingslære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro på Gud, betyr at en tror at han skapte menneskene Adam og Eva, og da kan en ikke samtidig tro på Darwins utviklingslære når det gjelder menneskene.

Vel å merke når det gjelder den Bibelske Gud.

Hvordan det stiller seg med andre guder, vet jeg ikke.

Nå var Darwin kristen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var Darwin kristen da ;)

Slik jeg har lest om Darwin, så ble han vel kristen i sin siste levetid, men da gikk han også bort fra sin teori om utviklingslæren.

Men dette ville selvfølgelig ikke darwinistene være med på. Læren hadde nok fått for god grobunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Å tro på Gud, betyr at en tror at han skapte menneskene Adam og Eva, og da kan en ikke samtidig tro på Darwins utviklingslære når det gjelder menneskene.

Vel å merke når det gjelder den Bibelske Gud.

Hvordan det stiller seg med andre guder, vet jeg ikke.

Ok, jeg visste ikke at du vet hvordan alle kristne tenker. Unnskyld meg.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal tro på Bibelen, så står det der at Gud skapte både planter, fisker og dyr, før han skapte menneskene. Hvordan forklare dette med en utviklingslære?

La oss si at Gud skapte alle planer, fisker og dyr som er. Tror du virkelig at ingen av disse dyrene har utviklet seg etter alle årene som har vært? Og mener du at verden ikke har forandret seg og at alle dyr ble strategisk plassert etter egenskaper, eller tror du at de kan ha utviklet egenskaper underveis som verden forandret seg? Denne teorien strider overhodet ikke imot at Gud skapte livet. Og er det unaturlig å tro at en som klarer å skape en hel verden gir levende vesen en evne til å utvikle seg? Isåfall tror jeg du har undervurdert the man upstairs. ;)

Det er to skapelseshistorier i Bibelen. Ingen av disse utelukker etter min mening en mulighet for at det er mer til historien enn det som står. Og med tanke på hvor forskjellige de er, vet man at det må være noen hull. Bibelen ble tross alt skrevet av mennesker. Mennesker er ikke perfekte, og de vet ikke alt.

En "onkel" samt religionslærer på skolen jeg gikk på(han er personlig kristen) hadde faktisk en teori om at et slags Big Bang hadde foregått, men at det var Gud som stod bak. Var veldig interessant å høre på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Jeg har merket at enten sier man at det er evelusjonen. Eller Gud men det er jo et tredje alternativ jeg ikke har sett noen har nevnt.

Det kan jo tenkes at det er Gud som står bak evelusjonen. Det er nå det jeg tror.,

For man kan tro på Gud og evelusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg visste ikke at du vet hvordan alle kristne tenker. Unnskyld meg.

:ironi:

Jeg vet nok heldigvis ikke hvordan alle kristne tenker, men jeg vet at de som tror på Bibelen, ikke kan tro på Darwin, siden disse er motstridende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at Gud skapte alle planer, fisker og dyr som er. Tror du virkelig at ingen av disse dyrene har utviklet seg etter alle årene som har vært? Og mener du at verden ikke har forandret seg og at alle dyr ble strategisk plassert etter egenskaper, eller tror du at de kan ha utviklet egenskaper underveis som verden forandret seg? Denne teorien strider overhodet ikke imot at Gud skapte livet. Og er det unaturlig å tro at en som klarer å skape en hel verden gir levende vesen en evne til å utvikle seg? Isåfall tror jeg du har undervurdert the man upstairs. ;)

Det er to skapelseshistorier i Bibelen. Ingen av disse utelukker etter min mening en mulighet for at det er mer til historien enn det som står. Og med tanke på hvor forskjellige de er, vet man at det må være noen hull. Bibelen ble tross alt skrevet av mennesker. Mennesker er ikke perfekte, og de vet ikke alt.

En "onkel" samt religionslærer på skolen jeg gikk på(han er personlig kristen) hadde faktisk en teori om at et slags Big Bang hadde foregått, men at det var Gud som stod bak. Var veldig interessant å høre på.  :)

Ser at det er flere som mener at det er to forskjellige skapelseshistorier. Det kunne vært interessant å høre hva forskjellen er på disse to, og hvor de forskjellige står henne i Bibelen. I min Bibel står det nemlig bare en versjon.

Jeg er enig med deg når det gjelder Guds allmektighet, så hvorfor kunne han ikke gjøre som han sa, å skape mennesket der og da?

Hvorfor var han avhengig av en millioner år lang prosess for denne skapelsen når han kunne skape alt annet på 6 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Jeg skal nå si hvem som skapte dere. Det var meg jeg skapte dere.

Dere er alle skapt av meg og av meg alene.

Jeg er den ene og sanne Gud. Den Gud dere tror på har jeg skapt.

Dere er alle en del av mitt fantastiske skaperverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vi er alle skapt av hverandre...

Vi er alle en illusjon, ergo vi finnes ikke, vi bare tror vi finnes...... Er ikke det en kul tanke i motsetning til mange tanker her så vet ikke jeg...

Sprø, og like usannsynlig som at Gud skapte oss er den i alle fall helt sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det du snakker om er en maya. En ilusjon dette er en av de mange adventa filosofiene fra india.

Så denne tanken er faktisk nesten 5000 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Det du snakker om er en maya. En ilusjon dette er en av de mange adventa filosofiene fra india.

Så denne tanken er faktisk nesten 5000 år gammel.

Jeg skrev det...Men videre når det er snakk om ilusjon. Så finnes det hundrevis av forskjellige tanker om hvordan dette er.

F.eks

Den som er mest utbret i India er den at de liv vi lever er en ilusjon og det er dette som er maya.

Maya er djevelen. Djevelen er ilusjon. Gud lager ilusjonen.

Dette er vanelige filosofier som ikke er så godt kjent i vesten. Men de mest kjente den filosofi som Hinduismen og buddismen har som hovedtrek Vedantas filosofien

som har eksistert siden Ramas tid..i over 5000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Kanskje jeg var Inder i mitt forrige liv??? :overrasket:

Visste ikke at det fantes en sånn tankegang. Men den er jo ikke helt den samme som min da... Jeg utelukker Gud uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enkle og logiske forklaringer, finnes ikke i illustrert vitenskap når det snakkes om evolusjon, de regner bare med det tar cirka millioner av år. Si meg dere som tror på evolusjon. Et frø blir til et tre, er det evolusjon? En larve, blir til en bille er ikke det en makroevolusjon på to tre-måneder? Jeg så det nettopp på tv, f.eks en larve til sommerfugl da, de fleste vet hvordan det går seg til. Jeg sier sånn er Guds system på hvordan en sommerfugl Han har skapt blir til, vi trenger ikke tro at fisk ble pattedyr, pattedyr ble fugl.

Jeg synes evolusjonsteoretikere som vil ha oss vekk fra Gud, ligner babylonere som bortførte israelere vekk ifra løfteslandet. Uvitenheten om løfteslandet, himmelriket, som da israelere var i ørkenen. Slavelandet egypt, som samfunnets avhengighet av materialismen.

Håper å se sannheten i enkle og logiske forklaringer.

Så jeg vender meg til Gud som er utenfor naturlovene og setter inn de åndelige lover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Og tro på evelusjonen er ikke det samme som og gå vekk fra Gud.

For kan det ikke tenkes at det er Gud eller en kosmisk kraft eller hva nå man vil kalle det står bak evelusjonen,,,,,,,,,,

Men vi ble skapt av frosker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...