Gå til innhold

Ridevest (sikkerhetsvest) på voksen mann, hva snes du om det?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

For en stund siden begynte jeg på ridekurs.Dette som voksen mann. Disse ridetimene ga meg virkelig noe. Jeg gledet meg , og hadde stor utbytte av disse timene helt til en liten slengkommentar ødela alt for meg. Jeg bruker nemlig sikkerhetsvest, og noen på kurset fleipet litt med det. Også ridelæreren stilte seg negativ til bruk av vest. Skuffet og trist gikk jeg hjem og følte meg som en idiot. Er det virkelig så rart at en voksen mann bruker ridevest?

Med hilsen fra :

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok litt rart ja siden ytterst få skader seg alvorlig på vanlige ridekurs, men det burde ikke hindre deg i å bruke det om du vil. Det finnes ganske mange ufyslige hestejenter som ikke har problemer med å slenge fra seg kommentarer.

Det finnes ikke en bedre stall i området? Stallen jeg er på slår hardt ned på mennesker som mobber og er frekke i kjeften, mens i den forrige fløt møkka.

Anonym poster: 67036e1395164e195199538cb1a360b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jøssenavn. Nei det er IKKE rart. Det er helt vanlig at nybegynnere bruker vest. Og det er helt på sin plass. At de ler av deg, gjør de til noen nek.

Jeg er dessverre for lite flink til å bruke min, men bruker den når jeg rir inn unghester eller rir sprang. Men du kan banne på at de gangene jeg faller av, henger vesten i skapet. Så jeg burde skjerpe meg.

PS: På Øvrevoll rir alle menn med sikkerhetsvest.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke det er rart. Jeg vet selv om flere menn som bruker det både i vanlige ridetimer og sprangstevner. Du må nesten bare prøve å ikke bry deg om hva de sier.

Jeg blir like glad hver gang nye menn kommer inn i hestemiljøet og ser hvor mye glede disse fantastiske dyrene kan gi deg :-) Fortsett å ri med vesten din du! Hestejenter er flink å kommentere og blande seg opp i alt. Det er bare å lukke ørene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fremdeles en på ridekurset mitt da jeg var 9 år som fortalte meg at "ridevest" var for de som ikke klarte å sitte rett i ryggen. Mange av stalljentene tror de er verdensmester og at ingenting kan hende på hesteryggen, men sånn er det ikke. Hester er store dyr og det er fornuftig av en nybegynner, ( og proffe!) å bruke sikkerhets utstyr.

Fortsett med riding og bruk sikkerhetsvesten din, om noen er så dust at de kommenterer det negativt er det vel bare å si du ønsker å sikkre deg mot potensielle skader når du håndterer et 600 kilos dyr?

Sikkerhetsvest er ikke noe rarere enn å bruke ridestøvler og hjelm :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte google det selv om jeg har ridd i 10 år. Er det noe nytt det? Er ikke nødvendig å bli lei seg for en sånn kommentar. Gjør hva du vil du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som ridelærer, riktignok ikke på nybegynnernivå men jeg synes allikevel det er bra når elevene mine bruker sikkerhetsvest, store som små! Ikke bry deg om kommentaren, det er bra du tenker sikkerhet! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser privat, og alle mine ryttere bruker sikkerhetsvest. Selvom vi kun rir på bakken. Det er også påbudt i konkurranse frem til man er 16, og det er en grunn til det.

Vær stolt over at du ivaretar sikkerheten, håper flere følger etter og bruker vest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sikkerhetsvest hver eneste gang jeg setter meg opp på en hest.

Jeg hadde byttet rideskole hadde jeg vært deg, liker ikke at ridelæreren stilte seg negativt til bruk av vest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo svare tilbake at du vil gjerne overleve om en hest tråkker på brystet ditt. For tyngden blir større med kraft(at hesten legger hele vekta si på benet i fart= mer kg enn hesten selv) og det er ikke garantert at du overlever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Noen tror de er verdensmestere og aldri kommer til å falle av. Vel, hva hvis hesten faller, har de tenkt på det? Jeg har ridd siden jeg var 7, og har opplevd mange typer fall, både andres som jeg har vært vitne til og mine egne. Man kan ikke sikre seg helt mot fall, selv på ridekurs. Og når hesten bråsvinger før hinderet og man slenges av rett i hinderet er det en fordel med vest. Eller hvis hesten faller. Eller hvis hesten steiler og går rundt og lander oppå deg (utrolig at det gikk bra, jeg måtte bare ha krykker en tredagers tid). Eller hvis hesten sklir, faller, reiser seg opp igjen mens rytteren har fått beinet gjennom stigbøylen og blir dratt etter hesten.

Absolutt minimum er hjelm, og aller helst bør man ha vest og sikkerhetsstigbøyler også. Vest er ikke for pyser eller nybegynnere, de er for folk som har skjønt at hestesport er fantastisk, men også farlig. Jeg har ofte vært den eneste med vest på ridetime, men det har jeg ikke brydd meg om. Hvis alle sluttet å bruke bilbelte ville jeg fortsatt brukt det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Sikkerhetsvest er mer og mer vanlig der ute også. Snart er det like vanlig som ridehjelm. Og det er jeg veldig glad for.

Og jeg skal grave frem min fra skapet og ta den på meg igjen.

Sikkerhetsvest er kult! Og det er jaggu mannfolka, som begynner å ri også! Stå på Jon Are!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på ridning brukte jeg dette, jeg kjøpte meg det etter jeg hadde ridd i flere år, har aldri falt av en hest før eller siden, men så på det som en ekstra sikkerhet. Jeg synes du skal fortsette å bruke det og ikke bry deg om de latterlige folkene. Ville evnt byttet ridelærer, h*n virker ikke helt god om hun sier at slikt er tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Noen tror de er verdensmestere og aldri kommer til å falle av. Vel, hva hvis hesten faller, har de tenkt på det? Jeg har ridd siden jeg var 7, og har opplevd mange typer fall, både andres som jeg har vært vitne til og mine egne. Man kan ikke sikre seg helt mot fall, selv på ridekurs. Og når hesten bråsvinger før hinderet og man slenges av rett i hinderet er det en fordel med vest. Eller hvis hesten faller. Eller hvis hesten steiler og går rundt og lander oppå deg (utrolig at det gikk bra, jeg måtte bare ha krykker en tredagers tid). Eller hvis hesten sklir, faller, reiser seg opp igjen mens rytteren har fått beinet gjennom stigbøylen og blir dratt etter hesten.

Absolutt minimum er hjelm, og aller helst bør man ha vest og sikkerhetsstigbøyler også. Vest er ikke for pyser eller nybegynnere, de er for folk som har skjønt at hestesport er fantastisk, men også farlig. Jeg har ofte vært den eneste med vest på ridetime, men det har jeg ikke brydd meg om. Hvis alle sluttet å bruke bilbelte ville jeg fortsatt brukt det også.

Jeg har falt av, blitt kastet av osv mange ganger, men aldri hatt bruk for den lille nytten vesten nok gjør. Hjelm derimot har jeg hatt bruk for :)

At hesten bråbremser før hinderet har jeg også opplevd, men det skal godt gjøres å bli kastet på hinderet, men selvfølgelig kan alt skje.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Evilposelos - det er ingen stor kunst å falle oppi hinderet altså. Det er veldig enkelt faktisk. Og bommer er ikke godt å slenge seg nedpå.

For min del gikk det 20 år før jeg falt av en hest igjen. Og jeg rir ganske aktivt. I løpet av disse 20 årene har jeg ridd inn flere hester og også jobbet på Øvervoll. Så jeg har hatt mine sjangser. Så det er ingen ting som tilsier at det er mindre sjangs for å falle av jo mer erfaren du er.

Selv har jeg opplved hester, som har snubla eller sklidd, slik at man selv faller av f.eks. Går hesten på trynet så det synger etter, så er det ikke så lett å holde seg på.

Jeg har også en del ribbensbrudd å briefe med når det gjelder ridning. Det er fort gjort å ta et ribbein eller tre. Men det slipper man med vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har falt av, blitt kastet av osv mange ganger, men aldri hatt bruk for den lille nytten vesten nok gjør. Hjelm derimot har jeg hatt bruk for :)

At hesten bråbremser før hinderet har jeg også opplevd, men det skal godt gjøres å bli kastet på hinderet, men selvfølgelig kan alt skje.

Jeg har hatt bruk for den, jeg har falt på hinder to ganger (som jeg husker akkurat nå). Ene gangen med en fullblods som hadde opplevd mye dritt før de nye eierne kjøpte ham, og som tydeligvis ikke var så hindertrent som eierne sa, og andre gangen med en morsom, hurtig islandshest som bråsvingte rett før hinderet. Det var annerledes å sitte på for meg som var vant til større hester, og jeg landa med ryggen rett i hinderet. Men med vest gjorde det ikke vondt i det hele tatt :)

Den verste ulykka jeg har vært i gjorde at jeg hadde senvirkninger av den veldig lenge. Har ikke lyst til å si så mye, fordi det nok er veldig gjenkjennelig, men etter den ulykka kjøpte jeg meg den sikreste hjelmen jeg fant og begynte med sikkerhetsvest hver gang jeg red. Og den ulykka var etter mange års erfaring med ridekurs, travtrente hester som bøndene på gårdene bortetter gjerne ville låne bort til rideinteresserte småjenter, forhester, egne hester osv. Og det skjedde merkelig nok med egen hest og ikke en av alle de gangene jeg som ung tenåring fikk låne en travhest i løpsform. Ulykker kan skje, om man er nybegynner eller ridelærer. Og da er det fint å være sikret på best mulig måte :) Det gjør ingen skade å ha sikkerhetsvest, men det kan gjøre skade å ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rart, det er både normalt og bra at nybegynnere bruker sikkerhetsvest.

Til dere som sier den ikke har noe for seg: jeg ble kastet av 2-3 dager i uka i flere måneder, og uten sikkerhetsvesten hadde jeg ikke unngått å skade meg. Det eneste jeg fikk var noen skrubbsår. Jeg er ikke nybegynner lenger, men bruker den fortsatt på tur på hester som jeg ikke kjenner og ikke vet er bombesikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nå blir jeg sikkert slaktet, men jeg mener at spesielt nybegynnere ikke skal bruke vest, det ødelegger for sits, kroppsfrihet osv..,, det kan rett if slett føre til at man ikke blir line flink.

Ser uansett ikke behovet for vest på nybegynnerkurs, annet enn kanskje ved turridning eller sprangridning.

Det skal godt gjøres å falle stygt av eb hest som skritter og traver, og evt gallopperer rolig rundt.

Da synes jeg det er mye viktigere lære seg å falle av på riktig måte.

Når jeg begynte å ri når jeg var 6, for over 20 år siden, så startet vi kurset med å lære oss å falle av. Vi "kastet" oss av hesten, med fokus på å lande riktig på bakken.

Anonymous poster hash: 9a545...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridevest er ikke noen nybegynnergreie engang, spør du meg. BRUK VEST! Jeg har sett folk brekke nakken i fall, og selv om vesten ikke nødvendigvis redder en fra dét, så kan du banne på at jeg var lettet for at vedkommende brukte vesten idet hesten leverte et spark som traff brystet hennes. Jeg blir ikke nødvendigvis sinna om jeg ser noen ri uten vest, men jeg tenker at det er mye mer ansvarlig om folk gjør det.

PS, hun kom fra det uten varige mén, men måtte altså bruke nakkekrage i flere måneder så bruddet fikk gro. Skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...