Gå til innhold

Oppdretter som ikke selger til arbeidsaktive


Isbiten

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i kontakt med en oppdretter, da jeg vurderer å kjøpe meg valp. Har fått endel informasjon, og ble oppfordret til å holde kontakten.

Da jeg spurte om når disse valpene var ventet og skulle selges, fikk jeg meg et sjokksvar. (Vet ikke hvorfor jeg er sjokkert, men er likefullt provosert) "Ser av mailen din at du er i full jobb. Dette aksepterer vi ikke, og selger dessverre ikke til de som er i full jobb)

Grunnen til at jeg spurte, var at jeg ville tilpasse meg to ukers fri til valpen.

Hva er deres meninger om dette? Folk med jobber kan da saktens også ta vare på en valp?! Og det er ikke som om jeg ikke har venner og familie som kan hjelpe i begynnelsen!

Ahrg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Om de har kriterie om at de ønsker eiere som ikke er i full jobb, så må de få lov til det.

Mange hunder som er mye alene i løpet av dagen i disse tider.

Og de tenker først og fremst på hunden, noe jeg egentlig syns er ganske fint og vil finne best mulig hjem til den/de. Ikke noe galt i det...

Da får du heller gå til noen andre som ikke har det kriterie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir en stjerne i boken til oppdretter jeg... Det at oppdretter setter kriterier som angår familiers tid sammen med valpen ser jeg på som positivt, fordi jeg mener en valp har behov for mer en noen timer i løpet av en dag sammen med den nye familien sin, den skal sosialiseres i den nye gruppen den er blitt et medlem av. Det er mange nye ting som skal innlæres, ymse husregler, dotrening, være alene hjemmetrening osv.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at oppdretter kun vil valpens beste oppi det hele, men synes det tas for gitt her at de med jobb ikke kan ta vare på en hund. Har selvfølgelig tatt i beregningen at valpen trenger oppfølging på alle mulig måter.

Hadde da ikke vurdert valp dersom jeg ikke kunne tilbringe tid med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til enhver oppdretter å velge hvem de vil selge til - så jeg synes ikke det er så rart jeg.

Det er jo ikke verre enn å finne en annen oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes det er merkelig. Ok, så selger de til noen som er i deltid akkurat når de kjøper valpen, men begynner i fulltid etter en måned. Hva da? Oppdretter kan jo ikke gjøre noe med det? Og hvor går grensen for hva oppdrettere skal kunne kreve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Så lenge oppdretterne får solgt det de vil, så kan de sette så mye kriterier de orker.

De har muligheten, og noen benytter seg av det.

Noen oppdretter tilbyr oppfølging for de nye eierne om de f.eks er førstegangs eiere eller en ny annerledes rase for hva de er vant med. Dette syns jeg er veldig fint.

Flott at oppdrettere tar ansvar for hunden og vil gi den best mulig levemåte.

Klart, de kan jo ikke vite om noen kommer ut i full jobb etter en måned eller to, men de prøver så godt de kan å finne beste eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Jeg skal også bli valpemamma i høst :) og både jeg og samboer er i full jobb.

Min oppdretter vet dette og jeg har heldigvis ikke fått noen kommentarer angående mitt yrkesliv. Muligens det er fordi jeg nevnte for henne en gang at jeg kunne ta med hunden på jobb (har eget kontor).........Men nå er det muligens nedlagt forbud på jobb mot å ha hund på kontoret :frustrert:

men dette har jeg ikke informert oppdretter om......jeg er rimelig fortvilet selv også over ikke å ha den muligheten lenger.......hadde planer om å ta med meg valpen de første mndene for så venne den gradvis til å være alene hjemme......det må jeg jo uansett, men nå må jeg jo gå raskere frem. Jeg har planlagt å ta ut 3 uker ferie når jeg har fått valpen i hus, deretter blir den alene ca 6t per dag......

Jeg vil på ingen måte si at fordi jeg jobber fulltid så er og blir jeg en dårlig hundeeier!! Jeg kommer til å elske hunden over alt på jord (kanskje even more than I love my man! ) :icon_lol: og kommer til å gi den alt den kan ønske seg av omsorg, trygghet, kjærlighet!

Det er virkelig et paradoks oppdretterne kommer med: de vil at man skal være hjemmeværende med hunden døgnet rundt, men hvordan skal man da i det hele tatt kunne ha råd til å kjøpe en dyr rasehund in the first place?? for ikke å si ha råd til hundeforsikring, veterinærutgifter, utstyr og fôr.......uff jeg blir så sinna!! :kjempesinna:

Vel dette var bare et lite hjertesukk til meg og trådstarter du har min fulle støtte!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund kan bli forferdelig dyrt, dersom det skulle skje noe med den. Da er det jo greit å vite at den kommer til et hjem som kan gi den behandlingen den trenger. De aller fleste jobber jo fullt.

Riktignok er det opp til oppdretter å bestemme hvor de tror valpene deres vil få det best. Men de burde ha opplyst nærmere om kriteriene sine på forhånd, slik at ikke TS behøvde å bruke masse til på forberedelser til en valp h*n ikke fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her!

Jeg ser begge sider av saken også; selvom jeg skal innrømme at det i utgangspunktet kjentes ganske urettferdig. Men det er jo betryggende da, at oppdrettere tydeligvis har krav og er villige til å følge opp.

Kommer likevel ikke til å ta oppdretters formaninger til etterretning, jeg veit at vi kan få dette til å gå med full jobb. Må bare finne noen med valper som er enige:)

Ha en fin kveld alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Jeg hang meg litt opp i de to ukene du har satt av. Mener du at det ikke tar lenger tid enn to uker med valpen før du regner med at den er vant med å bo hos deg og klar til å tilbringe hele dagen hjemme alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja. det skal vel godt la seg gjøre å finne nye eiere til ett kull hvalper der hvor de nye eierne er hjemmeværende å samtidig har råd til for, veterinær osv.

å de hjemmeværende, velstående eierne skal også være intressert i netopp den hunderasen oppdretterne har.

tror de vil få problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hensikten til oppdretter her, men jeg må si at det er første gang jeg hører at noen ikke selger hvalper til folk i full jobb. En hvalp trenger selvsagt ekstra kontakt og tilsyn, men det går jeg ut fra at kjøper har en plan for i god tid før kjøpet. Nå har jo jeg hjemmekontor, så for meg ville det uansett ikke vært noe problem med en ny hvalp. Tidligere jobbet jeg ute, og jeg bor alene. Da jeg skulle ha ny hvalp planla jeg det slik at jeg begynte ferie samtidig som hunden kom i hus. Denne tiden brukte jeg til å bli godt kjent med hvalpen, og til å venne den til å være alene noen timer. Det gikk helt fint. En hund som er alene sover bort det meste av tiden dersom den føler seg trygg. Det går jo også an å skaffe seg hundepass den første tiden.

Det er ikke ideelt for en liten hvalp å være mange timer alene, så det bør jo unngås. Likevel, det pleier å gå bra dersom man planlegger litt. Det er jo et pluss at man har inntekt til å ta de utgiftene som følger med et kjæledyr. Mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor TS lager en tråd på internett om dette...For det første vet vi ingenting om hensiktene til oppdretterne. Enten så har hun dette som et objektivt krav for alle valpekjøperne sine. Eller så kan det hende hun ikke fikk noen god magefølelse ang TS og brukte krav om å være hjemmeværende som en unnskyldning i stedet for å fortelle rett ut at hun mente TS virker useriøs.

Oppdretterne bestemmer jo selv hvem de vil selge til. Det er ingen menneskerett å få kjøpe valp av en bestemt oppdretter. Jeg synes bare det vitner om seriøsitet at oppdretteren er selektiv med valpekjøperne, og hun kan være det siden det er stor nok etterspørsel etter valpene hennes. Hvis hun har fått henvendelse fra noen som hun tror vil gi valpen et bedre hjem enn det TS vil, så er det jo ikke noe rart at TS får nei? Og hvis en oppdretter etterhvert bare får henvendelser fra useriøse valpekjøpere bør oppdretter vurdere å ikke sette flere kull til verden. For da er sannsynligvis tilbudet av valper for stort i forhold til seriøse kjøpere.

Jeg kan ikke skjønne hvordan man skal klare å gjøre en hund husren og gi nødvendig oppdragelse på 2 uker. Og det at man er en del hjmme betyr jo ikke at man ikke er i jobb. mange kan jobbe en del hjemmefra, og mange har dessuten muligheten til å ta med seg hunden på jobb. Men å skaffe seg hund hvis man er borte på jobb 40-50 timer pr uke for i tillegg ha noen andre aktiviteter/interesser synes jeg helt ærlig ikke så mye om. Hunder er tross alt flokkdyr. I NY har de jo egne hundepassere/hundebarnehager, tror det kunen vært behov for noe slikt her i Norge også med tanke på alle hundene som sitter hjemme alene hele dagen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isbiten - ikke innlogget

Alvorlig talt, hvor mye mindre henger denne tråden på greip enn mange andre tråder, Gjest? Beklager, men den første linja di hadde jeg litt problemer med.

Jeg ytret bare en mening om at oppdretter satte dette kravet, uten å vite hvordan jeg skulle innrette meg den første tiden. SELVFØLGELIG setter jeg ikke bare to uker til tilvenning av valpen. Det er da jeg har mulighet til å være hjemme, men det vil være familie og venner der i lang tid fremover.

Vi hadde en kjempefin telefonsamtale, og hun var helt oppsatt på å selge meg valpen, helt til hun fikk vite at jeg var i jobb. Det kan vel ikke kalles dårlig magefølelse, kan det Gjest?

Er ferdig med denne tråden jeg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har jo sagt at de ikke selger til noen i FULL jobb, de sier ikke at de bare selger til hjemmeværende, som enkelte påstår her. Det er da mange som jobber deltid, sykepleiere får jo omtrent ikke full jobb, så jeg tror ikke de vil by på problemer å finne kjøpere hvor en ikke er i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... mange tanker som rørte seg her når jeg leste denne tråden.

Oppdretter står fritt til å selge til de personene de syns er mest egnet.

Det var synd for deg Isbiten - at du ikke fikk denne valpen på grunn av at du har full jobb. Du hadde helt sikkert klart å tilvenne valpen sitt nye hjem ved hjelp av de to ukene + hjelp fra familie/venner. :) Det går helt fint an å ha hund selv om man jobber 8 timer pr dag.

Jeg ser for meg en motsatt situasjon jeg - hvor man ikke har jobb i hele tatt, kanskje går på trygd eller arbeidsledig. Å ha en hund koster penger, å anskaffe en valp koster penger. DA er det godt å ha full jobb vil jeg tro. Videre skal hunden ha mat videre - hos meg går det ca 500 kr i bare hundefor pr måned.

Ønsker deg lykke til videre i valpe-jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...