Gå til innhold

Fått overtatt en 10 mnd gml katt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå ligger han som slakt på gulvet! ;) Fikk han nå i kveld! :) Tenkte vi skulle ringe dyrlegen i morra og høre, men noen som vet når vi kan slippe han ut på veranden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La han bli godt vant til huset inne først, vent i allefall en uke så han ikke trasker tilbake... Har han mulighet til å komme seg ned på bakken fra varandaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

mm, det har han god mulgihet til.. Hørt hørt at ca en uke skal være passende.. Men tenk om han vil ut da? hva hjør man da? tvinger han til å være inne?

De vi har fått overta han fra bor 4 km unna så tror ikke han finner fram, isåfall er det merkelig..

Han er kastrert og ganske rolig av seg, og veldig tolmodig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 km er da ikke langt for en katt ;) Den trasker fort det altså.. Om han vil ut så kast litt ball og lek litt med han for å avlede han litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

smart!;)

ja, men for å komme seg dit, så må han gå 1 km gjennom feltet jeg bor på, + han må følge en riksvei + han må over 1 bru + han må krysse en annen riksvei.. Er nok litt innviklet, tror ikke har roter seg så langt bort med det første..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

katten må ikke slippes ut på egen hånd før den er ID-merka og kastrert. Etter den har kommet i et nytt hud må den holdes inne i minst en måned. Dette for at den skal skjønne hvor den hører hjemme. Man bør ta det gradvis og være ute sammen med katten i begynnelsen.

Ja, det finnes sikker eksempler på at det går greit å slippe ut katten før det har gått en måned. Men det finnes så altfor mange eksempler der katten forsvinner rett etter omplassering. Derfor bør man bruke den første tiden til å la katten bli kjent med både de nye eierne og sitt nye hus, og eierne skal også bli kjent med katten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi kjenner kattet fra før av, fordi vi var naboer til henne som vi fikk den av nå, så den var mye hos oss der vi bodde før.. Men vi må nok bli kjent med den mer enn det vi er ja:) SKal ringe dyrlegen i morra for å høre for sikkerthetsskyld.. Katten ble kastrert da han var 4 mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

vi ble med han ut nå, han ville så gjerne ut! Stakars pusen.. han var veldig nysgjerrig, men ville gå utenfor eidendommen, så vi måte bare ta han inn igjen.. er litt skummelt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi overtok en voksen katt. Da anbefalte dyrlegen 3 uker. En uke høres lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke er for lite. Jeg har hørt alt fra 2 uker til 2 mnd, men det varierer nok ut i fra situasjonen også. Når han har nye eiere og nytt hjem, bør han være inne en god stund før han får snuse ute. 4 km er ikke mye, så han kan lett endre opp i sitt tidligere hjem om han ikke skjønner at han har fått ny bolig.

Selv hadde vi pusen vår inne i ca 1 ½ mnd før han fikk så mye som snuse ute. Han var også øremerket og kastrert før han fikk være ute på egenhånd. (Det med øremerking er utrolig deilig og avslappende, da vet jeg at om han går seg bort er det mulig å finne oss.)

Husk på å la ham få noe godt hver gang han har vært ute og kommer inn igjen. Ingen katter kan motstå litt snadder og det gjør at de etter noen ganger liker å vende tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er litt vanskelig dette her.. For katten vår er så vant til være ute fra det forrige hjemmet han boddi.. Så i dag tidlig sto han og klorte på vinduet, mjauet og ville ut.. Vi hadde ingen arme råd enn å la han få komme ut litt, men vi var selvfølgelig med.. Da han begynte å bevege seg på andres eiendom tok vi han bare inn igjen.. Men er litt skummelt, han kan jo plutselig bare løpe av gårde.. hmm.... Høres vanskelig ut å holde han inne 1 hel mnd! det kan vi bare gi opp med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å holde han inne i en 3-4 uker om dere er konsekvente og ikke tar han med ut på små turer, katten slår seg etterhvert til ro innendørs. Støtter opp om å holde katten inn i minimum 3 uker. 4 km er ikke langt for en katt uansett hvor kronglete veien er. Nå skal det også nevnes at jeg har hørt om katter som har vært inne i kun 1 uke før de er blitt sluppet ut og det har holdt, men jeg ville vel heller ha vært p den sikre siden i steden for å risikere at katten begynner å bevege seg langt langs trafikkerte veier for å finne "hjem".

Gratulerer med pus, forresten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere absolutt "må" ha ham ute, hva med å lage en kattegård som han kan være i? Eller ha ham i bånd (ikke lett om han ikke er vant til det fra tidligere da...)

Ellers må dere regne med litt masing de første dagene, men det går jo over. Lek mye med ham inne, så han er aktivisert med andre ting enn ønsket om å komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er den borte!:( Han så en annen katt og beina etter den!! :grine: Og siten har vi ikke sett snurten av den, den var jo så avslappet, lå og slappet av på verandaen sammen med oss jo! Dro ut med en gang for å lete etter den, (har lett i 2- timer nå!) Hva gjør vi`?`??? har spurt naboer og alle folk jeg har sett om de har sett den, men nei.. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Fort gjort, katter kan være utrolig kjappe! :) Ikke begynn å stress med at han har gått seg vekk med en gang, det er fullt mulig han sitter i hekken og stirrer på deg!

Hvis det er noen trøst så har min katt aldri holdt ut lengre enn 2-3 dager inne på nytt sted før jeg har vært nødt til å slippe han ut. Aldri vært noe problem heller, han gjør seg kjent rundt huset før han utvider territoriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Dere mp jo aktivesere katten så den ikke kjeder seg når den blir holdt inne. Det er altså opp til eierne å få det til å fungere. Selvsagt kan katten forvinne avgårde når dere har han ute, selv om dere altså er ute sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Katter finner fram akkurat dit de vil. Hvis du slipper den ut, kommer den tilbake når den føler for det. Siden den kom igjen denne gangen har den vel ihvertfall skjønt hvor den bor. Men naboen vår hadde en katt som ofte var på besøk til oss. De fikk allergi i familien, og ga den bort til noen andre som bodde ca 3 km unna. Den var tilbake hos oss på besøk cirka en gang i uka (den kom seg inn gjennom vinduet til broren min, og la seg i sengeenden hans og sov.) Så måtte vi ringe eierne hans for å få han hentet. Dette fortsatte i årevis. Så det kan nok tenkes at dere må ta dere noen turer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_81

Har just overtatt en pus på 4 mnd fra dyrebeskyttelsen, der anbefalte de å vente 3 uker før den fikk gå ut. Kommer til å følge dette rådet, så har bygd midlertidig nettingdør og netting forran vinduet så jeg kan lufte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...