Gå til innhold

Arv med bare ett særkullsbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn, min kommende ektefelle har ingen. Vi skal heller ikke ha felles.

Jeg lurer på hva som skjer med arv da, for da er vel mitt barn min arving? Jeg må ta fra den frie tredjedelen hvis min ektefelle skal arve noe? Det blir vel litt rart.



Anonymous poster hash: a0c06...b9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ektefellen din har etter arveloven § 6 krav på 1/4 av arven (minst 4G) når du har livsarvinger. Denne går foran livsarvingenes pliktdelsarv :)

Ja, barnet ditt er arving, så resterende vil gå til han/henne. Pliktdelsarven er riktignok begrenset oppad 1 million kroner, så man har muligheten til å testamentere bort resten (f.eks. til ektefelle).

Endret av nordlending
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig lenke!

Lurer på hva som er rimelig i slike tilfeller? Det føles unaturlig å "ta fra" arvingen arv, men like unaturlig at ektefelle skal miste noe vi i fellesskap har bygget opp over mange år. Noen som vet hva som er mest rimelig og rettferdig da? Hva gjør "folk flest"? :sukk:



Anonymous poster hash: a0c06...b9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig lenke! Lurer på hva som er rimelig i slike tilfeller? Det føles unaturlig å "ta fra" arvingen arv, men like unaturlig at ektefelle skal miste noe vi i fellesskap har bygget opp over mange år. Noen som vet hva som er mest rimelig og rettferdig da? Hva gjør "folk flest"? :sukk:Anonymous poster hash: a0c06...b9e

Folk flest snakker ikke høyt om hvordan de ordner dette.

Men en hver fornuftig person kontakter advokat og får ordnet det som er best for dem i deres situasjon. Ingen liker å ende opp som Peder Ås og Marte Kirkerud.

Anonymous poster hash: 53772...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bankenes praksis varierer, vet jeg - da min far døde var det null problem, så lenge jeg hadde papirene på meg som arving sto det bare Mitt navn c/o fars dødsbo og det var det.



Anonymous poster hash: a0c06...b9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankenes praksis varierer, vet jeg - da min far døde var det null problem, så lenge jeg hadde papirene på meg som arving sto det bare Mitt navn c/o fars dødsbo og det var det. Anonymous poster hash: a0c06...b9e

Da var ikke din far samboer eller gift, antar jeg?

Problemet er jo og før man får papirene i orden, noe som er særs vanskelig med særkullsbarn, som er det ts spør om.

Merk deg og hvem som forfatteren av leserinnlegget er.

Anonymous poster hash: 53772...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon, bortsett fra at jeg har to barn.

Vi har løst det på den måten at vi har forsikring som dekker den delen som min mann må ut med for å beholde huset om jeg skulle falle fra før ham.

Min mann har også gjennom testamente satt av arv til mine barn via den frie tredjedelen.

For oss var det viktige at min mann skulle kunne beholde vår felles bolig og hytte selv om barna mine får sin arv med en gang. Samtidig ønsker vi at barna skal arve alt etter oss begge to, og dette ble fikset gjennom testament.

Lønner seg å bruke advokat Eg par timer på dette med arv og særkullsbarn :-)

Anonymous poster hash: d8ef2...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann kan sitte i uskiftet bo, så lenge ditt barn godtar dette.

Ikke med særkullsbarn!

Anonymous poster hash: 53772...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med særkullsbarn!

Anonymous poster hash: 53772...c51

Jo. Det ble gjort i familien min. Der tok ikke barna ut morsarven, men lot stefaren bo der til han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med særkullsbarn!

Anonymous poster hash: 53772...c51

Jo. Det ble gjort i familien min. Der tok ikke barna ut morsarven, men lot stefaren bo der til han døde.

Jepp, som sagt så må særkullsbarnet godta dette. Om særkullsbarnet sier nei, har man ingen rett til å sitte i uskiftet bo. Det er også slik at uskiftet oppløses hvis gjenlevende får ny samboer, eller gifter seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...