Gå til innhold

Dette barbiehysteriet


Gjest avocadoen

Anbefalte innlegg

de er jo bare dukker.. Syns dette kroppshysteriet på barbiedukker menneskeliggjør dem. Er ganske sykt av voksne folk å menneskeliggjøre en dukke.

Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg lekte jo at de faktisk var mennesker, da. Lekte vanlig familie, med mor, far og barn. Så jeg menneskeliggjorde de jo i aller høyeste grad uansett, for meg var ikke Barbie prinsessedukker som bare hadde fint hår og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg lekte jo at de faktisk var mennesker, da. Lekte vanlig familie, med mor, far og barn. Så jeg menneskeliggjorde de jo i aller høyeste grad uansett, for meg var ikke Barbie prinsessedukker som bare hadde fint hår og det var det.

Lekte ja. Jeg lekte at legofigurer var mennesker, at lekedinosaurer kunne snakke og gav de menneskelige egenskaper under lek. Hva er poenget ditt? Jeg var et barn med fantasi. Voksne leker ikke med dukker og leker at de er mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekte ja. Jeg lekte at legofigurer var mennesker, at lekedinosaurer kunne snakke og gav de menneskelige egenskaper under lek. Hva er poenget ditt? Jeg var et barn med fantasi. Voksne leker ikke med dukker og leker at de er mennesker..

Spørs hva ditt poeng var, det var du som problematiserte at dukkene så mer naturlige ut og mente at det menneskeliggjør dem. Det er helt naturlig av barn å menneskeliggjøre lekene sine, og de tar jo så klart ikke skade av at dukkene ser en smule mer naturlige ut. Husker jeg var kjempeglad da jeg fikk en "gravid-Barbie" med baby i magen, for jeg ville jo leke familie. Dermed hadde jeg også blitt glad for en "tenåringsbarbie" med kviser. Akkurat som at noen unger liker Babyborn dukker. Eller mener du at det også er skadelig og teit?

Jeg ser rett og slett bare ikke problemet med at det nå kommer et mer naturlig-utseende ALTERNATIV til den klassiske Barbiedukka. Fysj og fy liksom, skal ungene våre nå få et mer naturlig alternativ i tillegg, hvilken skandale???

Tror dere legger litt vel mye mening i den dukka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva ditt poeng var, det var du som problematiserte at dukkene så mer naturlige ut og mente at det menneskeliggjør dem. Det er helt naturlig av barn å menneskeliggjøre lekene sine, og de tar jo så klart ikke skade av at dukkene ser en smule mer naturlige ut. Husker jeg var kjempeglad da jeg fikk en "gravid-Barbie" med baby i magen, for jeg ville jo leke familie. Dermed hadde jeg også blitt glad for en "tenåringsbarbie" med kviser. Akkurat som at noen unger liker Babyborn dukker. Eller mener du at det også er skadelig og teit?

Jeg ser rett og slett bare ikke problemet med at det nå kommer et mer naturlig-utseende ALTERNATIV til den klassiske Barbiedukka. Fysj og fy liksom, skal ungene våre nå få et mer naturlig alternativ i tillegg, hvilken skandale???

Tror dere legger litt vel mye mening i den dukka.

Jeg mente at det er galt av VOKSNE å menneskeliggjøre dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å bli Thomas Toget når jeg var liten... "Han" var mitt store forbilde. Den dag i dag har jeg ikke komplekser for at jeg ikke er blå og har grått, flatt ansikt. Hele saken er overdrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Feil sted å starte? Mener du at videreutviklinga av Barbie er starten, det første som er gjort i kampen mot kroppshysteriet? At det ikke er gjort noe annet i denne kampen?

Ærlig talt, denne Barbiedukka er ingen start. Det er en naturlig reaksjon i en tid hvor det har blitt stort fokus på "normale kropper" - eller har for eksempel alle de nakne, normale damene i media gått deg hus forbi? :klo:

Det vil alltid være et kroppshysteri, men det blir bare verre og verre synes jeg. Jeg tror at de som lager en ny barbie enten tror at barbie er grunnen til at folk vil være tynne eller så tror de at det er en start på en skikkelig omvending av samfunnet angående kropp.

Nakne, normale damer i media vil ikke gjøre noe med barn. Barn leser ikke VG akkurat. Men nå mener jeg at barn ikke tenker på kropp før foreldrene og selvsagt voksne i samfunnet rundt barna lager et fokus på det.

Så det er det jeg vil frem til. Foreldre og voksne må slutte å putte rare tanker inn i hodet på barna deres. Som sagt over her av en annen bruker så er barna opptatt av pynten og håret og slike ting med barbie. Ikke midja og puppene hennes. Rett og slett fordi de ikke har noen formening om hva som er normal puppestørrelse i forhold til kropp hos voksne mennesker.

Om du spør et barn om de synes barbie har for store pupper, har de sannsynligvis ingen mening om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klistremerker med strekkmerker og kviser kan jeg ikke se for meg at vil slå an, men jeg er veldig positiv til at barbiene og andre liknende dukker får mer realistiske former. Dette gjelder så klart både guttedukkene og jentedukkene, men har inntrykk av at det er jentedukkene som er desidert verst.

Jaha:

MMdocdc.jpg

Hvilken kropp er mest urealistisk?

Jeg har sett plenty av jenter med barbie kroppen, og det er ikke noe stort problem. Men jeg har aldri sett noen med He-Man kroppen.

Anonymous poster hash: 78c17...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jaha:

Hvilken kropp er mest urealistisk?

Jeg har sett plenty av jenter med barbie kroppen, og det er ikke noe stort problem. Men jeg har aldri sett noen med He-Man kroppen.

Anonymous poster hash: 78c17...250

Kan være enig i at både jenter og gutter vokser opp med urealistiske forbilder, men du kan umulig ha sett noen med Barbie-kropp. Det er faktisk fysisk umulig å ha slike mål, en slik kvinne ville ikke klart å stå oppreist eller å gå.

article-2308658-19469C2D000005DC-825_634http://www.dailymail.co.uk/news/article-2308658/How-Barbies-body-size-look-real-life-Walking-fours-missing-half-liver-inches-intestine.html

Endret av Badabing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*SNIP*

Det vet jo alle, men Barbie er og blir en leke. Mødrene burde sørge for å lære jenter til å ha et sunt kroppsfokus, ikke legge skylda over på ei dukke....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det vet jo alle, men Barbie er og blir en leke. Mødrene burde sørge for å lære jenter til å ha et sunt kroppsfokus, ikke legge skylda over på ei dukke....

Personen over meg visste det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen over meg visste det ikke.

Poenget (Slik jeg forstod det) var jo også å illustrere at begge deler er urealistisk, men kun Barbie er et problem i dagens samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

Og den eneste personen i historien som har kommet i nærheten av He-Man nivå var Ronnie Coleman (manglet fortsatt en del legg-og underarmsvolum), en mann som har gått på helt sinnsyke mengder bol og som har byttet ut begge hoftene før han ble 50 pga vektløfting. Likevel er det antagelig at fåtall som vil hevde at He-Man har satt en standard for hvordan menn skal se ut.

Anonymous poster hash: 71dc5...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...