Gå til innhold

Dette barbiehysteriet


Gjest avocadoen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det.

Uansett er det en video på VG i dag:

http://www.vgtv.no/#!/video/104255/denne-dukken-har-kviser-strekkmerker-og-en-gjennomsnittlig-kropp

Jeg lekte selv med barbie da jeg var liten. Det siste jeg tenkte på var hvordan kroppen hennes så ut. Det virker som om at det bare er voksne som bryr seg om dette og vil ha realistiske barbiedukker.

Synes også disse klistermerkene med strekkmerker og kviser var ganske teit.

Hva mener dere?

Enig. Syns det er helt latterlig. Klistremerker med strekkmerker er det dummeste forslaget de har kommet med. Men hadde vært gøy med dukker i ulike str og fasonger, men helt ærlig jenter vil ha den fineste dukka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje det er verre nå som Barbie har blitt film? Blir mer realistisk da. Lettere å drømme seg bort i filmene og Barbie blir mer levende. Gir det mening?

hadde det vært en film med mennesker og ikke en tegnet barbie så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele greia med "den nye barbie" er noe skikkelig tull. Tenkte ikke over utseendet til mine dukker da jeg var barn, heller at de hadde fine klær, vesker og sko. Det er mødrene til mange jenter som feiler med sitt dårlige selvbilde, ikke en lekedukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele greia med "den nye barbie" er noe skikkelig tull. Tenkte ikke over utseendet til mine dukker da jeg var barn, heller at de hadde fine klær, vesker og sko. Det er mødrene til mange jenter som feiler med sitt dårlige selvbilde, ikke en lekedukke.

Enig. Syns og dette fokuset i media bare påvirker barn til å fokusere på det og. Ser for meg at det bare forverrer selvbildet til unge jenter om de blir fortalt at nei barbie er unaturlig tynn og hun er skadelig å leke med. Da tror jo de barbie er farlig og fy fy. Ser ikke for meg at det er noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å trekke den litt lenger. Hvorfor får ikke Actionman like reaksjoner? Dersom vi skal være firkantet er han minst like ille som Barbie. Men ingen roper opp om hvordan han ødelegger små gutters kroppsbilde. Hvor er kvisene til Actionman? Manboobsa? Vikene og månen i håret? Jeg undrer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å trekke den litt lenger. Hvorfor får ikke Actionman like reaksjoner? Dersom vi skal være firkantet er han minst like ille som Barbie. Men ingen roper opp om hvordan han ødelegger små gutters kroppsbilde. Hvor er kvisene til Actionman? Manboobsa? Vikene og månen i håret? Jeg undrer.

Ja ikke sant!! Og er mange menn som er sykelig opptatte av å ha sixpack og muskler. Virker som om de har tatt mer skade av kroppsfiksering enn det jenter har i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Bare for å trekke den litt lenger. Hvorfor får ikke Actionman like reaksjoner? Dersom vi skal være firkantet er han minst like ille som Barbie. Men ingen roper opp om hvordan han ødelegger små gutters kroppsbilde. Hvor er kvisene til Actionman? Manboobsa? Vikene og månen i håret? Jeg undrer.

Jeg er så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er idioti å tro at man ikke blir påvirket av samfunnet kun fordi man ikke kan huske å ha tenkt at ''jeg har superlyst til å se ut som Barbie''. Dine tanker om hva som er pent, hva som er rett og galt, hva som *putt inn hva enn du mener/tenker* er et resultat av det du har sett, hørt og oppfattet gjennom livet ditt.

At Barbie skal se ut som hun gjør er, i seg selv, ikke så farlig. Det finnes jo folk som ser litt sånn ut. Det er totalen av alt barna (eller voksne) omringer seg med som skaper tanker om at ''det er slik man burde se ut, og jeg er ikke bra nok''. Barbie, Disneyprinsesser og hva de enn ser på/holder på mye med. Barbiedukker med mer normal kroppsform er et helt fint sted å starte, selv om det nok ikke vil gjøre en enorm stor forskjell alene... Kviser, strekkmerker o.l. på dukker synes jeg riktig nok er litt merkelig, det er mer naturlig å vise i f.eks. reklamefilmer og slikt (uten at fokuset er på akkurat dèt).

Bare for å trekke den litt lenger. Hvorfor får ikke Actionman like reaksjoner? Dersom vi skal være firkantet er han minst like ille som Barbie. Men ingen roper opp om hvordan han ødelegger små gutters kroppsbilde. Hvor er kvisene til Actionman? Manboobsa? Vikene og månen i håret? Jeg undrer.

Helt enig, gutter kan også merke kroppspress. Men det er ikke til å stikke under en stol at jenter er mer utsatt, menn blir ikke seksualisert i like stor grad - så det er ikke overraskende at mange fokuserer kun på det som påvirker jenter.

Selv kjente jeg for øvrig på følelsen av å ikke være pen nok, ha fin nok kropp og what not i en alder av rundt 10. Det begynner tidligere og tidligere, nettopp derfor må man ta tak i det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke bevisst tenkte over hvordan kroppen til Barbie så ut betyr ikke at du garantert ikke ble påvirket. Som sagt, man er ikke klar over alt som påvirker en.

Sier ikke at Barbie ene og alene er skyld i dagens slankehysteri, for all del. Men jeg er veldig åpen for idéen om at dukkene kan være én av mange faktorer som er med på å påvirke i negativ retning. Jeg ser bare ikke poenget i å lage dukker med lange, syltynne lemmer når vi vet at alt for mange jenter i dag er alt for opphengt i slanking og det å være tynn. Hvorfor ikke lage dukker med normal, realistisk og sunn kropp?

Det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele greia med "den nye barbie" er noe skikkelig tull. Tenkte ikke over utseendet til mine dukker da jeg var barn, heller at de hadde fine klær, vesker og sko. Det er mødrene til mange jenter som feiler med sitt dårlige selvbilde, ikke en lekedukke.

Det tror jeg du tar veldig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, gutter kan også merke kroppspress. Men det er ikke til å stikke under en stol at jenter er mer utsatt, menn blir ikke seksualisert i like stor grad - så det er ikke overraskende at mange fokuserer kun på det som påvirker jenter.

Menn blir absolutt seksualisert, det er bare ikke "like viktig". Gutter er tøffere, og lar seg ikke påvirke av slikt vet du....... Barbie har oftest klær på seg, Actionman flashet ofte sixpacken og buldrende muskler. Hva med Tarzan? En timeslang film om en ung gutt i en mannekropp, tilnærmet naken.

Å skylde på Barbie er håpløst. Det er foreldre og media som skaper et problem, ikke 5 år gamle piker.

P.s se for deg Magic Mike filmen, bare den het Magic Lisa. Det hadde vært ramaskrik fra ende til annen. Dobbelmoral er en finfin ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler jo ikke bare om utseende. Guttelekene som representerer mennesker er gjerne verdensmestre i alt, noe som er vel så uoppnåelig som utseendet til Barbie.



Anonymous poster hash: 1d733...581
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Syns det er helt latterlig. Klistremerker med strekkmerker er det dummeste forslaget de har kommet med. Men hadde vært gøy med dukker i ulike str og fasonger, men helt ærlig jenter vil ha den fineste dukka...

Og da har jo du alt konkludert med at den fineste er den tynneste, siden du forsvarer Barbie, og underbygger vel behovet for å ha dukker i nettopp flere forskjellige fasonger.

Du sier jo i mot deg selv her, du sier det hadde vært kult med forskjellige fasonger, men at barna ikke hadde valgt dem. Ergo har barn allerede mens de leker med Barbie et usunt kroppsideal, hvis du tror den orginale dukka vil slå an bedre enn de mer realistiske.

Eller mente du noe helt annet her?

Anonymous poster hash: 43ac3...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jo du alt konkludert med at den fineste er den tynneste, siden du forsvarer Barbie, og underbygger vel behovet for å ha dukker i nettopp flere forskjellige fasonger.

Du sier jo i mot deg selv her, du sier det hadde vært kult med forskjellige fasonger, men at barna ikke hadde valgt dem. Ergo har barn allerede mens de leker med Barbie et usunt kroppsideal, hvis du tror den orginale dukka vil slå an bedre enn de mer realistiske.

Eller mente du noe helt annet her?

Anonymous poster hash: 43ac3...58f

Barbie har langt, lyst, nydelig hår. I min barndom lekte vi med de pene dukkene. Og hvis noen skallet Barbien sin, var hun ikke lenger penest. Samme kropp, ikke lenger samme dukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn blir absolutt seksualisert, det er bare ikke "like viktig". Gutter er tøffere, og lar seg ikke påvirke av slikt vet du....... Barbie har oftest klær på seg, Actionman flashet ofte sixpacken og buldrende muskler. Hva med Tarzan? En timeslang film om en ung gutt i en mannekropp, tilnærmet naken.

Å skylde på Barbie er håpløst. Det er foreldre og media som skaper et problem, ikke 5 år gamle piker.

P.s se for deg Magic Mike filmen, bare den het Magic Lisa. Det hadde vært ramaskrik fra ende til annen. Dobbelmoral er en finfin ting.

Jeg sa jo at de ble det, bare ikke i like stor grad. Vi legger oftere merke til når menn blir det, som i ditt eksempel på Magic Mike, men jeg har null oversikt over hvor mange filmer jeg har sett der kvinner er halvnakne og skal være ''sexy''... Det tenker man ikke over lenger, det er langt mer vanlig.

Jeg sa heller ikke at jeg er enig i at man bare burde fokusere på kroppspress rettet mot jenter, jeg sier at det ikke er overraskende at flere reagerer på det. For min del skulle man gjerne tatt et godt tak i begge deler.

Å klage på at det er media (og dermed også filmer, reklamer, etc) som er problemet er helt greit, jeg er enig i det, men ikke klag på at noen forsøker å faktisk gjøre noe da. Hvordan i all verden skal det kunne bedre seg når folk mumler for seg selv om hvor fælt media er, mens de i samme slengen kritiserer normale barbiedukker, ler av at folk reagerer på at barnesanger deles inn i kjønn, og alt annet jeg har lest på KG.

Man vil liksom ha en endring. Men stakkars den som prøver å endre noe. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vært interessant og sjekket hva 100 småjenter hadde kjøpt. Normale/lubne/kvisete barbie eller tynne pene barbie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant og sjekket hva 100 småjenter hadde kjøpt. Normale/lubne/kvisete barbie eller tynne pene barbie.

Alt annet likt, hvem velger normal fremfor pen? Uansett hva en prater om. To helt like jenter, ingen ulikheter utenom "pen" og "normal".

Tror du småjentene velger "tynne pene" fremfor "Normale/lubne/kviset" kun fordi førstnevnte er tynn?

Endret av Talbot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jo du alt konkludert med at den fineste er den tynneste, siden du forsvarer Barbie, og underbygger vel behovet for å ha dukker i nettopp flere forskjellige fasonger.

Du sier jo i mot deg selv her, du sier det hadde vært kult med forskjellige fasonger, men at barna ikke hadde valgt dem. Ergo har barn allerede mens de leker med Barbie et usunt kroppsideal, hvis du tror den orginale dukka vil slå an bedre enn de mer realistiske.

Eller mente du noe helt annet her?

Anonymous poster hash: 43ac3...58f

seriøst skal man promotere overvektige dukker da å late som den er penest?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo at de ble det, bare ikke i like stor grad. Vi legger oftere merke til når menn blir det, som i ditt eksempel på Magic Mike, men jeg har null oversikt over hvor mange filmer jeg har sett der kvinner er halvnakne og skal være ''sexy''... Det tenker man ikke over lenger, det er langt mer vanlig.

Jeg sa heller ikke at jeg er enig i at man bare burde fokusere på kroppspress rettet mot jenter, jeg sier at det ikke er overraskende at flere reagerer på det. For min del skulle man gjerne tatt et godt tak i begge deler.

Å klage på at det er media (og dermed også filmer, reklamer, etc) som er problemet er helt greit, jeg er enig i det, men ikke klag på at noen forsøker å faktisk gjøre noe da. Hvordan i all verden skal det kunne bedre seg når folk mumler for seg selv om hvor fælt media er, mens de i samme slengen kritiserer normale barbiedukker, ler av at folk reagerer på at barnesanger deles inn i kjønn, og alt annet jeg har lest på KG.

Man vil liksom ha en endring. Men stakkars den som prøver å endre noe. :laugh:

Jeg klager ikke på media, jeg bryr meg egentlig veldig lite om hva visse mennesker mener om hvem som påvirker hvem negativt og hvorfor. Det som gjør at jeg (tydeligvis :fnise: ) engasjerer meg, er at noen får det for seg å gi et ekstremt kompleks problem en altfor enkel forklaring. Og forklaringen er Barbie. Det holder ikke for meg.

Jeg tror veldig ofte så er foreldre et minst like stort problem, all den tid og energi de bruker på å påpeke hva som kan påvirke jenters selvbilde negativt. Barn tror ikke at "normale" Barbie er dårligere enn "tynne" Barbie, de leker med det som glitrer og er fint de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...