Gå til innhold

Hva skjer med IS-krigere som vender hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke landssvik å la seg verve til en annen nasjons militære styrker i og for seg selv. Det blir ikke landssvik før det dreier seg om å gi støtte til noe som er til skade for Norge, en trusel mot landets selvstendighet eller forfatning, etc, etc.

Jeg har lest ett eller annet sted at amerikanerne har langt mer strikse regler for verving til andre staters militære styrker, og at det kan føre til at man mister statsborgerskapet. Men vi har ikke noe tilsvarende her.

Når du nevner det er det mulig det ikke gjelder den veien. Jeg er norsk og dansk statsborger, og ble innkalt til norsk militærtjeneste. Det ble et salig diplomatisk rabalder av det, og hele greia ble avblåst fordi slik tjeneste hadde vært ansett som landsforræderi. Men klart, det er mot den danske staten, og ikke den norske. Kanskje vi er mer åpne for slikt her.

Dog, se innlegget om Israel. Uttalelser fra norske myndigheter indikerer at vi også her har regler. Burde vel sjekke lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du nevner det er det mulig det ikke gjelder den veien. Jeg er norsk og dansk statsborger, og ble innkalt til norsk militærtjeneste. Det ble et salig diplomatisk rabalder av det, og hele greia ble avblåst fordi slik tjeneste hadde vært ansett som landsforræderi. Men klart, det er mot den danske staten, og ikke den norske. Kanskje vi er mer åpne for slikt her.

Dog, se innlegget om Israel. Uttalelser fra norske myndigheter indikerer at vi også her har regler. Burde vel sjekke lovverket.

Hvis du med "norske myndigheter" mener politikere, så tror jeg det er greit å bare se bort fra det. De kjenner ikke loven, og har ikke brydd seg med å sjekke hva loven sier. Siv Jensen gikk f.eks ut med noen sterke uttalelser, som det etter et par dager viste seg at hun ikke hadde dekning for i det hele tatt. F.eks dette med å frata terror-turister statsborgerskapet og nekte dem å returnere til Norge. Det er faktisk i direkte strid med flere konvensjoner som vi har forpliktet oss på, og våre egne lover.

Å frata dem statsborgerskapet og la dem sitte der de sitter uten muligheter for å reise noe sted er forsåvidt min våte drøm også, men det er som sagt ikke mulig å gjøre det på en lovlig måte. Vi kan ikke gjøre folk statsløse, ikke engang om vi ikke tåler trynet på dem. Det ville egentlig være en farlig presedens dersom vi skulle gi oss inn på det sporet, og antakelig er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med "norske myndigheter" mener politikere, så tror jeg det er greit å bare se bort fra det. De kjenner ikke loven, og har ikke brydd seg med å sjekke hva loven sier. Siv Jensen gikk f.eks ut med noen sterke uttalelser, som det etter et par dager viste seg at hun ikke hadde dekning for i det hele tatt. F.eks dette med å frata terror-turister statsborgerskapet og nekte dem å returnere til Norge. Det er faktisk i direkte strid med flere konvensjoner som vi har forpliktet oss på, og våre egne lover.

Å frata dem statsborgerskapet og la dem sitte der de sitter uten muligheter for å reise noe sted er forsåvidt min våte drøm også, men det er som sagt ikke mulig å gjøre det på en lovlig måte. Vi kan ikke gjøre folk statsløse, ikke engang om vi ikke tåler trynet på dem. Det ville egentlig være en farlig presedens dersom vi skulle gi oss inn på det sporet, og antakelig er det ikke verdt det.

§53 i grunnloven:

"b) ved å gå i fremmed makts tjeneste uten regjeringens samtykke"

Så rent teoretisk så er nok det å verve seg i utlandet ulovlig på papiret. Dog tviler jeg på at det skjer så mye om du faktisk gjør det i land som Norge anser som allierte og så lenge det ikke begås operasjoner på tvers av Norges interesser, så vidt jeg vet er ikke denne loven spesielt strengt håndhevet. Om det er spesielt lurt er vel en annen sak.

Anonymous poster hash: 7f1ab...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med "norske myndigheter" mener politikere, så tror jeg det er greit å bare se bort fra det. De kjenner ikke loven, og har ikke brydd seg med å sjekke hva loven sier. Siv Jensen gikk f.eks ut med noen sterke uttalelser, som det etter et par dager viste seg at hun ikke hadde dekning for i det hele tatt. F.eks dette med å frata terror-turister statsborgerskapet og nekte dem å returnere til Norge. Det er faktisk i direkte strid med flere konvensjoner som vi har forpliktet oss på, og våre egne lover.

Å frata dem statsborgerskapet og la dem sitte der de sitter uten muligheter for å reise noe sted er forsåvidt min våte drøm også, men det er som sagt ikke mulig å gjøre det på en lovlig måte. Vi kan ikke gjøre folk statsløse, ikke engang om vi ikke tåler trynet på dem. Det ville egentlig være en farlig presedens dersom vi skulle gi oss inn på det sporet, og antakelig er det ikke verdt det.

Nei, tenker på uttalelser fra UDI. Kan sikkert grave opp noen artikler om det er interessant. Å frita folk statsborgerskapet har vel aldri vært aktuelt, men de kan bli stilt for krigsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er mange påstander her, men er det noen som har en kilde til at IS-soldater faktisk kommer hjem og ikke blir straffet?

For jeg har bare hørt om en av dem hittil (i alle fall som har deltatt i krigen i Syria), og han sitter fengslet for øyeblikket. Da virker det tvilsomt at de som har kjente bånd til IS ikke skulle bli straffet.

I tillegg blir kontiene til de som har reist, sperret.

Endret av Badabing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker på uttalelser fra UDI. Kan sikkert grave opp noen artikler om det er interessant. Å frita folk statsborgerskapet har vel aldri vært aktuelt, men de kan bli stilt for krigsrett.

Nei, det kan de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange påstander her, men er det noen som har en kilde til at IS-soldater faktisk kommer hjem og ikke blir straffet?

For jeg har bare hørt om en av dem hittil (i alle fall som har deltatt i krigen i Syria), og han sitter fengslet for øyeblikket. Da virker det tvilsomt at de som har kjente bånd til IS ikke skulle bli straffet.

I tillegg blir kontiene til de som har reist, sperret.

Åååå, skal du ødelegge enda en god tråd med fakta? Her hadde folk trukket seg opp i storslagne anfall av rettferdig harme over hvordan terrorister bare kommer hjem og går rett på NAV som om ingenting var skjedd, og hvor er myndighetene? Og så kommer du med kjipe faktaopplysninger om at det bare er en hjemvendt, og han ble arrestert med en gang han kom inn i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§53 i grunnloven:

"b) ved å gå i fremmed makts tjeneste uten regjeringens samtykke"

Så rent teoretisk så er nok det å verve seg i utlandet ulovlig på papiret. Dog tviler jeg på at det skjer så mye om du faktisk gjør det i land som Norge anser som allierte og så lenge det ikke begås operasjoner på tvers av Norges interesser, så vidt jeg vet er ikke denne loven spesielt strengt håndhevet. Om det er spesielt lurt er vel en annen sak.

Anonymous poster hash: 7f1ab...e95

Den omhandler stemmeretten. Hvis man tjenestegjør i et annet lands tjeneste uten regjeringens samtykke, mister man stemmeretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett får vi trøste oss med at de nordmenn som drar ned for å krige for IS med stor sannsynlighet havner under torva. De fleste av de drar ned med null niks militær erfaring (førstegangstjeneste).

Og den minimale grunntrening (tøm våpen kontrollér) de får hos IS blir de sluppet ut i kamp som lam blant ulveflokker.

IS ble jo grundig rundjult av kurdiske Peshmerga i Mosul. Vestlige jihad-wannabees som drar ned dit for å kjempe blir slått grundige ned i støvlene av hardcore Peshmerga som ikke har gjort annet enn å krige de siste tiårene.



Anonymous poster hash: 570c3...7bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Etter hva jeg ha forstått, vil de eventuelt siktes på bakgrunn av terrorloven. I tillegg kan de også gi enda strengere straffer på grunn av befatning med våpen, mafiavirksomhet osv.

Så jeg tror ikke de kommer til å slippe så lett unna som enkelte her tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett får vi trøste oss med at de nordmenn som drar ned for å krige for IS med stor sannsynlighet havner under torva. De fleste av de drar ned med null niks militær erfaring (førstegangstjeneste).

Og den minimale grunntrening (tøm våpen kontrollér) de får hos IS blir de sluppet ut i kamp som lam blant ulveflokker.

IS ble jo grundig rundjult av kurdiske Peshmerga i Mosul. Vestlige jihad-wannabees som drar ned dit for å kjempe blir slått grundige ned i støvlene av hardcore Peshmerga som ikke har gjort annet enn å krige de siste tiårene.

Anonymous poster hash: 570c3...7bb

Å, men det fins mange jobber man kan gjøre. Det trengs latrinetømmere og kokker og sjåfører. Og selvsagt selvmordsbombere. De fleste selvmordsaksjonene til IS utføres av fremmedkrigere. De tar begrepet "nyttig idiot" til nye høyder.

Beklageligvis er ikke IS heller nybegynnere. De har mange fremmedkrigere som har tatt runden i Midt-Østen og Afghanistan siden 80-tallet, og mange av Saddam Husseins offiserer er nå IS-kommandanter. De vil ha hevn.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, men det fins mange jobber man kan gjøre. Det trengs latrinetømmere og kokker og sjåfører. Og selvsagt selvmordsbombere. De fleste selvmordsaksjonene til IS utføres av fremmedkrigere. De tar begrepet "nyttig idiot" til nye høyder.

Hehe. Aner vi de norske IS-krigerne gir oss et skuespill? Så stolte de poserer i AK-47 på sosiale medier.

Kanskje ikke så kult å posere foran latrinen eller suppegryten.. :icon_lol:

Anonymous poster hash: 570c3...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg ble truet med av forsvaret, iallefall. Mulig de lyver.

Annen situasjon, da du har dobbelt statsborgerskap. Norge tillater dette kun hos mindreårige med bånd til begge land, og som hovedregel må man velge bort det ene for å avtjene verneplikt. Mange av Is-krigerne har kun norsk statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 69eab...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig så er det vel ingen som har kommet tilbake, så vidt jeg vet. IS holder dem igjen.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, da. For å være særdeles frekk, så håper jeg for min del at de ikke kommer hjem i det hele tatt. Den risikoen de vil utgjøre her hjemme etter endt terrortrening og hjernevask er ikke verdt risken.

Anonymous poster hash: 498ee...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og den minimale grunntrening (tøm våpen kontrollér) de får hos IS blir de sluppet ut i kamp som lam blant ulveflokker.

IS ble jo grundig rundjult av kurdiske Peshmerga i Mosul. Vestlige jihad-wannabees som drar ned dit for å kjempe blir slått grundige ned i støvlene av hardcore Peshmerga som ikke har gjort annet enn å krige de siste tiårene.

Peshmerga består stort sett av arbeidere og bønder som er deltidssoldater med svært lite trening, i tillegg har soldatene mye stammetilhørighet som gjør at viljen til å forlate "eget område" er liten - som gjør Peshmerga lite egnet til omfattende offensive operasjoner. IS-soldatene har det totalt motsatt, store deler av hæren deres er fremmedkrigere som kontinuerlig jager døden og har null tilhørighet til områdene i Irak og har ingen familie de vil beskytte. I tillegg er erfaringen, organiseringen og bevæpningen hos IS fullstendig overlegen. At Peshmerga består av beintøffe yrkeskrigere er bare propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke landssvik å la seg verve til en annen nasjons militære styrker i og for seg selv. Det blir ikke landssvik før det dreier seg om å gi støtte til noe som er til skade for Norge, en trusel mot landets selvstendighet eller forfatning, etc, etc.

Hvordan er det å krige for islamister ikke til skade for Norge? Hvor mange milliarder har vi brukt på å ta livet av talibankrigere og rette opp ødeleggelsene deres i Afghanistan? Har ikke 10 norske soldater blitt drept og flere titalls alvorlige skadet der også? Og har vi ikke en overhengende terrorfare fra IS i Norge?

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å krige for islamister ikke til skade for Norge? Hvor mange milliarder har vi brukt på å ta livet av talibankrigere og rette opp ødeleggelsene deres i Afghanistan? Har ikke 10 norske soldater blitt drept og flere titalls alvorlige skadet der også? Og har vi ikke en overhengende terrorfare fra IS i Norge?

Det å delta i en regional konflikt på den andre siden av jordkloden er ikke en trusel mot Norges selvstendighet, grunnloven eller noen av de andre betingelsene for at det skal kunne kalles landssvik. Skal de straffes, så må det skje med henvisning til andre lover. Det var bare en saksopplysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å delta i en regional konflikt på den andre siden av jordkloden er ikke en trusel mot Norges selvstendighet, grunnloven eller noen av de andre betingelsene for at det skal kunne kalles landssvik. Skal de straffes, så må det skje med henvisning til andre lover. Det var bare en saksopplysning.

Men er det ikke en trussel at de ved å krige for IS har vist illojalitet mot Norge? De er altså lojale mot en annen (i deres øyne) stat, som på sikt har som mål å underlegge seg hele verden, og også Norge. Dvs. at de har valgt side, og vil gå til krig mot Norge om de får muligheten.

Anonymous poster hash: 9a03a...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...