Gå til innhold

Hvordan få internett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Værsegod, le av meg;

Hvordan skaffer jeg internett? Hvilke valg har man? Hvem ringer man? Hva trenger man?



Anonymous poster hash: 8d6c2...14d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar deg en titt på denne siden her http://www.bredbandsguiden.no/ så kan du se hvem som leverer der du bor, og hva/pris. Da har du et godt utgangspunkt

Takk! Men hvordan er det med modem eller hva det heter. Jeg har en kabel, da må jeg vel ha et slikt uttak. Hva er bredbånd, er det trådløst? Og må man ha modem når man skal ha internett?

Anonymous poster hash: 8d6c2...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttak er det som regel, hvis ikke så tar leverandørene på seg jobben med å montere det, for ekstra penger selvfølgelig, modem/ruter får du av leverandøren som regel.

Bredbånd er det man stort sett for internetten fra. Det som er i veggen. Vil du ha trådløst nett så må du ha en trådløs ruter, og det får man som oftest av leverandøren, eventuelt leie/kjøpe, elektronikkbutikker har også du kan kjøpe.

Om man må ha modem kommer litt ann på koblingen og leverandøren, men som sagt så pleier man å få det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttak er det som regel, hvis ikke så tar leverandørene på seg jobben med å montere det, for ekstra penger selvfølgelig, modem/ruter får du av leverandøren som regel.

Bredbånd er det man stort sett for internetten fra. Det som er i veggen. Vil du ha trådløst nett så må du ha en trådløs ruter, og det får man som oftest av leverandøren, eventuelt leie/kjøpe, elektronikkbutikker har også du kan kjøpe.

Om man må ha modem kommer litt ann på koblingen og leverandøren, men som sagt så pleier man å få det

Flere dumme spørsmål; Siden jeg har kabel og det mest sannsynlig er uttak der jeg skal flytte, er det bare for meg å kontakte en leverandør da? Og da må leverandøren komme på hjemmebesøk for sikkert å gjøre et eller annet magisk med det uttaket?

Om jeg vil ha trådløst så kan jeg fremdeles benytte det uttaket og kabelen jeg har men i i tillegg kjøpe en trådløs ruter. Og dette må også leverandøren komme å fikse?

Anonymous poster hash: 8d6c2...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å kontakte dem, du kan gjerne gjøre det før du flytter og. Leverandøren må komme og klargjøre linjen til bredbånd fra dem ja, og det er det som regel litt ventetid på.

Hvis du vil ha trådløst så trenger du bare uttaket og kabelen og ruteren som regel, noen ganger modem og, men de fleste rutere/modem er begge deler. Det er trådløs ruter gjør er å sender signalene gjennom luften. Noen må ha hjelp til å sette det opp, og mange klarer det selv, det er som regel bare å putte i noen ledninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

jeg trenger internett. Hjelp. 

Jeg er ikke fornøyd med første henvendelse til allente, og heller ikke til telenor. Jeg kommer til sende tilbake i retur telenorpakken. 

 

Anonymkode: 04c23...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 4/13/2022 at 6:37 PM, AnonymBruker said:

jeg trenger internett. Hjelp. 

Jeg er ikke fornøyd med første henvendelse til allente, og heller ikke til telenor. Jeg kommer til sende tilbake i retur telenorpakken. 

 

Anonymkode: 04c23...9af

Hvorfor ble du ikke fornøyd med nettet fra Telenor? Hva ønsker du hjelp til?

Hva du kan få av nett avhenger veldig på hvor du bor - hvilke leverandører som har nett i nærheten av deg.

Kobbernettet (det vanlige nettet vi har hatt i mange år til ADSL, POTS osv.) blir avviklet, og med mindre du skal ha noe mobilbasert så er du avhengig av hvem som har lagt linjer i nærheten av huset ditt.

Her jeg bor har jeg mulighet for både telenor og Lyse (altibox). Sistnevnte er dyrest, men også uten tvil best. Det skal sies at jeg har noen sære, ganske nerdete ønsker og krav - de fleste ville nok ikke merke stor forskjell på de to (jeg har hatt begge i løpet av tiden jeg har bodd her).

Anonymkode: 58e2f...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faria skrev (På 22.4.2014 den 18.30):

Uttak er det som regel, hvis ikke så tar leverandørene på seg jobben med å montere det, for ekstra penger selvfølgelig, modem/ruter får du av leverandøren som regel.

 

Bredbånd er det man stort sett for internetten fra. Det som er i veggen. Vil du ha trådløst nett så må du ha en trådløs ruter, og det får man som oftest av leverandøren, eventuelt leie/kjøpe, elektronikkbutikker har også du kan kjøpe.

 

Om man må ha modem kommer litt ann på koblingen og leverandøren, men som sagt så pleier man å få det

Skal ha nett på hytta, Telenor leverer 5G der. Kan jeg koble det opp til tv, og hvilken tv må jeg ev. ha som ikke er for dyr? 

Håper du har tid til å svare. 

Anonymkode: 5a3de...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...