Gå til innhold

Kan man bli kristen hvis faren er muslim?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest smilejenta

Ateister klsrer å vise medmenneskelighet helt uten hjelp av gud. Og hvor mange kristne har ikke opp igjennom historien drept og vært stygge mot folk i guds navn? Ikke kom å si at religiøse er så mye snillere enn ikke religiøse

Jeg har da ikke sagt at ikke religiøse ikke kan være snille? Så dropp den "ikke kom her"-attituden, det jeg sa er at Gud tester oss i dette, religiøs eller ikke religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik som tilstanden er i Iran i dag, der folk strømmer til Jesus hver gang de hører gale Ahmadinejad snakke. Kanskje Iran vil bli det første muhamedanske landet som blir kristent.

Men klart dette har kostet mange tapre kristnes blod. Som har våget å stå opp for sannheten, uansett.

Jeg er fra Iran, og kjenner meg ikke igjen i det du sier. Eller vet du dette bedre enn meg da, siden du aldri har vært i Iran. lol

Anonymous poster hash: a38cd...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Ja se på Afrika!!

Se hvordan veksten i BNP i kristne Rwanda og Uganda, hvor en klar majoriteter kristne nå, overskrider alle Europeiske land i vekst i BNP. SE PÅ DET! Til tross for blodbadet de hadde der for noen tiår siden.

Videre se på vanstyrene i de muslimske landa som Somalia, Eritrea, Etiopia, Egypt, Nigeria, SE PÅ DET OG!

De gjør så godt de kan for å vende tilbake til steinalderen. De få landa med olje gjør det bra p.g.a. fremmedarbeidere og amerikanske dollar.

Den moderne vitenskapen oppstod i stor grad av kristne folk som Galilei og Newton ++++++++. Klart tallsystemet araberene kom med er hendig.

Det var jo nettopp den antikristlige Pavekirken Huss og Luther protesterte i mot.

JV'ere er ikke kristne, da de har laget sin egen bibel og egen lære, om noen er i tvil.

Jeg snakker ikke om vitenskap som forskjellige religiøse personen fant, men om vitenskapelig ting vi har funnet ut i ettertiden ETTER at det stod i Koranen.

som f.eks. at jern er utenomjordisk.

"Iron is not natural to the earth. It did not form on the earth but came down to earth from outer space. This may sound strange but its true. Scientists have found that billions of years ago the earth was stuck by meteorites. These meteorites were carrying Iron from distant stars which had exploded [5].

The Quran says the following on the origin of Iron:

We sent down Iron with its great inherent strength and its many benefits for humankind [57:25]

God uses the words sent down for Iron. It is clear from the verse that Iron is not an earthly material, but was sent down for the benefit of humanity. The fact that Iron came down to earth from outer space, is something which could not be known by the primitive science of the 7th century."

Eller at universet forstatt utvider seg! Det fant vi ut for ikke så lenge siden, men det har stått i Koranen siden Koranen oppstod:

"5. Expansion of the Universe

At a time when the science of Astronomy was still primitive, the expansion of the universe was described in Quran:

And it is We who have built the Universe with [Our creative] power and keep expanding it. [51:47]

The fact that the universe is expanding was discovered in the last century. The physicist Stephen Hawking in his book A Brief History of Time writes, The discovery that the universe is expanding was one of the great intellectual revolutions of the 20th century.[10].

The Quran mentioned the expansion of the universe even before the invention of the telescope!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha-ha! Goder meg over hvor mye du tror du vet om islam og muslimer. Bare sånn til info; det er lov til å gifte seg med en ikke-troende selv om du selv ber 5 ganger daglig.

Så, hva var det du mente giftemålet til faren hans beviste, igjen? :P

Har muslimske kvinner lov til å gifte seg med en som ikke er muslim? Eller gjelder det bare muslimske menn?

Anonymous poster hash: 2b822...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Afghanistan er det faktisk forbudt ved lov å konvertere til kristendommen, og ingen afghanske borgere kan etter loven heller anses som kristne, da kristendommen er blant religionene staten ikke har anerkjent. For noen år siden var det også en mann som ble fengslet for å ha gitt Det nye testamente til en han kjente. I praksis finnes det naturligvis noen få kristne, men kristne med afghansk bakgrunn befinner seg i dag i all hovedsak i Vesten eller i India.

Det blir et sidespor, her var vel egentlig tema hvordan man definerer hvem som tilhører hvilken religion. Men du har rett i at det å være kristen i Afghanistan neppe er lett, det er tross alt etter loven ikke engang mulig. Afghanere flest er fine folk, i hvert fall de jeg har møtt, men å leve som ikke-muslim på landsbygda i dagens Afghanistan er selvsagt alt annet enn noen dans på roser.

Anonymous poster hash: 1b63f...efe

Hvis man er født muslim og konverterer til kristendommen, vil man da fortsatt bli regnet som muslim i enkelte muslimske land?

Anonymous poster hash: 2b822...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det kan man aldeles ikke. Et barn født av en muslimsk mann i Afganistan har på ingen måte et valg!

Meget spesielle menn i Afghanistan, skjønner jeg :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da ikke sagt at ikke religiøse ikke kan være snille? Så dropp den "ikke kom her"-attituden, det jeg sa er at Gud tester oss i dette, religiøs eller ikke religiøs.

Og hvordan tester han oss i det? Og hva er nå det for slags oppdragelsesmetode isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muslimske kvinner lov til å gifte seg med en som ikke er muslim? Eller gjelder det bare muslimske menn?

Anonymous poster hash: 2b822...97a

Har forstått det slik at det er ganske dobbeltmoralsk ifh til hva som er ok for menn og kvinner i noen muslimske land

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Og hvordan tester han oss i det? Og hva er nå det for slags oppdragelsesmetode isåfall?

Hvordan? Unnskyld meg tenker du ikke? En ting er å ikke tro, men en annen ting er å ikke tenke. Hvordan han tester oss i det? Ja, hvordan tester lærerne våre oss på skolen? Gir oss pensum, så har vi prøve i det. Samme opplegg, vi har fått veiledning, og vi blir testet. Og når jeg snakker om vi snakker jeg om alle mennesker ikke bare muslimer eller kristne, men alle mennesker. Selv om man ikke er troende blir man fortsatt testet, dere får ikke noe fritak. Fullt mulig for en ateist nr. 1 til å score bedre på oppdragelse enn muslim nr. 1, men så kanskje scorer muslim nr. 2 bedre enn ateist 1 igjen? Alle scorer individuelt, for det er nettopp dette vi er! Individer, mennesker er ikke en homogen gruppe, da er det en selvfølge at alle ikke er like og ikke scorer likt. En kan være bedre enn en annen i å lage mat, men kanskje den som er dårlig til å lage mat er bedre til å holde foredrag - vi er gode på noe og dårlig på noe. Vi er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan? Unnskyld meg tenker du ikke? En ting er å ikke tro, men en annen ting er å ikke tenke. Hvordan han tester oss i det? Ja, hvordan tester lærerne våre oss på skolen? Gir oss pensum, så har vi prøve i det. Samme opplegg, vi har fått veiledning, og vi blir testet. Og når jeg snakker om vi snakker jeg om alle mennesker ikke bare muslimer eller kristne, men alle mennesker. Selv om man ikke er troende blir man fortsatt testet, dere får ikke noe fritak. Fullt mulig for en ateist nr. 1 til å score bedre på oppdragelse enn muslim nr. 1, men så kanskje scorer muslim nr. 2 bedre enn ateist 1 igjen? Alle scorer individuelt, for det er nettopp dette vi er! Individer, mennesker er ikke en homogen gruppe, da er det en selvfølge at alle ikke er like og ikke scorer likt. En kan være bedre enn en annen i å lage mat, men kanskje den som er dårlig til å lage mat er bedre til å holde foredrag - vi er gode på noe og dårlig på noe. Vi er mennesker.

Så du mener at livet bare er en lang utdannelse i det å være gode eller dårlige mennesker og at vi må pugge pensum, altså bibelen for å lære hva som er god og dårlig oppførsel? Hva med de som er gode uten å ha ledt bibelen da? Gud har ikke fasiten på godt og dårlig. Hva med alle de som gjør jævlige ting i guds navn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Så du mener at livet bare er en lang utdannelse i det å være gode eller dårlige mennesker og at vi må pugge pensum, altså bibelen for å lære hva som er god og dårlig oppførsel? Hva med de som er gode uten å ha ledt bibelen da? Gud har ikke fasiten på godt og dårlig. Hva med alle de som gjør jævlige ting i guds navn?

Nettopp, tror du det er en unnskyldning å gjøre noe jævlig hvis man gjør det i Guds navn? Koranen sier: "ta et liv og du har tatt livet av hele menneskeheten, redd et liv og du har reddet hele menneskeheten." Hvordan noen mennesker da kan gjøre et annet menneske vondt gir jo null mening, og vedkommende har en skrue som mangler og skylder det på religion. Og ja, jeg tror virkelig hele livet er en stor prøve og at det evige liv venter på oss etter døden, tror du virkelig en sammenstøt av partikler kan lage alt det vi har her på jord? Få blod til å pumpe, gjøre oss avhengige av vann osv? Vet du forresten at koranen har sagt at vi mennesker er laget av vann? Hvem ville ha trodd det før det liksom? Hvem ville ha trodd at vi består så mye som 80% av vann før det var bevist at mennesker består av 80% vann? Det gir jo ingen mening at to partikler kolliderer for så å skape alt fra mennesker, til dyr, til planter, til steiner, til alt det vi ser rundt oss for så å bare dø og bli borte? det største argumentet til ateister er "hvem skapte da gud?" Men hvordan stiller dette spørsmålet seg annerledes til "hvem skapte disse partiklene som utgjorde det big bang?" Synes det er logisk at jeg er muslim, min nabo er jøde og min vennine er kristen, vi alle tror på noe, men å være ateist og ikke tro på noe synes jeg er.. Merkelig.. Jeg studerer innen helsevesenet, og jo mer jeg lærer om hjerte og hjerne osv, jo mer blir jeg sikker på at dette kan umulig bare stamme fra at 2 partikler kolliderer, det må finnes noe mer. Nå har jeg valgt å tro at det er den samme Guden som vi, kristne og jøder tror på, og ikke en elefant, men heller en elefant enn ikke noe. Enn å tro det er helt over og ut etter at vi dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bli kristen hvis faren er muslim?

Anonymous poster hash: 2b822...97a

Selvfølgelig. Du kan til og med bli atiest, om du vil. Eller jøde.

Anonymous poster hash: 8e7dc...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, tror du det er en unnskyldning å gjøre noe jævlig hvis man gjør det i Guds navn? Koranen sier: "ta et liv og du har tatt livet av hele menneskeheten, redd et liv og du har reddet hele menneskeheten." Hvordan noen mennesker da kan gjøre et annet menneske vondt gir jo null mening, og vedkommende har en skrue som mangler og skylder det på religion. Og ja, jeg tror virkelig hele livet er en stor prøve og at det evige liv venter på oss etter døden, tror du virkelig en sammenstøt av partikler kan lage alt det vi har her på jord? Få blod til å pumpe, gjøre oss avhengige av vann osv? Vet du forresten at koranen har sagt at vi mennesker er laget av vann? Hvem ville ha trodd det før det liksom? Hvem ville ha trodd at vi består så mye som 80% av vann før det var bevist at mennesker består av 80% vann? Det gir jo ingen mening at to partikler kolliderer for så å skape alt fra mennesker, til dyr, til planter, til steiner, til alt det vi ser rundt oss for så å bare dø og bli borte? det største argumentet til ateister er "hvem skapte da gud?" Men hvordan stiller dette spørsmålet seg annerledes til "hvem skapte disse partiklene som utgjorde det big bang?" Synes det er logisk at jeg er muslim, min nabo er jøde og min vennine er kristen, vi alle tror på noe, men å være ateist og ikke tro på noe synes jeg er.. Merkelig.. Jeg studerer innen helsevesenet, og jo mer jeg lærer om hjerte og hjerne osv, jo mer blir jeg sikker på at dette kan umulig bare stamme fra at 2 partikler kolliderer, det må finnes noe mer. Nå har jeg valgt å tro at det er den samme Guden som vi, kristne og jøder tror på, og ikke en elefant, men heller en elefant enn ikke noe. Enn å tro det er helt over og ut etter at vi dør.

N ateist syns det er like merkelig at dere er avhengige av en hellig bok for å vite hva som er rett og galt. Bår atwister helt fint klarer å være gode mennesker på tross av en hellig bok. Eller tror du alle ateister bare er slemme og bate gjør onde handlinger? Det stemmer ikke iallefall. Vitenskapsfolk har ikke funnet ut av hvor mye vann en menneskekropp består av pga koranen. Det klarye de fint å finne ut av uten den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smilejenta

N ateist syns det er like merkelig at dere er avhengige av en hellig bok for å vite hva som er rett og galt. Bår atwister helt fint klarer å være gode mennesker på tross av en hellig bok. Eller tror du alle ateister bare er slemme og bate gjør onde handlinger? Det stemmer ikke iallefall. Vitenskapsfolk har ikke funnet ut av hvor mye vann en menneskekropp består av pga koranen. Det klarye de fint å finne ut av uten den.

Du missforstår og du velger å sette ord i min munn. Har aldri sagt at ateister er mindre dårlige mennesker? Har jo tidligere skrevet at en ateist kan være bedre en person som er religiøs.

Og har jo ikke sagt at vitenskapsmenn måtte ha hjelp av koranen, sier bare at koranen sa dette før vitenskapsmenn sa det. Noe som også var hele poenget mitt?

Men du velger bevist å vri på ting jeg sier, og da er det ikke vits i å bruke mer tid på dette. Over og ut, ønsker deg et fredlig liv fremover med masse lykke og kjærlighet. (Og nå sikter jeg ikke til at du som ateist ikke vil oppnå dette, i og med at du alltid skal vri og stille spørsmål ved det jeg sier, for dette menter jeg virkelig rett fra levern ;) )

Endret av smilejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man aldeles ikke. Et barn født av en muslimsk mann i Afganistan har på ingen måte et valg!

Selvsagt har han et valg. Det muslimske samfunnet der vil antakelig se på det som frafall og det vil ha negative konsekvenser som i verste fall inkluderer at de vil forsøke å ta livet av vedkommende. Men det er fortsatt et valg, og vi har blant oss folk som er flyktninger fordi de har tatt akkurat det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om vitenskap som forskjellige religiøse personen fant, men om vitenskapelig ting vi har funnet ut i ettertiden ETTER at det stod i Koranen.

som f.eks. at jern er utenomjordisk.

"Iron is not natural to the earth. It did not form on the earth but came down to earth from outer space. This may sound strange but its true. Scientists have found that billions of years ago the earth was stuck by meteorites. These meteorites were carrying Iron from distant stars which had exploded [5].

The Quran says the following on the origin of Iron:

We sent down Iron with its great inherent strength and its many benefits for humankind [57:25]

God uses the words sent down for Iron. It is clear from the verse that Iron is not an earthly material, but was sent down for the benefit of humanity. The fact that Iron came down to earth from outer space, is something which could not be known by the primitive science of the 7th century."

Eller at universet forstatt utvider seg! Det fant vi ut for ikke så lenge siden, men det har stått i Koranen siden Koranen oppstod:

"5. Expansion of the Universe

At a time when the science of Astronomy was still primitive, the expansion of the universe was described in Quran:

And it is We who have built the Universe with [Our creative] power and keep expanding it. [51:47]

The fact that the universe is expanding was discovered in the last century. The physicist Stephen Hawking in his book A Brief History of Time writes, The discovery that the universe is expanding was one of the great intellectual revolutions of the 20th century.[10].

The Quran mentioned the expansion of the universe even before the invention of the telescope!"

Det fantastiske med religiøse bøker er at de kan tolkes i alle mulige retninger, som det selv passer en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest smilejenta

Det fantastiske med religiøse bøker er at de kan tolkes i alle mulige retninger, som det selv passer en.

Er enig, og det er i hvert fall der det er forskjellige meniger og hvordan man skal kle seg, for det står bare du skal dekke deg til. Så spørsmålet blir da ok, men hvordan? Niqab? Burka? Hijab? Sjal? Eller kanskje det ikke var snakk om hår i det hele tatt, kanskje det ble siktet til klær som ikke skal være alt for utfordrene. (Noe som forresten er min tolkning)

Men "We sent down Iron with its great inherent strength and its many benefits for humankind [57:25]" Hva er det man kan tolke her liksom? For man skal være passe korka hvis man tror det skal tolkes som ned fra bokhylla. Eller "And it is We who have built the Universe with [Our creative] power and keep expanding it. [51:47]" jaha, tolk det gjerne anderledes enn det som står svart på hvitt, men jeg synes dette er så spesifikt at det nesten er umulig å feiltolke, noe som er motsatt av det jeg tidligere har nevnt, tilfelle om hvordan en skal kle seg. (Som da min mor tolker som hijab, og jeg tolker som at man ikke skal gå i altfor korte skjørt og dype utridninger)

Endret av smilejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om vitenskap som forskjellige religiøse personen fant, men om vitenskapelig ting vi har funnet ut i ettertiden ETTER at det stod i Koranen.

som f.eks. at jern er utenomjordisk.

"Iron is not natural to the earth. It did not form on the earth but came down to earth from outer space. This may sound strange but its true. Scientists have found that billions of years ago the earth was stuck by meteorites. These meteorites were carrying Iron from distant stars which had exploded [5].

The Quran says the following on the origin of Iron:

We sent down Iron with its great inherent strength and its many benefits for humankind [57:25]

God uses the words sent down for Iron. It is clear from the verse that Iron is not an earthly material, but was sent down for the benefit of humanity. The fact that Iron came down to earth from outer space, is something which could not be known by the primitive science of the 7th century."

Eller at universet forstatt utvider seg! Det fant vi ut for ikke så lenge siden, men det har stått i Koranen siden Koranen oppstod:

"5. Expansion of the Universe

At a time when the science of Astronomy was still primitive, the expansion of the universe was described in Quran:

And it is We who have built the Universe with [Our creative] power and keep expanding it. [51:47]

The fact that the universe is expanding was discovered in the last century. The physicist Stephen Hawking in his book A Brief History of Time writes, The discovery that the universe is expanding was one of the great intellectual revolutions of the 20th century.[10].

The Quran mentioned the expansion of the universe even before the invention of the telescope!"

Det du sier om jern er ikke sant i det hele tatt.

Det som ER sant, er at jern ble til i kjernene på stjerner som så eksploderte og dannet utgangspunktet for nye solsystemer. Men jorden, som en sent dannet steinplanet, består også av jern. At jern også har kommet hit i form av meteoritter som man har kunnet finne igjen i myrer og andre nedslagspunkter, er sant nok, men det er altså ikke slik at alt jern kommer fra meteorer. Ikke engang mesteparten av jernet.

Og å hevde at det er "vitenskaplig bevist" at jern ikke hører til på jorden, når man VET at jorden faktisk har en kjerne av jern, som er ansvarlig for det fine magnetfeltet vårt..... Vel, det fins et ord for sånt, og "vitenskap" eller "sannhet" er ikke det ordet.

Og at ikke tidligere tiders folk VISSTE at det jernet de laget ting av, kom fra himmelen, der det var tilfelle? For noe vås. De visste det VELDIG godt. Omtrent av samme grunn som at den svarte steinen i Mekka er en helligdom. Ting som kommer fra verdensrommet, gjør en dramatisk entree, og de ser ganske spesielle ut.

Eskimoene på Grønland lagde alle sine jerngjenstander av meterorjern, og de visste VELDIG godt hvor de kom fra.

Og jeg tviler også sterkt på at imamene bodde i et ekspanderende univers før vestlig vitenskap konstaterte at det faktisk utvider seg..

Du burde høre litt mindre på imamene dine, for de vet ikke hva de snakker om, og det ser ut til at de ikke sjenerer seg for å lyve.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bli kristen hvis faren er muslim?

Anonymous poster hash: 2b822...97a

Klart man kan. Bare så dumt at det å slutte å være muslim medfører døds straff i følge quranen....

Anonymous poster hash: 2dad0...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Det du sier om jern er ikke sant i det hele tatt.

Det som ER sant, er at jern ble til i kjernene på stjerner som så eksploderte og dannet utgangspunktet for nye solsystemer. Men jorden, som en sent dannet steinplanet, består også av jern. At jern også har kommet hit i form av meteoritter som man har kunnet finne igjen i myrer og andre nedslagspunkter, er sant nok, men det er altså ikke slik at alt jern kommer fra meteorer. Ikke engang mesteparten av jernet.

Og å hevde at det er "vitenskaplig bevist" at jern ikke hører til på jorden, når man VET at jorden faktisk har en kjerne av jern, som er ansvarlig for det fine magnetfeltet vårt..... Vel, det fins et ord for sånt, og "vitenskap" eller "sannhet" er ikke det ordet.

Og at ikke tidligere tiders folk VISSTE at det jernet de laget ting av, kom fra himmelen, der det var tilfelle? For noe vås. De visste det VELDIG godt. Omtrent av samme grunn som at den svarte steinen i Mekka er en helligdom. Ting som kommer fra verdensrommet, gjør en dramatisk entree, og de ser ganske spesielle ut.

Eskimoene på Grønland lagde alle sine jerngjenstander av meterorjern, og de visste VELDIG godt hvor de kom fra.

Og jeg tviler også sterkt på at imamene bodde i et ekspanderende univers før vestlig vitenskap konstaterte at det faktisk utvider seg..

Du burde høre litt mindre på imamene dine, for de vet ikke hva de snakker om, og det ser ut til at de ikke sjenerer seg for å lyve.

Du tar feil, all jern kommer fra super novaer. Så den diskusjonen kan vi lett lukke og åpne neste;

Det står på svart og hvitt, "Og jeg tviler også sterkt på at imamene bodde i et ekspanderende univers før vestlig vitenskap konstaterte at det faktisk utvider seg.." Så du får tvile i fred, men anbefaler deg å gjøre research og lese deg opp før du prøver å motbevise det andre legger frem. Finn meg en koran hvor det ikke står det jeg har sagt, så kan vi snakke om hvorfor du tviler på at "mine imamer" bodde i et ekspanderende univers. For du har ikke fått med deg hva jeg skriver, jeg referer ikke til noen imamer og i hvert fall "mine" imamer hva enn nå det skal bety, men jeg referer til koranen og den kan verken du eller jeg gjøre om på. Og koranen kom i en periode hvor jern ikke falt ned som om det skulle snød.

Endret av smilejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...