Gå til innhold

Hvordan kjøre når utrykningskjøretøy kommer bak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, kanskje dumt spørsmål, men dette hendte meg nylig for første gang. Jeg kjørte etter en annen bil/bekjent (erfaren sjåfør), så vi diskuterte hendelsen i etterkant, og jeg ble forvirret.

Kjører på landevei, mye trafikk i begge retninger. Har en bil bak meg, og ser ambulansen dukker opp bak den. Bilen bak kjører av ved første avkjørsel (denne hadde jeg allerede kjørt forbi da ambulansen dukket opp, derfor kunne ikke jeg stoppe der). Ambulansen er deretter bak meg.

Hva gjør man?

Og hva med trafikkregler? Hva hvis jeg står i et lyskryss, det er rødt, og eneste muligheten for å "gi fri vei" til kjøretøyet er å kjøre frem og til siden i lyskrysset (over sperrelinja)?

Anonymous poster hash: f20c1...cae

De "fleste" veier pleier å ha en liten veiskulder som gjør det mulig å slippe utrykningskjøretøy forbi. Så da hadde jeg blinket til høyre og kjørt til siden og stoppet.

Nå ble det akkurat grønt da politibilen kom men ville forsatt ha gjort det de gjorde.

Selv om det er litt mer risk siden bybanen går forbi der. Men jeg bare ANTAR at den ikke kjører i biler som står i veien.

http://youtu.be/ne3he-0-XZ0

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du opprettholder farten, og gjør det du kan for å gi klar bane raskest mulig. For å gjøre ambulansesjåføren oppmerksom på ar du har sett han. Når det er klin umulig for ambulansen, politiet eller brannbilen å passere, setter du evt. På høyre, blinklys for å markere at du er obs på blålysbilen bak deg.

Sperrelinjer skal aldri kjøres over, i kryss kjører du deg godt inn til siden du ser hva de bak og foran deg gjør, som regel lager de plass i midten , eller alle legger seg i samme kjørefelt for å la blålysbilen passere. At det kommer en blålysbil betyr ikke at du kan kjøre over krysset på rødt lys. Når du har gjort ditt og kommet deg ut av veien, setter du på høyre blinklys, for å markere at du står stille og er obs på blålysbilen.

Anonymous poster hash: 22dc0...c2b

Så du ville risikere å bli en drapsmann på grunn av ei sperrelinje?

Om det kommer en ambulanse bak deg når du står på rødt lys i ett lyskryss, å du ikke flytter deg fordi du ikke vil krysse sperrelinja og dette fører til at pasienten i ambulansen dør fordi vedkommende ikke kommer til sykehuset fort nok, så er vedkommendes blod på DINE hender ene å alene, å personlig mener jeg da at du fortjener 21år for overlagt drap. SELVFØLGELIG krysser du sperrelinje for å slippe fram brann/politi eller ambulanse

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bil selv, men sitter ofte på med andre og opplever slike tilfeller. Alle jeg sitter på med senker farten.



Anonymous poster hash: dc4e8...b32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville risikere å bli en drapsmann på grunn av ei sperrelinje?

Om det kommer en ambulanse bak deg når du står på rødt lys i ett lyskryss, å du ikke flytter deg fordi du ikke vil krysse sperrelinja og dette fører til at pasienten i ambulansen dør fordi vedkommende ikke kommer til sykehuset fort nok, så er vedkommendes blod på DINE hender ene å alene, å personlig mener jeg da at du fortjener 21år for overlagt drap. SELVFØLGELIG krysser du sperrelinje for å slippe fram brann/politi eller ambulanse

Jeg tror nesten ikke jeg kan si hvor viktig dette er, er det rødt lys, sperrelinje whatsoever og det kommer en ambulanse bak deg med kun blålys må man flytte seg. For noen er det snakk om liv og død, og dessverre for min familie (jeg satt på med ambulansen) så døde en i familien min fordi folk ikke flyttet seg pga sperrelinje og rødt lys. Noe av det mest hjerteskjærende jeg har vært med på i lang lang tid. Husk at i ambulanser med kun blålys i 110km/t så er det gjerne snakk om hjertepasienter og/eller slag. Lyden vil kun bli satt på dersom det er kø og helt nødvendighet.

# Er det autovern, legger man seg så langt ut til siden som overhodet mulig med blinklys på til høyre og stopper.

# Er det smal vei uten noe form for passeringsmuligheter setter man på nødblink, setter opp farten til første mulige forbipassering.

# Biler i begge kjørefelt skal legge seg inn til veiskulderen og stoppe med blinklys for passerende blålys, slik at disse får fri kjørebane midt i.

# Motorvei skal det gies fri bane.

Anonymous poster hash: ae80e...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender man står på rødt løs med biler tett i tett rundt seg, og så dukker blålysbilen opp bakfra. Hvor langt går plikten til å giftig vei?

Skal man kjøre over krysset på rødt? (Snike seg over når man ser at de andre har stoppet?)

Skal man kjøre over sperrelinjer o.l. for å gi plass?

I praksis strekker man seg langt, men hva er formelt riktig?

Jeg var i denne situasjonen en gang. Dvs jeg sto på rødt lys med trafikkøyer med høy kant på begge sider av bilen da jeg oppdaget blålys (politi) i speilet. Nølte kanskje et lite sekund, men valgte da å krysse linja på rødt. Politibilen bare suste forbi. Politiets anvisninger står vel ifølge loven over lysregulering og vegoppmerking så tviler på at det ville fått noen konsekvenser. Jeg ville gjort det samme igjen dersom det var brannbil eller ambulanse også. Men nå var dette på nattetid på opplyst vei, uten en eneste bil eller annen trafikant i sikte, så avgjørelsen var enkel å ta i akkurat denne situasjonen.

Anonymous poster hash: be821...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt logikken i å senke farten ? Det vil jo bare føre til at ambulansen også må senke farten.

Flytter man seg derimot ut av veien kan ambulansen derimot bare gi "bånn gass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv opplevd å kjøre langs en smal vei (80-sone) med en ambulanse bak meg med sirene på. Hvor det var ca 500 m til neste møteplass, og hvor det IKKE var mulig å passere meg før denne. Da satte jeg på nødblinklysene og ga bånn gass til jeg nådde frem til møteplassen hvor ambulansen kunne passere meg. Var vel oppe i 110 km/t, så det ville blitt en sur bot å få om UP lå i buskene...

Anonymous poster hash: b0eb5...a70

På samme måte som at det ikke er særlig rasjonelt å kjøre i 70 i en 70-sone med et døende barn bak i bilen på vei for å møte en ambulanse eller liknende, så fungerer det helt utmerket å kjøre fortere enn angitt fartsgrense på en beviselig smal vei for å slippe frem et utrykningskjøretøy. Så lenge kjøretøyet ikke veldig klart er merket med "opplæring", så skulle jeg likt å sett den UP-mannen som fant det for godt å gi en bot. De ville jo ikke kunnet unngå å se f.eks ambulansen som kom for fulle sirener rett bak deg?

Dette er jo en situasjon som svært sjeldent oppstår, og hvor det blir for dumt å straffeforfølge en bilist som vil gjøre det ytterste for å hjelpe frem en utrykning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lært at du skal strekke deg langt for å slippe utrykkningskjøretøy forbi... jeg vrenger opp på fortau, krysser sperrelinjen, svinger ut til siden stopper +++ alt etter hvilken type vei jeg er på.

Du vet faktisk ALDRI hvilke sekunder som teller i slike situasjoner. Rart det ikke blir gitt bedre opplæring i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vreng dere opp kjør kontrollert ut av veien. Vi vil ikke ha ulykker på vei til andre ulykker!



Anonymous poster hash: 7f0f8...13f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen for seks år siden så lærte jeg at: kjører man på en smal vei og får utrykningskjøretøy bak seg, og det ikke er noen mulighet til å bli kjørt forbi, så skal man fortsette i samme fart som før til man kommer til første mulighet for å bli kjørt forbi. ALDRI senke farten da. Men holde farten til det er en mulighet, og ikke minst gi tegn til utrykningskjøretøyet at du har sett den.



Anonymous poster hash: 81c83...24c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...