Gå til innhold

Skrekkens eksempel på kinabunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

De poengterer at fylt vippe er for de med kort hår og beskriver i detalj hvordan vippebåndet brukes for å binde opp håret når man har langt hår, likevel har modellene langt løs hår og bærer fylt løsvippe omtrent som et pannebånd.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Stemmer det.

Vi er ikke mange i dag som vet hvorledes man vipper håret.

Men modeller er modeller, og store firma er store firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke hva som er "feil" med den såkalte "kinabunaden". Den er ikke prikk lik husflidens variant, men husfliden er da ikke de eneste som kan lage bunader/lage mønster.

Og hvordan kan du vite sikkert at det er en "kinabunad"? Det står ingenting om det i teksten? (Eller det sier kanskje sitt når den ikke passer, hvis den var blitt sydd i nærheten av der hun bor ville hun prøvd den før den ble gjort helt ferdig.)

Jeg er langt fra noen bundadsautoritet (for å si det pent), men tingene jeg reagerer på når jeg sammenlikner de to linkene er: Størrelse og plassering av broderier på livet (inkl. ulik plassering i høyden), bredde og kvalitet på kantbånd, manglende gul søm/kant på kantbånd på livet, farge, plassering og mønster på broderier på skjorta (så mye gult!), syntetisk for, merkelig blankt stoff i liv og stakk, forkleet ser for langt ut (?), nederkant på jakka ser helt feil ut, det ser ut som båndet nederst på jakka er et tilfeldig mønstrete nylonbånd de hadde liggende, etc. etc. Jeg tør nesten ikke tenke på hvilke feil noen som faktisk er bunadskyndig hadde funnet her.

Anonymous poster hash: 84738...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun prøver å få 16 000,- for en fake bunad... Frekt..

Anonymous poster hash: 387f9...00f

Fake? Fordi den muligens ikke er sydd av den lokale husfliden?

Synes bunaden på Finn er like fin (fæl) som alle andre bunader. :)

Anonymous poster hash: 3594a...9f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

Vi er ikke mange i dag som vet hvorledes man vipper håret.

Men modeller er modeller, og store firma er store firma.

Du er en av de få som kan kunsten, forstår jeg :)

Skulle virkelig ønske jeg kunne få se deg i beltestakken din og med vippet hår, det er så flott når folk setter seg inn i tilgjengelige kombinasjoner, stoffer og farger, og attpåtil ordner håret på tradisjonelt vis.

Jeg har en litt utradisjonell (men fullt lovlig, om jeg kan bruke det ordet) kombinasjon i min bunad, og har blitt spurt av lokalbefolkningen, som har valgt den vanlige kombinasjonen, om hvor i landet min bunad er fra.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er veldig naiv. Jeg personlig ville aldri solgt noe og løyet om sannheten.

Men den bunaden ser jo klart ikke ut som om den har noe særlig kvalitet... Lurer på hva HUN betalte for den da hun bestilte den... Det står det ingenting om... Trodde det var litt selvfølgelig å informere om originalpris... Når den ikke er oppgitt er det ofte litt ugler i mosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som regarerer på at vedkommende med tilsynelatende fake bunad, henges ut her inne?

Ikke helt greit...syns nå jeg....



Anonymous poster hash: bab76...177
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bunader har få valgmuligheter når det gjelder farger og mønster osv, og Øst-Telemark er en av disse siden det er en bunad som har blitt konstruert, i motsetning til å være en folkedrakt som ofte har større variasjoner og valgmuligheter.

Jeg sier ikke at Husflidens varianter automatisk er det eneste rette, det finnes lokale firmaer og sydamer rundt omkring som absolutt vet hva de driver med.

Det finnes også de som ikke bryr seg om eller kjenner til hvilke regler som gjelder for den enkelte bunad, selv blant norske sydamer. Jeg har sett et noen grelle eksempler på det også på Finn. Men selv disse bruker de rette materialene, og det er jo faktisk noe selgeren i denne annonsen på Finn selv påpeker, at stoffet ikke sto til forventningene.

Bruken av syntetisk fòr i livet, fargebruken og kvaliteten på broderiene, og manglende/feil detaljer på jakke, liv og veske er andre ting hun også burde ha reagert på.

Faktisk syns jeg synd på selger som har brukt 16 tusen på dette. For denne prisen kunne hun fått kjøpt både materialpakken og kurs for å sy bunaden selv.

Firmaet Norske bunadstradisjoner er åpne om at de får bunadene produsert i kina, både broderiene og stoffene blir produsert der.

Mitt lille håp er at de som vurderer å skaffe seg bunad faktisk setter seg godt inn i den bunaden de ønsker, og velger en leverandør som kan vise til god kvalitet og kunnskap om den konkrete bunaden.

Anonymous poster hash: 8fa6c...665

Det står ingenting om at HUN har brukt 16 000 kroner på den. Det står at hun selger den for det... Samtidig som at hun har skrevet en helt annen sum i overskriften....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Du er en av de få som kan kunsten, forstår jeg :)

Skulle virkelig ønske jeg kunne få se deg i beltestakken din og med vippet hår, det er så flott når folk setter seg inn i tilgjengelige kombinasjoner, stoffer og farger, og attpåtil ordner håret på tradisjonelt vis.

Jeg har en litt utradisjonell (men fullt lovlig, om jeg kan bruke det ordet) kombinasjon i min bunad, og har blitt spurt av lokalbefolkningen, som har valgt den vanlige kombinasjonen, om hvor i landet min bunad er fra.

Anonymous poster hash: e9c5a...a5c

Det er ikke vanskelig, legg vippebåndet over nakken og se til at det er like langt på begge sider.

Så deler du håret i to (skill), samler det og begynner bak i nakken på den ene siden med å 'rulle' vippebåndet rundt håret.

Når begge sider er 'rullet inn' i vippebånd så legger du dem frem og rundt hodet før du knyter endene på vippebåndet sammen i nakken.

I dag har jeg ikke like langt hår som jeg hadde da jeg kjøpte bunaden min, og også den gang måtte jeg til med løshår/juksehår, for å få lengde nok slik at det ble en pen, liten hale hengende ned bak.

Det var godt å ha hjelp, både til å vippe håret og til å vikle beltet stramt nok rundt livet (vekten av stakken er der, og den bæres av beltet som skal surres stramt for å bære stakkvekten).

Men, siden det nå er påskeferie så kan jeg gjøre et forsøk på å få tatt noen selfies av bunaden ja.

Men vippebåndet klarer jeg ikke med 10 cm kortere hår, selv med juksehår i skapet. Jeg har en ferdigvippet vippe på reserven (fikk feil første gangen), så da blir det den ;)

Tillegg: Her er en artikkel fra TA, skrevet da det stormet som verst rundt ett av kinabunad selskapene for noen år siden.

Den forteller litt om de feil og mangler mange av disse bunadene hadde/og antageligvis fremdeles har. Artikkelen gjelder beltestakken, ikke rautrøyebunaden som tråden startet med.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig glad for at jeg fikk Prinsesse bunaden til konfirmasjonen av foreldrene mine. (Men tviler på at jeg får på meg den i år som gravid!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske at folk hvis kosthold hovedsaklig består av ris ikke kan sy bunad. Herregud det sier da seg selv.



Anonymous poster hash: 6d1b8...984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Øst-telemark bunad, og jeg elsker den. Kosta mamma og pappa 30.000, men det betalte de med glede for dette er et plagg jeg kommer til å ha i mange, mange år og som jeg mest sannsynlig kommer til å gi bort i arv når jeg ikke lenger kan bruke den.

Syns det er virkelig synd at dette forekommer, da denne bunaden egentlig er veldig fin (syns nå jeg). Beltestakk er også en utrolig nydelig bunad!



Anonymous poster hash: 4ec9d...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk arve bunaden min av bestemor og det er jeg så takknemlig for. Mesteparten sydde hun selv i en alder av 18 år, mens noe ble arvet av familie da jeg skulle overta den. Man ser at det er kvalitet og jeg vet det er lagt mye tid og omtanke bak den. Kunne aldri falt meg inn å skulle kjøpe en bunad lagd i et annet land. Der er det noe som skurrer for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler heller i dyre dommer for en ekte, norsk bunad som er lagd av fagfolk i Norge. Jeg kommer aldri til å kjøpe noen kinabunad. Skal man ha bunad, skal det være ekte tvers igjennom ... men det er min mening om bunad.
Om noen liker kina-bunad, så gjør de som de vil med det. Jeg ser ikke ned på de, men det er bare denne nasjonale følelsen av å ha et ekte stykke Norge ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har arvet håndsydd bunad av mormor. Den er vel over 60 år nå :P

Anonymous poster hash: 3f37f...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke man er så hendig å får bunad til konfirmasjon, arver eller har råd til å få en laget på husfliden av noen som virkelig kan det, syntes jeg man bør la være.

Da er det heller mye annet fint å gå i 😊

Anonymous poster hash: 1a9f5...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...