Gå til innhold

soppinfeksjon og mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man behandle det selv om man har mensen eller må man vente? Kan man bruke ob eller er det en dårlig idé?

Anonymous poster hash: 1d3bc...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym2233

Har du hatt soppinfeksjon før?

Hvis ikke så anbefales det å få det testet først, så du ikke bruker masse unødvendig der nede =)

Men stikkpiller bør helst ikke brukes med menstruasjon, de vil ikke få gjort jobben ordentlig. Og styr ihvertfall unna OB.

Om du har hatt det tidligere, så bør du gå på innkjøp av Canasten, gjerne flere dagers kur enn én dag.

Ellers anbefales også Difuclan.

God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt det før, men tørr ikke dra til lege...

Anonymous poster hash: 1d3bc...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt det før, men tørr ikke dra til lege...Anonymous poster hash: 1d3bc...e0b

Da vet du ikke om du har sopp eller andre ting. Lurt å dra til legen så du får riktig medisin med en gang.

Har du sopp så må du behandles både innvendig i skjeden med stikkpille og utvendig med krem for å bli kvitt soppen. Har du plager av sopp et sted så har du og sopp det andre stedet og viseversa. Innvendig behandling under mens er ikke lett å få god effekt av. Så du bør vente.

Har du en mamma, søster eller venninne du kan snakke med og som kan være med deg til lege? (Du høres ikke så gammel ut, men jeg kan ta feil.)

Anonymous poster hash: 85e90...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har mensen nå kan du kjøpe en Diflucan-pille på apoteket, samt en Canesten-krem til å smøre utvendig :)

Dersom dette ikke fungerer bør du kjøpe en Canesten-vagitore når mensen er ferdig, og samtidig bruke krem.

Kontakt lege dersom ingen av alternativene fungerer!

Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan det være om det ikke er sopp da?klør og svir! Er ikke en kjønnssykdom!

Anonymous poster hash: 1d3bc...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å smøre canesten-krem på tampongen hvis jeg har begge samtidig. Og bytte tampong hyppig.

Anonymous poster hash: 8109f...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har mensen nå kan du kjøpe en Diflucan-pille på apoteket, samt en Canesten-krem til å smøre utvendig :)

Dersom dette ikke fungerer bør du kjøpe en Canesten-vagitore når mensen er ferdig, og samtidig bruke krem.

Kontakt lege dersom ingen av alternativene fungerer!Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Når du gir henne råd om å gå og kjøpe dette, har du da lest og forstått når tid disse medisinene uten resept er anbefalt brukt? Og når de ikke skal brukes?

Diflucan og Canesten skal ikke brukes ved førstegangs mistanke om sopp uten at man har vært i kontakt med lege. Står på pakningene. Diflucan skql først forsøkes når man har brukt en Canestenkur uten effekt.

Å pøse i seg medisiner selv om de kan kjøpes reseptfritt på apoteket for å se om det hjelper verken lurt eller anbefalt.

Ts gå til lege!

Anonymous poster hash: 85e90...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å kutte ned på sukker forbruket, det er faktisk en sammenheng.



Anonymous poster hash: 4f547...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gir henne råd om å gå og kjøpe dette, har du da lest og forstått når tid disse medisinene uten resept er anbefalt brukt? Og når de ikke skal brukes?

Diflucan og Canesten skal ikke brukes ved førstegangs mistanke om sopp uten at man har vært i kontakt med lege. Står på pakningene. Diflucan skql først forsøkes når man har brukt en Canestenkur uten effekt.

Å pøse i seg medisiner selv om de kan kjøpes reseptfritt på apoteket for å se om det hjelper verken lurt eller anbefalt.

Ts gå til lege!

Anonymous poster hash: 85e90...d33

1. Hva sier egentlig legen når du ringer og mistenker sopp? Jo, dette gjorde jeg første gang jeg opplevde å gå rundt med denne rimelig intense kløen i underlivet. Fikk beskjed om å gå på apoteket å kjøpe Canesten vagitorie og krem, og ta kontakt om dette ikke fungerte.

2. Det er helt korrekt at Diflucan er andrevalg ved sopp! Men når en Canesten-vagitorie ikke vil kunne få virke godt nok, da TS faktisk har mensen, så hadde jeg aldri nølt med å kjøpe Diflucan. Å bruke Canesten krem som et tillegg er heller ikke et problem, da effekten er lokal og ikke systemisk.

Nå er ikke sopp heller en alvorlig tilstand, og disse legemidlene er dessuten relativt trygge alternativ å bruke. Å påstå dette er å "pøse på" blir overdrivelse. Gi meg gjerne en god studie på risikoen ved å bruke disse reseptfrie legemidlene en enkelt gang.

Anonymous poster hash: 7836b...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet til mensen var over og behandlet med enten canesten eller pevaryl (canesten har en "hard" vagiatorie mens pevaryl har en mer voksaktig en). Husk å kjøpe pakningen med både vagitorie og krem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke sopp heller en alvorlig tilstand, og disse legemidlene er dessuten relativt trygge alternativ å bruke. Å påstå dette er å "pøse på" blir overdrivelse. Gi meg gjerne en god studie på risikoen ved å bruke disse reseptfrie legemidlene en enkelt gang.Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Jeg ser hva du skriver og mener om soppmidler.

Å fremlegge dokumentasjon i en tråd på kg, har lite for seg.

Vi som har litt mer kunnskap og erfaring enn deg vet at sopp og soppmidler ikke er relativt uskyldige. Det er ikke så altfor mange ukene siden vi hadde en tråd fra en fortvilet jente som hadde brukt soppmidler og hadde fått forbud av gynekolog mot all bruk av soppmidler pga. Skade etter egenbehandling.

Vi vet heller ikke noe om ts sin allmentilstand, bruk av andre medisiner eller alder. (Vil tro hun er ung). Vi har heller ikke lov til å opptre som helsepersonell på kg.

Anonymous poster hash: 85e90...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver og mener om soppmidler.

Å fremlegge dokumentasjon i en tråd på kg, har lite for seg.

Vi som har litt mer kunnskap og erfaring enn deg vet at sopp og soppmidler ikke er relativt uskyldige. Det er ikke så altfor mange ukene siden vi hadde en tråd fra en fortvilet jente som hadde brukt soppmidler og hadde fått forbud av gynekolog mot all bruk av soppmidler pga. Skade etter egenbehandling.

Vi vet heller ikke noe om ts sin allmentilstand, bruk av andre medisiner eller alder. (Vil tro hun er ung). Vi har heller ikke lov til å opptre som helsepersonell på kg.Anonymous poster hash: 85e90...d33

Første gang jeg har sopp så vet lite om det.. jeg er 25 men pga traumatisk fødsel og alt etter den har jeg helt panikk for gym undersøkelse. Jeg er frisk og rask ellers utenom litt lite D vitamin...

Anonymous poster hash: 1d3bc...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser hva du skriver og mener om soppmidler.

Å fremlegge dokumentasjon i en tråd på kg, har lite for seg.

Vi som har litt mer kunnskap og erfaring enn deg vet at sopp og soppmidler ikke er relativt uskyldige. Det er ikke så altfor mange ukene siden vi hadde en tråd fra en fortvilet jente som hadde brukt soppmidler og hadde fått forbud av gynekolog mot all bruk av soppmidler pga. Skade etter egenbehandling.

Vi vet heller ikke noe om ts sin allmentilstand, bruk av andre medisiner eller alder. (Vil tro hun er ung). Vi har heller ikke lov til å opptre som helsepersonell på kg.

Anonymous poster hash: 85e90...d33

Jeg opptrer ikke som helsepersonell på kg, men svarer med personlige erfaringer da jeg faktisk har vært bort i dette med sopp opp til flere ganger. Mine opplevelser har dessuten vært via kontakt med lege, hvor det har blitt anbefalt reseptfrie alternativ med mindre disse ikke fungerer og soppen vedvarer (noe som ikke er tilfellet for TS).

Skader fra antimykotika oppstår gjerne dersom man ikke tåler virkestoffet og opplever allergisk reaksjon, bruker for mye og/eller behandles for lenge (feilbruk) eller har andre lidelser man ikke tar hensyn til. Bruk legemidler korrekt og kontakt lege om du ikke blir bra. Sunn fornuft er heldigvis en fin ting :)

Anonymous poster hash: 7836b...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opptrer ikke som helsepersonell på kg, men svarer med personlige erfaringer da jeg faktisk har vært bort i dette med sopp opp til flere ganger. Mine opplevelser har dessuten vært via kontakt med lege, hvor det har blitt anbefalt reseptfrie alternativ med mindre disse ikke fungerer og soppen vedvarer (noe som ikke er tilfellet for TS).

Skader fra antimykotika oppstår gjerne dersom man ikke tåler virkestoffet og opplever allergisk reaksjon, bruker for mye og/eller behandles for lenge (feilbruk) eller har andre lidelser man ikke tar hensyn til. Bruk legemidler korrekt og kontakt lege om du ikke blir bra. Sunn fornuft er heldigvis en fin ting :)Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Dine erfaringer er ikke allmenngyldige. Derfor skal det ligge en legevurdering i bunnen i hvert enkelt tilfelle. Ved å opptre som "sannhetsvitne" som står inne for at dette er riktig, risikerer du å være ansvarlig om noe skulle gå galt. Det ansvaret har du ikke lov til å ta.

Anonymous poster hash: f7cbc...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine erfaringer er ikke allmenngyldige. Derfor skal det ligge en legevurdering i bunnen i hvert enkelt tilfelle. Ved å opptre som "sannhetsvitne" som står inne for at dette er riktig, risikerer du å være ansvarlig om noe skulle gå galt. Det ansvaret har du ikke lov til å ta.

Anonymous poster hash: f7cbc...5f2

 

Mine erfaringer er ikke allmenngyldige, og det er morsomt at du påstår jeg har hevdet dette. Derimot kan jeg dele mine egne erfaringer om en tilstand som er ufarlig og relativt vanlig hos jenter/kvinner.

 

Slår du opp Helsedirektoratets faglige retningslinjer om Vulvovaginal candida vil du finne samme akuttbehandlingsprosedyre som jeg har nevnt, der lokalbehandling med imidazolpreparater er førstevalg og systemisk fluconazolbehandling er andrevalg. Norsk helsepersonell tar utgangspunkt i disse retningslinjene når de selv behandler ukompliserte sopptilstander i skjeden.

 

Dersom det er første gang du har sopp i skjeden, og det ikke foreligger kompliserte faktorer eller mistanke om andre tilstander, blir man rådet om å forsøke reseptfrie alternativer. Fungerer ikke dette er det lege og videre undersøkelse som står for tur. Reseptfrie alternativer er i mange tilfeller effektive, og bivirkningsprofilen er gunstig. Langtidsbruk kan naturligvis skape irritasjon i slimhinnene, men all overdreven bruk av legemidler kan medføre problemer. Logisk.

 

Så du må gjerne fortsette å kverulere rundt hva jeg har sagt. Du må også gjerne presisere hvilken risiko som kan oppstå ved en enkeltbehandling med reseptfrie soppmidler. 

Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine erfaringer er ikke allmenngyldige, og det er morsomt at du påstår jeg har hevdet dette. Derimot kan jeg dele mine egne erfaringer om en tilstand som er ufarlig og relativt vanlig hos jenter/kvinner. Slår du opp Helsedirektoratets faglige retningslinjer om Vulvovaginal candida vil du finne samme akuttbehandlingsprosedyre som jeg har nevnt, der lokalbehandling med imidazolpreparater er førstevalg og systemisk fluconazolbehandling er andrevalg. Norsk helsepersonell tar utgangspunkt i disse retningslinjene når de selv behandler ukompliserte sopptilstander i skjeden. Dersom det er første gang du har sopp i skjeden, og det ikke foreligger kompliserte faktorer eller mistanke om andre tilstander, blir man rådet om å forsøke reseptfrie alternativer. Fungerer ikke dette er det lege og videre undersøkelse som står for tur. Reseptfrie alternativer er i mange tilfeller effektive, og bivirkningsprofilen er gunstig. Langtidsbruk kan naturligvis skape irritasjon i slimhinnene, men all overdreven bruk av legemidler kan medføre problemer. Logisk. Så du må gjerne fortsette å kverulere rundt hva jeg har sagt. Du må også gjerne presisere hvilken risiko som kan oppstå ved en enkeltbehandling med reseptfrie soppmidler.  Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Du skjønte jo faktisk ikke en gang hvor du opptrådte uforsiktig.

Jeg gir opp.

Anonymous poster hash: f7cbc...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver og mener om soppmidler.

Å fremlegge dokumentasjon i en tråd på kg, har lite for seg.

Vi som har litt mer kunnskap og erfaring enn deg vet at sopp og soppmidler ikke er relativt uskyldige. Det er ikke så altfor mange ukene siden vi hadde en tråd fra en fortvilet jente som hadde brukt soppmidler og hadde fått forbud av gynekolog mot all bruk av soppmidler pga. Skade etter egenbehandling.

Vi vet heller ikke noe om ts sin allmentilstand, bruk av andre medisiner eller alder. (Vil tro hun er ung). Vi har heller ikke lov til å opptre som helsepersonell på kg.Anonymous poster hash: 85e90...d33

Tull og tøys. Det er ikke dokumentert noen resistensutvikling etter bruk av verken Canesten eller Diflucan. Det er veldig lite risiko med disse medikamentene. Det eneste man skal være forsiktig med er protonpumpehemmere (medisin for magesekk/reflux) og Diflucan. Om medisinene ikke virker, har man trolig en annen infeksjon enn sopp. Om de virker, så var det selvfølgelig sopp.

Anonymous poster hash: 7b3f7...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine erfaringer er ikke allmenngyldige. Derfor skal det ligge en legevurdering i bunnen i hvert enkelt tilfelle. Ved å opptre som "sannhetsvitne" som står inne for at dette er riktig, risikerer du å være ansvarlig om noe skulle gå galt. Det ansvaret har du ikke lov til å ta.Anonymous poster hash: f7cbc...5f2

Hvis alle legekontorene skal bli rent ned hver gang en kvinne får sopp, så blir køene uendelig lange. Det er lov å bruke hue. Greit nok at man går til lege første gangen man får sopp, men ikke den tiende.

Anonymous poster hash: 7b3f7...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte jo faktisk ikke en gang hvor du opptrådte uforsiktig.

Jeg gir opp.

Anonymous poster hash: f7cbc...5f2

 

Du skriver jo ganske klart hvorfor du mener jeg har vært uforsiktig.

 

Du mener man ikke skal bruke reseptfrie soppmidler uten legevurdering i bunn for hvert enkelt tilfelle, at det er risikabelt ''å opptrå som helsepersonell'' på forumet da man ikke er kjent med hele TS sin helsetilstand, samt at du har mer erfaring og kunnskap om soppmidler til å vite at disse ikke er uskyldige å benytte seg av, da jeg kan risikere å måtte stå ansvarlig for eventuelle skader som kunne oppstå. 

 

Saken er at det er tullete å oppsøke lege for dyrkningsprøve hver gang man mistenker sopp. En lege vil også råde deg til å gi reseptfrie legemidler et forsøk ved første soppinfeksjon, da dette er en del av retningslinjene. Det er dessuten liten interaksjonsrisiko ved bruk av preparatene, og det er trygge alternativ å prøve ut.

 

Likevel hevder du å sitte på mye erfaring og kunnskap, uten å presisere hvilke skader som kan oppstå ved enkeltbruk av disse soppmidlene. 

 

Du kan gjerne mene hva du vil. Jeg synes ikke jeg har gitt uforsvarlige råd. Vi snakker om sopp, ikke en alvorlig lidelse. Takk for meg, jeg tror jeg også gir opp :)

 

 

Anonymous poster hash: 7836b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...