Gå til innhold

Å se på film i barnehagen


Sol79

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg vet det, er vel at jeg ser det selv når jeg leverer eller henter. I tillegg har jeg pratet med andre foreldre som har nevnt det til meg når vi har diskutert barnehagen. Å spørre sønnen min om det er det ikke noe poeng i, han svarer det jeg vil han skal svare alt ettersom jeg formulerer spørsmålet. :) De har verken tv eller lerret, men de viser film, som regel forskjellig barne-tv som Uki og Drømmehagen fra YouTube, direkte på veggen. De slår av lyset, slik at bildet skal bli bedre. Når man kommer for og hente på ettermiddagen så ser barnehagen stengt ut fordi det er helt mørkt inne på avdelingene.

Barnehagen har vært en midlertidig brakkebarnehage som har eksistert i 10 år, men har vi fått endelig beskjed om at den skal legges ned til sommeren. Første året var noenlunde greit, men denne høsten og vinteren har det vært stor gjennomtrekk i personalet, ukjente vikarer hele tiden, mye tv-titting og generelt vanskelig å levere pga likegyldighet fra de ansatte. Sønnen min skal over i ny barnehage til høsten, men jeg vil jo gjerne at han skal ha det bra det neste halvåret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn har gått i barnehage på småbarnsavdeling i 1,5 år.og har sett på film tre ganger. En gang på stor visning av kino i barnehagen for alle barna knyttet opp i mot et tema de jobbet mot. Og to ganger ved underbemanning på ettermiddag når det var storm ute og ikke nok voksne til å aktivisere barna i små grupper i lek inne.

Anonymous poster hash: 2d878...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at dette sjokkerer meg litt. Høres ut som en lettvint og behagelig løsning for barnehageansatte.

De fleste foreldre ønsker vel ikke at barna skal se film og tv i barnehagen. De har så mye annet interessant, artig, sosialt og lærerikt de skal og bør gjøre i stedet.

Mange småbarn får kanskje rikelig (og til og med for stor) dose med det hjemme, så barnehagen kan gjerne være skjermfri sone.

For dere som er enige i at barnehagen godt kan være skjermfri, så kan jeg anbefale steinerbarnehager. Har hatt alle mine barn der. 100% garantert skjermfritt.



Anonymous poster hash: 20b96...7fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har filmstund siste fredag i mnd. Og ikk fått noen klager på dette, men jeg syns oftere en det er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg ser de film veldig sjeldent. De har sett litt nå i romjula, og de ser en sjelden gang når det er skikkelig møkkavær. Hver dag/ukentlig basis er ikke greit. Men det skal også nevnes at noen foreldre klager på alt og ingenting.



Anonymous poster hash: 0d4cc...974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg vet det, er vel at jeg ser det selv når jeg leverer eller henter. I tillegg har jeg pratet med andre foreldre som har nevnt det til meg når vi har diskutert barnehagen. Å spørre sønnen min om det er det ikke noe poeng i, han svarer det jeg vil han skal svare alt ettersom jeg formulerer spørsmålet. :) De har verken tv eller lerret, men de viser film, som regel forskjellig barne-tv som Uki og Drømmehagen fra YouTube, direkte på veggen. De slår av lyset, slik at bildet skal bli bedre. Når man kommer for og hente på ettermiddagen så ser barnehagen stengt ut fordi det er helt mørkt inne på avdelingene.

Barnehagen har vært en midlertidig brakkebarnehage som har eksistert i 10 år, men har vi fått endelig beskjed om at den skal legges ned til sommeren. Første året var noenlunde greit, men denne høsten og vinteren har det vært stor gjennomtrekk i personalet, ukjente vikarer hele tiden, mye tv-titting og generelt vanskelig å levere pga likegyldighet fra de ansatte. Sønnen min skal over i ny barnehage til høsten, men jeg vil jo gjerne at han skal ha det bra det neste halvåret også.

hvor i landet er dette?

Anonymous poster hash: 0d4cc...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film i barnehagen generelt er idiotisk... Som om de ikke får nok av det i hjemmet?

En gang i blant er greit, men dette er drøyt... Vet om en barnehage som har handlet inn ipader til barna, med mulighet for å sitte med læreprogrammer om de ønsker det en time om dagen. Hva feiler det barnehagene??

Anonymous poster hash: edf34...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film i barnehagen generelt er idiotisk... Som om de ikke får nok av det i hjemmet?

En gang i blant er greit, men dette er drøyt... Vet om en barnehage som har handlet inn ipader til barna, med mulighet for å sitte med læreprogrammer om de ønsker det en time om dagen. Hva feiler det barnehagene??

Anonymous poster hash: edf34...800

du får nesten ringe og spørre...

Anonymous poster hash: 0d4cc...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte!

Vi har 2 stasjonære pc'er på storebarn (4-6år). Disse får de spille på en dag i uken ca.15 min hver. Å det er masse læring i det.

Det står i læreplan at de skal ha forståelse for bruk av media og kommunikasjons mildler.

De får også ta bilder selv med kamera, være med å legge inn bildene og skrive de ut.

Mellom avdelingene har bærbare, men de bruker sine lite.

Små barna bruker sine lite de også, men noen ser litt på fredags ettermiddag da alle er kjempe slitene etter en lang uke.

Så da ser de kanskje en episode eller to av Drømmehagen, Postmann Pat eller Brannmann Sam.

Å vi har snakket med foreldrene som synes at det er helt greit.

Men hver dag blir alt for mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-åringen min går i småbarnsbarnehage og der ser de på film/barne-tv hver eneste dag. Er det virkelig vanlig? Jeg syns ikke noe om det så hyppig, men vil høre med andre før jeg evt tar det opp.

Finnes det tv i barnehagen? Vår har ikke ca-spiller engang, der er det gitar og vokal som gjelder... Hadde blitt forbannet om de hadde satt ungene foran en skjerm!

Anonymous poster hash: ae139...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forundrer meg ikke... Anonymous poster hash: 0d4cc...974

Vi har også barnet vårt i barnehage i Oslo, og der har det aldri noensinne blitt vist film/tv. Tror ikke de har tv der engang, har i hvert fall aldri sett det. Barna er masse ute hver dag, mye på tur i skog og mark, og ellers aktiviseres de mye på ulike måter inne (tegne/male, perle, tall-lek osv).

Blir latterlig å mene at dette er et "Oslo-fenomen" :rolleyes:

Anonymous poster hash: 55b8e...27f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det tv i barnehagen? Vår har ikke ca-spiller engang, der er det gitar og vokal som gjelder... Hadde blitt forbannet om de hadde satt ungene foran en skjerm!

Anonymous poster hash: ae139...8c1

Nei, de har ikke tv, men de slår av lyset og viser film rett på veggen.

Skrev det lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår barnehage brukes det veldig sjelden. Det var èn gang jeg hørte at de hadde sett en film i hvilestunden, men det var i desember, og da var det fokus på "kos".
Og ellers er det i forbindelse med læring, når de har tema-uker. Jeg hadde også reagert om det var hver dag.



Anonymous poster hash: 586cd...753
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage brukes det veldig sjelden. Det var èn gang jeg hørte at de hadde sett en film i hvilestunden, men det var i desember, og da var det fokus på "kos".Og ellers er det i forbindelse med læring, når de har tema-uker. Jeg hadde også reagert om det var hver dag. Anonymous poster hash: 586cd...753

Det er kos og avslapping vi har fokus på også da vi ser litt på fredags ettermidagen.

Alle de små er slitene etter en lang uke. Noen av de minste kommer kl.7 og blir hentet kl.16.15 hver dag (9.15t ) Å det er kjempe lange dager for så små som 1-2åringene.

Det er ikke alltid vi gjør det, om våren, sommeren og ut på høsten er vi som regel ute på ettermidagen. Så blir som regel på vinteren da vi er mye inne.

Vi har barnehagene våre midt i Oslo, men er mye ute. Da både på barnehagens område, på besøk hos nabo barnehagene og på tur utenfor.

Hos oss er det en uskreven regel på at vi skal ut minst en gang om dagen.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de sett film én gang og det var siste dag før juleferien. Det syns jeg er helt greit.

Jeg hadde reagert på de mengdene TS snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min eldste er 4,5 år og i løpet av høsten og vinteren har det blitt mer og mer filmtitting på avdelingen, noen ganger flere ganger i uken. Det er en skjerm som vi foreldrene logger barna inn og ut av i garderoben, og der har det av og til vært mørk "kino" når jeg kommer for å hente. Ganske vanskelig å få med seg barnet hjem for ikke å snakke om å finne klærne i mørket! En gang satt den 19 år gamle vikaren og kjeftet på barna fordi de ikke var stille. Det er kanskje et tegn på at de burde være ute og lekt i stedet? I min oppfatning har ikke TV noe i barnehagen å gjøre, utenom kanskje et par veldig spesielle anledninger ila året. Men ikke ukentlig/daglig!

I tillegg har filmene veldig ofte 7 års aldersgrense. Vi sjekker alltid filmene vi vet de har sett hjemme og flere av de er ganske skremmende. Når jeg leser hva Medietilsynet skriver om filmene og aldersgrensen, fraråder de yngre barn å se filmene. Og her snakker vi om barn ned i 3-årsalder på avdelingen. Er ikke dette utrolig ansvarsløst, for ikke å snakke om nærmest et overgrep mot foreldrene? Vi mister jo helt kontroll med både hva de ser og hvor mye. Jeg har sagt i fra til ped. leder om dette med aldersgrensen, men det blir ikke bedre.

Har derfor bedt om et møte med styrer i morgen for å ta det opp med henne. Jeg kan ikke tenke meg at dette skal være noe som er veloverveid og greit på tvers av hele barnehagen.

Jeg tror jeg har retten på min side her og at det ikke er jeg som er hårsår men at dette faktisk er uakseptabelt.

Hva ville dere gjort?



Anonymous poster hash: eb505...f32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...