Gå til innhold

Hælspore


Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Noen her som har det?

Jeg har fått bekreftet at jeg har det etter en tid med fotplager. Jeg regner med jeg må satse på spesialsåler og denslags greier, men hva vil det kunne koste meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Pusher denne opp, da jeg lurer på akkurat det samme.

Starya, kanskje du kan si noe om hva det kostet og hvor lenge man må bruke disse sålene?

Og kan man bruke dem i alle slags sko?

Takknemlig for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Starya

Heisann.

Det ble ikke så ille som jeg hadde fryktet. Jeg må bruke hælsåler, ikke kork, de ble for harde. Man får slike såler i et slags gelèmateriale, og i et annet "skumgummi"-materiale. Sistnevnte er billigst, og er de jeg bruker. Husker ikke prisen, men det var ikke dyrt, og man kan bytte på hvilke sko man har de i, så man trenger ikke kjøpe så mange par. Bruker de i alle slags sko, men så bør det vel sies at jeg stort sett går i joggesko og lignende. Ingen pumps her i gården. ;)

Går jeg tur i sko uten hælsåler, merker jeg fort at det begynner å "murre" bakpå hælen... I tillegg holder jeg meg unna bratte bakker (fjellturer), det sliter også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar Starya! :-)

Bare et lite spørsmål til, når man først har fått hælspore, er det noe man blir plaget med for alltid, eller vil det gå over når man har brukt disse sålene en stund?

(Beklager hvis jeg maser, men etter røntgen fikk jeg et brev fra legen med beskjed om å henvende meg til ortoped, og ingen annen info.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er noe du får bekreftet av legen og må ha spesialutstyr kan du vel kanskje få dekket noe av dette av trygdekontoret i kommunen din. Ring å spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble bedre av plagene når jeg begynte å bruke sålene, men som sagt, så merker jeg forverring om jeg glemmer å bruke de. Utover det vet jeg ikke så mye om det, utover det lille jeg har lest på nett. Tror du finner mer info om du søker på "heel spur".

Jeg hadde ikke så store plager at jeg ble henvist til noen form for øvrig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve forklare hva hælspore er:

Under foten ligger det en seneplate(plantarfaciten) som har som oppgave å opprettholde buen på innsiden av foten.Feilbelastning på denne store seneplata forårsaker smerter i hælen.Kroppen prøver da å verne senen ved å avleire kalk der senen er festet til hælbeinet,da utvikler seg da et lite kalkhorn,,,det er dette som blir kalla hælspore.

Hælsporen er da allså et sluttprodukt fra en langvarig feilbelastning.

kort og enkelt forklart... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maser litt igjen jeg da siden jeg etterpå så det var flere spørsmål jeg kunne svare på:)

tegnene til hælspore:

#en skarp,stikkende smerte under eller på innsiden av hælen,

#smerten blir bedre under hvile.forverres ved aktivitet.

#smerten blir verre når man går på hardt underlag,og om man går langt med ekstra vekt

behandling:

prøve få en god gangavikling,som hindrer overbelastning.

såle

gode sko er viktig.,..... :-?

:)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Dytter denne opp.

Tror jeg har hælspore. Merket for noen mnd sidet at jeg var stiv i hælen\akillesen da jeg stod opp om morgenen, det går fort over men det kommer tilbake hver gang jeg sitter stille en stund. Det virker som om det blir værre for hver mnd.

Regnet med at det kommer av mye trening, kanskje feil sko under trening. Har kjøpt nye sko, så jeg håper det vil hjelpe.

Vurderer å kontakte fysio eller naprapat. Eller burde jeg kontakte legen?

Har kjøpt noen innleggsåler til nye treningsko, kanskje jeg bør begynne å ta de i alle sko?

Tar i mot tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette.

Ønsker ikke å gå med dette i årevis. Smerten er jo ikke så ille, men det er jo irriterende å halte av gårde hver gang enn reiser seg fra sengen, kontorstolen, sofaen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil anbefale å ta en prat med en fysioterapeut som tilbyr trykkbølgebehandling. Dette skal visst fjærne hælsporen helt. Jeg begynte på en sånn behandling, men måtte avbryte siden jeg brakk foten. Skal starte på når foten kan belastes normalt igjen.

Her kan du lese om mitt behandlingssted og trykkbølgebehandling:Klinikk for alle. Trykk på Behandling og så Trykkbølgebehandling for å lese om hvordan det fungerer.

Du kan sikkert google Trykkbølgebehandling eller Shock Wave Therapy eller Treatment for mer informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en klinikk her i området som har trykkbølgebehandling så jeg kontakter nok dem i løpet av kort tid.

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg hatt to behandlinger med trykkbølge...og det gjør jo litt vondt, men har ikke felt en tåre enda..

Skal ha en behandling til før jeg tar en mnd pause før en oppfølgingstime.

Jeg skal holde meg vekke fra høypuls treninger som er svært belastende for føttene og heller satse på spinning i denne perioden. Får spe på med litt styrke og pilates for å holde meg i form.

Så får jeg gå forsiktig tilbake til høypuls treninger når \hvis jeg blir bedre. Nå har jeg bedre sko og er bevist på belastningen.

Krysser fingrene for at det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Nå har jeg hatt 4 behandlinger med trykkbølge.

Først 3 ganger 3 uker på rad. Så 1 mnd opphold, for å se om det hjalp, og det gjorde det ikke. :frustrert:

Så da fikk jeg en 4 behandling med sterkere styrke. Det er mindre enn 1 uke siden jeg tok siste behandling og jeg merker ingen forskjell. Håper fortsatt på at det skal gå over. Får la det gå et par uker til før jeg kontakter fysio\kiropraktor igjen.

Skal inn til klinikken for å få tilpasset innleggsåler uansett, neste uke. Enten er jeg bedre eller så får jeg bestille ny behandling.

Ganske irriterende at det skal ta så lang tid før det går over.

Har holdt meg borte fra all belastende trening, har bare trent spinning og styrke disse mnd. Og jeg bruker støtdempendesåler og ekstra hælsåler.

Hvis noen har noen tips er det bare å komme med dem.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Betten

Jeg hadde hælspore. Det var innmari vondt, særlig om morgenen. Legen anbefalte myke såler.

Leste på nettet at det hadde med spenninger under foten etter feilbelastning å gjøre. Da tenkte jeg at det måtte hjelpe å strekke litt. Og det virket!!

Dermed har jeg følgende råd mot hælspore: Strekk føttene alt du kan i alle retninger før du står opp.

Gjør det samme når du legger deg. Det hjelper å strekke i et halvt minutt bare! Det blir mye mindre vondt å sette føttene på gulvet, og det hjelper fort. Jeg syntes det var lurt, og fortsatte å strekke hver morgen og hver kveld. Og etter to år er hælsporen borte! Jeg har ikke vondt mer, men fortsetter med litt myke sko, gode joggesko for eksempel. Og jeg går mye tur, men ikke på asfalt.

Gratis, smertefri behandling. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...