Gå til innhold

Hetsing og forskjellsbehandling på jobben


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå

Hei

Noen som vet hvordan reglene rundt tillittsvalg i et større firma er?

Jobber i et større firma, 130 ansatte og opplever trakkasering og hetsing.

HVa kan jeg gjøre? er ikke organisert, ville det hjelpe?

Mente at større firmaer skal ha en nøytral tillitsvalgt,hva er konsekvensene av at de ikke har????

Takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du organisere deg! Hvis den som er tillitsvalgt ikke er god nok så bør det velges ny. Men husk at så lenge du ikke er organisert så har du heller ikke rett til noen støtte fra den som er tillitsvalgt. Den som er tillitsvalgt er tillitsvalgt for de organiserte!

Ellers foreslår jeg at du tar det opp med din nærmeste leder. Hvis det er denne personen som trakaserer deg foreslår jeg at du tar det enda et hakk opp. Har du for øvrig sagt ifra til den personen det gleder? Mange ganger så er det faktisk en god ting å ta det opp face-to-face og fortelle at man syns at ting er vanskelig. Det føles kanskje ikke så lett, men tro meg det føles godt etterpå.

Håper det går bra til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nå

Det er ingen tillitsvalgt på jobben vår.

Det er mine to nærmeste overordnede som trakkaserer, sjefen min og sjefen hans igjen, de er alltid enige og hører ikke på min side av historien., Så lenge den ene av de har sagt noe, gjelder det for den andre.

Neste blir da adm dir og han har neppe muligheten til å ta en så viktig sak.

Hva er verneombud ? og hvordan kan jeg gå frem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Hei  

Noen som vet hvordan reglene rundt tillittsvalg i et større firma er?

Jobber i et større firma, 130 ansatte og opplever trakkasering og hetsing.

HVa kan jeg gjøre? er ikke organisert, ville det hjelpe?

Mente at større firmaer skal ha en nøytral tillitsvalgt,hva er konsekvensene av at de ikke har????

Takker for alle svar!!

En tillitsvalgt er valgt i regi av fagforeningen. Dersom du ikke er fagorganisert vil sannsynligvis ikke den tillitsvalgte kunne hjelpe deg. (er selv tillitsvalgt) Det er ikke tilfelle at alle større firmaer har en tillitsvalgt, dette avhenger mye av antall organiserte, osv. De fagorganiserte betaler en viss sum i måneden, og får flere "goder" en tillitsvalgt er blandt dette, men han/hun jobber som regel som på frivillig basis.

Derfor: Trenger du hjelp av en tillitsvalgt bør raskest mulig organisere deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bedrifter skal ha et verneombud (valgt på arb plassen) som tar seg av helse og miljø på arb plassen. Har de ikke det, bryter de loven.... alle kommuner har en egen hms- sektor, du kan også ta kont der. Men i personaltvistsaker ville jeg også organisert meg fortere enn fortest....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Blir du utsatt for hetsing/mobbing på jobben er dokumentasjon vikig. Skriv ned dato/klokkeslett/hvem/hva osv.

De fleste firmaer har et verneombud, enten valgt at de ansatte eller ledelsen. Du kan legge fram dokumentasjonen for han/henne.

Likevel bør du absolutt organisere deg, i tilfeller hvor bedriften ikke har tillitsvalgt, kan fagforeninga sende en representant som kan snakke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...